7 THUISBIOS 45 Years Samen met haar tegenspeler Tom Conrtenay in het huwelijksdrama 45 Years won Charlotte Rampling dit jaar de acteursprijs van het filmfestival van Berlijn. „Ik heb de mannen in mijn leven alles vergeven. Onmisbare senior Tragitrip naar Kroatië Weinig actrices kunnen zo mooi peinzend en diepzin nig voor zich uitstaren als Charlotte Rampling. De 69-jarige actrice focust op zo'n moment haar blik op een object in de Ber- lijnse hotelkamer, laat een ogenschijnlijk eeu wigdurende pauze vallen voordat zij antwoord geeft. Het lijkt wel of zij de vraag aan het her kauwen is. Het gesprek gaat over de handelwijze van haar personage Kate in 45 Years, een huwelijks drama dat uitmondt in vertraagde jaloezie als blijkt dat de eerste liefde van haar echtgenoot (gespeeld door Tom Courtenay) na bijna een halve eeuw doodgevroren wordt aangetroffen in de Zwitserse bergen. „Kate raakt daarvan overstuur, meer dan haar lief is", legt Rampling uit. „Daar is eigen lijk geen reden toe. Haar man kende de vrouw voor hun huwelijk. Maar toch knaagt het. Zou hij wel met haar zijn getrouwd als zij was blij ven leven?" Het is een emotie die Rampling, zelf twee maal officieel getrouwd naast enkele lange af- &D00R AB ZAGT faires, niet begrijpt. „Ik heb de mannen in mijn leven inmiddels vergeven. Het is zinloos lang te mokken over wat er ooit in een liefdes relatie is gebeurd. Zeker op latere leeftijd", al dus Rampling, wier 20-jarig huwelijk met de Franse synthesizervirtuoos Jean-Michel Jarre stukliep na een buitenechtelijke affaire van de laatste. Rampling, inmiddels al jarenlang verloofd met een Franse zakenman, kijkt dus niet om in wrok. Waarom zou ze? Ze zegt tevreden te zijn met haar huidige leven. De Britse is een van de meest gevraagde actrices van haar gene ratie. Ze zal herinnerd worden door haar film rollen, vooral in The Night Porter (1974), een omstreden sadomasochistisch drama over een SS-kampcommandant en een gevangene. Rampling speelde ook in films van Woody Allen, Lars von Trier en Francois Ozon. „Ik voel me gezegend dat ik nu nog kan wer ken", zegt de actrice wier gegroefde gezicht haar leven lijkt te weerspiegelen. „De jaren tel len. Ik zie er niet meer zo uit als vroeger, maar mijn lichaam vertoont geen gebreken. Ik voel me jong, heb nog steeds de spirit van een jon ge vrouw. Maar het knaagt ook wel. Hoelang heb je nog te gaan? Doe ik het rustiger aan of ga ik stug door?" Het antwoord op de laatste vraag is duide lijk: Rampling ontdekt steeds iets nieuws in haar vak. Zoals het spelen in tv-series als Dex ter en Broadchurch. In de laatste misdaadreeks speelde zij een officier van justitie die een kin dermoordenaar achter de tralies moet krijgen. „Heel bijzonder om te doen. Ik wist van tevo ren niet of mijn personage de zaak wel of niet zou winnen. Dat zijn bijzondere ervaringen." Rampling is een van de meest spraakmaken de filmactrices. Een aantal jaren geleden liet zij zich door haar zoon regisseren in het filmdra ma I, Anna (2012), waarin zij een expliciete seksscène - een blowjob - moest spelen. „Het was extra gênant omdat op die dag een oude vriendin op de set op bezoek was", zegt ze met een lach. „Maar alle seks- en vrijscènes, ook die in 45 Years, zijn pijnlijk om te doen. Ik zal er nooit aan wennen. Het is toch een soort in breuk op je privacy. Ik denk dat alleen mensen die aan groepsseks doen het geen probleem vinden. Ik hoor daar niet bij." Verleden drijft wig in huwelijk DRAMA The Intern KOMEDIE Paradise Trips TRAGIKOMEDIE Extinction NU OP DVD EN VOD Avengers: Age of l it 1*011 NU OP DVD, BLU-RAY EN VOD licit li Richards: Indcr the Influence NU OP NETFLIX Donderdag 24 september 2015 DE SPIRIT VAN EEN JONGE VROUW Regie: Andrew Haigh. Hoofdrollen: Charlotte Ramp ling en Tom Courtenay Soms is het beter het verle den te laten rusten. Ook voor een echtpaar dat al 45 jaar met elkaar is getrouwd. Deze gebeurtenis willen Kate en Geoff vieren met een groots fa miliefeest. In de aanloop naar dit evenement duikt een brief op. Het lijk van de eerste gro te liefde van Geoff is gevon den na bijna een halve eeuw. Haar lichaam blijkt vastgevro ren in de Zwitserse bergen. Hoe gaan de geliefden met dit feit om? Het brengt de twee -? Tom Courtenay en Charlotte Rampling. FOTO PR gepensioneerden danig in de war. Geoff gaat mijmeren, Ka te wordt steeds onzekerder. Was hij wel met haar ge trouwd als deze vrouw was blij ven leven? Op