NeoBarock en het vroeg klassieke pianokwartet Sprankelende en vrolijke arrangementen £20%REPmT,E 7 11 8 11 9 10 L r J 16 ZEELAND INAAR PERZISCHE TRADITIE BI O-TAPIJTEN WASSERIJ alleen VAKKUNDIG GEREPAREERD EN WASSEN. ALTIJD GOEDKOPER DAN EEN NIEUW TAPIJT 2 Tapijten Laten Wassen EN Het 3e Kleinste Tapijt wordt Gratis gewassen Gratis levering enophalen in een straal tot 100 km 1 4701 AK Roosendaal Nieuwe Markt 64 Tel.: 0165 32 8 470 GSM 06 177 09 637 Maandag tot zaterdag von 11:00 uur tot 1 8: 00 uur. Een ensemble met de naam NeoBarock bewan delt geen platgetreden pa den. Het komt met iets nieuws. Dat bleek uit de uitvoe ring van drie pianokwartetten uit 1785, die gespeeld werden op klave cimbel en niet op een pianoforte. De musici, Volker Möller/viool, Maren Ries/altviool, Ariane Spiegel/cello en Mark Edwards/ klavecimbel, vertolkten ook geen barok, maar vroege klassiek. Het Pianokwartet is een weinig voorkomend genre in de muziek- periode vóór de Romantiek en weinig componisten hebben toen een pianokwartet geschreven. Mo zart kreeg van zijn Vrijmetselaars vriend Hoffmeister de opdracht om zes Pianokwartetten te schrij ven. Het bleef bij twee. KV 478 componeerde hij in 1785 en hij vond de compositie voor piano en strijkerstrio intiem en concertant. Hij wilde in het pianokwartet zo wel de dramatische (of virtuoze) dialoog als de meer geconcentreer de zelfbeschouwing onderstrepen. NeoBarock begon met het kwar tet in G nr. 2 van Franz A. Hoff meister. Het is geen grootse com positie en aan de eentonige kant. Vooral het Allegro, met de vele herhalingen, miste de nodige span- ning. Nu was Hoffmeister meer uitgever dan componist. Jammer was dat het zachte geluid van het klavecimbel te gemakkelijk werd overstemd door het strijkerstrio. NeoBarock speelde alles stijlvol en elegant en opvallend was de gelijk heid en de zuiverheid. Het tweede pianokwartet in D van Beethoven is een jeugdwerk. In het eerste deel met een klassie ke opzet is de partij van het klave cimbel overheersend en in het langzame deel eerder ondersteu nend. Alles klinkt eenvoudig en heeft nog niet de krachtige stijl van een volwassen Beethoven. Het slotdeel klonk speels en vro lijk. Het pianokwartet KV478 in g van Mozart staat in mineur. In het Allegro klonk het tweede thema krachtig en soms dreigend. In de doorwerking viel het gepunt rit me in de vioolpartij op. Het An dante ademde een lieflijke mineur sfeer en NeoBarock verzorgde met precisie en mooi samenspel een fij ne vertolking. Het melodisch rijke Rondo in G klonk vitaal. Het werd volledig in evenwicht gebracht, juist door de afwisseling van ma jeur en mineur klonk dit deel spannend, en dat gold ook voor de coda waarin verrassend gemodu leerd werd. Vier hoge witte kruk ken, vier muzieklesse- naars en op de achter grond beelden van oudere en jonge leerlingen van Toonbeeld die beelden of scha len maken of schilderen. De vier Russische cellisten: Kira Kraftzo- ff, Mischa Degtjareff, Kirill Timo- fejev en Sergio Drabkin, nemen na een inleidend praatje van Pie- ter Prick plaats op het podium en verrassen de ongeveer hon derd aanwezigen met een tech nisch knap uitgevoerd arrange ment van de ouverture II Barbie- re di Siviglia van Rossini. Deze vier musici spelen met groot gemak, soms virtuoos, soms met een diep doorvoelde Slavische emotie. Sergio Drabkin Het Rastrelli Cello Quartet speelt alleen arrangementen die geschreven zijn door Sergio Drabkin. Het recept is duidelijk een van de cellisten soleert (met de melodie) en de anderen bege leiden. Soms spelen ze twee aan twee en de vertolking klinkt fris en zeker bij Rossini sprankelend en vrolijk. In de aria van Cavara- dossi (Tosca van Puccini) druipt het sentiment uit de instrumen ten, maar de scènes uit Romeo en Julia van Prokofiev klinken verrassend en vooral afwisse lend. De dans van de jonge meis jes wordt geraffineerd gespeeld en daardoor komt het houterige tempo van het gemaskerde bal beter uit. In het slotdeeltje Mer- cutio spelen de cello's speels tik kertje. Met het Solvejglied van Grieg bloeit weer de emotie open en de dans van de trollen zorgen voor een glimlach. Taran- telle van Popper is een goede uit smijter van het eerste concert- deel. Heksensabbat Na de pauze wordt de orgie van de heksensabbat op de Kale Berg van Moessorgski dik in de verf gezet, na het geluid van kerkklok ken klinkt het verdwijnen van de kwade geesten geheimzinnig en spannend. Het kwartet tapt uit een ander vaatje met de swin gende interpretaties van een Oekraïense Kozakkendans (Go- pak) en de populaire nummers Bublincki en Swing, swing, swing. De sfeer is jazzy en de in breng van het basinstrument is weergaloos. Take Five van Paul Desmond, het werkje waar saxo fonist Dave Brubeck beroemd mee werd, vormt een sfeervol en vooral eigenzinnig swingend slot. [v7 VERWIJDEREN VON MOTTEN EN MIJTEN. P REPARATIE VON FRANJES EN VERSLETEN TAPIJTRANDEN. [v7 REPARATIE VON GATEN EN SCHEUREN. WASSEN EN REPAREREN NA BRAND EN WATERSCHADE. \y TERUGVETTEN EN IMPREGNEREN. Chloorvrije biologische reiniging vlekkenverwijdering op plantaardige basis zonder kleurverlies. WOENSDAG d0NDERdaG VRiJDAg UaTERDAG MAANDAG DINSDAG .JU RECENSIE door Jeanette Vergouwen Het ensemble NeoBarock. foto NeoBarock Muziekpodium Zeeland Klavecimbel Kwartetten, Hoffmeister, Beethoven en Mozart. Door NeoBa rock. Gehoord zondag 4 oktober in de Grote Kerk in Veere RECENSIE door Jeanette Vergouwen Festival Zeeuwsch-Vlaanderen Arrangementen van Rossini, Puccini, Grieg, Popper e.a. Door Rastrelli Cel lo Quartet. Gehoord zaterdag 3 ok tober in de Halle in Axel I A 1 P 1 l J T

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 52