over het Sloeweg-fïasco ZEELAND 11 Zorg dat je weet wat een groot project is. En wat zijn de spelregels? In Zeeland weet niemand dat. Als provinciebestuurder kun je problemen niet snel genoeg aan Provinciale Staten melden En nu? Hoe te voorkomen dat het onderzoeksrapport in een bureaula verdwijnt? Ans Hoenderdos George van Heukelom Bob Roelofs Kees van Beveren 3 Aanvankelijk werd de Sloeweg niet aange duid als een groot project. „Waarom niet?", vroeg commissielid Rutger Scho- nis aan Van Heukelom. „Geen idee", ant woordde hij. Ook Poppelaars gaf aan dat niet goed geregeld is wanneer iets een groot project is. „De Sloeweg was wel een groot project. Je hebt niet we kelijks projecten van too miljoen eu ro. Maar wat je er vervolgens mee doet richting Provinciale Staten is niet helder gedefinieerd." Dat beaam de Schönknecht. „Het is nu niet dui delijk wanneer iets een groot project is of kan worden." In 2014 is wel een ambtelijk hand boek projectmatig werken vastgesteld, maar Van der Togt gaf aan dat de daarin vastgelegde proce dures voor grote projecten - eigenlijk van meet af aan - niet zijn bijgewerkt. „Het projecthand boek is een dode letter." Zelfs de daadkrachtigste gedeputeerde krijgt het lastig als hij niet weet wat een groot project is en welke spelregels daarvoor gelden. Bij de Sloe weg was dat het geval. Ton Vrijdag noemde vier criteria voor grote projecten: omvang, budget, ri sicoprofiel en politieke gevoeligheid. Maak daar over afspraken en je weet wanneer je met een groot project te maken hebt. Van elk project moeten Provin ciale Staten de scope vaststellen: wat gaan we precies doen, hoeveel geld is er voor en wanneer moet het klaar zijn? Directeur Ans Hoenderdos van de r Randstedelijke Rekenkamer gaf er nog wat tips bij. Zorg dat je een plan B achter de hand hebt voor als din gen mislopen, blijf monitoren en vertrouw niet alleen op de experts van het project zelf. „Je denkt: het gaat wel goed, want de beste mensen werken eraan. Maar dat is de grootste valkuil. Or ganiseer dus je eigen tegenspraak. Haal er des kundigen van buiten bij." 4 Er ontbreken wel duidelijke spelregels voor grote projecten, maar niet over de informatieplicht aan Provinciale Staten (foto). Dat is door het dagelijks provin ciebestuur zeifin 2004 vastgelegd in een 'checklist actieve informatieplicht', maar geen van de ondervraagde (oud-)gedeputeerden heeft daar ooit mee gewerkt. Het is gebruike lijk de Staten te informeren als een project duurder uitvalt dan afgespro ken, langer gaat duren, of van opzet moet worden gewijzigd. De check list voegt daar nog aan toe dat ook potentiële, financiële risico's moe ten worden gemeld. Dus zaten Gede puteerde Staten fout toen ze op 10 fe bruari besloten de Staten nog niks te vertellen over de problemen die zich rond de Sloeweg afte kenden, ook al was de redenering niet onlogisch dat ze eerst wilden uitzoeken hoe het precies zat. Met name de deskundigen van buiten - Sta- tengrifïier Bob Roelofs van de provincie Gelder land, directeur Ans Hoenderdos van de Randste delijke Rekenkamer en Boud Derks, directeur projecten en vastgoed van de provincie Noord-Brabant - benadrukten dat je niet snel ge noeg openheid van zaken kunt geven. Roelofs: „Het moet al snel een ge meenschappelijk probleem worden, dan denkt iedereen mee over oplossin gen. Dat is de democratie ten voeten uit." En Derks: „Het project is van de Staten. Als je daaraan gaat morrelen, moet je met je plasje naar de dokter." Achteraf bezien vinden Gedeputeerde Staten dat ook. „Desnoods meld je maar dat er niets te melden