Hoofdrol Gijs Scholten van Aschat in toneelversie 'De stille kracht' 26 CULTUUR SHOW Zijn nieuwe rol haalt het beste in hem naar boven. „Natuurlijk: je hebt aanleg en talent Talent is hoe je met je aanleg omgaat" Natuurlijk keek hij destijds naar de tv-bewerking van De stille kracht, een grote hit in 1974 met acteurs als Pleuni Touw en Willem Nij- holt. „Ik vind de serie nog altijd heel goed en smaakvol gemaakt", vertelt Gijs Scholten van Aschat (56). „En ze was gewaagd. Een blo te Pleuni Touw, dat baarde toch opzien." In de toneelbewerking van de klassieke roman van Louis Coupe rus uit 1900 speelt hij de steile en stijve Otto van Oudijck, resident op Java in Nederlands-Indië eind negentiende eeuw. Ivo van Hove tekent voor de regie; Halina Reijn, Aus Greidanus jr. en Maria Kraak man nemen andere hoofdrollen voor hun rekening in de productie van Toneelgroep Amsterdam. Couperus mag zijn roman dan ruim 150 jaar geleden hebben ge- 'Docenten waren argwanend over mijn houding. Ik was niet artistiekerig, eerder een beetje ballerig' schreven, volgens de acteur mis staat het thema van De stille kracht anno 2015 niet. „Het gaat," zegt hij, „over twee wijzen van leven. Over mensen, westerlingen, die denken vat te kunnen krijgen op de Aziatische cultuur. En dat gaat mis." Van Scholten Aschat beli chaamt in Otto van Oudijck het Nederlandse koloniale gezag. „Hij is een calvinistische, te rechtscha pen man, die het goed meent. Hij houdt van Indië, van de inlander. En met een groot besef van goed en kwaad poogt hij de Javaan te verheffen. Letterlijk zegt hij: 'Wij zijn hier niet voor onszelf, maar om te dienen'. „Wanneer je door de ogen van die tijd kijkt, dient hij een nor maal systeem. Hij wil hetzelfde als wat Shell in het buitenland wil: op een nette manier zo veel mogelijk geld proberen te verdie nen. En als het niet netjes kan, dan maar een beetje masseren." Toneel is zijn eerste, maar niet enige liefde. Hij is film- en tv-ac- teur, auteur (momenteel schrijft hij zijn novelle Beretta Bobcat om tot filmscript) en dankzij zijn na tuurlijke dictie inspreker van ver scheidene luisterhoeken. Was hij voorbestemd om 'aan het toneel te gaan'? „Wij woon den in Tiel. Op zolder hadden we ment dat zijn rol is uitgespeeld? „Dat merk ik nu al. Ik krijg scripts waarin 'opa' staat. Maar als je voor het eerst wordt gevraagd een va der te vertolken, denk je ook: 'Ho jongens, wacht even.Dat is con fronterend, maar een fact of life. „Gelukkig ben ik gezegend met een geweldige carrière en een fan tastisch gezelschap, Toneelgroep Amsterdam. Dat is toch het Real Madrid van de internationale to neelwereld. We spelen jaarlijks no keer over de grens, staan in de meest prestigieuze theaters en op de bekendste festivals: van Avig non tot New York. Bovendien zit heel de wereld achter onze direc teur en regisseur, Ivo van Hove, aan. Met David Bowie gaat hij wer ken aan een Broadway-productie." De lichamelijke conditie blijft een punt van aandacht, stelt hij. „Ik ben nu 3 kilo te zwaar en dat kan niet voor een volle zaal. In De stille kracht moet Halina Reijn me nog wel enigszins aantrekkelijk vinden. Ik heb het fietsen en het Ik ben nu 3 kilo te zwaar. Dat kan niet. In 'De stille kracht' moet Halina Reijn me nog wel aantrekkelijk vinden' een verkleedkist, daar maakte ik met vriendjes en vriendinnetjes druk gebruik van. Ik vond het leuk me anders voor te doen. Zet te hoedjes en brilletjes op. En ge noot van de aandacht." Hij kwam uit een 'gevestigd ge zin'. Hockeyen, corduroy broeken, shetlandtruien, collegeshawls. „Ik reed op een damesbrommer. Zundapp en Puch waren voor boe ren. Toen ik auditie deed op de to neelschool in Amsterdam pakte ik de auto van mijn moeder. Ik had, uit recalcitrantie, geen zin om te fietsen. „Ik viel daar slecht. De docen ten waren argwanend over mijn houding. Ik was totaal niet artistie kerig, eerder een beetje ballerig. Destijds was de opleiding erg ge richt op assertiviteit en groepsdy namica; er was meer groepsthera pie dan spelles. En ik was ook wel wat recalcitrant in die tijd." Hij moest afscheid nemen van de lichting waarvan bijvoorbeeld Annet Malherbe deel uitmaakte. Veel later zou hij met een van zijn leraren, Trudy de Jong (Voetbal vrouwen, Overspel), samenspelen. Hij zegt het zonder een spoor van triomfantelijkheid. „Achteraf dank ik God op mijn blote knieën dat ik voor de toneel school in Maastricht koos." Daar vormde hij met Pierre Bokma, Peter Blok en Willem van de San- de Bakhuyzen de 'gouden genera tie' van het vaderlandse toneel. Inmiddels heeft hij zijn artisti citeit op het nageslacht overgedra gen. Zijn kinderen - acteur Rein out („We gaan absoluut een keer samen iets op de planken doen"), filmscenarist Jeroen en dochter Bi- bi, studente kunstgeschiedenis - loopt hij tegen het lijf in het sou terrain van zijn woning in Amster dam, dat op gezette tijden door zijn kinderen wordt gebruikt als repetitieruimte. „We zijn een hechte familie. Ze eten weliswaar je ijskast leeg, maar ik vind het heerlijk als ze er zijn." Maakt hij zich, als acteur op ze kere leeftijd, zorgen over het mo- zwemmen weer opgepakt, de kaas en roomboter laten staan. En ik zorg ervoor dat ik aan mijn ont spanning toekom." Bij Gijs Scholten van Aschat be helst dat laatste onder meer voet bal. De acteur is een hartstochte lijke aanhanger van Ajax. Hoe wel.„Ik heb mijn seizoenskaart ingeleverd, dat zullen de Rotter dammers leuk vinden. De prijs daarvan werd ineens verhoogd met liefst 35 procent. Maar, werd er gezegd, ik had dan ook een plek in de Arena waar je het zo goed kunt zien. Nou, zei ik, daar gaat het juist om. Ik zie het zó goed dat ik juist geld moet terugkrijgen. Want ik zie hoe slecht het is. „Er is absoluut een connectie tussen acteurs en voetballers. De beste toneelspelers en voetballers excelleren als ze op het veld en op het podium vrij zijn, het werkelij ke ontstijgen. Dat betekent eerst hard werken, repeteren en oefe nen. Natuurlijk: je hebt aanleg en talent. Je talent is hóe je met je aanleg omgaat. Neem Lionel Mes- si. Als hij zijn hoofd heeft leegge maakt en plezier heeft, is hij als een spelend kind. Zo is dat met ac teurs ook." Gijs Scholten van Aschat. foto Guus Schoonewille door Arno Gelder De stille kracht, première 1 oktober Stadsschouwburg Amsterdam. www.toneelgroepamsterdam.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27