bij het onderwijs NIEUWS 17 YouTube is ook een prima (bij)leslokaal te mee, logisch dat ook kinderen in de basisschoolleeftijd dat lastig vinden. Als je niet weet wat je niet weet, weet je ook niet waar naar je moet zoeken." Toch is moeder Willemsma vooral blij dat de school in Mon- nickendam is opgericht. „Dan kun je wel zeggen: eerst eens kijken wat het wordt, maar als iedereen de kat uit de boom kijkt, komt er nooit vernieuwing in het onder wijs." Er is nog een voordeel, dat niks met de technologie te maken heeft: op Axels oude school waren alle docenten vrouw. Op de nieu we school staan juist meer man nen voor de klas. „Ik vind meer di versiteit op de basisschool ook heel belangrijk." Een LED-lampje is eigenlijk een kattenluikje. Een kat opent het luik door hard ge noeg te drukken, een LED-lamp brandt pas als de spanning hoog genoeg is. Dit is het begin van een na tuurkundeles van Jan Willem Eckhardt op YouTube. De do cent wis-, schei- en natuur kunde begon drie jaar gele den met de filmpjes toen een leerling een paar lessen had gemist. Hij stuurde hem door naar Khan Academy, de grootste Amerikaanse aanbie der van gratis YouTube-les- sen. „Het Engels bleek toch te ingewikkeld. Toen dacht ik: dat kan ik ook." Inmiddels heeft hij vijfhon derd video's online staan - de populairste werd bijna 20.000 keer bekeken - en heeft hij een eigen bedrijfje in bijles sen opgericht. Ook geeft hij drie dagen per week gewoon les, op scholen in Soest en Zeist. De YouTubelessen maakt hij tussendoor. „Geef me een on derwerp, geef me een came ra, geef me 5 minuten en ik heb het aan elkaar gepraat", zegt Eckhardt. „Ik doe niet aan vooraf bedachte teksten. Ik sta al vijftien jaar voor de klas, ik heb genoeg voorbeel den zoals het kattenluikje." Kunnen zijn digitale lessen de lessen in de klas vervan gen? „Absoluut niet! Uit on derzoek is gebleken dat klas sen die alleen video's kijken structureel een heel of half punt lager scoren op proef werken." Zijn lessen zijn echt alleen bedoeld voor leerlin gen die na de les wat extra uit leg kunnen gebruiken. nisch scherm waarop informatie en afbeeldingen worden geprojec teerd. De opmars van die digibor den wordt gestuit door de tabiets, waardoor meer individueel en minder klassikaal onderwijs gege ven wordt. Schoolboek Inmiddels zijn er 25 scholen die enkel met de tablet onderwijs ge ven, maar de mobiele schermen duiken ook op op scholen die zich geen iPadschool noemen. Uitge ver Malmberg voorspelde vorig jaar al dat het schoolboek in 2019 helemaal is vervangen door tab- Iets. De lesstof komt dan digitaal beschikbaar. In principe kan een tablet het boek vervangen, zegt hoogleraar onderwijskunde Liesbeth Kester. Op een tablet wordt tekst gecom bineerd met beeld. Dat kan prima zijn, zegt Kester, die gespeciali seerd is in multimediaal leren: „Er is niks mis met spelenderwijs le ren. Maar iets wat leuk is, is niet per definitie leerzaam." Kester, verbonden aan de Uni versiteit Utrecht, waarschuwt er voor het medium - de tablet in dit geval - centraal te stellen. „Er valt nog wel wat af te dingen op de adaptiviteit, het idee dat de les stof zich aanpast aan het niveau van de leerling en andersom. Dat zelfsturend vermogen is lastig voor scholieren. Studenten op de universiteit hebben daar nog moei- turen. Daar moet je bij Willems ma niet mee aankomen. „Ik moet mezelf ook dwingen mijn tele foon neer te leggen en de compu ter uit te zetten. Dat is nu een maal de dagelijkse realiteit. Boven dien hebben wij het voorrecht dat we in een plaats wonen waar ze veel kunnen buitenspelen." De ta blet gebruiken om er de hele dag spelletjes op te spelen, kan niet. Die optie kan de docent uit- en aanzetten. In steeds meer klaslo kalen moest het krijtbord al plaatsmaken voor een digi bord, een groot elektro- heeft. Willemsma: „Soms denk ik wel eens: dat had ik Elyne ook wel gegund." In 2013 opende de eerste iPad school haar deuren. De Steve Jobs- school werd vernoemd naar de op richter van Apple en geestelijk va der van de iPad. Het initiatief voor de iPadschool kwam van opinie peiler Maurice de Hond, die zag dat zijn peuterdochter diersoorten dankzij een app vliegensvlug uit haar hoofd had geleerd. Er kwam direct kri tiek. Kinderen zou den alleen spelle tjes spelen en voortdurend naar een schermpje ZATERDAG 26 SEPTEMBER 2015 Ook de gewone school gaat vaker aan de iPad Sybrich Willemsma m op een klassieke school die naar een iPadschool Willemsma met links Elyne, die zit, en rechts Axel, een iPadschool gaat. foto Jacqueline de Haas, illustratie Hanco Kolk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17