'Gesjoemel kost
automobilist veel geld'
'Kroonprins op leeftijd' bracht eerder al rust bij Porsche
24 ECONOMIE
Fusie Staples
onder de loep
Duvel Moortgat
stapt in 't IJ
Een BlackBerry
op Android
FNV akkoord
met TNT
Matthias Muller, nu directeur van
Porsche, is de man die Volkswagen uit de
diepe crisis moet gaan navigeren.
VW die deze week aftrad, werd
hij productmanager. In 2010 be
noemde Winterkorn hem tot di
recteur van Porsche. In de roerige
tijd na de overname van de sport
wagenfabrikant door Volkswa
gen wist Müller rust te brengen.
En successen: ondanks de crisis
slaagde hij erin de verkopen en
het aantal medewerkers te ver
dubbelen. Kenners omschrijven
'Hij zal een storm aan
kritiek over zich heen
krijgen over wat vóór
zijn komst is gebeurd'
hem als een sluwe productstra
teeg, een evenwichtige, krachtige
manager.
Die eigenschappen zal hij ko
mende tijd hard nodig hebben.
Het zijn niet de minste uitdagin
gen die hem als nieuwe ceo wach
ten. Dat de huidige tests in de
EU geen goed beeld geven van de
werkelijke uitstoot van schadelij
ke stoffen was al jaren bekend,
maar de machtige lobby van het
onbesproken VW en andere auto
fabrikanten wist realistische prak
tijktests tot nu toe buiten de
deur te houden.
Daar zou nu wel eens snel ver
andering in kunnen komen -
met grote gevolgen voor de auto
bouwers. Verder stagneert de eco
nomische groei in China, de be
langrijkste overzeese markt voor
Volkswagen. Dat vergroot de
noodzaak voor Müller om zijn
imperium met twaalf merken
flexibeler en slagvaardiger te ma
ken. Begin dit jaar streefde VW
concurrent Toyota weliswaar
voorbij als grootste autofabrikant
ter wereld, maar het Duitse con
cern kampt met veel hogere kos
ten. Het heeft alleen al meer per
soneel in dienst dan de num
mers twee en drie (General Mo
tors) samen. Dat is niet zo makke
lijk te veranderen, omdat de vak
bonden bij Volkswagen veel
macht hebben.
Bij zijn aftreden stelde Martin
Winterkorn dat hij de weg vrij
maakte voor een opvolger die het
concern 'een frisse start' moet ge
ven. Of zijn protégé en VW-vete-
raan Müller voor die nieuwe
wind kan zorgen?
Een belangrijke aandeelhou
der van VW vreest dat Müllers re
putatie al bezoedeld zal zijn voor
hij aan structurele veranderingen
toekomt. „Hij zal komende tijd
een storm aan kritiek over zich
heen krijgen over wat vóór zijn
komst is gebeurd. Dat maakt een
frisse start voor hem buitgenge-
woon lastig", zegt de aandeelhou
der tegen persbureau Reuters.
Winterkorn, die verantwoor
delijkheid nam voor het schan
daal door af te treden, zou onder
tussen weigeren om zijn topfunc
tie op te geven bij Porsche SE, de
maatschappij die een meerder
heidsbelang heeft in VW. Door
aan te blijven als hoogste baas bij
Porsche SE zou hij volgens Der
Spiegel echter veel van zijn
macht behouden.
DEN HAAG. Door al het gesjoemel
van autofabrikanten met testre
sultaten is de Nederlandse auto
mobilist aan de pomp gemiddeld
450 euro per jaar extra kwijt. Dat
heeft Natuur Milieu becijferd.
De berekening is gebaseerd op
onderzoek naar het verschil tus
sen het verbruik van auto's vol
gens reclames van de autofabri
kanten en het daadwerkelijke ver
bruik op de openbare weg. Die
verschillen zijn volgens TNO
groot, niet alleen bij dieselauto's
van Volkswagen.
Europa moet snel stappen zet
ten om een einde te maken aan
het gesjoemel met de toelatings
testen voor auto's. Ook moet wor
den onderzocht of het mogelijk
is auto's terug te roepen. Dat stel
de staatssecretaris Wilma Mans
veld van Infrastructuur en Mi
lieu gisteren. „Zowel de consu
ment als de overheid worden
misleid en dat is onaanvaard
baar."
