U moet Douwe Eisenga maar downloaden Vlissingen van bijna-Kunststad van het Jaar naar cultureel niemandsland 12 ZEELAND Verdwijnen expositieruimte leidt tot verbittering in sector. „Het is zo gemeen dat ze elke keer de kunst pakken." VLISSINGEN. In 2008 en 2009 ein digde Vlissingen nog in de top-3 bij de verkiezing van de Kunst stad van het Jaar. Van dat imago is weinig meer over, zeker niet nu expositieruimte Willem3 - samen met De Vleeshal en Galerie van den Berge decennialang toonaan gevend in Zeeland - heeft aange kondigd eind dit jaar de deuren de finitief te sluiten. Reden: de aan houdende bezuinigingen. De Zeeuwse kunstwereld is te leurgesteld en deels zelfs verbit terd. Vijf mensen uit de sector rea geren: „Het is verschrikkelijk wat er alle maal gebeurt. Het voelt alsof de bodem onder mijn bestaan wordt weggeslagen. Kunst is helemaal niet elitair, maar maakt de stad juist levendig, bewoonbaar en ver rassend. Het is zo gemeen dat ze elke keer de kunst pakken. En dat voor die paar centen. Dat gaat ner gens over. Ze helpen bewust de hele infrastructuur die is opge bouwd om zeep. Daarmee ver dwijnt ook de scene die zo'n stad voedt. De kunst overleeft altijd, maar je hebt wel plekken nodig voor experiment en waar je din gen kunt zien. De kunstenaars die nu op de academie zitten kunnen bijna nergens meer terecht." 'Er is in Zeeland, op de Vleeshal na, geen visie op beeldende kunst. Er is veel verkwanseld' „Het bericht over de sluiting heeft me niet overvallen. De Cultuur- werf, waaronder de \Villem3 valt, heeft direct na mijn vertrek het ac cent zelf verlegd en daarmee een eerste aanzet geheven. Daarnaast speelde de drastische bezuiniging door de gemeente. De ontwikke ling maakt me gematigd droevig. We zijn in Vlissingen terug bij af. Aan de ene kant betreur ik het, maar ik weet ook dat de kunst haar weg zal blijven vinden. Ik zie al allerlei nieuwe initiatieven ont staan, zoals Arthouse Zeeland. Die spirit spreekt me enorm aan." „Sluiting van de Willem3 is bar baars. Er is in Zeeland, op de Vleeshal na, geen visie op beelden de kunst. Er is veel verkwanseld. De laatste vijftien jaar is het al leen maar bergafwaarts gegaan. Er worden al lang geen aankopen meer gedaan. Het geld dat er nog wel is, zit in salarissen om mede werkers van organisaties te beta len en de gebouwen waarin ze werken. De kunstenaars zelf is men vergeten. Zeker voor de loka le kunstenaars is dat een pijnlijke situatie. Voor velen is het onmoge lijk om hier zonder bijverdiensten van hun werk te leven. Uiteinde lijk zullen kunstliefhebbers nog nauwelijks naar Zeeland komen. Er is geen podium meer. Dat is zo jammer." „Het is echt wel spijtig dat de Wil- lem3 moet sluiten. Ik heb er ver schillende tentoonstellingen ge daan en ik vond dat het artistiek heel goed werd geleid. De laatste periode zag je wel de afbouw en ook het inkrimpen van de ruimte. Er lagen naar mijn idee genoeg mogelijkheden, zoals het opzetten van netwerken en het uitnodigen van internationale kunstenaars voor residenties in Vlissingen. En kunst trekt nu eenmaal toeristen naar een stad. Aan de kunstenaars zal het in elk geval niet liggen, want het bloeit enorm. Zij moe ten nu vooral hun eigen weg gaan zoeken. Ik denk wel dat dat kan." „Het wordt wel heel erg drama tisch in Zeeland. Cultuur wordt steeds meer alleen gezien als gro te activiteiten. Kleinschalige ten toonstellingen scoren steeds min der, omdat het grote publiek moet worden aangesproken. Het gevolg is wel dat kunstenaars in de regio steeds minder kunst kunnen zien, terwijl het zeker voor jongeren vaak een stap te ver is om naar gro te musea te reizen. Het is juist be langrijk dat mensen regelmatig worden geconfronteerd met beel dende kunst