20
Aandeelhouders akkoord met
overname TNT door FedEx
Het is weer Wolweek
EC onderzoekt
overname Base
AKO en NS
langer samen
Meer motoren
verkocht
CRISIS BIJ AIR FRANCE-KLM
Ontslagen bij Air France leiden tot woedend perso
neel en bezorgde Nederlandse collega's van KLM.
Pakketvervoerder TNT verwacht
nog steeds dat de overname door
haar Amerikaanse branchege
noot FedEx volgend jaar rond
komt. Aan de aandeelhouders
van TNT zal het in ieder geval
niet liggen: die gingen gisteren
akkoord met het bod van 4,4 mil
jard euro dat FedEx deed. Daar
mee is een belangrijke horde ge
nomen. Maar de belangrijkste
horde zal de Europese Commis
sie zijn. Die onderzoekt of de
voorgenomen overname de con
currentieverhoudingen in Euro
pa niet verstoort. De koers van
het aandeel daalde gisteren licht
tot 6,75 euro. Dat is ruim onder
het bod van 8 euro per aandeel.
Dat had te maken met een winst
waarschuwing van TNT. De Bra
ziliaanse markt loopt terug door
de economische recessie. Ook in
China en Australië loopt het eco
nomisch minder voorspoedig
dan gehoopt.
De Europese Commissie gaat
een diepgaand onderzoek begin
nen naar de geplande overname
van de Belgische KPN-dochter
Base door Liberty Global. De
commissie maakt zich zorgen
dat de overname leidt tot hogere
tarieven, minder keuze en min
der innovatieve diensten op de
Belgische telecommarkt. KPN be
reikte in april een akkoord met
Telenet, dochter van Liberty Glo
bal, over de verkoop van Base.
Boekhandel AKO en NS hebben
hun samenwerking verlengd. De
lopende huurovereenkomst met
de exploitant van boekwinkels
op de stations liep eind 2015 af.
In de nieuwe aanbesteding
kwam AKO als beste uit de bus,
aldus NS. AKO is vertegenwoor
digd op 44 stations in Neder
land. Het bedrijf is met NS in ge
sprek over verdere uitbreiding.
AKO en de NS zijn al ruim 120
jaar partners.
Rolls-Royce
schrapt nog
eens 400 banen
De Britse motorenfa
brikant Rolls-Royce
schrapt nog eens
400 banen bij zijn di
visie, die aandrijfsys
temen, lieren en an
kers voor schepen
produceert. Eerder
werd een banenre
ductie van 600 ba
nen bekend. De lage
olieprijs betekent
dat de maritieme in
dustrie (60 procent
van de klandizie) be
stellingen uitstelt.
'Zuidoost-Azië
voelt afkoeling
in China'
De economische
groei in Zuid-
oost-Azië wordt afge
remd door de afkoe
ling van de Chinese
economie. Dat stelt
de Wereldbank, die
zijn prognoses voor
de regio verlaagde.
De Chinese groei
komt dit jaar uit op
6,9 procent, ver
wacht de bank, die
in april nog een ex
pansie van 7,1 pro
cent voorzag.
VW: 8 miljoen
sjoemeldiesels
Europese Unie
Er zijn in de Europe
se Unie ongeveer 8
miljoen dieselwa
gens van Volkswa
gen met software
waarmee kan wor
den gesjoemeld met
de uitstootwaarden.
Volgens VW gaat
het om auto's met
motortype EA189
EU5 met een inhoud
van 1,2,1,6 en 2,0 li
ter. Wereldwijd is ge
fraudeerd met circa
11 miljoen auto's.
Jan Kimpen (57),
topman van UMC
Utrecht, gaat als
medisch directeur aan
de slag bij Philips
Het gaat goed met de motoren
verkoop in Nederland. Tot en
met september zijn 10.246 nieu
we exemplaren geregistreerd,
10 procent meer dan in dezelf
de periode in 2014. Yamaha
(1566) en BMW (1624) piekten.
AMSTELVEEN. KLM dreigt de dupe
te worden van de problemen bij
Air France. Het personeel maakt
zich grote zorgen. „De situatie is
zeer verontrustend. Als Air Fran
ce omvalt, trekt het KLM mee."
Dat zegt voorzitter Annette
Groeneveld van de Vereniging
van Nederlands Cabinepersoneel.
De stewards en stewardessen vre
zen dat stakingen bij de Franse
luchtvaartmaatschappij het hele
bedrijf nog verder in de proble
men brengen.
Zelfs KLM-topman Pieter Ei
bers, die zich zelden uitlaat over
interne strubbelingen bij het
Franse zusterbedrijf, bemoeide
zich gisteren met de situatie in
Parijs. „Wat hier gebeurd is, is on
acceptabel", stelde hij in reactie
op het gewelddadige optreden
van demonstrerend personeel te
gen twee directeuren van Air
France. „Het uitgangspunt is om
op een respectvolle manier met
de sociale partners in gesprek te
blijven over de herstructurering."
