Teleurstellende Bondsong van popster Sam Smith 'Je hebt zo veel voetstappen in andere levens achtergelaten' m CULTUUR SHOW 31 Toneelstuk 'Harry Potter* wordt in twee delen geknipt Harry Potter and the cursed child wordt een tweedelige theater voorstelling. Dat maakte schrijf ster J.K. Rowling bekend via Twitter. Eerder dit jaar kondig de Rowling aan een nieuw ver haal rond Harry Potter exclu sief naar het Londense theater te brengen. Nu blijkt het ver haal te uitgebreid om in één voorstelling te passen. „Vanwe ge de epische aard van het ver haal wordt Harry Potter and the cursed child opgedeeld in twee delen", aldus Rowling. Op de website Pottermore rea geren schrijver Jack Thorne en regisseur John Tiffany ver heugd op het nieuws. „Het mag duidelijk zijn dat ik het ge weldig vond toen we besloten het in twee delen te doen", ver telt Thorne. „Ik heb nooit eer der aan iets als dit gewerkt", voegt Tiffany toe. „Normaal ge sproken bewerk je bestaand ma teriaal of schrijf je een com pleet nieuw stuk. Met Harry Potter and the cursed child heb ben we de unieke kans om en kele van de meest gevierde boe kenseries te verkennen." Stromae toch naar Kinshasa en Kigali Stromae gaat zijn tournee door Afri ka, die hij eerder dit jaar moest afbre ken, alsnog afma ken. De zanger reist na zijn Amerikaan se tour door naar Congo en Ruanda. Stromae zag zich ge noodzaakt zijn con certen in Kinshasa (Congo) en Kigali (Ruanda) in juni af te blazen wegens ziekte. Hij werd ge veld door een reac tie op een malaria medicijn. Personeel A-Film staat op straat Het personeel van distributeur A-Film staat definitief op straat. De BV A-Film Personeel is deze week failliet verklaard. Het treft volgens directeur Sim van Veen acht tien medewerkers. Distributeur A-Film vroeg on langs uitstel van be taling aan wegens fi nanciële proble men. Het is nog on duidelijk wat er met de rest van het bedrijf gebeurt. Bill Cosby raakt meer eretitels kwijt De Amerikaanse ac teur en komiek Bill Cosby (78) is zijn erediploma's van de universiteiten van Fordham en Mar quette kwijtge raakt. Beide christe lijke universiteiten willen niets meer te maken hebben met de van sek sueel misbruik ver dachte Cosby. De universiteit van Spelman dumpte hem al eerder. De komiek wordt nog niet vervolgd. Vaste ingrediënten voor het liedje dat traditio neel de nieuwe James Bondfilm omlijst zijn er eigenlijk niet. Behalve dan op ge zette tijden een stevige lik fluwe len strijkers en een onsje klette rende koperpartijen. En dat maakt de onthulling van de song altijd tot een spannende aangelegen heid. De artiesten die de eer te beurt valt de film rond 's werelds meest onverschrokken geheim agent 007 van het openingsnummer te voor zien, putten vooral uit hun eigen idioom. Zo is er het gezwollen pathos met groot orkest van Shirley Bas- sey (Goldfinger, Diamonds are fore ver) bij voorbeeld, de hoekige ja ren 8o-pop van Duran Duran (A view to a kill), de soulvolle benade ring van Gladys Knight Licence to kill), de beschaafde rock van Paul McCartney 8c Wings Live and let die) en natuurlijk de aangeboren blues van Adele SkyfallIeder kleurt zijn muzikale visie op het fenomeen Bond op eigen wijze in. In dit opzicht mag Writing's on the wall van Sam Smith (23) een le lijke teleurstelling heten. Waar zijn voorgangers in vocaal opzicht vrijwel zonder uitzondering bal len toonden, daar komt de trendy Britse zanger op de proppen met een ballade, gemarineerd in valse romantiek en vertolkt met een jengelende semifalsetstem. Een platgetreden pianoriedel, gevolgd door een orkestrale pasti che vol moddervette violen en wel erg belegen blaaspartijen (Mantovani meets James Last) moeten het bioscooppubliek op warmen voor Spectre. En dan dat refrein: 'Hoe kan ik leven?/Hoe kan ik ademhalen?/Als jij hier niet bent stik ik'. Bij TROS Muziekfeest op het plein komen we intelligente re teksten tegen. Als begintune voor een nieuwe prinsessenfilm van de Disneystu- dio zou het nummer (in 20 minu ten geschreven, aldus de trotse Smith) bepaald niet misstaan heb ben. Maar als voorgerecht van een Bondfilm, traditioneel dé cinema tografische ode aan de mannelijk heid, is deze waterige Bee Gees-pastiche ronduit een valse noot. Jr enny Erpenbeck, op 12 mei 1967 in Oost-Berlijn geboren, is even in Nederland om de Europese Literatuurprijs in tvangst te nemen. Het is de prijs voor de beste Europese hedendaagse roman die in het afgelo pen jaar in het Neder lands is vertaald: Een handvol sneeuw. „Natuurlijk was ik ver rast", zegt Erpenbeck. „Dat boek is uit 2012, ik heb