Douwe Bob gaat naar Zweden om te winnen CULTUUR SHOW 31 De schilders Van Gogh en Munch ontmoeten elkaar in Amsterdam. Je komt ogen tekort bij zo veel meesterwerken. ven diep respect te hebben voor de natuur en tegelijkertijd verbeel den dat diezelfde natuur vele ma len grootser is dan de mens; die twee doeken naast elkaar vertel len een prachtig verhaal en gaan een uiterst boeiende dialoog aan. Waarom dan ook nog eens het schilderij met de brug van Trin- quetaille daarnaast gehangen? Dat is volstrekt overbodig. Sterker: het doet afbreuk aan die eerder ge noemde dialoog. Want ja, op het doek van de brug van Van Gogh zie je inderdaad een brug, zoals ook op De Schreeuw te zien is. Maar daar houdt elke gelijkenis op. Veel boeiender zijn de andere wanden waar - zoals gezegd - het ene na het andere meesterwerk de verhalen vertellen van deze twee grootmeesters van de moderne kunst. Opmerkelijk is dat de een (Munch) al vanaf het begin bijster goed kon tekenen en schilderen en gaandeweg zijn carrière doelbe wust steeds eenvoudiger begon te penselen. En dat de ander in het begin juist de grootste moeite had om een mensfiguur op het papier te krijgen en later steeds com plexere werken begint te maken. Dat is een verschil. Verder zijn er ongelooflijk veel overeenkomsten, tot en met op names in gestichten, zelfvermin kingen, slechte relaties en een zaamheid. En vooral natuurlijk die mateloze drang om te schilde ren. Dat heeft wonderschone doe ken en nu dus een heerlijke ten toonstelling opgeleverd. En toen ontpopte de zoon van de verslaggever zich ineens tot pop criticus. Commentaar van de tien jarige bij de uitzending van De we reld draait door waarin Douwe Bob sprak over zijn deelname aan het Songfestival: 'Volgens mij vindt hij dat festival eigenlijk heel stom. Wat denk jij?' We leggen het voor aan de sin ger-songwriter zelf. Die moet la chen. „Ik weet wat hij bedoelt. Het Songfestival is een circus na tuurlijk en ik vind het leuk daar een beetje mee te flirten. Maar het belangrijkste is: ik ben een liedjes schrijver en het Songfestival biedt me het grootst denkbare podium om die liedjes te laten horen." 'In een grote groep ben ik niet meteen haantje de voorste. Ik blijf veel liever meer op de achtergrond' Douwe Bob werd vorig jaar al gevraagd aan het festival deel te nemen, zegt zijn manager en toet senist Matthijs van Duijvenbode. „Hij wilde wel, mij leek het toen niet handig omdat hij net een plaat uit had. Volgend jaar komt wel goed uit. Ik begrijp dat men sen aan het idee moeten wennen, het Songfestival is toch een ande re wereld dan waar wij ons nor maal in begeven. Maar hij gaat daar echt niet in een glitterpakje staan zingen met een dancebeat er onder." Nog helemaal niet zo lang gele den was het Songfestival iets waar veel popmuzikanten zo ver moge lijk van weg wilden blijven. „Toen mijn vader hoorde dat we dit gin gen doen, was zijn reactie ook: 'Jééézus'", zegt Van Duijvenbode. „Maar Douwe Bob is 22. De eerste keer dat hij het Songfestival zag, was met de Toppers, toen dacht hij: Wat is dit? Maar in 2013 deed An ouk voor Nederland mee." Douwe Bob: „En Anouk stond daar voor een miljoenenpubliek een soort halve jazz te zingen! Ge weldig. Het jaar daarna brachten The Common Linnets die Blue- grass. Wauw, wauw, wauw, dacht ik, dat kan dus gewoon: voor zo'n groot publiek de muziek zingen die je zelf mooi vindt." Douwe Bob heeft ervaring in het deelnemen aan een muziek- wedstrijd. In 2012 won hij de fina le van het televisieprogramma De beste singer-songwriter van Neder land, waarmee hij in één klap be kend was. Douwe Bob: „Als men sen zeggen dat muziek geen wed strijd is, geef ik ze volkomen ge lijk. Maar ik ga wel naar Zweden om te winnen. Sterker, ik ga er heen om de anderen te verslaan." DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015 Expositie A/lunch Van Gogh. Te zien: t/m 17 januari, Van Gogh Museum, Amsterdam. Meer info: www.vangoghmuseum.nl door Peter van Brummelen Douwe Bob vertegenwoordigt Ne derland volgend jaar op het Eurovi sie Songfestival. 'Hij gaat daar echt niet in een glitterpakje staan.' Douwe Bob. foto ANP Met de klok mee: Kreupelhout (1889) van Van Gogh; Sterren nacht (1922) van Munch; Sterrennacht boven de Rhone (1888) van Van Gogh; Lente in het iepenbos (ca. 1923) van Munch. foto's Van Gogh Museum Amsterdam, Munchmuseum Oslo, Musée d'Orsay Parijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31