7
THUISBIOS
45 Years
Samen met haar tegenspeler Tom Conrtenay in het huwelijksdrama 45
Years won Charlotte Rampling dit jaar de acteursprijs van het
filmfestival van Berlijn. „Ik heb de mannen in mijn leven alles vergeven.
Onmisbare senior
Tragitrip naar Kroatië
Weinig actrices kunnen zo
mooi peinzend en diepzin
nig voor zich uitstaren als
Charlotte Rampling. De
69-jarige actrice focust op
zo'n moment haar blik op een object in de Ber-
lijnse hotelkamer, laat een ogenschijnlijk eeu
wigdurende pauze vallen voordat zij antwoord
geeft. Het lijkt wel of zij de vraag aan het her
kauwen is.
Het gesprek gaat over de handelwijze van
haar personage Kate in 45 Years, een huwelijks
drama dat uitmondt in vertraagde jaloezie als
blijkt dat de eerste liefde van haar echtgenoot
(gespeeld door Tom Courtenay) na bijna een
halve eeuw doodgevroren wordt aangetroffen
in de Zwitserse bergen.
„Kate raakt daarvan overstuur, meer dan
haar lief is", legt Rampling uit. „Daar is eigen
lijk geen reden toe. Haar man kende de vrouw
voor hun huwelijk. Maar toch knaagt het. Zou
hij wel met haar zijn getrouwd als zij was blij
ven leven?"
Het is een emotie die Rampling, zelf twee
maal officieel getrouwd naast enkele lange af-
&D00R AB ZAGT
faires, niet begrijpt. „Ik heb de mannen in
mijn leven inmiddels vergeven. Het is zinloos
lang te mokken over wat er ooit in een liefdes
relatie is gebeurd. Zeker op latere leeftijd", al
dus Rampling, wier 20-jarig huwelijk met de
Franse synthesizervirtuoos Jean-Michel Jarre
stukliep na een buitenechtelijke affaire van de
laatste.
Rampling, inmiddels al jarenlang verloofd
met een Franse zakenman, kijkt dus niet om
in wrok. Waarom zou ze? Ze zegt tevreden te
zijn met haar huidige leven. De Britse is een
van de meest gevraagde actrices van haar gene
ratie. Ze zal herinnerd worden door haar film
rollen, vooral in The Night Porter (1974), een
omstreden sadomasochistisch drama over een
SS-kampcommandant en een gevangene.
Rampling speelde ook in films van Woody
Allen, Lars von Trier en Francois Ozon.
„Ik voel me gezegend dat ik nu nog kan wer
ken", zegt de actrice wier gegroefde gezicht
haar leven lijkt te weerspiegelen. „De jaren tel
len. Ik zie er niet meer zo uit als vroeger, maar
mijn lichaam vertoont geen gebreken. Ik voel
me jong, heb nog steeds de spirit van een jon
ge vrouw. Maar het knaagt ook wel. Hoelang
heb je nog te gaan? Doe ik het rustiger aan of
ga ik stug door?"
Het antwoord op de laatste vraag is duide
lijk: Rampling ontdekt steeds iets nieuws in
haar vak. Zoals het spelen in tv-series als Dex
ter en Broadchurch. In de laatste misdaadreeks
speelde zij een officier van justitie die een kin
dermoordenaar achter de tralies moet krijgen.
„Heel bijzonder om te doen. Ik wist van tevo
ren niet of mijn personage de zaak wel of niet
zou winnen. Dat zijn bijzondere ervaringen."
Rampling is een van de meest spraakmaken
de filmactrices. Een aantal jaren geleden liet zij
zich door haar zoon regisseren in het filmdra
ma I, Anna (2012), waarin zij een expliciete
seksscène - een blowjob - moest spelen. „Het
was extra gênant omdat op die dag een oude
vriendin op de set op bezoek was", zegt ze met
een lach. „Maar alle seks- en vrijscènes, ook
die in 45 Years, zijn pijnlijk om te doen. Ik zal
er nooit aan wennen. Het is toch een soort in
breuk op je privacy. Ik denk dat alleen mensen
die aan groepsseks doen het geen probleem
vinden. Ik hoor daar niet bij."
Verleden
drijft wig in
huwelijk
DRAMA
The Intern
KOMEDIE
Paradise Trips
TRAGIKOMEDIE
Extinction
NU OP DVD EN VOD
Avengers:
Age of l it 1*011
NU OP DVD, BLU-RAY EN VOD
licit li
Richards:
Indcr the
Influence
NU OP NETFLIX
Donderdag 24 september 2015
DE SPIRIT VAN EEN
JONGE VROUW
Regie: Andrew Haigh.
Hoofdrollen: Charlotte Ramp
ling en Tom Courtenay
Soms is het beter het verle
den te laten rusten. Ook voor
een echtpaar dat al 45 jaar
met elkaar is getrouwd. Deze
gebeurtenis willen Kate en
Geoff vieren met een groots fa
miliefeest. In de aanloop naar
dit evenement duikt een brief
op. Het lijk van de eerste gro
te liefde van Geoff is gevon
den na bijna een halve eeuw.
Haar lichaam blijkt vastgevro
ren in de Zwitserse bergen.
Hoe gaan de geliefden met dit
feit om? Het brengt de twee
-? Tom Courtenay
en Charlotte Rampling.
FOTO PR
gepensioneerden danig in de
war. Geoff gaat mijmeren, Ka
te wordt steeds onzekerder.
