Jongeren met te weinig ervaring maken vaker brokken
Kinderen maken te weinig kilometers en krijgen
vaker ongelukken, zegt de Fietsersbond.
NIEUWS 3
DEN HAAG. Ouders laten hun kin
deren niet graag op de fiets naar
school gaan. Ze brengen hun
kroost liever met de auto, bakfiets
of achterop hun eigen flets. Dat
constateren de Fietsersbond en
verkeersadviseurs.
„Ik liet mijn kinderen vanaf
een jaar of 8 a 9 alleen naar school
fietsen. Dat vonden andere ouders
maar raar", vertelt Saskia Kluit, ad
junct-directeur van de Fietsers
bond.
Jolanda van Loon (34) laat zoon
Senne (10) en dochter Evie (8) pas
sinds dit schooljaar alleen naar
school fietsen. Vorig jaar verhuis
de de school naar de andere kant
van Etten-Leur. Ze bracht haar
kinderen toen steevast met de au
to, omdat ze de route te gevaarlijk
vond, met een drukke rotonde en
een stuk weg zonder fietspad. „Ik
heb gezegd dat ze maar even op
de stoep moeten fietsen als de
weg vol met auto's is, of desnoods
even lopen", zegt Van Loon. „We
hebben de route eerst samen een
paar keer gereden. De eerste
schooldag ben ik meegefietst. Nu
gaan ze zelf, maar mijn dochter
mag dat stuk niet zonder mijn
zoon fietsen."
De school besteedt nu veel aan
dacht aan verkeerslessen. Alleen
naar de buitenschoolse opvang
worden Senne en Evie nog ge
bracht, omdat dat een stuk verder
is. „Ik fietste vroeger zelf veel
meer. Maar het is niet meer het
zelfde als dertig jaar geleden, met
de gemakzucht van de ouders en
het verkeer dat steeds onveiliger
wordt."
Ouders willen hun kinderen zo
lang mogelijk beschermen. Toch
is dat niet verstandig, vindt de
Fietsersbond. Ze moeten vaak wél
alleen op de fiets naar de middel
bare school. „Maar ze leren niet in
een zomervakantie fietsen", stelt
Kluit.
Paaltjes
De consequentie is dat jongeren
vaker brokken maken; ze rijden te
gen paaltjes, raken met het stuur
van hun fïetsmaatje verstrikt, bot
sen op een tegenligger en reage
ren minder alert op onverwachte
verkeerssituaties. Kluit: „We had
den eens een omafietsenproject,
waarbij scholieren een jaar lang
een fiets mochten testen. Nou,
bijna geen één fiets redde het het
hele jaar. Ze waren bijna allemaal
kapot door ongelukjes."
Tieners maken verreweg de
meeste kilometers. Jaarlijks rijden
12- tot 19-jarigen gemiddeld zo'n
tweeduizend kilometer. Dat is
twee keer zoveel als volwassenen.
12- en 13-jarigen belanden het
vaakst in het ziekenhuis door een
fietsongeval.
Net als met zwemmen of auto
rijden moeten kinderen genoeg ki
lometers maken om het fietsen on
der de knie te krijgen. Juist daar
om is het belangrijk dat ouders
'Ik fietste vroeger zelf
veel meer. Maar het is
niet meer hetzelfde
als dertig jaar geleden'
hun kroost al op jonge leeftijd zelf
naar school laten fietsen, betogen
critici. „Sommige kinderen zeg
gen dat ze kunnen fietsen, maar
redden alleen een rondje op het
plein", aldus Angela van der Kloof
van Mobycon, advies- en onder
zoeksbureau op het gebied van
verkeer, vervoer en mobiliteit.
Voordelen
Sterker, in Rotterdam-Zuid dur
ven niet alle scholen meer uitstap
jes te maken op de fiets, omdat
sommige leerlingen helemaal niet
kunnen fietsen. De fiets zit vooral
bij allochtone gezinnen niet altijd
in het systeem. „Er zijn zoveel
voordelen als mensen wél kunnen
fietsen", meent Otto van Bogge-
len, programmamanager van
CROW Fietsberaad. „Het is goed
voor de gezondheid, voor de be
reikbaarheid van een stad, het
scheelt mensen ov-kosten. De
fietscultuur brengt ons veel
goeds."
Juist die alternatieven, zoals
het openbaar vervoer, zorgen er
voor dat niet iedereen op de fiets
stapt. „Als mensen niet willen,
willen ze niet", vindt woordvoer
der Ad Vonk van de ANWB. „Fiet
sen is geen heilige graal. Er zullen
genoeg kinderen zijn die het heer
lijk vinden als ze met de auto wor
den afgezet." En bovendien: „De
kinderen die echt niet kunnen fiet
sen zijn een uitzondering", weet
Rob Stomphorst, woordvoerder
van Veilig Verkeer Nederland.
Welke kinderen laten de fiets
precies staan? Op welke leeftijd le
ren de meeste kinderen eigenlijk
fietsen? En wanneer laten hun
ouders hen alleen naar school
gaan? Het zijn stuk voor stuk vra
gen waar nooit onderzoek naar is
gedaan. Mobycon-adviseur Van
der Kloof wil zich er samen met
de Radboud Universiteit Nijme
gen over buigen.
Gebrek
Jolanda van Loon, zelf juf op een
basisschool in de dunbevolkte
Hoeksche Waard, ziet het gebrek
aan fietservaring bij haar eigen
leerlingen. „Sommige kinderen
zijn een gevaar op de weg of moet
je op sleeptouw nemen." Terwijl
de kinderen in die regio - net als
in veel andere landelijke gebieden
- eigenlijk niet zonder fiets kun
nen. „Als ze naar de middelbare
school gaan, moeten ze soms veel
verder fietsen." Van Loon ziet bij
haar eigen kinderen dat fietserva
ring cruciaal is. „Soms hebben ze
moeite met het inschatten van ver
keerssituaties. Ze weten: bij twij
fel altijd stoppen."
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2015
niet meer goed fietsen
Jolanda van Loon laat
Senne (10) en Evie (8) pas
sinds dit jaar alleen naar
school in Etten-Leur fietsen
Foto Erald van der Aa
'd
Kinderen kunnen
door Ellen van Gaaien
en Tonny van der Mee
Jolanda van Loon juf en moeder