1 29 Nieuwe James Bond in 323 filmzalen Nieuwe cd van Rihanna: 'Anti' t J Wie bij De Wereld Draait Door mag aanschuiven, zit gebakken. Maar oh wee als je niet meer aan de strenge eisen van Matthijs van Nieuwkerk en collega's voldoet. Show Entertainment De nieuwe James Bondfilm Spectre draait vanaf 29 oktober in 323 zalen verdeeld over 134 bioscopen in Nederland. Dat is 'vermoedelijk een record' aldus de Ne derlandse Vereniging van Filmdistribu teurs. Nederland is een van de eerste lan den waar Spectre is te zien. De Amerikaanse popster Rihan na (27) komt met een nieuw studioalbum: Anti. Dat is de op volger van Unapologetic uit 2012. De zangeres presenteerde giste ren de cd-hoes. De releaseda tum is nog niet bekend. v\ l! k voelde me opgenomen in de familie." Schrijfster I en journaliste Roos Schlik- I ker was een paar jaar met I regelmaat te zien in de prestigieuze rol van 'tafel dame' in De Wereld Draait Door. „En ineens was het afgelopen." Waarom? Een verklaring van gast heer Matthijs van Nieuwkerk of DWDD-hoofdredacteur Dieuwke Wynia kwam nooit. „Ik neem dat hen niet kwalijk. Ze kunnen het zich permitteren: iedereen wil er zitten." Schlikkers verhaal zegt veel over de VARA-talkshow die morgen in een speciale aflevering haar tienjarig jubileum viert. Aan het succes - dage lijks rond de anderhalf miljoen kij kers - liggen pure passie en enthou siasme, maar evengoed bikkelharde kwaliteitseisen ten grondslag. Bij een rondgang langs DWDD-medewer- kers, gasten en insiders valt de term 'familie' verreweg het meest. Wie door de keuring komt, wacht een warm bad. Wie die familietrekjes niet heeft, kan vertrekken. In DWDD moet alles en iedereen vlammen. Of zoals Dieuwke Wynia volgens oud-medewerkers vaak roept: 'We zijn geen Nieuwsuurl' En elke seconde telt. Vorige maand moest sterzangeres Joss Stone het doen met krap anderhalve minuut. 'Familieleden' worden eindeloos in de watten gelegd. Er wordt een taxi geregeld, je kan mee-eten en bor relen na afloop. In het buitenland? Een vliegticket is zo geregeld. Maar niet ineens verhuizen naar een ander programma. „Hoe vaak ik niet te ho ren kreeg dat ik niet ergens anders moest aanschuiven", zegt Jort Kelder. Schrijver en Volkskrant-columnist Arthur van Amerongen zou in 2008 aanschuiven om te vertellen over zijn boek Brussel Eurabia. „Mijn uitgever betaalde mijn ticket van mijn toen malige standplaats Paraguay naar Am sterdam omdat DWDD had toege zegd. Pas een dag voor de uitzending werd ik afgebeld door een typgeitje: er kwam een special rond Valentijns dag en ik paste daar niet in. Ik werd door Hauptkommandantin Dieuwke Wynia vervolgens publiekelijk voor leugenaar uitgemaakt dat er geen toe zegging was. Die rel heeft mij wel veel publiciteit opgeleverd." Redacteuren, de neefjes en nicht jes van de DWDD-familie die de uit zending voorbereiden, kennen zulke situaties al te goed. Zij houden de he le dag contact met potentiële gasten. Als het misgaat, of een item komt on voldoende uit de verf, zijn Van Nieuwkerk en Wynia 'ongenadig', be weert menig oud-redacteur. Dit is im mers 'de Eredivisie van het televisie maken'. Lang niet iedereen is tegen de druk bestand. Het verloop onder redacteuren is groot. Niet langer welkom als gast? Voor DWDD geldt: je zat daar toch mooi even aan die tafel en plukt daar de vruchten van. Vaste tafeldame Halina Reijn zag het aantal theaterbezoekers stijgen, de vlotte babbel van natuur kundigen Diederik Jekel en Robbert Dijkgraaf maakten wetenschap hip en voormalig huisband Go Back to the Zoo werd een gevestigde naam. Volgens Nelleke Geel van Meridiaan Uitgevers zorgt de aandacht voor boe ken voor een boost in verkoopcijfers. DWDD is niet alleen een programma, maar ook een kwaliteitslabel met een muziekfestival (De Wereld Draait Buitenhoorcolle ges DWDD Uni versity) en bin nenkort een res taurant. Heeft die invloed ook een kwalijke kant? „Door al tijd mensen uit Kijkcijferkanon bestaat 10 jaar hun kliekje uit te nodigen om iets te promoten, wordt dat kliekje wel steeds bevoordeeld", vindt mediacriti- cus Marianne Zwagerman. „DWDD gebruikt haar macht vaak goed, maar misbruik ligt op de loer." Meer scherpe journalistieke inter views en debatjes krijgen steeds min der ruimte, meent Jort Kelder. Hij be hoorde in de beginjaren tot de geves tigde orde van de DWDD-sociëteit. „Ik zit er niet meer zo vaak, omdat ze helaas minder zware onderwerpen en politiek economische thema's be handelen. Het mag wel wat pittiger." Volgens Pieter Derks schuilt in het toegankelijk willen maken van cultuur en wetenschap plus het moordende tempo zowel de zwakte als de kracht. „Laatst kwam Vincent Icke praten over water op Mars. Hij werd snel onderbro ken. Matthijs wilde niet zo'n uitgebreid college. Wat voel je?, wilde hij we ten. Dat is type rend. Het pro gramma gaat over enthousias me. En dat werkt, blijkt wel uit de kijkcij fers." VRIJDAG 9 OKTOBER 2015 Cultuur Een uiterst succesvolle familie door Gudo Tienhooven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29