20 Aandeelhouders akkoord met overname TNT door FedEx Het is weer Wolweek EC onderzoekt overname Base AKO en NS langer samen Meer motoren verkocht CRISIS BIJ AIR FRANCE-KLM Ontslagen bij Air France leiden tot woedend perso neel en bezorgde Nederlandse collega's van KLM. Pakketvervoerder TNT verwacht nog steeds dat de overname door haar Amerikaanse branchege noot FedEx volgend jaar rond komt. Aan de aandeelhouders van TNT zal het in ieder geval niet liggen: die gingen gisteren akkoord met het bod van 4,4 mil jard euro dat FedEx deed. Daar mee is een belangrijke horde ge nomen. Maar de belangrijkste horde zal de Europese Commis sie zijn. Die onderzoekt of de voorgenomen overname de con currentieverhoudingen in Euro pa niet verstoort. De koers van het aandeel daalde gisteren licht tot 6,75 euro. Dat is ruim onder het bod van 8 euro per aandeel. Dat had te maken met een winst waarschuwing van TNT. De Bra ziliaanse markt loopt terug door de economische recessie. Ook in China en Australië loopt het eco nomisch minder voorspoedig dan gehoopt. De Europese Commissie gaat een diepgaand onderzoek begin nen naar de geplande overname van de Belgische KPN-dochter Base door Liberty Global. De commissie maakt zich zorgen dat de overname leidt tot hogere tarieven, minder keuze en min der innovatieve diensten op de Belgische telecommarkt. KPN be reikte in april een akkoord met Telenet, dochter van Liberty Glo bal, over de verkoop van Base. Boekhandel AKO en NS hebben hun samenwerking verlengd. De lopende huurovereenkomst met de exploitant van boekwinkels op de stations liep eind 2015 af. In de nieuwe aanbesteding kwam AKO als beste uit de bus, aldus NS. AKO is vertegenwoor digd op 44 stations in Neder land. Het bedrijf is met NS in ge sprek over verdere uitbreiding. AKO en de NS zijn al ruim 120 jaar partners. Rolls-Royce schrapt nog eens 400 banen De Britse motorenfa brikant Rolls-Royce schrapt nog eens 400 banen bij zijn di visie, die aandrijfsys temen, lieren en an kers voor schepen produceert. Eerder werd een banenre ductie van 600 ba nen bekend. De lage olieprijs betekent dat de maritieme in dustrie (60 procent van de klandizie) be stellingen uitstelt. 'Zuidoost-Azië voelt afkoeling in China' De economische groei in Zuid- oost-Azië wordt afge remd door de afkoe ling van de Chinese economie. Dat stelt de Wereldbank, die zijn prognoses voor de regio verlaagde. De Chinese groei komt dit jaar uit op 6,9 procent, ver wacht de bank, die in april nog een ex pansie van 7,1 pro cent voorzag. VW: 8 miljoen sjoemeldiesels Europese Unie Er zijn in de Europe se Unie ongeveer 8 miljoen dieselwa gens van Volkswa gen met software waarmee kan wor den gesjoemeld met de uitstootwaarden. Volgens VW gaat het om auto's met motortype EA189 EU5 met een inhoud van 1,2,1,6 en 2,0 li ter. Wereldwijd is ge fraudeerd met circa 11 miljoen auto's. Jan Kimpen (57), topman van UMC Utrecht, gaat als medisch directeur aan de slag bij Philips Het gaat goed met de motoren verkoop in Nederland. Tot en met september zijn 10.246 nieu we exemplaren geregistreerd, 10 procent meer dan in dezelf de periode in 2014. Yamaha (1566) en BMW (1624) piekten. AMSTELVEEN. KLM dreigt de dupe te worden van de problemen bij Air France. Het personeel maakt zich grote zorgen. „De situatie is zeer verontrustend. Als Air Fran ce omvalt, trekt het KLM mee." Dat zegt voorzitter Annette Groeneveld van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel. De stewards en stewardessen vre zen dat stakingen bij de Franse luchtvaartmaatschappij het hele bedrijf nog verder in de proble men brengen. Zelfs KLM-topman Pieter Ei bers, die zich zelden uitlaat over interne strubbelingen bij het Franse zusterbedrijf, bemoeide zich gisteren met de situatie in Parijs. „Wat hier gebeurd is, is on acceptabel", stelde hij in reactie op het gewelddadige optreden van demonstrerend personeel te gen twee