en dat er ontmoe tingsplekken zijn waar erover kan worden gediscussieerd. Dat dis cours ga je echt missen." Soms, eigenlijk heel zelden, kom je iets tegen waarvan je denkt: ja. Een rilling nes telt zich tussen je schou derbladen. Er gebeurt iets, je wilt anderen tot stilte manen. Ssssst, luister nou eens mee. Dat is wat muziek kan doen. Moet de muziek die mij rillin gen bezorgt u ook in vervoering brengen? Welnee. Wat zou de we reld saai worden. Zitten we al met z'n allen hele dagen op Facebook en andere digitale communicatie middelen, en dan roepen we ook nog eens allemaal hosanna over dezelfde componist, dezelfde zan ger, dezelfde gitarist. Dat zou wat zijn. Wat ik u wil aanraden is heel eenvoudig. Luister eens naar de muziek van Douwe Eisenga. Een componist in Middelburg. Hij heeft net vijf nieuwe albums uitgebracht. U kunt ze vinden op zijn site. Voor een vriendenbedrag kunt u ze downloaden. Heel mo dern en toch ook weer simpel alle maal. Dat heb ik gedaan. Ik heb de muziek van Eisenga beluisterd. Daar moet ik iets bij vertellen. Heel lang geleden, pak weg veertig jaar, ontdekte ik de Belgische componist Wim Mer- tens. Op het eerste oor hele simpe le muziek, met veel herhalingen en een consequent donkere drive die goed klonk in mijn aan pop- muziek gewende oren. Ik was bin nen de kortste keren verkocht. A Man of No Fortune and With a Na me to Come, The Belly of an Archi tect, Shot and Echo. Als de cd's het overleefd hebben, draai ik ze nog steeds. In het vervolg daarvan flak kerde een korte liefde op voor Mi chael Nyman. Toen vooral bekend van zijn filmmuziek. Ook hem dichtte ik eeuwigheidswaarde toe. Maar dat bleek niet te kloppen, er kwam een moment dat zijn gedre venheid in mijn oren gedram werd. Daarna diende Simeon ten Holt zich aan. Niet zo lang, met zijn Canto Ostinato kabbelt hij wel heel gemakkelijk uit het gehoor. Douwe Eisenga. Grappig hoe een mens zich laat invullen. Je komt een bebrilde man tegen. Enkele dagen later zie je hem met een schare kinderen bij de friteskraam. Weer even la ter hoor je tot je niet geringe ver bazing dat de man muziek schrijft. Muziek? Laat maar eens horen. The Piano Files, Rose Road - City Lines, House of Mirrors. Wat bleek? Die man bij de friteskraam maakte de mooiste minimal mu sic die je tot dan toe kende en noemde dat maximal music. Dou we Eisenga is zijn naam. De mooiste minimal Music, dat klinkt overdreven. Zeker. Maar dat is het niet. Vol gens mij dan. Eisenga tovert in zijn klankspel werelden in mijn hoofd waar hovelingen elkaar het hof maken, waar rivieren buiten hun oevers treden, waar spiegel beelden je opeens de hand reiken, waar een zomerbries in je nek kie telt. Wat ook telt, op een luie zon dagmiddag kan ik op deze muziek de hele wereld bereizen. Met mijn ogen dicht. Downloaden dus, dat is het bes te advies dat ik u kan geven. 'Sluiting Willem3 is barbaars' door Rolf Bosboom Loek Grootjans, kunstenaar. Vestig de zich enkele jaren geleden in Vlis singen, juist vanwege - onder meer - het kunstklimaat: Jan van Munster kunstenaar Leon Riekwell, kunstenaar. Van 1988 tot 2012 was hij coördinator beelden de kunst in Vlissingen en daarmee verantwoordelijk voor de Willem3: Jan van Munster, kunstenaar. Geves tigd in en bij de vroegere watertoren in Oost-Souburg: Jan De Nys, werkte via zijn galerie In Situ in Aalst (B) veelvuldig samen met de Willem3: Tom van den Berge, galeriehouder in Goes. Staat zelf onder druk omdat de gemeente de huur van zijn ruimte heeft opgezegd: Bezoekers bekijken het werk van Johnny Beerens, de op een na laatste expositie in de Willem3. foto Lex de Meester RECENSIE door Jan van Damme Douwe Eisenga www.douweeisenga.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 44