Air France-KLM: meer tickets tegen lagere prijs De nieuwste Airbus is het Europese antwoord op de Dreamliner uit de VS Primeur op Schiphol: het jongste Europese verkeersvliegtuig - de Airbus A3 50 - wipt even langs. ECONOMIE 25 Buitenveldertbaan ook voor heel zware vliegtuigen AMSTERDAM. Een damestoilet in een vliegtuig. Niet de meest voor de hand liggende innovatie in een nieuw toestel waarvan de ontwik keling ruim twaalf miljard euro heeft gekost. Maar bij Finnair, pas de derde maatschappij die het jongste Europese verkeersvlieg tuig in haar vloot opneemt, von den ze de cabine ruim genoeg voor gescheiden toiletten. Wel al leen in businessclass. De A350 van het Nederlandse Airbus Industries, geassembleerd in het Franse Toulouse uit delen die in Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje zijn gefabriceerd, is min stens zo'n innovatief nieuw vlieg tuig als de Dreamliner van rivaal Boeing waarmee het rechtstreeks concurreert. Hij is veel stiller en zuiniger én minder milieuonvriendelijk dan zijn voorgangers, want lichter en voorzien van de nieuwste vlieg tuigturbines van fabrikant Rolls-Royce. Finnair claimt een kwart op de brandstofrekening te kunnen besparen. De A350 ontbeert de echte in novaties van de Boeing 787. Waar de romp van die Dreamliner ge heel uit kunststof bestaat, is die bij de A350 is nog als vanouds alu minium. Wel zijn grote delen van vleugels en staart van kunststof. In de A350 geen vergrote raam pjes die met een druk op de knop mat te maken zijn. Wel heeft het toestel, net als zijn rivaal, een stil lere en vooral schonere airco en een hogere cabinedruk die hoofd- pijn helpt te voorkomen. De A350 heeft een aanzienlijk minder tumultueuze geboorte dan de Dreamliner, die onlangs na jaren uitstel ging vliegen en ver volgens weken aan de grond werd gehouden vanwege brandgevaarlij ke accu's. Toch is de Europeaan niet zonder zorgen. Onwelgevalli ge ontwerpaanpassingen waren voor grootbesteller Emirates aan leiding onlangs een order van ze ventig toestellen te schrappen. Daardoor is het aantal bestelde en geleverde A35o's gedaald tot 789, ruwweg de helft van het aan tal bestelde en geleverde Dreamli- ners. Zeven '350's' zijn na 2020 be doeld voor KLM, als onderdeel van een order van 25 door Air France-KLM. De komst van de Finnair- pionier naar Schiphol vanochtend was eenmalig. De luchtvaartmaat schappij zet het vliegtuig vanaf half november in voor vluchten naar China, maar wil eerst er varing opdoen met het toestel op korte vluchten. AMSTERDAM. Schiphol gaat vol gend jaar de Buitenveldertbaan, waarvan de uitvliegroutes laag over woonwijken voeren, zo danig aanpassen dat ook de al lerzwaarste vliegtuigen er te recht kunnen. Nu nog is het dak van de Schip- holtunnel, die onder de kop van de baan doorloopt, niet sterk genoeg om een vol bela den Airbus A380 of Boeing 747-8 te dragen. Starten vanaf de Buitenveldert baan ligt fiks aan banden van wege geluidsoverlast. De baan wordt vooral gebruikt om te landen, wat veel minder lawaai veroorzaakt. Bij sterke westen wind, calamiteiten of onder houd aan andere banen is het gebruik van de 'bulderbaan' als startbaan onvermijdelijk. Het beeld ten opzichte van vorig jaar september is zwaar vertekend door de staking die Air France toen trof. De piloten legden uit on vrede over bezuinigingsplannen twee weken lang het werk neer, waardoor veel vluchten kwamen te vervallen. Dat kostte het bedrijf ongeveer een half miljard euro. Het aantal passagiers voor Air France, KLM en de Franse regiona le vervoerder HOP! groeide met 23,6 procent tot 7,1 miljoen. Prijs vechter Transavia voegde daar nog eens 1,2 miljoen reizigers aan toe, een stijging met 8,4 procent. Dat was met name te danken aan de Franse tak, die momenteel stevig groeit en ruim een derde meer tickets verkocht. Bij Transavia werd vorig jaar niet gestaakt. Gecorrigeerd voor de effecten van de staking van vorig jaar nam het passagiersvervoer, waarin ook de gevlogen afstand per betalende passagier wordt meegewogen, met 1,6 procent toe. De capaciteit lag 1 procent hoger. Daarbij ston den de ticketprijzen nog onder druk, aldus het luchtvaartconcern. Dat is sinds vorig jaar zomer het geval. De prijsdalingen dwingen Air France-KLM flink te snijden in de kosten. Bij KLM heeft het perso neel al ingestemd met soberdere cao's, maar bij Air France verzet ten met name de piloten zich daar hevig tegen. Daarom kondigde het bedrijf maandag een sanering aan van zijn vluchtaanbod naar verre bestemmingen. Het verlies van 2.900 banen dat daarmee gepaard gaat, leidde tot gewelddadige pro testen. Directeuren van Air France werden zelfs aangevallen door de monstrerende werknemers. Hoewel reizigers Air France-KLM nog wel weten te vinden, stapelt de luchtvaartgroep door zijn te ho ge kostenbasis al jaren verlies op verlies. Ook kampt het bedrijf met een relatief hoge schuld. Daar door ontbreekt het aan financiële ruimte om te blijven investeren in bijvoorbeeld nieuwe, zuinigere vliegtuigen. Air France-KLM dreigt daardoor nog verder achter op te raken bij concurrenten uit met name het Midden-Oosten en Turkije. VRIJDAG 9 OKTOBER 2015 Stiller, zuiniger en schoner door Herman Stil 297 Airbus A350 van Finnair kan 297 passagiers vervoeren. Het tweemotorige toestel heeft een spanwijdte van 64 meter en is 17 meter hoog. Lengte 66,89 m Hoogte Zitplaatsen 297x Bereik 14.350 km Max. belasting 268,9 ton Spanwijdte PARIJS. Luchtvaartconcern Air Fran ce-KLM heeft in september flink meer vliegtickets verkocht dan een jaar eerder, maar opnieuw tegen la gere prijzen. Dat blijkt uit de ver- voersstatistieken die het Frans-Ne derlandse bedrijf gisteren naar bui ten bracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25