Wijkverpleging maakt zorgpremie duurder Veel bedrijven veranderen de beoordelingsgesprekken met hun werknemers fl ECONOMIE 23 rl De beoordeling van werknemers moet anders. 'Mensen zijn niet in cijfers of letters te vatten', zegt een consultant. Miljoenen werknemers moeten er komende maanden weer aan gelo ven: krijgen zij voor hun inzet van afgelopen jaar een fraaie A, B of C van hun baas of dreigt een D'tje of - erger - een E? Er is een ken tering. Het geven van cijfertjes past niet langer in deze 21e eeuw, vinden steeds meer bedrijven. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Bij Finext in Voorburg mogen de me dewerkers hun eigen beoordeling schrijven. „Op basis van je verslag kun je vervolgens een salarisverho ging indienen", vertelt medewerker Wesley Schulpe. Wat extra bijzonder is: niet de manager beslist over het verzoek, maar het hele team. „Je gaat met elkaar in gesprek of je de verho ging verdient." Uiteindelijk rolt er een bedrag uit. Schulpe: „Je kunt méér of minder krijgen. Beide is voor gekomen." De onconventionele be oordeling gebeurt al sinds 1999 en werkt uitstekend. „Je eigen teamle den weten veel beter hoe je functio neert dan bijvoorbeeld de HR-afde- ling die je een paar keer per jaar ziet." Werd Finext lang als curiositeit en raar voorbeeld gezien, de laatste jaren is er een kentering gaande. Steeds meer bedrijven vinden dat het sys teem waarbij het personeel een cijfer of letter krijgt volledig achterhaald is. Begin dit jaar waren er al 31 grote bedrijven in Amerika met in totaal 1,5 miljoen medewerkers die het cij fertjessysteem hadden afgeschaft, schrijft de prestigieuze Harvard Busi ness Review deze week. Of ze experi menteerden met nieuwe vormen van 'stack ranking' zoals het in het Engels heet. Daaronder prominente bedrij ven als Microsoft, GE, Cigna en con sultant Deloitte. De trend versnelt bovendien, want deze maand is het aantal grote bedrijven gegroeid naar 51 stuks. Uit onderzoek van researchbureau Bersin 9. Excellent 7. Ruim voldoende 4. Onvoldoende 3. Slecht 'De mening van directe collega's is minstens zo belangrijk' blijkt bovendien dat 70 procent van de bedrijven hun beoordelingssyste- matiek momenteel herevalueren. Ook hier in Nederland denken steeds meer bedrijven na over veran deringen in hun beoordelingssyste- matiek. „Dat cijfertjes geven is een farce", vertelt Fieke Arts, HR-verant- woordelijke bij House of Performan ce. Enkele jaren terug besloot het or ganisatieadviesbureau alle beoorde lingsgesprekken te schrappen. „Je tuigt een heel circus op, terwijl een evaluatiemoment niet nodig is als je elkaar constant feedback geeft en be geleidt." Bij Google krijgen werknemers wél een beoordeling, maar niet enkel op basis van het oordeel van de mana ger. „De mening van directe collega's is minstens zo belangrijk", vertelt Mark Jansen van Google. Consultant Wim van Dam, hij schreef een boek over het beoorde lingsgesprek, is blij met alle verande ringen. Hij spreekt van gemaakte meetbaarheid. „Met die cijfers en let ters trachten bedrijven en organisa ties een wetenschappelijk sausje te gooien over menselijk gedrag." Schaf het af, luidt zijn advies. „Je wilt als werkgever individuele verantwoorde lijkheid kweken en je personeel zelf met input laten komen. Dat lukt niet met het geven van rapportcijfers waarbij je je medewerkers als kleine kinderen behandelt. Mensen zijn niet in cijfers te vangen." Uit onderzoek blijkt bovendien dat promoties doorgaans niet worden gegund op basis van de zogenaamde meetbare prestaties. „Leidinggeven den geven die toch vooral aan men sen die ze zien zitten." Niet alleen voor de medewerkers, ook voor leidinggevenden is het be oordelen lastig. „Te vaak hanteren ma nagers een geforceerde 'normaalver deling'", zegt