Was hij wel met haar ge
trouwd als deze vrouw was blij
ven leven? Op basis van een
kortverhaal van David Con-
stantine maakte regisseur
Andrew Haigh een prachtige,
doorleefde film die veel zegt
over liefde op latere leef
tijd. Gesteund door de
voortreffelijke vertolkin
gen van twee acteerkan-
jers - Charlotte Ramp
ling en Tom Courtenay -
dient 45 Years een in
voelbaar drama op dat
intiem is, maar ook we
zenlijke vragen stelt.
Hoe goed ken je de part
ner met wie je 45 jaar
van je leven hebt ge
deeld? (Ab Zagt)
Regie: Nancy Meyers.
Hoofdrollen: Robert De Niro,
Anne Hathaway, Rene Russo
Genoeg van zijn pensionado-
bestaan vol onzincursussen
en eenzame koffietjes, besluit
de 70-jarige Ben Whittaker
(De Niro) weer te gaan wer
ken. Als onderdeel van een
proef met seniorstagiairs kan
hij aan de slag bij het hippe
online modebedrijf van Jules
Ostin (Hathaway). Ben valt
niet alleen qua uiterlijk op tus
sen zijn hipstercollega's van
midden 20, zijn inzicht en
vriendelijkheid maken hem
snel onmisbaar. Niet in de
laatste plaats bij Jules, die
wel wat advies kan gebruiken
bij haar clichématige jongleer-
actvan carrièrevrouw en
moeder/echtgenote.
Op het samenspel van De Ni
ro en Hathaway valt niets aan
te merken. Hij, de charmante
heer die altijd een zakdoek bij
zich heeft voor wenende da
mes, zij het snoetje dat daar
meer behoefte aan blijkt te
hebben dan haar powervrouw-
act doet vermoeden. Net als
in eerdere komedies (It's Com
plicated, Something's Gotta
-rRobert De Give) laat Nancy Meyers zien
Niro speelt dat ouderen niet zijn uitgeran-
Ben Whitta- geerd. Ben mag dan niets
ker. foto pr snappen van e-mail, zijn wijze
liefdes- en levenslessen gaan
er bij zijn jonge collega's te
recht beter in dan vlotte oneli
ners.
(Tisha Eetgerink)
Regie: Raf Reyntjens
Hoofdrollen: Gene Ber-
voets, Noortje Herlaar,
Jeroen Perceval.
Terwijl Linda de patatten
schilt, rookt Mario een siga
retje in zijn touringcar. Die
staat geparkeerd op de oprit
van hun rijtjeshuis. Achter
de ruit steekt een bordje 'te
koop'. Jarenlang heeft Mario
zonaanbidders naar de Cos
ta's vervoerd, nu is het tijd
met pensioen te gaan. Linda
droomt al van tripjes in een
nieuwe bus-voor-twee wan
neer Mario nog één laatste
job aanneemt. Het is met
een gedaan met de burgerlij
ke tragiek, die Raf Reyntjens
fijn schetst. Mario moet met
een groep partygangers naar
Kroatië, naar een festival vol
drugs en vuurspuwende hip
pies. De film kent een knap
scenario en sterke hoofdrol
speler, maar laat verhaallij
nen plots compleet liggen.
Alsof er op het laatst bot in
gekort moest worden. Tus
sen de Vlamingen lijken
Noortje Herlaar en medeac
trice Marie Louise Stheins
een opgedrongen moetje
van de Hollandse geldschie
ter. (Tisha Eetgerink)
Het postapocalyptische Extinc
tion is een kinderachtige hor
rorfilm. Dat heeft geen betrek
king op bloed, monsters en
schrikeffecten - die zijn er ge
noeg - maar op het gedrag
van de twee mannelijke hoofd
personages.
Patrick en Jack zijn twee over
levenden van een virusuit
braak die mensen in bloeddor
stige monsters verandert. In
plaats van de koppen bij el
kaar te steken, zegt het twee
tal al negen jaar geen woord
tegen elkaar en leven ze ge
scheiden. Enige uitleg laat te
lang op zich wachten, en dat
is jammer voor een horrorfilm
die nog best spannende mon
stermomenten kent.
Deze week komen er twee
sciencefictionfilms uit over
kunstmatige intelligentie: het
subtiele Ex Machina en het
bombastische vervolg op Aven
gers. Voor filosofieën en diep
gravende theorieën over de
zin van het leven moetje bij
eerstgenoemde zijn. Voor su
perhelden, pompeuze actie en
spierballentaai bij Avengers:
Age ofUltron. De ro-
bot-met-bewustzijn is in dit ge
val Ultron, een creatie van mil
jardair Tony 'iron Man' Starks,
die zichzelf voedt met informa
tie van het internet en besluit
dat de mensheid een zwak
soort is dat ruim baan moet
maken voor zelfdenkende ma
chines. De film stelt niet te
leur, maar neigt naar overkill.
Under the influence was in eer
ste instantie een kleinschalige
'achter de schermen'-video
om het nieuwe soloalbum van
Keith Richards kracht bij te zet
ten. Documentairemaker Mor
gan Neville (Oscarwinnaar
voor Twenty Feet from Star
dom) zag zijn project uit
groeien tot een volwaardige
documentaire, zij het wat los
ser dan zijn vorige werk. De
lange gesprekken met de Rol
ling Stones-gigant vormden
de basis. Richards zelf voor
zag de filmmaker van uniek ar
chiefmateriaal.