I 2 I &GOI Van koffieboon tot espressootje Winkelen 2.0 Test 1, 2, 3 Hef nieuwe winkelen Meiden laten zich optutten voor ze op de foto gaan terwijl pa en ma advies krijgen van de stylist Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek met espresso-apparaten. Allemaal leuk en aardig al die pads, cups en capsules, maar er gaat niets boven een dampend kopje vers ge malen koffie. Je kent ze wel, die geweldige machines waar je aan de bovenkant bonen ingooit, waarna je een hoop gereutel hoort en er aan de onderkant koffie uitsijpelt. Tot voor kort waren die apparaten onbe taalbaar. Vaak hadden ze ook nog eens het formaat van een uit de kluiten ge wassen scheepskist, dus je moest er maar net een ku bieke meter plek voor willen inruimen. Gelukkig zijn er sinds enkele jaren ook heel handzame, volautomatische espresso-apparaten. Ze zien er niet zo oogverblindend blingbling uit als die gelikte horecamachines, maar ze misstaan geenszins in de keuken. De Duitse site Test- sieger deed een uitgebreide test. Wij concentreerden ons op de goed verkrijgbare mo dellen rond 300 euro, die een meer dan behoorlijk kopje koffie produceren. KRUPS EA800 -> VERVOLG VAN VOORPAGINA De eerste weekenden na de opening - de winkel is alleen open op vrij dag en zaterdag - neemt de drukte alles behalve af. Logisch, dit is een expe rience store. Meiden laten zich optutten en hun haar invlechten voordat ze op de foto worden gezet door de huisfotograaf. Vlak achter de studio vergaapt het grut zich aan de nieuwste kinderfilms in een heuse minibioscoop. Op de begane grond staren groepjes kinderen naar de iPads op de leestafel. Pa en ma laten zich ondertussen in spireren door de stylisten die hen laten zien hoe leuk de nieuwste kinderkleding is. Kassa's zijn de grote afwezige in Vip-Kidz. Wie wil overgaan tot een aankoop, doet dat online. Tot kwart voor twaalf 's avonds bestellen, betekent de vol gende dag in huis. Wemmers vindt haar winkel nieuwe stijl niet meer dan logisch. „Voor Vip-Kidz heb ik ervaring op gedaan bij kindermodeketen Sam Sam. Ik merkte dat steeds meer kinderkleding via de webshop werd verkocht, ondertussen willen de klanten in de winkel wél advies en inspiratie opdoen. Die combinatie bied ik met de Vip-Kidz showroom. Ik geloof heilig in de mix van een online shop en een reguliere, maar inspirerende winkel." Kijk naar een merk als Apple, oppert Wemmers. „Apple opent niet voor niets show rooms." F, Iteling Dat een dagje Vip-Kidz voor veel bezoekers een flinke rit door een oer-Hollandse weidelandschap be tekent, is een andere reden voor de amusementswaarde van de winkel. „Ik móét wel op deze schaal uitpak ken," zegt Wemmers. „Bleskens- graaf ligt in the middle of nowhere. Wie een uur rijdt voor onze kinder kleding, moet echt komen voor een dagje genieten." Dat is precies wat het moet zijn, vertelt Riedeman: een dagje uit. „Guus Meeuwis heeft Royal Albert Hall in Londen onlangs uitver kocht, terwijl je zijn muziek net zo goed gratis kunt beluisteren op YouTube. Kennelijk willen mensen graag geld uitgeven aan een beleve nis, een ervaring, maar dan wel in een onweerstaanbare vorm. Dat is funshoppen. In deze winkels word je net als in de Efteling helemaal ondergedompeld. Alle zintuigen worden geactiveerd en geprikkeld. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de Markthal Rotterdam of in de Jumbo Foodmarkt in Breda en Am sterdam-Noord. En natuurlijk in de talloze winkels die lifestyle combi neren met horeca. Daar ga je heen woensdag 23 september 2015 BO MARK ROOS Te koop vanaf: €299 Lekkere koffie, goede prijs-kwaliteitverhouding, automatisch reinigingsprogramma Maakt veel kabaal, matig melkschuim KIJKEN. KIJKEN EN IJl 44 en Wie het nieuwe winkelen weieens van dichtbij wil bekijken, kan in heel Nederland zijn lol op. O Daily Poetry in Den Bosch noemt zichzelf liever een creatieve huiskamer dan een winkel. Een aanrader wanneer je iets moet kopen voor iemand die alles al heeft. Het barst namelijk van curiosa zoals zakjes licht en tuinconfetti. Maar ook is er kleding te koop. Er is ook een fi liaal in Eindhoven. Info: www.daily- poetry.nl Kinder- winkel Mini Markt heeft filia len in Bloemen- daal en Amsterdam en zorgt dat winkelen met kleine kin deren een ontspannen mid dagje wordt. Om het horecadeel staat een hoge omheining zodat je gerust een vork in een zelfgebakken taartje kunt prikken, zonder op rond rennend grut te hoeven letten. Ook is er een kinderkapper en worden er kinderfeesten georganiseerd. Info: www.minimarkt-store.com Koffie, ijs en opgeknapte fiet- sen. Deze ongebruikelijke mix is verkrijgbaar in de oude Citroënga- rage in Amsterdam-Zuid. De fietsen worden aangeboden door een 14-jarige fietsfanaat - tevens een van de jong ste ondernemers in de hoofdstad - en de ijsjes zijn ambachtelijk gemaakt door de chef-kok van het bovengelegen restaurant. Info: www.willemsvinta- gebikes.nl O Spijkerbroekenwinkel The Ba kery in Reusel is gevestigd in een pand van een voormalige bakke rij. Die geschiedenis heeft de winkel in ere gehouden met talloze bakkerij attributen en een eigen The Bakery 'signature bread'. Er worden allerlei evenementen georganiseerd, zo was er onlangs een miniconcert van rap per Typhoon. Info: www.thebakerys- tore.nl Öln februari werd The Gallery Brandstore in Almelo geopend in een historisch pand. De winkel verkoopt voornamelijk kleding, maar blijft verrassen door wisselende con cepten en pop-upactiviteiten. Wie geen tijd heeft om tijdens openings uren te winkelen, kan daarbuiten met een van de stylisten afspreken. Let op: de koffie wordt geschonken door heuse barista's. Info: www.thegalle- rybrandstore.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 45