Dit zou ik veranderen
als ik minister was...
Mazzel als je bij 'juffie' Chantal in de klas zit
Kleuterjuf neemt onderwijs aan de kleinsten zeer serieus
ZEELAND 5
Haar oprechte
'mensjeskennis'
helpt Chantal de
Vos het beste in
haar kleuters naar
boven te halen.
lijkheid en de liefde die je van die
kleintjes ontvangt. Ik heb daar
nog geen moment spijt van ge
had."
Persoonlijk contact is een be
langrijke pijler van Chantals aan
pak. „Ik wens ieder kind, elke dag
Chantal de Vos zou als minister
van Onderwijs het zogenoemde
passend onderwijs (waarbij kin
deren met beperkingen toch zo
veel mogelijk les krijgen op een
reguliere school) nog eens goed
onder de loep nemen.
„Ik vind het een goed onder
wijsideaal, maar er zijn voor al
le betrokkenen meer handvat
ten nodig om het ten volste te
benutten. Het is niet de bedoe-
persoonlijk goedemorgen. Meestal
zeggen ze allemaal vrolijk goede
morgen terug, maar is een kindje
stilletjes, dan is dat een mooie ge
legenheid even een praatje met
hem of haar te maken. Er kan van-
alles met het kind aan de hand
ling dat de leerling die het be
treft aandacht en zorg tekort-
komt, maar ook de andere kin
deren in de klas mogen niet de
dupe zijn van een leerling die
meer tijd vergt. Daarnaast zou
ik niet willen dat docenten met
het gevoel blijven zitten dat ze
heel veel voor de beperkte leer-
linng willen doen, maar dat ze
tekortschieten. De oplossing:
meer onderwijsassistenten!"
zijn, zoals boosheid, verdriet of
angst. Ik vraag dan altijd wat ik er
aan kan doen om de dag toch nog
leuk voor ze te maken. Die aan
dacht vinden de kinderen heel
fijn heb ik gemerkt en het lukt al
tijd wel om het kind weer vrolijk
te krijgen."
Haar ruime lokaal in De Toren-
berg, met uitzicht op het school
plein, doet in de eerste herfst-
week aan als een gezellig kabouter
huisje; dertig kleine stoeltjes
staan om een grote tafel en het lo
kaal is nu ingericht in herfstkleu
ren en met paddenstoelen. Juffie
Chantal (deze koosnaam verdien
de ze tien jaar geleden al) wordt
geroemd om haar altijd zo gezelli
ge klaslokaal. „Met de inrichting
ervan kan ik al mijn creativiteit
kwijt."
Chantal neemt het onderwijs
aan de kleinsten zeer serieus. „Bij
kleutertjes kun je echt wel al zien
waar de interesses, de talenten en
de zwaktes liggen. Noem het
mensjeskennis. „Ik wil uit het
kind halen wat er in zit. Ik pro
beer daarbij altijd uit te gaan van
het individuele kind. Kan een
kindje niet zo goed tot tien tellen,
maar is hij gek op de boerderij?
Dan gaan we boerderijdieren tel
len!"
Ook roept Chantal, na overleg
met de school, de hulp in van ex
terne professionals zoals een logo-
'Kan een kindje niet zo
goed tot tien teilen,
maar is het gek op de
boerderij? Dan gaan we
gewoon boerderijdieren
tellen!'
pediste (bij spraakproblemen), de
jeugdverpleegkundige van de
GGD of De Korre, de stichting
voor Speciaal onderwijs. „Als een
kindje daardoor beter gaat preste
ren en het fijner heeft op school
en daarbuiten, dan is mijn doel be
reikt."
/O Dj l
pzc.nl/held.en
Zelf zat ze vroeger ook
op de christelijke ba
sisschool De Toren-
berg in Zaamslag.
Dat ze er nu ook
mag werken, is extra
bijzonder want ze vond het er als
kind erg fijn. Nu hoopt kleuterjuf
Chantal de Vos-Zegers (31) uit
Reuzenhoek dat ze haar leerlin
gen diezelfde ervaring kan bieden,
een fijne schooltijd met een vlie
gende start naar een mooie toe
komst.
Chantal doorliep de pabo (spe
cialisatie: het jonge kind) aan Ho
geschool Zeeland in Vlisingen en
liep haar eindstage op haar oude
school De Torenberg. Na haar af
studeren werkte ze hier en daar
als invalkracht. Een vaste baan lag
niet voor het oprapen. In 2005
kreeg ze de uitzonderlijke kans
aan het werk te gaan in haar oude
schooltje en die kans greep ze met
beide handen aan.
„Ik koos voor het jonge kind
vanwege de oprechtheid en de eer-
Het is al negen jaar gele
den dat de jongste telg
van Nathalie Brokken
(49) uit Zaamslagveer
bij kleuterjuf Chantal de Vos in
de klas zat. „Iedereen heeft wel
zo'n juf of meester die je altijd zal
bijblijven. En dat is 'juffie' voor
ons."
Juf Chantal heeft met haar bij
zondere aanpak een onuitwisbare
indruk gemaakt op het gezin Brok
ken. Nathalie: „Ze is een gepassio
neerde leerkracht, die de ontwik
keling van haar leerlingen enthou
siast stimuleert. Ze onderhoudt
optimaal contact met de ouders
en schakelt, indien nodig, extra
hulp in van buitenaf in de vorm
'Ze is een baken op sociaal en
emotioneel vlak en ze geeft de
kleuters de structuur die ze op
die leeftijd zo nodig hebben'
van externe hulpverleners. Zo krij
gen de leerlingen de beste ontwik
kelingskansen." Nathalie om
schrijft 'juffie' als een harde wer
ker die de positiviteit van de kin
deren weet te vangen. „In haar lo
kaal is het 'thuiskomen' voor de
kinderen. Iedere ochtend worden
ze aan de deur stuk voor stuk per
soonlijk welkom geheten. Haar
klas is een supergezellig lokaal dat
ze zelfheeft ingericht, vol afbeel
dingen van Kikker (van Max Vel-
thuijs), daar is ze fan van."
Volgens Nathalie heb je mazzel
als je bij juffie in de klas zit of
hebt gezeten. „Wat ik vooral zo
enorm aan haar waardeer is haar
persoonlijke, oprechte interesse,
haar vriendelijkheid en liefde
voor iedere leerling in haar klas.
Ze is een baken op sociaal en emo
tioneel vlak en ze geeft de kleu
ters de structuur die ze op die leef
tijd zo nodig hebben. Tegelijker
tijd is er altijd ruimte om te la
chen en te vertellen. Les van haar
is een feest!"
DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015
'Juffie' Chantal de Vos krijgt een grouphug van haar kleutertjes van De Torenberg in Zaamslag. foto Camile Schelstraete
'Eruit halen wat erin zit'
De PZC zet gedurende acht we
ken de helden van het onderwijs
in het zonnetje: mensen die het
verschil maken op basisscholen
en middelbare scholen in Zee
land.
Wilt u ook iemand nomineren?
Kijk dan op de website
www.pzc.nl/helden
door Sheila van Doorsselaer
Nathalie Brokken, ouder
Nathalie Brokken