Topman Winterkorn weg bij Volkswagen. Miljardenboetes en claims dreigen na fraude. 6 NIEUWS DIESELSCHANDAAL 'Volkswagen is als familielid dat iets fout deed' WOLFSBURG. Als blijkt dat je je ei gen klanten en overheden in de hele wereld bewust bedriegt, heb je als bedrijf een probleem. En als je dan ook nog zelf de marktleider bent in een hele belangrijke indus trie, is dat probleem nog veel, veel groter. De problemen waarin Volkswagen door de 'dieselgate' is beland, zijn amper te overzien. Het eerste slachtoffer is topman Martin Winterkorn, die gistera vond zijn ontslag indiende. Zon dag bleek dat de oerdegelijke Duit se autofabrikant software bewust zo heeft afgesteld dat elf miljoen zogenaamd schone dieselauto's heel weinig smogveroorzakende stoffen uitstoten als ze aan testap paratuur worden gekoppeld. Tij dens normale ritjes belanden wel veertig keer zo veel van die stik stofoxides in de lucht. Olieramp Aan de gevolgen van dat bedrog zou Volkswagen - dat 539.000 werknemers heeft- weieens on derdoor kunnen gaan, verwacht Kitty Koelemeijer, hoogleraar Mar keting aan Nyenrode Business Uni versiteit. De dieselgate is volgens haar veel schadelijker dan recente schandalen bij grote bedrijven zo als de terugroepacties bij Toyota of de olieramp op het boorplat- form van BP. „Vaak komen bedrij ven er tot op zekere hoogte mee weg dat ze even de regie zijn verlo ren, of dat apparatuur het heeft be geven. Maar Volkswagen heeft dit opzettelijk, planmatig gedaan. Dat is fraude. Een heel serieuze zaak." Dat blijkt ook uit de reactie van beleggers: Volkswagen zag op de beurs in twee dagen tijd eenderde van zijn waarde verdampen. Het bedrijf heeft 6,5 miljard euro opzij gezet om de schade te dekken, maar dat is waarschijnlijk bij lan ge na niet genoeg. Er hangt een boete van maximaal 16 miljard eu ro boven het hoofd, opgelegd door de Amerikaanse milieuwaakhond EPA, evenals een strafrechtelijk onderzoek. Claims van klanten, dealers en andere partijen die schade ondervinden, komen daar nog bovenop. Daarbij loopt het be drijf omzet mis, alleen al doordat de productie van dieselmodellen in de VS voorlopig is stilgelegd. Zenuwachtig Koelemeijer: „In zo'n situatie komt een bedrijf onder giganti sche druk te staan. Leveranciers worden zenuwachtig over de mil jardenclaims en willen hun geld sneller hebben. Het vertrouwen van klanten in het wereldmerk heeft een knauw gekregen. Con currenten zullen proberen van die crisis te profiteren en hun markt aandeel te vergroten." Ook de politieke goodwill van het concern, dat bekend stond als bedrijf dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nam, is als sneeuw voor de zon verdwenen. Hoewel niet is aangetoond dat ook andere fabrikanten sjoemelen met milieutesten van uitlaatgas sen, raakt het schandaal de hele auto-industrie, een belangrijke economische motor. De degelijke, betrouwbare reputatie van de Duitse techniek staat op het spel. Vandaar dat bondskanselier An gela Merkel zich persoonlijk met de kwestie bemoeit. Een onder zoekscommissie van het Duitse verkeersministerie is op Volkswa gen-hoofdkantoor in Wolfsburg neergestreken. De Europese Com missie eist dat de zaak tot de bo dem wordt uitgezocht. Volkswagen probeert de schade te beperken door openheid te ge ven. „Ik ben verbijsterd dat wange drag op zo'n grote schaal mogelijk was bij de Volkswagengroep", zei bestuursvoorzitter Winterkorn gisteren bij zijn aftreden. „Als top man neem ik de verantwoordelijk heid voor de onregelmatigheden die gevonden zijn in dieselmoto ren." Met zijn vertrek zegt hij de weg vrij te maken voor 'een frisse start'. Hij ontkende dat hij zelfs iets van doen heeft gehad met het geknoei met de uitstootwaarden van dieselauto's. De voltallige raad van bestuur van VW komt mor gen bijeen om de opvolging van Winterkorn te bespreken. Herstructurering Het bedrijf moet worden opge schud, stelt directeur Ferdinand Dudenhöffer van het Center Auto motive Research (CAR) van de universiteit Duisburg-Essen, die afgelopen dagen in zo'n beetje alle Duitse media opdook. Een her structurering is volgens hem de enige manier voor het bedrijf om uit de crisis te komen. En dat moet gaat verder gaan dan nieuwe naambordjes op de deuren van al le medewerkers die bij de fraude betrokken zijn, stelt Koelemeijer. „Volkswagen zal elke gelegenheid moeten aangrijpen om uit te leg gen waarom dit probleem zich in de toekomst niet meer kan voor doen. Vertellen wat ze goed doen, met welke innovaties ze bezig zijn. En dan maar hopen dat men sen ernaar willen luisteren." Als het concern financieel niet aan de dieselgate onderdoor gaat, zou het met de reputatieschade volgens haar wel eens mee kun nen vallen. „Het bedrijf VW heeft zich onbetrouwbaar getoond door te frauderen, maar de auto's zelf zijn nog steeds veilig. Hoe zwaar de nasleep zal zijn, hangt ook af van of er nog meer lijken uit de kast komen." 'Volkswagen moet elke gelegenheid aangrijpen om te vertellen wat wél goed gaat. En dan hopen dat mensen luisteren' Ze staan al dagen op met het slechte nieuws over Volkswagen en gaan ermee naar bed, Grietje en Sije van der Laan uit het Frie se Veenwouden. „Normaal lees ik in de krant eerst de familiebe richten. Nu grijp ik meteen naar de verhalen over Volkswagen", zegt Grietje. Al 41 jaar lang rijdt het echtpaar in een Volkswagen Golf. In december kochten ze nog een nieuwe: de Business Edition. Mochten ze die ooit in ruilen, dan wordt het wéér een VW. „Deze fraude is natuurlijk geen reclame. We zijn er echt van geschrokken. Maar dat wil niet zeggen dat we VW nu vaar- wel zeggen. Als een familielid iets doet dat niet door de beugel kan, accepteer je dat. Zo voelt dat ook met Volkswagen." Waar dat gevoel vandaan komt? De auto heeft hen nooit in de steek gela ten. „En hij is mooi van vorm. Je kunt er alles in kwijt." Ze zijn pas nog in Wolfsburg bij de fabrieken geweest. „Ik geloof niet dat zo'n mooi bedrijf omvalt. Dat kan ik me niet voorstellen." door Annemieke van Dongen Grietje en en Sije met hun zevende Volkswagen, foto Karei Zwaneveld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 6