'Gesjoemel kost automobilist veel geld' 'Kroonprins op leeftijd' bracht eerder al rust bij Porsche 24 ECONOMIE Fusie Staples onder de loep Duvel Moortgat stapt in 't IJ Een BlackBerry op Android FNV akkoord met TNT Matthias Muller, nu directeur van Porsche, is de man die Volkswagen uit de diepe crisis moet gaan navigeren. VW die deze week aftrad, werd hij productmanager. In 2010 be noemde Winterkorn hem tot di recteur van Porsche. In de roerige tijd na de overname van de sport wagenfabrikant door Volkswa gen wist Müller rust te brengen. En successen: ondanks de crisis slaagde hij erin de verkopen en het aantal medewerkers te ver dubbelen. Kenners omschrijven 'Hij zal een storm aan kritiek over zich heen krijgen over wat vóór zijn komst is gebeurd' hem als een sluwe productstra teeg, een evenwichtige, krachtige manager. Die eigenschappen zal hij ko mende tijd hard nodig hebben. Het zijn niet de minste uitdagin gen die hem als nieuwe ceo wach ten. Dat de huidige tests in de EU geen goed beeld geven van de werkelijke uitstoot van schadelij ke stoffen was al jaren bekend, maar de machtige lobby van het onbesproken VW en andere auto fabrikanten wist realistische prak tijktests tot nu toe buiten de deur te houden. Daar zou nu wel eens snel ver andering in kunnen komen - met grote gevolgen voor de auto bouwers. Verder stagneert de eco nomische groei in China, de be langrijkste overzeese markt voor Volkswagen. Dat vergroot de noodzaak voor Müller om zijn imperium met twaalf merken flexibeler en slagvaardiger te ma ken. Begin dit jaar streefde VW concurrent Toyota weliswaar voorbij als grootste autofabrikant ter wereld, maar het Duitse con cern kampt met veel hogere kos ten. Het heeft alleen al meer per soneel in dienst dan de num mers twee en drie (General Mo tors) samen. Dat is niet zo makke lijk te veranderen, omdat de vak bonden bij Volkswagen veel macht hebben. Bij zijn aftreden stelde Martin Winterkorn dat hij de weg vrij maakte voor een opvolger die het concern 'een frisse start' moet ge ven. Of zijn protégé en VW-vete- raan Müller voor die nieuwe wind kan zorgen? Een belangrijke aandeelhou der van VW vreest dat Müllers re putatie al bezoedeld zal zijn voor hij aan structurele veranderingen toekomt. „Hij zal komende tijd een storm aan kritiek over zich heen krijgen over wat vóór zijn komst is gebeurd. Dat maakt een frisse start voor hem buitgenge- woon lastig", zegt de aandeelhou der tegen persbureau Reuters. Winterkorn, die verantwoor delijkheid nam voor het schan daal door af te treden, zou onder tussen weigeren om zijn topfunc tie op te geven bij Porsche SE, de maatschappij die een meerder heidsbelang heeft in VW. Door aan te blijven als hoogste baas bij Porsche SE zou hij volgens Der Spiegel echter veel van zijn macht behouden. DEN HAAG. Door al het gesjoemel van autofabrikanten met testre sultaten is de Nederlandse auto mobilist aan de pomp gemiddeld 450 euro per jaar extra kwijt. Dat heeft Natuur Milieu becijferd. De berekening is gebaseerd op onderzoek naar het verschil tus sen het verbruik van auto's vol gens reclames van de autofabri kanten en het daadwerkelijke ver bruik op de openbare weg. Die verschillen zijn volgens TNO groot, niet alleen bij dieselauto's van Volkswagen. Europa moet snel stappen zet ten om een einde te maken aan het gesjoemel met de toelatings testen voor auto's. Ook moet wor den onderzocht of het mogelijk is auto's terug te roepen. Dat stel de staatssecretaris Wilma Mans veld van Infrastructuur en Mi lieu gisteren. „Zowel de consu ment als de overheid worden misleid en dat is onaanvaard baar." Ze dringt bij de Europese Commissie aan op een snelle in voering van een betere test. Om de autotesten betrouwbaar te ma ken, gaat Nederland onmiddel lijk meetgegevens delen met an dere lidstaten. Het gaat om data die de laatste jaren door TNO zijn verzameld bij testauto's. Vakbond FNV heeft een principe akkoord bereikt met koeriersbe drijf TNT voor een cao en sociaal plan tot eind 2016. TNT staat op het punt overgenomen te worden door het Amerikaanse FedEx.De cao loopt van januari 2015 tot en met december 2016. De werkne mers krijgen een salarisverhoging van 1,5 procent per 1 januari 2015. In januari volgt een salarisverho ging van nogmaals 1,5 procent. De Europese Commissie doet diep gaand onderzoek naar de fusie plannen van de Amerikaanse leve ranciers van kantoorartikelen Stap les en Office Depot. Mogelijk dat de samengang van de twee onder nemingen leidt tot hogere prijzen en minder keuzes voor consumen ten. Staples kondigde begin dit jaar aan 6,3 miljard dollar (5,6 mil jard euro) over te hebben voor zijn branchegenoot. De Belgische bierbrouwer Duvel Moortgat, bekend van bieren als Duvel en La Chouffe, stapt in Am sterdams speciaalbier. De Belgen nemen een belang in brouwerij 't IJ, bekend van Zatte, Natte, IJwit en Paasij. Brouwer Heineken boort een nieuwe markt aan in Afrika. Het verwacht vanaf begin 2017 bier te produceren in een nieuwe brouwerij in Ivoorkust, waarvan het voor de helft eigenaar is. De geplaagde smartphonefabri- kant BlackBerry komt met een te lefoon die draait op de Android- software van Google. Het nieuwe paradepaardje van het Canadese technologiebedrijf, een schuiftele- foon met de naam Priv, krijgt wel de veelgeroemde beveiligingssoft ware van BlackBerry zelf BlackBer ry boekte in het tweede kwartaal een verlies van 66 miljoen dollar (59 miljoen euro). Zijn benoeming kwam niet als een verrassing. Al sinds hij vijfjaar geleden aan het stuur kwam van VW-dochter Porsche, geldt Müller als de kroonprins van het hele concern (dat ook de merken Audi, Skoda en Seat omvat). Een wat oude kroonprins wel iswaar - zelf deed de 62-jarige manager met witte haren en fel blauwe ogen speculaties over de hoogste positie afgelopen jaren steevast af met een 'daarvoor ben ik toch veel te oud'. Maar nu er op het dieptepunt van het zich uitdijende dieselschandaal een beroep op hem wordt gedaan, staat hij er. Zoals hij altijd klaar stond, als hij weer voor een nieu we, verantwoordelijkere functie binnen het concern werd ge vraagd. De in het Oost-Duitse Chem nitz geboren werktuigbouwkun dige begon zijn carrière bij Audi. Na een studie informatie technologie in Mün- chen keerde hij bij Audi terug. Daarna bewoog zijn carrière zich in één rechte lijn om hoog. Onder de vleugels van Martin Winter korn, de baas van Frisse wind van VW-fossiel door Annemieke van Dongen Een aandeelhouder BRUSSEL 17 AMSTERDAM WATERLOO AMSTERDAM De chemische industrie in Nederland heeft in het eerste halfjaar ruim 17 procent minder omzet behaald, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de chemie staat al langer onder druk. De chemieprijzen worden doorgaans beïnvloed door ontwikkelingen op de oliemarkt en de olieprijs is de voorbije maanden sterk gezakt. 'Kroonprins' Matthias Müller foto AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24