basis van een kortverhaal van David Con- stantine maakte regisseur Andrew Haigh een prachtige, doorleefde film die veel zegt over liefde op latere leef tijd. Gesteund door de voortreffelijke vertolkin gen van twee acteerkan- jers - Charlotte Ramp ling en Tom Courtenay - dient 45 Years een in voelbaar drama op dat intiem is, maar ook we zenlijke vragen stelt. Hoe goed ken je de part ner met wie je 45 jaar van je leven hebt ge deeld? (Ab Zagt) Regie: Nancy Meyers. Hoofdrollen: Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo Genoeg van zijn pensionado- bestaan vol onzincursussen en eenzame koffietjes, besluit de 70-jarige Ben Whittaker (De Niro) weer te gaan wer ken. Als onderdeel van een proef met seniorstagiairs kan hij aan de slag bij het hippe online modebedrijf van Jules Ostin (Hathaway). Ben valt niet alleen qua uiterlijk op tus sen zijn hipstercollega's van midden 20, zijn inzicht en vriendelijkheid maken hem snel onmisbaar. Niet in de laatste plaats bij Jules, die wel wat advies kan gebruiken bij haar clichématige jongleer- actvan carrièrevrouw en moeder/echtgenote. Op het samenspel van De Ni ro en Hathaway valt niets aan te merken. Hij, de charmante heer die altijd een zakdoek bij zich heeft voor wenende da mes, zij het snoetje dat daar meer behoefte aan blijkt te hebben dan haar powervrouw- act doet vermoeden. Net als in eerdere komedies (It's Com plicated, Something's Gotta -rRobert De Give) laat Nancy Meyers zien Niro speelt dat ouderen niet zijn uitgeran- Ben Whitta- geerd. Ben mag dan niets ker. foto pr snappen van e-mail, zijn wijze liefdes- en levenslessen gaan er bij zijn jonge collega's te recht beter in dan vlotte oneli ners. (Tisha Eetgerink) Regie: Raf Reyntjens Hoofdrollen: Gene Ber- voets, Noortje Herlaar, Jeroen Perceval. Terwijl Linda de patatten schilt, rookt Mario een siga retje in zijn touringcar. Die staat geparkeerd op de oprit van hun rijtjeshuis. Achter de ruit steekt een bordje 'te koop'. Jarenlang heeft Mario zonaanbidders naar de Cos ta's vervoerd, nu is het tijd met pensioen te gaan. Linda droomt al van tripjes in een nieuwe bus-voor-twee wan neer Mario nog één laatste job aanneemt. Het is met een gedaan met de burgerlij ke tragiek, die Raf Reyntjens fijn schetst. Mario moet met een groep partygangers naar Kroatië, naar een festival vol drugs en vuurspuwende hip pies. De film kent een knap scenario en sterke hoofdrol speler, maar laat verhaallij nen plots compleet liggen. Alsof er op het laatst bot in gekort moest worden. Tus sen de Vlamingen lijken Noortje Herlaar en medeac trice Marie Louise Stheins een opgedrongen moetje van de Hollandse geldschie ter. (Tisha Eetgerink) Het postapocalyptische Extinc tion is een kinderachtige hor rorfilm. Dat heeft geen betrek king op bloed, monsters en schrikeffecten - die zijn er ge noeg - maar op het gedrag van de twee mannelijke hoofd personages. Patrick en Jack zijn twee over levenden van een virusuit braak die mensen in bloeddor stige monsters verandert. In plaats van de koppen bij el kaar te steken, zegt het twee tal al negen jaar geen woord tegen elkaar en leven ze ge scheiden. Enige uitleg laat te lang op zich wachten, en dat is jammer voor een horrorfilm die nog best spannende mon stermomenten kent. Deze week komen er twee sciencefictionfilms uit over kunstmatige intelligentie: het subtiele Ex Machina en het bombastische vervolg op Aven gers. Voor filosofieën en diep gravende theorieën over de zin van het leven moetje bij eerstgenoemde zijn. Voor su perhelden, pompeuze actie en spierballentaai bij Avengers: Age ofUltron. De ro- bot-met-bewustzijn is in dit ge val Ultron, een creatie van mil jardair Tony 'iron Man' Starks, die zichzelf voedt met informa tie van het internet en besluit dat de mensheid een zwak soort is dat ruim baan moet maken voor zelfdenkende ma chines. De film stelt niet te leur, maar neigt naar overkill. Under the influence was in eer ste instantie een kleinschalige 'achter de schermen'-video om het nieuwe soloalbum van Keith Richards kracht bij te zet ten. Documentairemaker Mor gan Neville (Oscarwinnaar voor Twenty Feet from Star dom) zag zijn project uit groeien tot een volwaardige documentaire, zij het wat los ser dan zijn vorige werk. De lange gesprekken met de Rol ling Stones-gigant vormden de basis. Richards zelf voor zag de filmmaker van uniek ar chiefmateriaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 59