j\ ^Atm?ïa IlUd 'f ?mi flaunts a Deskundige waarschuwt: stel de tablet niet centraal Hoe moet het onderwijs omgaan met de steeds meer om zich heen grijpende digitale wereld? Betekent de revolutie van het beeldscherm het einde van het klassieke onderwijs? 1584-i6t8 go -jtxn^e °oHog oa WiUemvan^runje. ^rhftea Bestand Gewis A "loVlom. v/glvl (^uLcvxiDO-^^ Deze weken besteden we aandacht aan het onderwijs door schoolvakken tegen het licht te houden. Bereiden we onze kinderen goed genoeg voor op de steeds sneller veranderende wereld? Hoe denkt u hierover? En wie maakt volgens u in de scholen het verschil? Vreemde talen Rekenen en wiskunde Techniek VANDAAG DÉÉL 5: Informatica De keus was vorig jaar moeilijk: blijven Elyne van 11 en Axel van 8 op hun reguliere school in Monnickendam? Of gaan ze naar De Verwondering, de nieuwe in novatieve school in de stad waar onderwijs op de iPad wordt gege ven? „Ieder kind is verschillend", dubde moeder Sybrich Willems- ma. „Je moet op andere knopjes drukken om het beste eruit te ha len." Dus liet zij de keus aan haar kinderen. Elyne zat al in groep 7 en wilde de basisschool daar afma ken. Axel was enthousiast over de nieuwe school en stapte wel over. „Op de oude school was meer rust en ritme. Maar dat was ook meer one size fits all." Axel werd daar niet genoeg geprikkeld, vond Wil- lemsma. „Nu krijgt hij creatiever onderwijs toegespitst op zijn leer behoefte." Meetbaar Die nieuwe lesmethode heeft voor hem goed gewerkt. Volgens Willemsma is de voortgang van Axel door het iPadonderwijs zicht baarder en meetbaarder. „Hij doet alles in zijn eigen tempo, maar ik kan - net als zijn leraren - zien of hij bepaalde niveaus haalt." Zo zag ze dat Axel afgelopen school jaar al meer dan de lesstof voor één jaar heeft gedaan. „Er zit geen limiet op die programma's. Als hij verder wil leren, kan dat gewoon." Het onderwijs, dat lange tijd niets deed met de voortrazende di gitalisering, is nog altijd op zoek naar een goede manier om de nieuwe technologische mogelijk heden in te zetten in de klas. In opdracht van staatssecretaris San- der Dekker denkt het platform On- derwijs2032 na over de toekomst van het onderwijs. Volgende maand komt het platform met de hoofdlijnen van zijn advies aan de staatssecretaris. Want wat moeten kinderen die in 2032 van school komen voor ba gage hebben? Axel leert bijvoor beeld programmeren, iets waar hij in de toekomst misschien veel aan DE OVERIGE VAKK|N Sport Gedrag Levensbeschouwing Taal/Nederlands !Pg$r&fr* door Hanneke Keultjes -■

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16