Het wordt nooit meer als het was bij Volkswagen Evergreen Top 1000 Krankzinnig systeem voor 24 ECONOMIE DIESELGATE NPO Radio 5 De motoren met gemanipuleerde software zitten bovendien niet al leen in Volkswagenmodellen, maar ook in de zustermerken Au di, Skoda en Seat. Om hoeveel au to's het gaat is niet bekend. Tot nog toe werd uit gegaan van rond de 11 miljoen be troffen dieselau to's, maar het kun nen er dus veel meer zijn. Als gevolg van het uitdijende schandaal moet een hele rij top mannen opstap pen. Onder hen is Michael Horn, de baas van Volkswa gen in de Verenig de Staten, waar de fraude werd ont dekt. Ook twee ho ge managers van Audi en Porsche, merken die deel uitmaken van Volkswagen Group, moeten ver trekken, berichten Duitse media. Ulrich Hakkenberg, de baas van het ontwikkelingsteam bij Au di en Wolfgang Hatz, die de moto rendivisie leidt bij Porsche, gaven jarenlang sturing aan de techni sche ontwikkelingafdeling bij VW. Zij nemen de verantwoorde lijkheid voor het inbrengen, gedu rende al die jaren, van de fraude- software die emissietests manipu leert. Ook de chef merkontwikke ling bij VW, Heinz-Jacob Neusser, die eveneens op de afdeling ont wikkeling werkte, vliegt de laan uit. Woensdag trad de hoogste baas van VW, Martin Winterkorn, al te rug wegens alle commotie rond de emissiefraude. Vandaag komt de Raad van Commissarissen van Volkswegen bijeen. Dan zal de op volger van Winterkorn, die vol gens Duitse media van binnen het concern komt, worden bekendge maakt. Naar verwachting zullen er bovendien nog meer koppen gaan rollen. Experts gaan er vooralsnog vanuit gaan dat Volkswagen de ernstige gevolgen, zoals exorbitant hoge schadeclaims, reputatieschade, da lende afzet en strafvervolging kan doorstaan. De roep om een cul tuuromslag bij het concern is nu groot. Critici vin den de afstand tot de politiek veel te klein: de deelstaat Nedersaksen heeft 20 procent van de aandelen in han den. Ook heerste on der Winterkorn binnen het bedrijf een sfeer van angst. Enkele top managers namen de beslissingen en door de invloed van de werkne mers en de vak bonden op het be leid worden nood zakelijke moderni seringen tegengehouden. Martin Winterkorn, met 16 mil joen euro per jaar de best betaalde Duitse bedrijfsmanager, wilde van VW een mondiaal autoimpe rium maken. Met 600.000 werkne mers en 119 fabrieken in 30 landen op vier continenten en met meer dan 10 miljoen verkochte auto's in 2014 is hem dit gelukt. Maar VW dreigt nu onder diezelfde ambitie, die gepaard ging met bedrog en die doorsloeg in hoogmoed, te be zwijken. Want, schrijven commen tatoren, wat VW was - 'De groot ste autobouwer ter wereld, groter dan Toyota' - zo wordt het nooit meer. Luister vandaag tot 19.00 uur naar de finale Hield 'dieselgate' deze week vooral Duitsland en Amerika in zijn greep, inmiddels breidt het schandaal zich uit naar ons land. Zeker de Nederlandse auto markt is kwetsbaar, zeggen auto kenners, want vrijwel nergens ter wereld worden zuinige auto's fis caal zo hard gestimuleerd als hier. Elektrische wagens zijn vrijge steld van autobelastingen, leaserij ders met een hybride of een ander zuinig model betalen beduidend minder bij telling dan de reguliere 25 procent. Het levert zakelijke rij der honderden euro's per jaar voordeel op. Liefst 5 miljard euro kostten de autosubsidies de schat kist sinds 2006, becijferde de Alge mene Rekenkamer vorig jaar. Ter wijl de zo gehoopte milieuwinst er niet voor terugkwam. Als diesel gate zich ook hier afspeelt, lijken de miljarden helemaal wegge gooid geld. „Krankzinnig", noemt autospecialist Niek Schenk het riante systeem. „Het leidt tot per verse prikkels: al één grammetje CO2 uitstoot extra kan het ver schil tussen een succesmodel of slechte verkopen betekenen." Hij noemt de Renault Megane: de ver koop daarvan kelderde toen de au to plots in een hogere bij telling viel. Volkswagen timmert aan de weg met zijn zuinige modellen. In de maand juli verkocht het Duitse merk de meeste auto's en stond het met drie modellen in de top Kieren afgeplakt, de banden harder en de spiegel naar binnen. Alles voor wat minder uitstoot @RLOppenheimer door Wierd Duk BERLIJN. Waar eindigt het schan daal rond Volkswagen? De autobou wer uit Wolfsburg heeft ook op de Europese markt gefraudeerd met de emissies van schadelijke stoffen. Dit maakte verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) gisteren bekend. De woensdag teruggetreden Martin Winterkorn. foto Odd Andersen/AFP door David Bremmer Fabrikanten doen er volgens auto kenners alles voor om onder de riante Nederlandse fiscale bijtel- lingsregels te vallen. „Het is krank zinnig. Een grammetje C02 meer kan de verkoop van een bepaald model doen instorten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24