1
29
Nieuwe James Bond
in 323 filmzalen
Nieuwe cd van
Rihanna: 'Anti'
t J
Wie bij De Wereld Draait Door mag aanschuiven, zit gebakken. Maar oh wee als je
niet meer aan de strenge eisen van Matthijs van Nieuwkerk en collega's voldoet.
Show Entertainment
De nieuwe James Bondfilm Spectre draait
vanaf 29 oktober in 323 zalen verdeeld
over 134 bioscopen in Nederland. Dat is
'vermoedelijk een record' aldus de Ne
derlandse Vereniging van Filmdistribu
teurs. Nederland is een van de eerste lan
den waar Spectre is te zien.
De Amerikaanse popster Rihan
na (27) komt met een nieuw
studioalbum: Anti. Dat is de op
volger van Unapologetic uit 2012.
De zangeres presenteerde giste
ren de cd-hoes. De releaseda
tum is nog niet bekend.
v\
l!
k voelde me opgenomen
in de familie." Schrijfster
I en journaliste Roos Schlik-
I ker was een paar jaar met
I regelmaat te zien in de
prestigieuze rol van 'tafel
dame' in De Wereld Draait Door. „En
ineens was het afgelopen."
Waarom? Een verklaring van gast
heer Matthijs van Nieuwkerk of
DWDD-hoofdredacteur Dieuwke
Wynia kwam nooit. „Ik neem dat
hen niet kwalijk. Ze kunnen het zich
permitteren: iedereen wil er zitten."
Schlikkers verhaal zegt veel over
de VARA-talkshow die morgen in
een speciale aflevering haar tienjarig
jubileum viert. Aan het succes - dage
lijks rond de anderhalf miljoen kij
kers - liggen pure passie en enthou
siasme, maar evengoed bikkelharde
kwaliteitseisen ten grondslag. Bij een
rondgang langs DWDD-medewer-
kers, gasten en insiders valt de term
'familie' verreweg het meest. Wie
door de keuring komt, wacht een
warm bad. Wie die familietrekjes
niet heeft, kan vertrekken.
In DWDD moet alles en iedereen
vlammen. Of zoals Dieuwke Wynia
volgens oud-medewerkers vaak
roept: 'We zijn geen Nieuwsuurl' En
elke seconde telt. Vorige maand
moest sterzangeres Joss Stone het
doen met krap anderhalve minuut.
'Familieleden' worden eindeloos
in de watten gelegd. Er wordt een
taxi geregeld, je kan mee-eten en bor
relen na afloop. In het buitenland?
Een vliegticket is zo geregeld. Maar
niet ineens verhuizen naar een ander
programma. „Hoe vaak ik niet te ho
ren kreeg dat ik niet ergens anders
moest aanschuiven", zegt Jort Kelder.
Schrijver en Volkskrant-columnist
Arthur van Amerongen zou in 2008
aanschuiven om te vertellen over zijn
boek Brussel Eurabia. „Mijn uitgever
betaalde mijn ticket van mijn toen
malige standplaats Paraguay naar Am
sterdam omdat DWDD had toege
zegd. Pas een dag voor de uitzending
werd ik afgebeld door een typgeitje:
er kwam een special rond Valentijns
dag en ik paste daar niet in. Ik werd
door Hauptkommandantin Dieuwke
Wynia vervolgens publiekelijk voor
leugenaar uitgemaakt dat er geen toe
zegging was. Die rel heeft mij wel
veel publiciteit opgeleverd."
Redacteuren, de neefjes en nicht
jes van de DWDD-familie die de uit
zending voorbereiden, kennen zulke
situaties al te goed. Zij houden de he
le dag contact met potentiële gasten.
Als het misgaat, of een item komt on
voldoende uit de verf, zijn Van
Nieuwkerk en Wynia 'ongenadig', be
weert menig oud-redacteur. Dit is im
mers 'de Eredivisie van het televisie
maken'. Lang niet iedereen is tegen
de druk bestand. Het verloop onder
redacteuren is groot.
Niet langer welkom als gast? Voor
DWDD geldt: je zat daar toch mooi
even aan die tafel en plukt daar de
vruchten van. Vaste tafeldame Halina
Reijn zag het aantal theaterbezoekers
stijgen, de vlotte babbel van natuur
kundigen Diederik Jekel en Robbert
Dijkgraaf maakten wetenschap hip
en voormalig huisband Go Back to
the Zoo werd een gevestigde naam.
Volgens Nelleke Geel van Meridiaan
Uitgevers zorgt de aandacht voor boe
ken voor een boost in verkoopcijfers.
DWDD is niet alleen een
programma, maar ook een
kwaliteitslabel met
een muziekfestival
(De Wereld Draait
Buitenhoorcolle
ges DWDD Uni
versity) en bin
nenkort een res
taurant. Heeft
die invloed ook
een kwalijke
kant? „Door al
tijd mensen uit
Kijkcijferkanon
bestaat 10 jaar
hun kliekje uit te nodigen om iets te
promoten, wordt dat kliekje wel
steeds bevoordeeld", vindt mediacriti-
cus Marianne Zwagerman. „DWDD
gebruikt haar macht vaak goed, maar
misbruik ligt op de loer."
Meer scherpe journalistieke inter
views en debatjes krijgen steeds min
der ruimte, meent Jort Kelder. Hij be
hoorde in de beginjaren tot de geves
tigde orde van de DWDD-sociëteit.
„Ik zit er niet meer zo vaak, omdat ze
helaas minder zware onderwerpen
en politiek economische thema's be
handelen. Het mag wel wat pittiger."
Volgens Pieter Derks schuilt in
het toegankelijk willen maken van
cultuur en wetenschap plus het
moordende tempo zowel de zwakte
als de kracht. „Laatst kwam Vincent
Icke praten over water op Mars.
Hij werd snel onderbro
ken. Matthijs wilde
niet zo'n uitgebreid
college. Wat voel
je?, wilde hij we
ten. Dat is type
rend. Het pro
gramma gaat
over enthousias
me. En dat
werkt, blijkt wel
uit de kijkcij
fers."
VRIJDAG 9 OKTOBER 2015
Cultuur
Een uiterst
succesvolle familie
door Gudo Tienhooven