BP? ■p Ï'X R NIEUWS 11 De Hooiwagen van Jeroen Bosch is terug in Nederland. Het drieluik, dat de afgelopen 450 jaar in het Prado in Madrid hing, is vanaf 10 oktober te zien in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en vanaf februari in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Conservatoren Peter van der Coelen en Friso Lammertse leggen uit wat het werk uit 1515 zo bijzonder maakt. DE SLANG EN DE APPEL ALLEEN DE ENGEL KIJKT DUIVEL VALT AAN KNOKKEN OM HOOI V- - V ni» Wrij I DE ENGEL BOUWEN IN DE HEL m DE TANDARTS EN DE NON EXPOSITIES DINSDAG 6 OKTOBER 2015 De Hooiwagen komt thuis „Bosch laat hier zien hoe de zon de op aarde kwam. Hoog in de lucht, onder toeziend oog van God, verdrijven de engelen de duivels uit de hemel. Daaronder zien we dat satan, in de vorm van een slang, het eerste men senpaar verleidt met een appel. Eva pakt de vrucht aan en be gint te eten. Zij is de kwade ge nius, maar Adam volgt al snel. Het ging al snel mis in het para dijs." „De duivel, dat blauwe figuurtje, speelt op zijn fluit en verleidt de mensen op die manier tot de aardse liefde en materialisme. De engel kijkt als enige nog om hoog naar Jezus, de anderen zijn alleen maar bezig met dat hooi. Je kunt het vergelijken met de zucht naar geld. Het gaat over hebzucht, dwaasheid en vergan kelijkheid." „Die blote man met helm is ver moedelijk een ridder. Er gaat een speer dwars door zijn lijf. Dat was je lot als ongelovige graaier. Dit plaatje boezemt veel angst in. Bosch heeft zich ook hier weer flink uitgeleefd op de duivels. Hij was extreem origineel in het uitbeelden van die figuren. Hij had een voor keur voor rare, reptielachtige beesten, monsters die dicht bij de dinosaurus stonden." „Onderaan de hooiberg ontstaat een flinke knokpartij, ledereen wil alleen maar hebben, hebben, hebben. Met haken, ladders en hooivorken proberen de mensen wat hooi te grijpen. Eigenlijk is er al die eeuwen nog niets veran derd. Ook nu voeren we oorlo gen om bezit. Je ziet zelfs een monnik meevechten, ledereen doet mee. Links zie je de paus, de koning en de keizer staan. Zelfs zij azen op het hooi." V Kw 'jiJi V „We zijn bij het derde paneel aangekomen. Hier wordt duide lijk waar de hooiwagen op weg naartoe was: de hel. Waarom de duivels die toren bouwen, is niet duidelijk. Misschien moet er extra ruimte worden gemaakt voor de nieuwe bewoners, maar op de achtergrond staat de boel in brand. Schitterend geschil derd trouwens. Veel rekwisieten, zoals ketels en kookpotten, had Bosch waarschijnlijk zelf in huis." „Op last van God verjaagt een aartsengel Adam en Eva uit het paradijs. Ze hebben niet geluisterd en de eerste twee mensen moeten vertrekken. Die engel meent het serieus, dat zie je wel aan dat brandende zwaard. Het is een redelijk klassieke af beelding. Het drieluik is in Den Bosch ge schilderd, maar het is een universeel land- „Een non die seksueel vertier zoekt, het is een cliché in de Middeleeuwen. Ze knielt en betaalt die nar met hooi. Ze is uit op die worst, die aan dat touwtje bungelt. Die tandarts is ook leuk. Dat wa ren vaak oplichters. Deze heeft getrok ken tanden aan een touwtje hangen. Op tafel staat een glaasje brandewijn, be doeld als verdoving." tekst Sander van der Werff De Hooiwagen werd rond 1560 ge kocht door de Spaanse koning Filips II. Het Madrileense Museo del Prado leende het niet eerder uit. Voor Mu seum Boijmans van Beuningen werd een uitzondering gemaakt. In Den Bosch maakt het drieluik deel uit van de tentoonstelling Bosch 500. Die begint op 13 februari en duurt tot 8 mei 2016.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11