i
i
'Max rijdt ook volgend jaar in de Formule 1'
18
Zelfs reusachtige batterij van Dumoulin is niet
Tom Dumoulin heeft door een
zware Vuelta en beknelde zenuw
geen zicht op de regenboogtrui.
Helmplicht marathonschaatsers
valt verkeerd bij ploeg Anema
Geen nieuwe stunt voor Japan
Het schaatsseizoen moet nog be
ginnen, maar bij de eerste ploe-
genpresentatie werd gistermid
dag meteen een relletje ontsto
ken. Team Clafis, de langebaan-
en marathonploeg van onder an
deren Jorrit Bergsma en coach Jil-
lert Anema, wil vooralsnog niets
weten van de helmplicht in het
marathonschaatsen.
De KNSB besloot in juni daartoe
na een drietal ernstige ongeval
len vorig seizoen. Ook snijvaste
Licentie WorldTour
drie jaar geldig
Vanaf 2017 gelden licenties voor
wielerploegen op het hoogste ni
veau, de WorldTour, voor drie
jaar. Dat is een van de hervor
mingen die de UCI heeft aange
kondigd. De internationale wiel-
renunie onderhandelde twee
jaar met alle betrokkenen. De
UCI dreigde eerder een systeem
in te voeren waarin ploegen kun
nen degraderen naar het tweede
niveau.
pakken zijn verplicht en de boar
ding wordt verbeterd. „De hel
men zijn te dik, steken uit en
kunnen bij een klap voor neklet
sel zorgen", stelt Anema. „Denk
aan een dwarslaesie of een whip
lash. Als deze helmen de norm
zijn, geef ik mijn ploeg een start
verbod."
De schaatsbond gaat snel met
Anema om tafel, maar directeur
sport Arie Koops laat vooralsnog
weinig ruimte voor discussie.
Koolhaas laatste
afvaller bij Oranje
Nicole Koolhaas komt niet voor
Nederland in actie tijdens het
EK volleybal in eigen land. De
middenaanvalster is de laatste af
valler uit de voorlopige selectie
van bondscoach Giovanni Gui-
detti. Oranje won gisteren in
Apeldoorn ook het tweede oefen
duel met Duitsland: 3-0 (25-19
25-18 25-22). Het Nederlands
team opent het EK zaterdag in
Apeldoorn tegen Slovenië.
RICHMOND. Om 14.42 uur lokale
tijd fietste Tom Dumoulin giste
ren weg uit een Amerikaans pret
park voor zijn tijdrit om de wereld
titel. Daarna was het ook wel ge
daan met de pret. Met de angstaan
jagende rollercoasters van Kings
Dominion, het Walibi van Virgi
nia, op de achtergrond, begon Du
moulin aan het laatste hoofddoel
van een seizoen dat voor hem ook
als een achtbaan moet hebben ge
voeld. Een hobbelige jaargang, vol
hoogte- en dieptepunten en onver
wachte loopings en kurkentrek
kers.
De crash op jacht naar geel in
de Tour, de wederopstanding in de
Vuelta, met twee etappezeges, da
gen in de rode leiderstrui en uitein
delijk alsnog de dramatische inzin
king op de voorlaatste dag. In
Richmond moest de beloning ko
men in de vorm van goud, maar an
derhalve week na een slopende
Ronde van Spanje bleek zelfs de
reusachtige batterij van de Lim
burgse krachtpatser nog niet ge
noeg opgeladen voor het podium.
Hij reed op 90 a 95 procent,
maar voor goud moet een accu tot
het laatste streepje gevuld zijn. En
daar was geen sprake van. Net zo
als de laatste weken mentaal niet
eenvoudig waren voor de man die
dag in dag uit werd geleefd door
de wereld om hem heen.
Frisheid
Tony Martin kondigde het al aan.
Die lange wegen in en om
Richmond die moesten zijn Neder
landse rivaal wel op gaan breken.
Daar moet je mentaal helemaal in
orde en fris voor zijn, wist Mar
tin dagen van tevoren al. „Ik
denk dat die drie weken
Vuelta erin gehakt zullen
hebben bij Tom", voor
spelde Martin het juist.
„Het is een lange tijdrit
over brede wegen, je
moet voortdurend gefo
cust zijn en dat vraagt
frisheid."
