NeoBarock en het vroeg
klassieke pianokwartet
Sprankelende en
vrolijke arrangementen
£20%REPmT,E
7 11 8 11 9 10
L
r
J
16 ZEELAND
INAAR PERZISCHE TRADITIE
BI O-TAPIJTEN WASSERIJ
alleen
VAKKUNDIG GEREPAREERD EN WASSEN. ALTIJD GOEDKOPER DAN EEN NIEUW TAPIJT
2 Tapijten Laten Wassen
EN Het 3e Kleinste Tapijt wordt
Gratis gewassen
Gratis levering enophalen
in een straal tot 100 km
1
4701 AK Roosendaal Nieuwe Markt 64
Tel.: 0165 32 8 470 GSM 06 177 09 637
Maandag tot zaterdag von 11:00 uur tot 1 8: 00 uur.
Een ensemble met de
naam NeoBarock bewan
delt geen platgetreden pa
den. Het komt met iets
nieuws. Dat bleek uit de uitvoe
ring van drie pianokwartetten uit
1785, die gespeeld werden op klave
cimbel en niet op een pianoforte.
De musici, Volker Möller/viool,
Maren Ries/altviool, Ariane
Spiegel/cello en Mark Edwards/
klavecimbel, vertolkten ook geen
barok, maar vroege klassiek.
Het Pianokwartet is een weinig
voorkomend genre in de muziek-
periode vóór de Romantiek en
weinig componisten hebben toen
een pianokwartet geschreven. Mo
zart kreeg van zijn Vrijmetselaars
vriend Hoffmeister de opdracht
om zes Pianokwartetten te schrij
ven. Het bleef bij twee. KV 478
componeerde hij in 1785 en hij
vond de compositie voor piano en
strijkerstrio intiem en concertant.
Hij wilde in het pianokwartet zo
wel de dramatische (of virtuoze)
dialoog als de meer geconcentreer
de zelfbeschouwing onderstrepen.
NeoBarock begon met het kwar
tet in G nr. 2 van Franz A. Hoff
meister. Het is geen grootse com
positie en aan de eentonige kant.
Vooral het Allegro, met de vele
herhalingen, miste de nodige span-
ning. Nu was Hoffmeister meer
uitgever dan componist. Jammer
was dat het zachte geluid van het
klavecimbel te gemakkelijk werd
overstemd door het strijkerstrio.
NeoBarock speelde alles stijlvol en
elegant en opvallend was de gelijk
heid en de zuiverheid.
Het tweede pianokwartet in D
van Beethoven is een jeugdwerk.
In het eerste deel met een klassie
ke opzet is de partij van het klave
cimbel overheersend en in het
langzame deel eerder ondersteu
nend. Alles klinkt eenvoudig en
heeft nog niet de krachtige stijl
van een volwassen Beethoven.
Het slotdeel klonk speels en vro
lijk.
Het pianokwartet KV478 in g
van Mozart staat in mineur. In het
Allegro klonk het tweede thema
krachtig en soms dreigend. In de
doorwerking viel het gepunt rit
me in de vioolpartij op. Het An
dante ademde een lieflijke mineur
sfeer en NeoBarock verzorgde met
precisie en mooi samenspel een fij
ne vertolking. Het melodisch rijke
Rondo in G klonk vitaal. Het werd
volledig in evenwicht gebracht,
juist door de afwisseling van ma
jeur en mineur klonk dit deel
spannend, en dat gold ook voor de
coda waarin verrassend gemodu
leerd werd.
Vier hoge witte kruk
ken, vier muzieklesse-
naars en op de achter
grond beelden van
oudere en jonge leerlingen van
Toonbeeld die beelden of scha
len maken of schilderen. De vier
Russische cellisten: Kira Kraftzo-
ff, Mischa Degtjareff, Kirill Timo-
fejev en Sergio Drabkin, nemen
na een inleidend praatje van Pie-
ter Prick plaats op het podium
en verrassen de ongeveer hon
derd aanwezigen met een tech
nisch knap uitgevoerd arrange
ment van de ouverture II Barbie-
re di Siviglia van Rossini.
Deze vier musici spelen met
groot gemak, soms virtuoos,
soms met een diep doorvoelde
Slavische emotie.
Sergio Drabkin
Het Rastrelli Cello Quartet
speelt alleen arrangementen die
geschreven zijn door Sergio
Drabkin. Het recept is duidelijk
een van de cellisten soleert (met
de melodie) en de anderen bege
leiden. Soms spelen ze twee aan
twee en de vertolking klinkt fris
en zeker bij Rossini sprankelend
en vrolijk. In de aria van Cavara-
dossi (Tosca van Puccini) druipt
het sentiment uit de instrumen
ten, maar de scènes uit Romeo
en Julia van Prokofiev klinken
verrassend en vooral afwisse
lend. De dans van de jonge meis
jes wordt geraffineerd gespeeld
en daardoor komt het houterige
tempo van het gemaskerde bal
beter uit. In het slotdeeltje Mer-
cutio spelen de cello's speels tik
kertje. Met het Solvejglied van
Grieg bloeit weer de emotie
open en de dans van de trollen
zorgen voor een glimlach. Taran-
telle van Popper is een goede uit
smijter van het eerste concert-
deel.
Heksensabbat
Na de pauze wordt de orgie van
de heksensabbat op de Kale Berg
van Moessorgski dik in de verf
gezet, na het geluid van kerkklok
ken klinkt het verdwijnen van
de kwade geesten geheimzinnig
en spannend. Het kwartet tapt
uit een ander vaatje met de swin
gende interpretaties van een
Oekraïense Kozakkendans (Go-
pak) en de populaire nummers
Bublincki en Swing, swing,
swing. De sfeer is jazzy en de in
breng van het basinstrument is
weergaloos. Take Five van Paul
Desmond, het werkje waar saxo
fonist Dave Brubeck beroemd
mee werd, vormt een sfeervol en
vooral eigenzinnig swingend
slot.
[v7 VERWIJDEREN VON MOTTEN EN MIJTEN.
P REPARATIE VON FRANJES EN VERSLETEN
TAPIJTRANDEN.
[v7 REPARATIE VON GATEN EN SCHEUREN.
WASSEN EN REPAREREN NA BRAND EN
WATERSCHADE.
\y TERUGVETTEN EN IMPREGNEREN.
Chloorvrije biologische reiniging vlekkenverwijdering
op plantaardige basis zonder kleurverlies.
WOENSDAG d0NDERdaG VRiJDAg UaTERDAG
MAANDAG
DINSDAG
.JU
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Het ensemble NeoBarock. foto NeoBarock
Muziekpodium Zeeland
Klavecimbel Kwartetten, Hoffmeister,
Beethoven en Mozart. Door NeoBa
rock. Gehoord zondag 4 oktober in
de Grote Kerk in Veere
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Festival Zeeuwsch-Vlaanderen
Arrangementen van Rossini, Puccini,
Grieg, Popper e.a. Door Rastrelli Cel
lo Quartet. Gehoord zaterdag 3 ok
tober in de Halle in Axel
I
A
1
P
1
l
J
T