intussen jaren aan een nieuw boek gewerkt dat net in Duitsland is uitgekomen." In Een handvol sneeuw laat Er penbeck al meteen een acht maan den oud meisje sterven, om dat zelfde kind weer levend te schrij ven. Om haar vervolgens nog drie keer te laten sterven en weer uit de dood te laten herrijzen. En haar verschillende levens laat le ven. Zo neemt ze de lezer mee door de geschiedenis van Europa in de twintigste eeuw. Van de ge boortegrond in Galicië naar We nen tijdens de Eerste Wereldoor log, Moskou vlak voor de Tweede Wereldoorlog en het Berlijn van voor en na de val van de Muur. Voor een deel gebaseerd op het le ven van haar overgrootouders. Een prachtige roman, waarvoor ze eerder de Independent Foreign Fiction Prize kreeg, de prijs voor de beste niet-Engelse ro man die in het Engels werd vertaald. Met ook nog vier Duitse prijzen komt het aantal prijzen dat Erpenbeck voor Aller Tage Abend kreeg op zes. Erpenbeck lacht. „'Es ist noch nicht aller Tage Abend' is een Duitse uit drukking. Iedere Duitser weet welke woorden er voor aller Tage Abend ko men. Het betekent zo iets als 'het is nog niet gebeurd', of'het is nog niet beslist'. Ik vind de vertaling in het Nederlands heel goed, want wat zou er zijn ge beurd, zoals ik ook beschrijf, als de vader of de moeder een hand vol sneeuw over de borst van het meisje had gewreven. Was het meisje dan blijven leven?" Wat van Een handvol sneeuw een what if-roman maakt, want Erpen beck doet het onmogelijke. „Het is een obsessie, iets wat mensen zo graag willen. En ik doe het, ik haal een dode weer terug in het leven. Want je kunt niet schrijven over de dood zonder over het leven te schrijven. „Wat verandert iemands leven in een ander leven? De nagedach tenis. Dus de dood. De dood is bij mij een overgang naar een ander leven. De dood zegt iets over ie mand. Hoe denkt men over ie mand die is overleden? Dat vind ik interessant. Ook omdat elemen ten uit de eerdere levens en verha len in de volgende levens en ver halen terugkomen. „Het mooie is," vervolgt ze, „dat je op die manier een leven verschil lende kanten op kunt laten gaan. Je personages verschillende keu zes kunt laten maken. Omdat de geschiedenis steeds verandert. Omdat biografieën steeds verande ren, zoals die van het meisje in de roman. Hoe herinneringen veran deren. Alles is constant in bewe ging-" Een handvol sneeuw is een roman over overleven. En tegelijkertijd een ode aan het leven. „Over niet vergeten worden, levens die voort leven in andere levens." Ze verduidelijkt: „Je hebt zo veel voetstappen in andere levens ach tergelaten. Alles wat je zei of deed, is ergens opgeslagen in andere le vens, groeit daar misschien nog wel. Je kunt niet leven zonder spo ren te hebben achtergelaten. „Het gaat er dus om hoe iemand verandert terwijl hij al iemand is. En over hoe je denken over ande ren verandert. Mijn moeder is een jaar getrouwd geweest met een man. Een ongelukkig huwelijk was dat. Ik heb die man nooit meer gezien. Ondanks die nare tijd leerde hij mij hoe ik als 7-jarig meisje mijn rug moest afdrogen nadat ik in bad was geweest." Ze doet het voor, laat met twee handen de denkbeeldige hand doek over haar rug gaan. „Elke och tend als ik me na het douchen af droog, moet ik aan hem denken. Terwijl hij misschien vijf minu ten nadat hij mij dat had geleerd, al was vergeten dat hij mij zoiets eenvoudigs had bijgebracht. Zo leeft hij toch nog voort in de ge dachten van iemand." ZATERDAG 26 SEPTEMBER 2015 THEATER MUZIEK FILM THEATER Het blijft een spannend moment: de onthulling van het liedje dat de nieuwe James Bondfilm omlijst. Spectre, die de volgende maand in ons land in première gaat, moet het stellen met Writing's on the wall van Sam Smith. Geen gelukki ge keuze, vindt Arno Gelder. door Arno Gelder Sam Smith foto Brad Barket/Getty TOP 10 BESTE BONDSONCS 1 A view to a kill - Duran Duran 2 For your eyes only Sheena Easton 3 License to kill Gladys Knight 4 Skyfall - Adele 5 Goldfinger - Shirley Bassey 6 Live and let die Paul McCartney Wings 7 Thunderball - Tom Jones 8 From Russia with love Matt Monro 9 The living daylights - A-hu 10 Nobody does it better (The spy who loved me) Carly Simon Jenny Erpenbeck: „De dood zegt iets over iemand." foto Katharina Behling door Maarten Moll De Duitse schrijfster Jenny Erpen beck won de Europese Literatuur prijs voor haar roman Een handvol sneeuw. „Ik haal een dode weer te rug in het leven." Jenny Erpenbeck - Een handvol sneeuw. Vertaling Elly Schippers. Van Gennep, 18,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31