hoogleraar Charisse Freese van de Universiteit van Til burg. „Twee medewerkers zijn goed, twee slecht, de rest zit in het mid den." Die verdeling is een handige houvast, maar kunstmatig, stelt ze. „Een bedrijf of team hoeft daar na tuurlijk helemaal niet aan te voldoen: een goede baas laat zijn of haar hele team goed draaien." Probleem is ook dat de beoorde ling bij de meeste bedrijven aan loonsverhoging is gekoppeld. De nor maalverdeling móet dan aangehou den worden. „Als de leidinggevende te veel hoge cijfers uitdeelt, wordt de financieel directeur immers niet blij", zegt Van Dam. „Dan wordt het dus helemaal een toneelstukje." Hoe het dan volgens Van Dam wél moet: beoordeel werknemers of ze ge schikt zijn voor hun functie. „Is het antwoord ja', geeft dan enkele aan dachtspunten en is het antwoord 'nee': kom met een verbetertraject." In dat systeem kunnen nog steeds bonussen worden gegeven. De aangekondigde premieverho ging van zorgverzekeraar DSW is goed nieuws, want die stijging - van 95 euro dit jaar naar 98,75 in 2016 - is kleiner dan het kabinet had verwacht. Op Prinsjesdag ging men uit van een premiestij ging van 7 euro per maand, tot een jaarpremie van 1.243 euro. Het eigen risico in de zorg stijgt vol gend jaar met een tientje naar 385 euro per jaar. Op jaarbasis stijgt de premie van DSW naar 1.185 euro. De hogere zorgpremie komt volgens de verze keraar onder meer door de vergrij zing en nieuwe, dure medicijnen. Ook de overheveling van de kos ten van de wijkverpleging naar de zorgverzekeraars zorgt voor pre miestijging. „Onze premie was al laag, wij gaan anders dan het kabinet uit van lagere zorgkosten dan be groot", zegt bestuursvoorzitter Chris Oomen van DSW. Dat geldt volgens hem over de hele linie - van ziekenhuis tot huisarts en psy chotherapeut. „Alleen aan de wijk verpleging, sinds vorig jaar overge heveld naar de zorgverzekerings- wet, zijn wij meer geld kwijt dan eerst gedacht." Zonder de wijkver- 'Wij gaan anders dan het kabinet uit van lagere zorgkosten dan begroot' pleging zou de premie volgens Oomen minder zijn gestegen. De relatief kleine verzekeraar DSW is traditiegetrouw de eerste die de nieuwe maandpremie be kendmaakt. DSW biedt alleen een polis waarbij verzekerden bij elke zorgverlener terechtkunnen. Vorig jaar verhoogde de verze keraar uit Schiedam de maandpre mie niet, terwijl het kabinet was uitgegaan van een tientje extra per maand. De grote verzekeraars volgden DSW dat jaar niet, blijkt uit een overzicht van vergelijkings site Independer: hun klanten moesten 4 tot 14 procent meer gaan betalen. „Wij hebben vorig jaar ingeteerd op ons eigen vermo gen, daarom moeten we nu extra rekenen", zegt Oomen. Hij acht het goed mogelijk dat concurren ten de zaak omkeren: dit jaar een grote stijging, komend jaar veel minder. Deze grote verzekeraars bieden steeds meer varianten, waarin klanten bijvoorbeeld korting krij gen omdat ze alle declaraties af handelen via internet of accepte ren dat ze niet meer overal terecht kunnen. DSW ziet dat als mislei ding van de klant. Afgelopen jaar waren er klachten van mensen die voor zo'n budgetpolis hadden ge kozen en pas daarna ontdekten dat ze niet meer overal terechtkun nen. Verzekeraars die deze variant aanbieden, zeggen dat dit alleen geldt voor sommige ingrepen, die bovendien van tevoren gepland kunnen worden. DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015 'Cijfertjes geven is een farce' door David Bremmer en Emiel Poeiert A A r. C E Mark Jansen Google door Edwin Kreulen SCHIEDAM. Zorgverzekeraar DSW presenteert traditiegetrouw als eer ste de ziektekostenpremie voor ko mend jaar. Klanten van DSW moe ten in 2016 bijna 4 euro per maand meer betalen. Chris Oomen topman DSW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23