Jongeren met te weinig ervaring maken vaker brokken Kinderen maken te weinig kilometers en krijgen vaker ongelukken, zegt de Fietsersbond. NIEUWS 3 DEN HAAG. Ouders laten hun kin deren niet graag op de fiets naar school gaan. Ze brengen hun kroost liever met de auto, bakfiets of achterop hun eigen flets. Dat constateren de Fietsersbond en verkeersadviseurs. „Ik liet mijn kinderen vanaf een jaar of 8 a 9 alleen naar school fietsen. Dat vonden andere ouders maar raar", vertelt Saskia Kluit, ad junct-directeur van de Fietsers bond. Jolanda van Loon (34) laat zoon Senne (10) en dochter Evie (8) pas sinds dit schooljaar alleen naar school fietsen. Vorig jaar verhuis de de school naar de andere kant van Etten-Leur. Ze bracht haar kinderen toen steevast met de au to, omdat ze de route te gevaarlijk vond, met een drukke rotonde en een stuk weg zonder fietspad. „Ik heb gezegd dat ze maar even op de stoep moeten fietsen als de weg vol met auto's is, of desnoods even lopen", zegt Van Loon. „We hebben de route eerst samen een paar keer gereden. De eerste schooldag ben ik meegefietst. Nu gaan ze zelf, maar mijn dochter mag dat stuk niet zonder mijn zoon fietsen." De school besteedt nu veel aan dacht aan verkeerslessen. Alleen naar de buitenschoolse opvang worden Senne en Evie nog ge bracht, omdat dat een stuk verder is. „Ik fietste vroeger zelf veel meer. Maar het is niet meer het zelfde als dertig jaar geleden, met de gemakzucht van de ouders en het verkeer dat steeds onveiliger wordt." Ouders willen hun kinderen zo lang mogelijk beschermen. Toch is dat niet verstandig, vindt de Fietsersbond. Ze moeten vaak wél alleen op de fiets naar de middel bare school. „Maar ze leren niet in een zomervakantie fietsen", stelt Kluit. Paaltjes De consequentie is dat jongeren vaker brokken maken; ze rijden te gen paaltjes, raken met het stuur van hun fïetsmaatje verstrikt, bot sen op een tegenligger en reage ren minder alert op onverwachte verkeerssituaties. Kluit: „We had den eens een omafietsenproject, waarbij scholieren een jaar lang een fiets mochten testen. Nou, bijna geen één fiets redde het het hele jaar. Ze waren bijna allemaal kapot door ongelukjes." Tieners maken verreweg de meeste kilometers. Jaarlijks rijden 12- tot 19-jarigen gemiddeld zo'n tweeduizend kilometer. Dat is twee keer zoveel als volwassenen. 12- en 13-jarigen belanden het vaakst in het ziekenhuis door een fietsongeval. Net als met zwemmen of auto rijden moeten kinderen genoeg ki lometers maken om het fietsen on der de knie te krijgen. Juist daar om is het belangrijk dat ouders 'Ik fietste vroeger zelf veel meer. Maar het is niet meer hetzelfde als dertig jaar geleden' hun kroost al op jonge leeftijd zelf naar school laten fietsen, betogen critici. „Sommige kinderen zeg gen dat ze kunnen fietsen, maar redden alleen een rondje op het plein", aldus Angela van der Kloof van Mobycon, advies- en onder zoeksbureau op het gebied van verkeer, vervoer en mobiliteit. Voordelen Sterker, in Rotterdam-Zuid dur ven niet alle scholen meer uitstap jes te maken op de fiets, omdat sommige leerlingen helemaal niet kunnen fietsen. De fiets zit vooral bij allochtone gezinnen niet altijd in het systeem. „Er zijn zoveel voordelen als mensen wél kunnen fietsen", meent Otto van Bogge- len, programmamanager van CROW Fietsberaad. „Het is goed voor de gezondheid, voor de be reikbaarheid van een stad, het scheelt mensen ov-kosten. De fietscultuur brengt ons veel goeds." Juist die alternatieven, zoals het openbaar vervoer, zorgen er voor dat niet iedereen op de fiets stapt. „Als mensen niet willen, willen ze niet", vindt woordvoer der Ad Vonk van de ANWB. „Fiet sen is geen heilige graal. Er zullen genoeg kinderen zijn die het heer lijk vinden als ze met de auto wor den afgezet." En bovendien: „De kinderen die echt niet kunnen fiet sen zijn een uitzondering", weet Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. Welke kinderen laten de fiets precies staan? Op welke leeftijd le ren de meeste kinderen eigenlijk fietsen? En wanneer laten hun ouders hen alleen naar school gaan? Het zijn stuk voor stuk vra gen waar nooit onderzoek naar is gedaan. Mobycon-adviseur Van der Kloof wil zich er samen met de Radboud Universiteit Nijme gen over buigen. Gebrek Jolanda van Loon, zelf juf op een basisschool in de dunbevolkte Hoeksche Waard, ziet het gebrek aan fietservaring bij haar eigen leerlingen. „Sommige kinderen zijn een gevaar op de weg of moet je op sleeptouw nemen." Terwijl de kinderen in die regio - net als in veel andere landelijke gebieden - eigenlijk niet zonder fiets kun nen. „Als ze naar de middelbare school gaan, moeten ze soms veel verder fietsen." Van Loon ziet bij haar eigen kinderen dat fietserva ring cruciaal is. „Soms hebben ze moeite met het inschatten van ver keerssituaties. Ze weten: bij twij fel altijd stoppen." WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2015 niet meer goed fietsen Jolanda van Loon laat Senne (10) en Evie (8) pas sinds dit jaar alleen naar school in Etten-Leur fietsen Foto Erald van der Aa 'd Kinderen kunnen door Ellen van Gaaien en Tonny van der Mee Jolanda van Loon juf en moeder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3