Air France-KLM: meer tickets tegen lagere prijs
De nieuwste Airbus is het Europese antwoord op de Dreamliner uit de VS
Primeur op
Schiphol: het
jongste Europese
verkeersvliegtuig
- de Airbus
A3 50 - wipt
even langs.
ECONOMIE 25
Buitenveldertbaan
ook voor heel
zware vliegtuigen
AMSTERDAM. Een damestoilet in
een vliegtuig. Niet de meest voor
de hand liggende innovatie in een
nieuw toestel waarvan de ontwik
keling ruim twaalf miljard euro
heeft gekost. Maar bij Finnair, pas
de derde maatschappij die het
jongste Europese verkeersvlieg
tuig in haar vloot opneemt, von
den ze de cabine ruim genoeg
voor gescheiden toiletten. Wel al
leen in businessclass.
De A350 van het Nederlandse
Airbus Industries, geassembleerd
in het Franse Toulouse uit delen
die in Duitsland, Groot-Brittannië
en Spanje zijn gefabriceerd, is min
stens zo'n innovatief nieuw vlieg
tuig als de Dreamliner van rivaal
Boeing waarmee het rechtstreeks
concurreert.
Hij is veel stiller en zuiniger én
minder milieuonvriendelijk dan
zijn voorgangers, want lichter en
voorzien van de nieuwste vlieg
tuigturbines van fabrikant
Rolls-Royce. Finnair claimt een
kwart op de brandstofrekening te
kunnen besparen.
De A350 ontbeert de echte in
novaties van de Boeing 787. Waar
de romp van die Dreamliner ge
heel uit kunststof bestaat, is die
bij de A350 is nog als vanouds alu
minium. Wel zijn grote delen van
vleugels en staart van kunststof.
In de A350 geen vergrote raam
pjes die met een druk op de knop
mat te maken zijn. Wel heeft het
toestel, net als zijn rivaal, een stil
lere en vooral schonere airco en
een hogere cabinedruk die hoofd-
pijn helpt te voorkomen.
De A350 heeft een aanzienlijk
minder tumultueuze geboorte
dan de Dreamliner, die onlangs na
jaren uitstel ging vliegen en ver
volgens weken aan de grond werd
gehouden vanwege brandgevaarlij
ke accu's. Toch is de Europeaan
niet zonder zorgen. Onwelgevalli
ge ontwerpaanpassingen waren
voor grootbesteller Emirates aan
leiding onlangs een order van ze
ventig toestellen te schrappen.
Daardoor is het aantal bestelde
en geleverde A35o's gedaald tot
789, ruwweg de helft van het aan
tal bestelde en geleverde Dreamli-
ners. Zeven '350's' zijn na 2020 be
doeld voor KLM, als onderdeel
van een order van 25 door Air
France-KLM.
De komst van de Finnair-
pionier naar Schiphol vanochtend
was eenmalig. De luchtvaartmaat
schappij zet het vliegtuig vanaf
half november in voor vluchten
naar China, maar wil eerst er
varing opdoen met het toestel op
korte vluchten.
AMSTERDAM. Schiphol gaat vol
gend jaar de Buitenveldertbaan,
waarvan de uitvliegroutes laag
over woonwijken voeren, zo
danig aanpassen dat ook de al
lerzwaarste vliegtuigen er te
recht kunnen.
Nu nog is het dak van de Schip-
holtunnel, die onder de kop
van de baan doorloopt, niet
sterk genoeg om een vol bela
den Airbus A380 of Boeing
747-8 te dragen.
Starten vanaf de Buitenveldert
baan ligt fiks aan banden van
wege geluidsoverlast. De baan
wordt vooral gebruikt om te
landen, wat veel minder lawaai
veroorzaakt. Bij sterke westen
wind, calamiteiten of onder
houd aan andere banen is het
gebruik van de 'bulderbaan' als
startbaan onvermijdelijk.
Het beeld ten opzichte van vorig
jaar september is zwaar vertekend
door de staking die Air France
toen trof. De piloten legden uit on
vrede over bezuinigingsplannen
twee weken lang het werk neer,
waardoor veel vluchten kwamen
te vervallen. Dat kostte het bedrijf
ongeveer een half miljard euro.
Het aantal passagiers voor Air
France, KLM en de Franse regiona
le vervoerder HOP! groeide met
23,6 procent tot 7,1 miljoen. Prijs
vechter Transavia voegde daar nog
eens 1,2 miljoen reizigers aan toe,
een stijging met 8,4 procent. Dat
was met name te danken aan de
Franse tak, die momenteel stevig
groeit en ruim een derde meer
tickets verkocht. Bij Transavia
werd vorig jaar niet gestaakt.
Gecorrigeerd voor de effecten
van de staking van vorig jaar nam
het passagiersvervoer, waarin ook
de gevlogen afstand per betalende
passagier wordt meegewogen,
met 1,6 procent toe. De capaciteit
lag 1 procent hoger. Daarbij ston
den de ticketprijzen nog onder
druk, aldus het luchtvaartconcern.
Dat is sinds vorig jaar zomer het
geval.
De prijsdalingen dwingen Air
France-KLM flink te snijden in de
kosten. Bij KLM heeft het perso
neel al ingestemd met soberdere
cao's, maar bij Air France verzet
ten met name de piloten zich daar
hevig tegen. Daarom kondigde het
bedrijf maandag een sanering aan
van zijn vluchtaanbod naar verre
bestemmingen. Het verlies van
2.900 banen dat daarmee gepaard
gaat, leidde tot gewelddadige pro
testen. Directeuren van Air France
werden zelfs aangevallen door de
monstrerende werknemers.
Hoewel reizigers Air France-KLM
nog wel weten te vinden, stapelt
de luchtvaartgroep door zijn te ho
ge kostenbasis al jaren verlies op
verlies. Ook kampt het bedrijf
met een relatief hoge schuld. Daar
door ontbreekt het aan financiële
ruimte om te blijven investeren in
bijvoorbeeld nieuwe, zuinigere
vliegtuigen. Air France-KLM
dreigt daardoor nog verder achter
op te raken bij concurrenten uit
met name het Midden-Oosten en
Turkije.
VRIJDAG 9 OKTOBER 2015
Stiller, zuiniger en schoner
door Herman Stil
297
Airbus A350 van Finnair kan 297
passagiers vervoeren. Het
tweemotorige toestel heeft een
spanwijdte van 64 meter en is 17
meter hoog.
Lengte 66,89 m
Hoogte
Zitplaatsen 297x
Bereik 14.350 km
Max. belasting 268,9 ton
Spanwijdte
PARIJS. Luchtvaartconcern Air Fran
ce-KLM heeft in september flink
meer vliegtickets verkocht dan een
jaar eerder, maar opnieuw tegen la
gere prijzen. Dat blijkt uit de ver-
voersstatistieken die het Frans-Ne
derlandse bedrijf gisteren naar bui
ten bracht.