j\ ^Atm?ïa IlUd 'f
?mi flaunts a
Deskundige waarschuwt: stel de tablet niet centraal
Hoe moet het onderwijs omgaan met de steeds
meer om zich heen grijpende digitale wereld?
Betekent de revolutie van het beeldscherm het einde
van het klassieke onderwijs?
1584-i6t8 go -jtxn^e °oHog
oa WiUemvan^runje.
^rhftea Bestand
Gewis
A "loVlom. v/glvl (^uLcvxiDO-^^
Deze weken
besteden we
aandacht aan het
onderwijs door
schoolvakken tegen
het licht te houden.
Bereiden we onze
kinderen goed
genoeg voor op
de steeds sneller
veranderende
wereld? Hoe denkt
u hierover? En wie
maakt volgens u
in de scholen
het verschil?
Vreemde talen
Rekenen en wiskunde
Techniek
VANDAAG DÉÉL 5:
Informatica
De keus was vorig jaar
moeilijk: blijven Elyne
van 11 en Axel van 8 op
hun reguliere school in
Monnickendam? Of gaan ze naar
De Verwondering, de nieuwe in
novatieve school in de stad waar
onderwijs op de iPad wordt gege
ven? „Ieder kind is verschillend",
dubde moeder Sybrich Willems-
ma. „Je moet op andere knopjes
drukken om het beste eruit te ha
len."
Dus liet zij de keus aan haar
kinderen. Elyne zat al in groep 7
en wilde de basisschool daar afma
ken. Axel was enthousiast over de
nieuwe school en stapte wel over.
„Op de oude school was meer rust
en ritme. Maar dat was ook meer
one size fits all." Axel werd daar
niet genoeg geprikkeld, vond Wil-
lemsma. „Nu krijgt hij creatiever
onderwijs toegespitst op zijn leer
behoefte."
Meetbaar
Die nieuwe lesmethode heeft
voor hem goed gewerkt. Volgens
Willemsma is de voortgang van
Axel door het iPadonderwijs zicht
baarder en meetbaarder. „Hij doet
alles in zijn eigen tempo, maar ik
kan - net als zijn leraren - zien of
hij bepaalde niveaus haalt." Zo
zag ze dat Axel afgelopen school
jaar al meer dan de lesstof voor
één jaar heeft gedaan. „Er zit geen
limiet op die programma's. Als hij
verder wil leren, kan dat gewoon."
Het onderwijs, dat lange tijd
niets deed met de voortrazende di
gitalisering, is nog altijd op zoek
naar een goede manier om de
nieuwe technologische mogelijk
heden in te zetten in de klas. In
opdracht van staatssecretaris San-
der Dekker denkt het platform On-
derwijs2032 na over de toekomst
van het onderwijs. Volgende
maand komt het platform met de
hoofdlijnen van zijn advies aan de
staatssecretaris.
Want wat moeten kinderen die
in 2032 van school komen voor ba
gage hebben? Axel leert bijvoor
beeld programmeren, iets waar hij
in de toekomst misschien veel aan
DE OVERIGE VAKK|N
Sport
Gedrag
Levensbeschouwing
Taal/Nederlands
!Pg$r&fr*
door Hanneke Keultjes
-■