valt", zei Schönknecht giste ren zelfs. Dé spil in de contacten tussen de Sta ten en het dagelijks provinciebestuur is de com missaris van de koning, onderstreepte Roelofs. „Als voorzitter van GS én PS speelt hij een crucia le rol." Eind oktober hoopt de onderzoekscom missie Sloeweg haar bevindingen te pre senteren. Naast de voorgaan de vier conclusies mag ten minste nog een vijfde wor den verwacht: hoe zorgen we ervoor dat er na het debacle met de Sloeweg echt iets verandert? Deels is dat al ge beurd. De nieuwe verantwoordelijk gedeputeerde Harry van der Maas nam twee weken geleden tijdens een commissievergadering uitgebreid de tijd om de Staten tot in detail te infor meren over de jongste ontwikkelin gen, tot en met het stutten van een viaduct aan toe, omdat nog niet duidelijk is wat de financiële zoekscom- consequeni igen te pre- wateren sn consequenties zijn. Maar goede bedoelingen ver wateren snel en onderzoeksrapporten belanden wel vaker in een bureaulade. In het rapport zal dus een aanbeve ling komen dat de Staten het dage lijks provinciebestuur moeten opdra gen duidelijke richtlijnen te formule ren over wat een groot project is en hoe je daarmee om moet gaan. Daar aan is behoefte, erkende Schönknecht gisteren. „We moeten heldere kaders afspreken die we voortaan volgen. Dat moet routine worden. Dan kun je er als Statenlid op vertrouwen dat de informatie die je moet heb ben ook komt." EN DIT WAREN DE OPMERKELIJKSTE UITSPRAKEN Haar uitspraak is een reactie op het verhaal van Toine Poppelaars dat de provincie 100 miljoen euro beschikbaar had, terwijl de kos ten voor de Sloe- en de Tractaat- weg aanvankelijk rond de 80 mil joen euro werden geschat. Daar door werd gedacht aan een luxe weg, met brede tussenbermen. Maar volgens Hoenderdos was dat het moment geweest om mo gelijke risico's in te schatten. De oud-gedeputeerde pleitte voor een duidelijke scheiding van de bestuurlijke rol van het dagelijks provinciebestuur en de kaderstel lende en controlerende rol van Provinciale Staten. Volgens hem hebben Statenleden nogal eens de neiging op de stoel van de gedepu teerde te gaan zitten. „Als je te vaak zegt 'Weet u wel wie er hier de baas is?' geef je aan dat je er zelf niet lekker in zit. Dan kweek je wantrouwen en krijg je een ver krampt college." Probeer het aantal besloten verga deringen en geheime stukken tot een minimum te beperken, be toogde de Statengriffier van de provincie Gelderland. Sommige informatie is bedrijfsgevoelig of persoonlijk en wordt daarom in vertrouwen gedeeld. Maar ge heimhouding kan Statenleden ook monddood maken en de de mocratische discussie schaden. Op 10 februari meldde de toenma lige gedeputeerde zijn collega's in het dagelijks provinciebestuur dat er problemen waren met de Sloe weg. Besloten werd daarover nog niks tegen de Staten te zeggen - die drie dagen later vergaderden - maar eerst met hulp van een task- force te kijken of er geen oplossin gen waren zonder het budget van 58 miljoen euro te overschrijden. Twee maanden later bleek het ter- kort minstens 19 miljoen te bedra gen. DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015 en hoe kan het beter? O b tr 25k. 5 Juist als de zon schijnt moet je aan een paraplu denken' Geheimhouding is de doodsteek voor de democratie' 'Toen is in GS gezegd: 'We zijn niet alleen aangesteld om problemen te melden maar ook om ze op te lossen." 'Ik zei wel eens tegen de Staten: 'Daar gaan jullie niet over.' Nou, dan werd er gekeken alsof ik een bom gooide. Toch is het zo'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43