_0„ 15 tips Van elke jas gaat twintig procent naar de clubkas Webwinkels in Zeeland Veel winkels hebben er nu ook een online winkel naast voor een goede webshop ZEELAND 5 Het aantal webwinkels in Zeeland stijgt explosief Steeds meer stenen winkels hebben nu ook een online shop. 'Bricks kunnen niet meer zonder clicks.' MIDDELBURG. In vijfjaar tijd is het aantal webwinkels in Zeeland met 82 procent gestegen. De provincie telt nu 533 onlinewinkels. In 2010 waren dat er 293. Dat blijkt uit cijfers van marke ting- en communicatiebureau De Twaalfde Man in Middelburg. Steeds meer stenen winkels bezit ten een webwinkel. Volgens Mare Volleman van De Twaalfde Man kunnen 'bricks eigenlijk niet meer zonder clicks'. „Om te overleven heb je eigen lijk ook een webshop nodig. Je ver ruimt je afzetmarkt en draait meer omzet doordat je 24 uur per dag open bent. Consumenten doen de meeste online aankopen 's avonds tussen half negen en elf uur. Daar moet je als winkelier op inspelen." De verhouding tussen webwinkels en stenen winkels is in Zeeland grofweg één op vijf: 533 webshops en 2710 fysieke zaken. Opmerkelijk is dat in de detailhandel de meeste starters nog steeds een fysieke win kel beginnen. In de eerste zes maan den van dit jaar waren dat er 95, te gen 68 mensen die een webwinkel openden. De uitval bij de stenen winkels is veel hoger: 95 starters te gen 78 stoppers in de eerste helft van 2015. Bij de onlinewinkels staan 33 stoppers tegenover 68 starters. Terneuzen herbergt de meeste web winkels: 80. Het gros van de web shops verkoopt mode/kleding en ge specialiseerde nonfood-producten. Veel stenen winkels redden het niet door de hoge investeringen, forse personeelslasten en stevige huur prijzen, die nog niet zijn aangepast aan de daadwerkelijke marktsitua tie. Daarom vallen er in steden en 'Om te overleven heb je eigenlijk ook een webshop nodig' dorpen gaten in het winkelbestand. Volgens Volleman ontkomen ge meenten er niet aan om winkelge bieden compacter te maken. Daar naast moeten ondernemers in de de tailhandel alles uit de kast halen om overeind te blijven op een markt waar de concurrentie moordend is. „Ik blijf erop hameren dat stenen winkels een goede webshop erbij moeten hebben. Daarnaast moeten ze zorgen voor beleving in de zaak. Verder is het noodzakelijk je winkel gebied te promoten. Winkeliersvere nigingen, al dan niet samen met de lokale horeca en de gemeente, moe ten de handen ineenslaan. Zich ge zamenlijk online uitventen en voor evenementen in het koophart zor gen. Goes doet dat bijvoorbeeld erg goed. Terneuzen en Middelburg wil len er nu ook een slinger aan geven. Ik hoor van winkeliers in Middel burg dat ze de meeste omzet draaien op de dag van het Vol-Ko- ren-festival. Dat bedoel ik dus." Johan Capello van de gelijkna mige (textiel)drukkerij in Heinkenszand heeft een neus voor gaatjes in de markt. Eerder lanceerde hij al Leuntje.com, waar de consu ment stuit op T-shirts, caps en mutsen met Zeeuwse spreuken (Hosternokke, Gi Nog A). Sinds een week of drie is de Zeeuwse- clubshop.nl online. Opmerkelijk: van elk artikel gaat 20 procent naar de club- of verenigingskas. „In deze nieuwe webwinkel kun je fankleding van je favoriete club en vereniging bestellen. Clubs sneden zich soms finan cieel in de vingers met merchan dise. Dan bestelden ze 50 mutsen 'En ja, als het niet bevalt, kan alles worden geretourneerd' Johan Capello, en bleven ze er met 10 zitten. Weg winst voor de clubkas. Met deze site wil ik clubs en vereni gingen ontzorgen. Leden kunnen via de site bestellen. De club loopt zo geen financiële risico's meer en krijgt 20 procent van het aankoopbedrag." Capello, die de website hele maal zelfheeft gebouwd, zegt dat het geen liefdewerk oud papier is. Hij houdt er ook nog iets aan over. „Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Als meer vereni gingen en clubs zich aansluiten, krijg ik meer opdrachten. Kleine series of een enkele bestelling, pak je tussentijds even mee. Dat is geen probleem met een eigen textieldrukmachine in huis. Ik ga ook pasavonden organiseren. Be zoekers kunnen na het passen meteen online bestellen. En ja, als het niet bevalt, alles kan wor den geretourneerd." Tot nu toe hebben zich hoofd zakelijk sportverenigingen aange sloten bij de Zeeuwseclub- shop.nl. De voetbalverenigingen SPS Poortvliet, w Patrijzen, sv Heinkenszand en vw 's-Heer Arendskerke als ook Tennis Oplei ding Zeeland. Daarnaast loopt al le merchandise van doedelzak band Inter Scaldis Pipes and Drums uit Vlissingen voortaan via de onlinezaak in Heinkens zand. Capello heeft nu zo'n 20 be stellingen binnen. „We zijn net begonnen, dat wordt veel meer. In november gaan we reclame ma ken via sociale media. Mijn erva ring met Leuntje.com leert, dat je er dan zo 1000 bestellingen bin nenlopen." WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2015 Webshops in opmars in Zeeland door Frank Balkenende Mare Volleman, marketeer 23,8% 11,3% eigenaar zeeuwseclubshop.nl 1 Zoek een gat in de markt, een product dat (bijna) niemand voert 2 Zoek een product dat bij je past 3 Maak of laat een webshop maken met uitstraling 4 Controleer of het bestemmings plan een webwinkel in jouw pand toelaat 5 Zorg dat je vindbaar bent, bijvoor beeld dankzij Adwords. 6 Zorg dat de website een goede navigatie heeft 7 Maak een contactpagina 8 Beantwoord veelgestelde vragen 9 Vermeld je KvK-registratienummer, je mailadres en telefoonnummer. Dat wekt vertrouwen 10 Stel je prijzen voortdurend bij 11 Voer regelmatig acties, ook op sociale media 12 Koppel je sociale media aan je webshop 13 Voer heldere bestel- en retourne- ringsprocedures 14 Bied verschillende betaalmogelijk heden (paypal, creditcard, Ideal) 15 Lever wat je belooft Johan Capello drijft naast zijn drukkerij de webshops leuntje.com en zeeuwseclubshop.nl. foto Marcelle Davidse Aantal webshops per gemeente Terneuzen 80 Sluis 36 Middelburg 65 Borsele 29 Goes 57 Reimerswaal 24 Vlissingen 57 Veere 21 Schouwen-Duiveland 50 Kapelle 17 Tholen 43 Noord-Beveland 17 Hulst 37 Totaal 533 Wat verkopen ze? Gespecialiseerd non-food Kleding/mode Huis- en tuinartikelen Algemeen non-food Vrijetijdsartikelen Voeding/drogisterijwaren Consumentenelektronica Boeken/cd's/dvd's etc. Openingen en sluitingen in de eerste helft van 2015 Starters Stoppers Saldo Webwinkels 68 33 35 Fysieke winkels 95 78 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 57