Hoe vrijzinnig is Zeeuws protestantisme? ZEELAND 15 Dnnikenwerk Keuzestress „Naar welke film gaan we?" Vlissingen was weer tien dagen lang dé filmstad van Nederland. Vele schrijvers, actrices en regisseurs liepen er rond, maar vooral duizenden bezoekers. Zij konden zich tijdens Film by the Sea laven aan het royale aanbod bijzondere films die wellicht nimmer meer in Nederland worden vertoond, foto Lex de Meester Op de vraag hoe 'strikt' protestanten in Zee land zijn, weet iemand van buiten de provin cie geheid een antwoord. Het ima go van Zeeuwse protestanten is dat zij zo stevig zijn, als de klei waaruit zij zijn getrokken. Ik be twijfel of dat klopt. Natuurlijk zijn er gemeenten waar de SGP een flinke vinger in de pap heeft. Des te meer SGP'ers, des te meer gelovigen die zwaar in de leer zijn. Dat wil zeggen dat zij veelal ge loven dat de Bijbel letterlijk waar is en dat God almachtig, rechtvaar dig is en voor wie Hij uitverkiest genadig is. Naar overtuiging van bevindelijk gereformeerden, zijn dat er niet zoveel. Het aantal gelo vigen wordt ook steeds minder. Landelijk noemt 49,2 procent van de Nederlandse bevolking zich niet godsdienstig, in Zeeland gaat het om 4ö„5 procent van de bevol king. De meerderheid van de Zeeuwen is christelijk, 5,7 procent belijdt andere wereldgodsdien sten. Zo'n 26,4 procent bezoekt re gelmatig (1 x per maand) een gods dienstige bijeenkomst. Daarmee staan we in de statistieken lande lijk weer wel op nummer 1. Wie wat aan godsdienst doet is daarin min of meer trouw. Nu de vrijzinnigen. Kenmer ken van vrijzinnigheid zijn min of meer omgekeerd aan die van wie 'zwaar in de leer' is. Al beschrijft Meerten ter Borg, emeritus hoog leraar, dat vrijzinnigheid vooral een mentaliteit is. „Het is een mentaliteit die zich kenmerkt door een open, kritische houding ten aanzien van de traditie waarin men nu eenmaal staat, zonder die traditie los te willen laten en die gepaard gaat met tolerantie ten aanzien van andermans traditie." De een zal bij traditie christen dom invullen de ander wat luchti ger christelijke spiritualiteit. In Zeeland kreeg de vrijzinnige of 'moderne richting' in de theologie tussen 1850-1880 voet aan de grond. Historisch-kritisch Bijbel onderzoek en acceptatie van we tenschap als bron van kennis, gin gen daarin samen met waardering van het individuele geweten en Je zus als voorbeeldfiguur. In de Ge schiedenis van Zeeland lees ik dat vanaf i860 moderne predikanten stonden in Middelburg, Zierikzee en Tholen en twee van de drie Goese predikanten waren mo dern. Óp Schouwen kwamen vrij zinnige voorgangers in Zonnemai- re, Ouwerkerk en Renesse-Noor- dwelle en van Zeeuws-Vlaande- ren word gezegd dat er een 'vrij zinnige geest' heerste. Afgaand op de statistieken nam hun aantal in de twintigste eeuw heel hard af. Net zoals landelijk. Maar, daar zit een addertje onder het gras. Wie vrijzinnigheid als mentaliteit ziet, realiseert zich dat de ondogmati sche gelovigen niet bij kerken ge registreerd zijn. Misschien we melt het hier wel van de vrijzinni gen. De Vereniging van Vrijzinnig Hervormden Middelburg houdt ter gelegenheid van het 120 jarig bestaan op 3 oktober een sympo sium, waar tot uiting komt dat vrijzinnigheid springlevend is, voor wie erin gelooft. Een uitgebreide versie van de column en een overzicht van de kerkdiensten voor zondag staan op www.pzc.nl/monnikenwerk ZATERDAG 26 SEPTEMBER 2015 Kek! door José Baars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47