Want een reorganisatie bij de
Franse tak is hard nodig, daar is,
behalve het protesterende perso
neel in Frankrijk, iedereen het
wel over eens. Air France-KLM
lijdt al jaren verlies en kampt
met een enorme schuldenlast.
Binnen Europa verliest terrein
aan prijsvechters als RyanAir en
Easyjet; op verre bestemmingen
van kapitaalkrachtige maatschap
pijen uit het Midden-Oosten zo
als Emirates en Etihad.
Het bedrijf is zelf niet in staat
om nieuwe, luxe vliegtuigen aan
te schaffen voordat de kosten om
laag zijn gebracht. Bij KLM is af
gesproken dat komende vijf jaar
700 miljoen euro wordt bespaard.
Al het personeel - piloten, cabine
personeel en grondpersoneel -
stemde onlangs in met schralere
cao's. Ze moeten harder gaan wer
ken, zonder dat daar meer loon te-
'Punt is op een
respectvolle wijze in
gesprek te blijven'
genover staat. Op het hoofdkan
toor zou een kwart van de banen
van managers en ondersteunen
de functies verdwijnen.
Dat hun Franse collega's nu de
kont tegen de krib gooien, is voor
de KLM'ers daarom heel wrang,
zegt vakbondsbestuurder Dolf
Polders van CNV. „Terwijl de Ne
derlandse medewerkers hebben
ingeleverd met het oog op de toe
komst van het bedrijf, gedragen
Air France-KLM: meer werknemers dan concurrenten
pTTfl
5,7 mld
de Fransen zich als verwende kin
deren."
Een jaar geleden kostte een sta
king van de Franse piloten tegen
plannen om van Transavia een
Europese prijsvechter te maken
het bedrijf een half miljard euro.
Zo'n situatie dreigt nu weer,
vreest vakbondsbestuurder Jan
van den Brink van FNV. „Die kos
ten komen op de balans van Air
France terecht, maar raken uitein
delijk de hele onderneming."
In januari onstond in Neder
land grote commotie toen be
kend werd dat Air France 1 mil
jard euro aan KLM-spaargeld wil
de afromen om verliezen van de
Franse tak te compenseren. Uit
eindelijk ging dat plan niet door.
Gisteren bleek dat Air France de
capaciteit op routes naar verre be
stemmingen komende jaren met
10 procent verlaagt.
Volgend jaar worden veertien
toestellen uit de vaart gehaald.
Vijf routes komen helemaal te
vervallen. Bestellingen voor de
Boeing 787 Dreamliner worden
opgeschort. Die maatregelen ra
ken ook de bedrijfsvoering van
KLM, zegt Van den Brink. „Je net
werk inkrimpen is voor geen en
kele maatschappij goed."
De Tweede Kamer wil ophel
dering van staatssecretaris Mans
veld van Infrastructuur over de
problemen bij Air France. De Ne
derlandse staat bezit 5,9 procent
van de aandelen in KLM. Proble
men bij het voormalige staatsbe
drijf kunnen de positie van Schip
hol schaden, en daarmee de Ne
derlandse economie.
CDA'er Martijn van Helvert
heeft een verzoek ingediend om
staatssecretaris Mansveld van
daag naar de Tweede Kamer te
roepen over de situatie bij Air
France-KLM. „We moeten onze
rol in de holding overwegen. Ik
wil precies van Mansveld weten
hoe groot de problemen zijn en
wat de gevolgen voor het
KLM-onderdeel zijn. Straks moet
het personeel in Nederland weer
lijden onder de onrust in Parijs."
Economie
AMSTERDAM
LONDON. Een kudde schapen doet zich te goed aan het gras dat is ge
legd op de complete lengte van Savile Row, ter gelegenheid van Wol-
week. Savile Row in Londen is bekend om zijn vele maatkledingwinkels
en wordt ook wel the golden mile of tailoring genoemd, foto Tristan
Fewings/Getty Images
BRUSSEL
UTRECHT
LONDEN
WASHINGTON
WOLFSBURG
KLM-personeel
vreest acties
Franse collega's
door Annemieke van Dongen
Pieter Eibers topman KLM
Air France Luft- British Ryanair
KLM hansa Airways
Werknemers
94.666
118.973
59.484
9586
Passagiers
77,5 min
106 min
77 min
90,6 min
Passagiers per
werknemer
1296
9451
Omzet
24,9 mld
€30,0 mld
€20,2 mld
Nettowinst
-0,8
+0,2%
+5,0
+15.3% ©ad 061015 1 TU