Het wordt nooit
meer als het was
bij Volkswagen
Evergreen
Top 1000
Krankzinnig systeem voor
24 ECONOMIE
DIESELGATE
NPO Radio 5
De motoren met gemanipuleerde
software zitten bovendien niet al
leen in Volkswagenmodellen,
maar ook in de zustermerken Au
di, Skoda en Seat. Om hoeveel au
to's het gaat is
niet bekend. Tot
nog toe werd uit
gegaan van rond
de 11 miljoen be
troffen dieselau
to's, maar het kun
nen er dus veel
meer zijn.
Als gevolg van
het uitdijende
schandaal moet
een hele rij top
mannen opstap
pen. Onder hen is
Michael Horn, de
baas van Volkswa
gen in de Verenig
de Staten, waar de
fraude werd ont
dekt. Ook twee ho
ge managers van
Audi en Porsche,
merken die deel
uitmaken van
Volkswagen Group, moeten ver
trekken, berichten Duitse media.
Ulrich Hakkenberg, de baas
van het ontwikkelingsteam bij Au
di en Wolfgang Hatz, die de moto
rendivisie leidt bij Porsche, gaven
jarenlang sturing aan de techni
sche ontwikkelingafdeling bij
VW. Zij nemen de verantwoorde
lijkheid voor het inbrengen, gedu
rende al die jaren, van de fraude-
software die emissietests manipu
leert. Ook de chef merkontwikke
ling bij VW, Heinz-Jacob Neusser,
die eveneens op de afdeling ont
wikkeling werkte, vliegt de laan
uit.
Woensdag trad de hoogste baas
van VW, Martin Winterkorn, al te
rug wegens alle commotie rond
de emissiefraude. Vandaag komt
de Raad van Commissarissen van
Volkswegen bijeen. Dan zal de op
volger van Winterkorn, die vol
gens Duitse media van binnen het
concern komt, worden bekendge
maakt. Naar verwachting zullen
er bovendien nog meer koppen
gaan rollen.
Experts gaan er vooralsnog vanuit
gaan dat Volkswagen de ernstige
gevolgen, zoals exorbitant hoge
schadeclaims, reputatieschade, da
lende afzet en strafvervolging kan
doorstaan. De
roep om een cul
tuuromslag bij het
concern is nu
groot. Critici vin
den de afstand tot
de politiek veel te
klein: de deelstaat
Nedersaksen heeft
20 procent van de
aandelen in han
den.
Ook heerste on
der Winterkorn
binnen het bedrijf
een sfeer van
angst. Enkele top
managers namen
de beslissingen en
door de invloed
van de werkne
mers en de vak
bonden op het be
leid worden nood
zakelijke moderni
seringen tegengehouden.
Martin Winterkorn, met 16 mil
joen euro per jaar de best betaalde
Duitse bedrijfsmanager, wilde
van VW een mondiaal autoimpe
rium maken. Met 600.000 werkne
mers en 119 fabrieken in 30 landen
op vier continenten en met meer
dan 10 miljoen verkochte auto's in
2014 is hem dit gelukt. Maar VW
dreigt nu onder diezelfde ambitie,
die gepaard ging met bedrog en
die doorsloeg in hoogmoed, te be
zwijken. Want, schrijven commen
tatoren, wat VW was - 'De groot
ste autobouwer ter wereld, groter
dan Toyota' - zo wordt het nooit
meer.
Luister vandaag tot 19.00 uur naar de finale
Hield 'dieselgate' deze
week vooral Duitsland
en Amerika in zijn
greep, inmiddels breidt
het schandaal zich uit naar ons
land. Zeker de Nederlandse auto
markt is kwetsbaar, zeggen auto
kenners, want vrijwel nergens ter
wereld worden zuinige auto's fis
caal zo hard gestimuleerd als hier.
Elektrische wagens zijn vrijge
steld van autobelastingen, leaserij
ders met een hybride of een ander
zuinig model betalen beduidend
minder bij telling dan de reguliere
25 procent. Het levert zakelijke rij
der honderden euro's per jaar
voordeel op. Liefst 5 miljard euro
kostten de autosubsidies de schat
kist sinds 2006, becijferde de Alge
mene Rekenkamer vorig jaar. Ter
wijl de zo gehoopte milieuwinst
er niet voor terugkwam. Als diesel
gate zich ook hier afspeelt, lijken
de miljarden helemaal wegge
gooid geld. „Krankzinnig", noemt
autospecialist Niek Schenk het
riante systeem. „Het leidt tot per
verse prikkels: al één grammetje
CO2 uitstoot extra kan het ver
schil tussen een succesmodel of
slechte verkopen betekenen." Hij
noemt de Renault Megane: de ver
koop daarvan kelderde toen de au
to plots in een hogere bij telling
viel.
Volkswagen timmert aan de
weg met zijn zuinige modellen. In
de maand juli verkocht het Duitse
merk de meeste auto's en stond
het met drie modellen in de top
Kieren afgeplakt, de
banden harder en de
spiegel naar binnen.
Alles voor wat
minder uitstoot
@RLOppenheimer
door Wierd Duk
BERLIJN. Waar eindigt het schan
daal rond Volkswagen? De autobou
wer uit Wolfsburg heeft ook op de
Europese markt gefraudeerd met
de emissies van schadelijke stoffen.
Dit maakte verkeersminister
Alexander Dobrindt (CSU) gisteren
bekend.
De woensdag teruggetreden
Martin Winterkorn. foto Odd
Andersen/AFP
door David Bremmer
Fabrikanten doen er volgens auto
kenners alles voor om onder de
riante Nederlandse fiscale bijtel-
lingsregels te vallen. „Het is krank
zinnig. Een grammetje C02 meer
kan de verkoop van een bepaald
model doen instorten."