ieiiny Vrienten: 'Sóngschrijvers liegen en stelen de boel bij elkaar' CULTUUR SHOW 25 Half miljoen euro voor spullen van Molenaar BNN komt met vervolg 'Lama's' En alweer is er een nieuw album van Henny Vrienten, zijn tweede in een jaar. „Ze blijven maar komen, de liedjes/1 Show Entertainment De kunstwerken en persoonlijke eigendom men van wijlen Frans Molenaar (foto) heb ben tijdens de eerste dag van de online vei ling meer dan een half miljoen euro opge bracht. Afgelopen weekeinde namen 1.500 mensen een kijkje in zijn huis. Met Alpacas brengt BNN vanaf 2 november een vervolg op de suc cesvolle improvisatieshow De La ma's. Sophie Hilbrand neemt de presentatie op zich. Nog onbeken de cabaretiers staan op het toneel. Zelf houdt hij het op een gesprongen ader tje. Niet schrikken, het is niets medisch. Henny Vrienten heeft het over een creatieve ader die is geknapt. Eind vorig jaar bracht hij En toch... uit, zijn eerste soloalbum sinds het in 1991 verschenen Mijn hart slaapt nooit. Nog geen jaar later is er al weer een opvolger: Alles is anders. Daarop krijgt hij assistentie van Typhoon en Shirma Rouse en ook van Guus Meeuwis. „Ze blijven maar komen, die liedjes", zegt Vrienten over de plotselinge uitbarsting van creati viteit. „Ik heb alweer genoeg mate riaal voor nog een album. Het wordt een trilogie." Dat laatste woord spreekt hij uit met veel ironie. Dat we vooral niet denken dat hij het hoog in de bol heeft. De verklaring voor die explosie aan liedjes zoekt hij be halve in die gesprongen ader juist ook in het feit dat hij het schrij ven van songs tegenwoordig heel wat minder ernstig neemt dan lan ge tijd het geval was. „Na Doe Maar heb ik tien jaar gewacht voor ik een soloalbum durfde uit te brengen. En de opvol ger daarvan liet wel 23 jaar op zich wachten. Ik was enorm precies, vond dat in een liedje echt alles moest kloppen. Nu ben ik véél makkelijker. Zoek het maar uit, denk ik vaak. Misschien moet je gewoon ouder worden om je zo op te durven stellen. Zo'n liedje als Nooit meer naar Brabant zou ik vroeger nooit hebben durven schrijven, laat staan opnemen." De tekst van het liedje, dat (on- gebruikelijk.voor Vrienten) is ge toonzet op country-and-western- achtige muziek, is een grote aan klacht tegen de provincie waar hij vandaan komt. Korte samenvat ting: de ooit mooiste provincie van het land is volgebouwd met Varkensstallen en wietkwekerijen. ^-iZfjn'oudere zus, nog altijd wo nend in Brabant, was ontstemd toen ze het hoorde, maar hij gaat ervan uit dat anderen begrijpen dat het liedje een grote grap is. „Het is een echte meezinger. Maar ik weet niet zeker of ik in mijn komende tournee ook het Brabantse publiek aan het meezin gen krijg." Beroeps-Brabander Guus Meeuwis kreeg Vrienten er wel mee aan het zingen; hij is te horen in het nummer. „In de tekst zit een klein citaatje uit Guus' Bra bant-hymne. Leek me wel zo net jes hem daarvoor toestemming te vragen. Dus ik hem bellen. Kreeg ik hem aan de lijn tijdens een re petitie in de Royal Albert Hall, maar hij was direct enthousiast. Zo enthousiast zelfs dat hij aan bood mee te doen in Nooit meer Brabant." Natuurlijk haat hij de provincie van waaruit hij als vroege dertiger vertrok naar Amsterdam niet echt. „Sommige stukken zijn heel lelijk geworden, maar er is ook nog veel moois. Het is zoals ik in een ander liedje zing: songschrijvers liegen en stelen de boel bij elkaar. Zoals je een songschrijver nooit op zijn woord moet geloven, moet je er ook niet van uitgaan dat hij alles zelfheeft verzonnen. „Noem het stelen of noem het lenen, maar alle liedjes zijn op de een of andere manier gebaseerd op een ander liedje. Alle kunst ci- 'Wij popjongens gebruiken allemaal dezelfde akkoorden en dan liefst ook nog in dezelfde volgorde' teert andere kunst. Dat klinkt op- geblazener dan ik het bedoel. Wij popjongens gebruiken allemaal het zelfde handje akkoorden en dan liefst ook nog in dezelfde volg orde. Het is een wonder eigenlijk dat er nog steeds nieuwe liedjes bij blijven komen." De muziek in Meer moet dat niet zijn doet sterk denken aan de reggae van Doe Maar. „Na dat groepje dacht ik dat ik zo ver mo gelijk van dat soort muziek weg moest blijven. Trap niet in die val, hield ik mezelf voor." Nu hij al lang en breed heeft be wezen ook met andere muziek uit de voeten te kunnen, mag het wel weer eens, vindt hij, zo'n reggae- nummertje. „Het blijft heerlijke muziek om te spelen." Hij leerde de reggaemuziek ken nen toen hij in de jaren zeventig, nog vóór Doe Maar, deel uitmaak te van de begeleidingsgroep van Boudewijn de Groot. „In die groep zat ook drummer Johnny Lodewijks, die weieens op Jamai ca was geweest. Hij had een koffer vol cassettes met muziek van daar. Op weg naar optredens luisterden Johnny en ik daar altijd naar in zijn deux chevaux." Hij lacht bij de herinnering. „Boudewijn de Groot, die natuur lijk in een veel betere wagen reed, zei dat hij dat eendje van ons op de snelweg op de maat van de mu ziek op en neer zag gaan. Ik denk dat hij ook flinke rookwolken uit de auto moet heeft zien komen, want Johnny en ik blowden stevig bij het luisteren." Na zijn toetreding tot Doe Maar wist Vrienten ook de ande ren warm te krijgen voor reggae. „Het is ook echte groepsmuziek, heel sociaal. Binnen de maat heeft iedereen zijn eigen tel. De gitaar zit op twee en vier, de drums op drie. De bas mag in principe alles, maar ik koos voor een heel vette één. Door met zijn allen zo op je plaats te blijven, krijg je die tran ce." De opmerking dat op Alles is an ders zo lekker wordt gebast, ver vult hem met trots. „Maar dat ben ik dus niet zelf, hè. De basgitaar wordt op het album bespeeld door mijn zoon Xander, die dat ook doet in de band van Jett Re bel. Ik mag het niet zeggen van Xander, maar hij is de beste bas sist van Nederland." WOENSDAG 30 SEPTEMBER 2015 Cultuur maar uit !VA -'N\. door Peter van Brummelen foto Stephan Vanfleteren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26