Ze dringt bij de Europese
Commissie aan op een snelle in
voering van een betere test. Om
de autotesten betrouwbaar te ma
ken, gaat Nederland onmiddel
lijk meetgegevens delen met an
dere lidstaten. Het gaat om data
die de laatste jaren door TNO
zijn verzameld bij testauto's.
Vakbond FNV heeft een principe
akkoord bereikt met koeriersbe
drijf TNT voor een cao en sociaal
plan tot eind 2016. TNT staat op
het punt overgenomen te worden
door het Amerikaanse FedEx.De
cao loopt van januari 2015 tot en
met december 2016. De werkne
mers krijgen een salarisverhoging
van 1,5 procent per 1 januari 2015.
In januari volgt een salarisverho
ging van nogmaals 1,5 procent.
De Europese Commissie doet diep
gaand onderzoek naar de fusie
plannen van de Amerikaanse leve
ranciers van kantoorartikelen Stap
les en Office Depot. Mogelijk dat
de samengang van de twee onder
nemingen leidt tot hogere prijzen
en minder keuzes voor consumen
ten. Staples kondigde begin dit
jaar aan 6,3 miljard dollar (5,6 mil
jard euro) over te hebben voor zijn
branchegenoot.
De Belgische bierbrouwer Duvel
Moortgat, bekend van bieren als
Duvel en La Chouffe, stapt in Am
sterdams speciaalbier. De Belgen
nemen een belang in brouwerij 't
IJ, bekend van Zatte, Natte, IJwit
en Paasij. Brouwer Heineken boort
een nieuwe markt aan in Afrika.
Het verwacht vanaf begin 2017
bier te produceren in een nieuwe
brouwerij in Ivoorkust, waarvan
het voor de helft eigenaar is.
De geplaagde smartphonefabri-
kant BlackBerry komt met een te
lefoon die draait op de Android-
software van Google. Het nieuwe
paradepaardje van het Canadese
technologiebedrijf, een schuiftele-
foon met de naam Priv, krijgt wel
de veelgeroemde beveiligingssoft
ware van BlackBerry zelf BlackBer
ry boekte in het tweede kwartaal
een verlies van 66 miljoen dollar
(59 miljoen euro).
Zijn benoeming
kwam niet als een
verrassing. Al sinds
hij vijfjaar geleden
aan het stuur kwam
van VW-dochter
Porsche, geldt Müller als de
kroonprins van het hele concern
(dat ook de merken Audi, Skoda
en Seat omvat).
Een wat oude kroonprins wel
iswaar - zelf deed de 62-jarige
manager met witte haren en fel
blauwe ogen speculaties over de
hoogste positie afgelopen jaren
steevast af met een 'daarvoor ben
ik toch veel te oud'. Maar nu er
op het dieptepunt van het zich
uitdijende dieselschandaal een
beroep op hem wordt gedaan,
staat hij er. Zoals hij altijd klaar
stond, als hij weer voor een nieu
we, verantwoordelijkere functie
binnen het concern werd ge
vraagd.
De in het Oost-Duitse Chem
nitz geboren werktuigbouwkun
dige begon zijn carrière bij Audi.
Na een studie informatie
technologie in Mün-
chen keerde hij
bij Audi terug.
Daarna bewoog
zijn carrière
zich in één
rechte lijn om
hoog.
Onder de
vleugels van
Martin
Winter
korn, de
baas van
Frisse wind van VW-fossiel
door Annemieke van Dongen
Een aandeelhouder
BRUSSEL
17
AMSTERDAM
WATERLOO
AMSTERDAM
De chemische industrie in
Nederland heeft in het eerste
halfjaar ruim 17 procent minder
omzet behaald, vergeleken met
dezelfde periode vorig jaar. De
omzet van de chemie staat al
langer onder druk. De
chemieprijzen worden doorgaans
beïnvloed door ontwikkelingen op
de oliemarkt en de olieprijs is de
voorbije maanden sterk gezakt.
'Kroonprins' Matthias
Müller foto AFP