Douwe Bob gaat naar Zweden om te winnen
CULTUUR SHOW 31
De schilders Van Gogh
en Munch ontmoeten
elkaar in Amsterdam.
Je komt ogen tekort bij
zo veel meesterwerken.
ven diep respect te hebben voor
de natuur en tegelijkertijd verbeel
den dat diezelfde natuur vele ma
len grootser is dan de mens; die
twee doeken naast elkaar vertel
len een prachtig verhaal en gaan
een uiterst boeiende dialoog aan.
Waarom dan ook nog eens het
schilderij met de brug van Trin-
quetaille daarnaast gehangen? Dat
is volstrekt overbodig. Sterker: het
doet afbreuk aan die eerder ge
noemde dialoog. Want ja, op het
doek van de brug van Van Gogh
zie je inderdaad een brug, zoals
ook op De Schreeuw te zien is.
Maar daar houdt elke gelijkenis
op.
Veel boeiender zijn de andere
wanden waar - zoals gezegd - het
ene na het andere meesterwerk de
verhalen vertellen van deze twee
grootmeesters van de moderne
kunst.
Opmerkelijk is dat de een
(Munch) al vanaf het begin bijster
goed kon tekenen en schilderen
en gaandeweg zijn carrière doelbe
wust steeds eenvoudiger begon te
penselen. En dat de ander in het
begin juist de grootste moeite had
om een mensfiguur op het papier
te krijgen en later steeds com
plexere werken begint te maken.
Dat is een verschil.
Verder zijn er ongelooflijk veel
overeenkomsten, tot en met op
names in gestichten, zelfvermin
kingen, slechte relaties en een
zaamheid. En vooral natuurlijk
die mateloze drang om te schilde
ren. Dat heeft wonderschone doe
ken en nu dus een heerlijke ten
toonstelling opgeleverd.
En toen ontpopte de zoon van de
verslaggever zich ineens tot pop
criticus. Commentaar van de tien
jarige bij de uitzending van De we
reld draait door waarin Douwe Bob
sprak over zijn deelname aan het
Songfestival: 'Volgens mij vindt
hij dat festival eigenlijk heel stom.
Wat denk jij?'
We leggen het voor aan de sin
ger-songwriter zelf. Die moet la
chen. „Ik weet wat hij bedoelt.
Het Songfestival is een circus na
tuurlijk en ik vind het leuk daar
een beetje mee te flirten. Maar het
belangrijkste is: ik ben een liedjes
schrijver en het Songfestival biedt
me het grootst denkbare podium
om die liedjes te laten horen."
'In een grote groep ben ik niet
meteen haantje de voorste. Ik
blijf veel liever meer op de
achtergrond'
Douwe Bob werd vorig jaar al
gevraagd aan het festival deel te
nemen, zegt zijn manager en toet
senist Matthijs van Duijvenbode.
„Hij wilde wel, mij leek het toen
niet handig omdat hij net een
plaat uit had. Volgend jaar komt
wel goed uit. Ik begrijp dat men
sen aan het idee moeten wennen,
het Songfestival is toch een ande
re wereld dan waar wij ons nor
maal in begeven. Maar hij gaat
daar echt niet in een glitterpakje
staan zingen met een dancebeat er
onder."
Nog helemaal niet zo lang gele
den was het Songfestival iets waar
veel popmuzikanten zo ver moge
lijk van weg wilden blijven. „Toen
mijn vader hoorde dat we dit gin
gen doen, was zijn reactie ook:
'Jééézus'", zegt Van Duijvenbode.
„Maar Douwe Bob is 22. De eerste
keer dat hij het Songfestival zag,
was met de Toppers, toen dacht hij:
Wat is dit? Maar in 2013 deed An
ouk voor Nederland mee."
Douwe Bob: „En Anouk stond
daar voor een miljoenenpubliek
een soort halve jazz te zingen! Ge
weldig. Het jaar daarna brachten
The Common Linnets die Blue-
grass. Wauw, wauw, wauw, dacht
ik, dat kan dus gewoon: voor zo'n
groot publiek de muziek zingen
die je zelf mooi vindt."
Douwe Bob heeft ervaring in
het deelnemen aan een muziek-
wedstrijd. In 2012 won hij de fina
le van het televisieprogramma De
beste singer-songwriter van Neder
land, waarmee hij in één klap be
kend was. Douwe Bob: „Als men
sen zeggen dat muziek geen wed
strijd is, geef ik ze volkomen ge
lijk. Maar ik ga wel naar Zweden
om te winnen. Sterker, ik ga er
heen om de anderen te verslaan."
DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015
Expositie A/lunch Van Gogh. Te zien:
t/m 17 januari, Van Gogh Museum,
Amsterdam.
Meer info: www.vangoghmuseum.nl
door Peter van Brummelen
Douwe Bob vertegenwoordigt Ne
derland volgend jaar op het Eurovi
sie Songfestival. 'Hij gaat daar echt
niet in een glitterpakje staan.'
Douwe Bob. foto ANP
Met de klok mee: Kreupelhout (1889) van Van Gogh; Sterren
nacht (1922) van Munch; Sterrennacht boven de Rhone (1888)
van Van Gogh; Lente in het iepenbos (ca. 1923) van Munch.
foto's Van Gogh Museum Amsterdam, Munchmuseum Oslo,
Musée d'Orsay Parijs.