Dit zou ik veranderen als ik minister was... Mazzel als je bij 'juffie' Chantal in de klas zit Kleuterjuf neemt onderwijs aan de kleinsten zeer serieus ZEELAND 5 Haar oprechte 'mensjeskennis' helpt Chantal de Vos het beste in haar kleuters naar boven te halen. lijkheid en de liefde die je van die kleintjes ontvangt. Ik heb daar nog geen moment spijt van ge had." Persoonlijk contact is een be langrijke pijler van Chantals aan pak. „Ik wens ieder kind, elke dag Chantal de Vos zou als minister van Onderwijs het zogenoemde passend onderwijs (waarbij kin deren met beperkingen toch zo veel mogelijk les krijgen op een reguliere school) nog eens goed onder de loep nemen. „Ik vind het een goed onder wijsideaal, maar er zijn voor al le betrokkenen meer handvat ten nodig om het ten volste te benutten. Het is niet de bedoe- persoonlijk goedemorgen. Meestal zeggen ze allemaal vrolijk goede morgen terug, maar is een kindje stilletjes, dan is dat een mooie ge legenheid even een praatje met hem of haar te maken. Er kan van- alles met het kind aan de hand ling dat de leerling die het be treft aandacht en zorg tekort- komt, maar ook de andere kin deren in de klas mogen niet de dupe zijn van een leerling die meer tijd vergt. Daarnaast zou ik niet willen dat docenten met het gevoel blijven zitten dat ze heel veel voor de beperkte leer- linng willen doen, maar dat ze tekortschieten. De oplossing: meer onderwijsassistenten!" zijn, zoals boosheid, verdriet of angst. Ik vraag dan altijd wat ik er aan kan doen om de dag toch nog leuk voor ze te maken. Die aan dacht vinden de kinderen heel fijn heb ik gemerkt en het lukt al tijd wel om het kind weer vrolijk te krijgen." Haar ruime lokaal in De Toren- berg, met uitzicht op het school plein, doet in de eerste herfst- week aan als een gezellig kabouter huisje; dertig kleine stoeltjes staan om een grote tafel en het lo kaal is nu ingericht in herfstkleu ren en met paddenstoelen. Juffie Chantal (deze koosnaam verdien de ze tien jaar geleden al) wordt geroemd om haar altijd zo gezelli ge klaslokaal. „Met de inrichting ervan kan ik al mijn creativiteit kwijt." Chantal neemt het onderwijs aan de kleinsten zeer serieus. „Bij kleutertjes kun je echt wel al zien waar de interesses, de talenten en de zwaktes liggen. Noem het mensjeskennis. „Ik wil uit het kind halen wat er in zit. Ik pro beer daarbij altijd uit te gaan van het individuele kind. Kan een kindje niet zo goed tot tien tellen, maar is hij gek op de boerderij? Dan gaan we boerderijdieren tel len!" Ook roept Chantal, na overleg met de school, de hulp in van ex terne professionals zoals een logo- 'Kan een kindje niet zo goed tot tien teilen, maar is het gek op de boerderij? Dan gaan we gewoon boerderijdieren tellen!' pediste (bij spraakproblemen), de jeugdverpleegkundige van de GGD of De Korre, de stichting voor Speciaal onderwijs. „Als een kindje daardoor beter gaat preste ren en het fijner heeft op school en daarbuiten, dan is mijn doel be reikt." /O Dj l pzc.nl/held.en Zelf zat ze vroeger ook op de christelijke ba sisschool De Toren- berg in Zaamslag. Dat ze er nu ook mag werken, is extra bijzonder want ze vond het er als kind erg fijn. Nu hoopt kleuterjuf Chantal de Vos-Zegers (31) uit Reuzenhoek dat ze haar leerlin gen diezelfde ervaring kan bieden, een fijne schooltijd met een vlie gende start naar een mooie toe komst. Chantal doorliep de pabo (spe cialisatie: het jonge kind) aan Ho geschool Zeeland in Vlisingen en liep haar eindstage op haar oude school De Torenberg. Na haar af studeren werkte ze hier en daar als invalkracht. Een vaste baan lag niet voor het oprapen. In 2005 kreeg ze de uitzonderlijke kans aan het werk te gaan in haar oude schooltje en die kans greep ze met beide handen aan. „Ik koos voor het jonge kind vanwege de oprechtheid en de eer- Het is al negen jaar gele den dat de jongste telg van Nathalie Brokken (49) uit Zaamslagveer bij kleuterjuf Chantal de Vos in de klas zat. „Iedereen heeft wel zo'n juf of meester die je altijd zal bijblijven. En dat is 'juffie' voor ons." Juf Chantal heeft met haar bij zondere aanpak een onuitwisbare indruk gemaakt op het gezin Brok ken. Nathalie: „Ze is een gepassio neerde leerkracht, die de ontwik keling van haar leerlingen enthou siast stimuleert. Ze onderhoudt optimaal contact met de ouders en schakelt, indien nodig, extra hulp in van buitenaf in de vorm 'Ze is een baken op sociaal en emotioneel vlak en ze geeft de kleuters de structuur die ze op die leeftijd zo nodig hebben' van externe hulpverleners. Zo krij gen de leerlingen de beste ontwik kelingskansen." Nathalie om schrijft 'juffie' als een harde wer ker die de positiviteit van de kin deren weet te vangen. „In haar lo kaal is het 'thuiskomen' voor de kinderen. Iedere ochtend worden ze aan de deur stuk voor stuk per soonlijk welkom geheten. Haar klas is een supergezellig lokaal dat ze zelfheeft ingericht, vol afbeel dingen van Kikker (van Max Vel- thuijs), daar is ze fan van." Volgens Nathalie heb je mazzel als je bij juffie in de klas zit of hebt gezeten. „Wat ik vooral zo enorm aan haar waardeer is haar persoonlijke, oprechte interesse, haar vriendelijkheid en liefde voor iedere leerling in haar klas. Ze is een baken op sociaal en emo tioneel vlak en ze geeft de kleu ters de structuur die ze op die leef tijd zo nodig hebben. Tegelijker tijd is er altijd ruimte om te la chen en te vertellen. Les van haar is een feest!" DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015 'Juffie' Chantal de Vos krijgt een grouphug van haar kleutertjes van De Torenberg in Zaamslag. foto Camile Schelstraete 'Eruit halen wat erin zit' De PZC zet gedurende acht we ken de helden van het onderwijs in het zonnetje: mensen die het verschil maken op basisscholen en middelbare scholen in Zee land. Wilt u ook iemand nomineren? Kijk dan op de website www.pzc.nl/helden door Sheila van Doorsselaer Nathalie Brokken, ouder Nathalie Brokken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66