directeuren van Air France. „Het uitgangspunt is om op een respectvolle manier met de sociale partners in gesprek te blijven over de herstructurering." Want een reorganisatie bij de Franse tak is hard nodig, daar is, behalve het protesterende perso neel in Frankrijk, iedereen het wel over eens. Air France-KLM lijdt al jaren verlies en kampt met een enorme schuldenlast. Binnen Europa verliest terrein aan prijsvechters als RyanAir en Easyjet; op verre bestemmingen van kapitaalkrachtige maatschap pijen uit het Midden-Oosten zo als Emirates en Etihad. Het bedrijf is zelf niet in staat om nieuwe, luxe vliegtuigen aan te schaffen voordat de kosten om laag zijn gebracht. Bij KLM is af gesproken dat komende vijf jaar 700 miljoen euro wordt bespaard. Al het personeel - piloten, cabine personeel en grondpersoneel - stemde onlangs in met schralere cao's. Ze moeten harder gaan wer ken, zonder dat daar meer loon te- 'Punt is op een respectvolle wijze in gesprek te blijven' genover staat. Op het hoofdkan toor zou een kwart van de banen van managers en ondersteunen de functies verdwijnen. Dat hun Franse collega's nu de kont tegen de krib gooien, is voor de KLM'ers daarom heel wrang, zegt vakbondsbestuurder Dolf Polders van CNV. „Terwijl de Ne derlandse medewerkers hebben ingeleverd met het oog op de toe komst van het bedrijf, gedragen Air France-KLM: meer werknemers dan concurrenten pTTfl 5,7 mld de Fransen zich als verwende kin deren." Een jaar geleden kostte een sta king van de Franse piloten tegen plannen om van Transavia een Europese prijsvechter te maken het bedrijf een half miljard euro. Zo'n situatie dreigt nu weer, vreest vakbondsbestuurder Jan van den Brink van FNV. „Die kos ten komen op de balans van Air France terecht, maar raken uitein delijk de hele onderneming." In januari onstond in Neder land grote commotie toen be kend werd dat Air France 1 mil jard euro aan KLM-spaargeld wil de afromen om verliezen van de Franse tak te compenseren. Uit eindelijk ging dat plan niet door. Gisteren bleek dat Air France de capaciteit op routes naar verre be stemmingen komende jaren met 10 procent verlaagt. Volgend jaar worden veertien toestellen uit de vaart gehaald. Vijf routes komen helemaal te vervallen. Bestellingen voor de Boeing 787 Dreamliner worden opgeschort. Die maatregelen ra ken ook de bedrijfsvoering van KLM, zegt Van den Brink. „Je net werk inkrimpen is voor geen en kele maatschappij goed." De Tweede Kamer wil ophel dering van staatssecretaris Mans veld van Infrastructuur over de problemen bij Air France. De Ne derlandse staat bezit 5,9 procent van de aandelen in KLM. Proble men bij het voormalige staatsbe drijf kunnen de positie van Schip hol schaden, en daarmee de Ne derlandse economie. CDA'er Martijn van Helvert heeft een verzoek ingediend om staatssecretaris Mansveld van daag naar de Tweede Kamer te roepen over de situatie bij Air France-KLM. „We moeten onze rol in de holding overwegen. Ik wil precies van Mansveld weten hoe groot de problemen zijn en wat de gevolgen voor het KLM-onderdeel zijn. Straks moet het personeel in Nederland weer lijden onder de onrust in Parijs." Economie AMSTERDAM LONDON. Een kudde schapen doet zich te goed aan het gras dat is ge legd op de complete lengte van Savile Row, ter gelegenheid van Wol- week. Savile Row in Londen is bekend om zijn vele maatkledingwinkels en wordt ook wel the golden mile of tailoring genoemd, foto Tristan Fewings/Getty Images BRUSSEL UTRECHT LONDEN WASHINGTON WOLFSBURG KLM-personeel vreest acties Franse collega's door Annemieke van Dongen Pieter Eibers topman KLM Air France Luft- British Ryanair KLM hansa Airways Werknemers 94.666 118.973 59.484 9586 Passagiers 77,5 min 106 min 77 min 90,6 min Passagiers per werknemer 1296 9451 Omzet 24,9 mld €30,0 mld €20,2 mld Nettowinst -0,8 +0,2% +5,0 +15.3% ©ad 061015 1 TU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 20