Ook Martin crashte
begin juli net als Dumou
lin op dramatische wijze
uit de Tour de France. Niet ja
gend op geel, maar zelfs in het
geel. In tegenstelling tot Dumou
lin koos Martin er vervolgens voor
om vanaf toen volledig te focussen
op Richmond. Geen Vuelta. In een
titelstrijd waarin logica ver te zoe
ken was leverde ook de drievoudig
'Dit was een heel
rare tijdrit Voor mij,
maar blijkbaar voor nog
veel meer jongens'
Motorsportadviseur Hel
mut Marko herhaalde
gisteren in het Japan
se Suzaka het dreige
ment dat Red Buil uit de Formule
1 stapt, als het in 2016 niet over
een goede motor beschikt. Vol
gens Jos Verstappen brengt dat sce
nario de toekomst van zoon Max,
in dienst van Red Bulls talenten
team Toro Rosso, niet in gevaar.
„Ik vind alle berichten dat ze er
misschien mee stoppen natuurlijk
niet fijn om te lezen", stelt Ver
stappen senior. „Voor Max maakt
het niet uit. Ik weet dat hij ook vol
gend jaar Formule 1 rijdt." Veel
meer dan dat wilde de Limburger
niet kwijt.
De stelligheid waarmee hij de
toekomst van zijn 17-jarige zoon
in de Formule 1 garandeerde, kan
alleen maar betekenen dat Verstap
pen inmiddels weet dat Red Bulls
dreigement loos is, of dat er een al
ternatief is. En daarvoor komen
eventueel slechts twee teams in
aanmerking: Mercedes en Ferrari.
Alle andere opties zullen in het
huidige krachtenveld als een stap
terug worden beschouwd.
Zal Mercedes' fabrieksteam, dat
Verstappen vorig jaar al wilde con
tracteren, Nico Rosberg voor de
tiener durven inruilen? De Duit
ser is het niet en zal het ook niet
worden, collega Lewis Hamilton
geeft hem al bijna twee jaar lang
een draai om zijn oren.
Of rolt Ferrari in ruil voor leve
ring van gelijkwaardige motoren
aan Red Buil de rode loper uit om
Verstappen naast Sebastian Vettel
te zetten? Weliswaar verlengde Ki-
mi Raikkönen onlangs zijn con
tract met één jaar bij de Italiaanse
'Alle berichten dat ze mogelijk
stoppen vind ik niet fijn.
Voor Max maakt het niet uit'
Jos Verstappen
renstal. Maar dat had de Fin in
2009 ook gedaan, voordat Fernan
do Alonso werd binnengehaald.
Ferrari nam het verlies en keerde
Raikkönen vervolgens voor een
jaartje niets doen achteloos zijn sa
laris van 25 miljoen euro uit.
Hoofdpijn
Verstappen - in het bezit van een
driejarig contract bij Red Buil -
reed pas dertien Grands Prix en
maakt razendsnel naam in de For
mule 1. De loftuitingen stapelen
zich wekelijks verder op. Red
Bull-teambaas Christian Horner
verklapte spottend 'hoofdpijn' te
krijgen van de Limburger. De Brit
beseft dat zijn werkgever met Ver
stappen een talent van de buiten
categorie in dienst heeft, dat rijp
is voor een topteam. „Ricciardo en
Kvyat doen het ook ontzettend
goed", oordeelt Jos Verstappen.
„Maar Max reed in Singapore net
zo hard met een auto die toch min
der snel was. Horner zal wel den
ken: wat als die jongen in één van
mijn auto's had gezeten?
„Op de een of andere manier
maakt Max veel los", vervolgt Ver
stappen. „Voor het seizoen was hij
te jong, nu is dat beeld helemaal
veranderd en hoor je er niemand
meer over. Mensen zien het kenne
lijk in hem zitten. Max is een heel
normaal iemand, maar als hij de
helm opzet is hij ontzettend gedre
ven. Dan is hij kei- en keihard,
laat hij niet los tot de finishvlag is
gevallen. En zo moet het ook,
vind ik."
Sport
SCHAATSEN
WIELRENNEN
VOLLEYBAL
GLOUCESTER. Japan staat weer met beide benen op de grond. Na de
sensationele zege op Zuid-Afrika werd gisteren op het WK rugby in
Groot-Brittannië met 45-10 verloren van Schotland, foto Reuters
Vijfde,
dat is niet
zo heel
slecht'
door Arjan Schouten
Tom Dumoulin
door André Venema