89 miljoen euro voor biertje in Bondfilm CULTUUR SHOW 27 van Jacques Cousteau. Als puber wist ik niet meer wat ik wilde. Ik ging geschiedenis studeren, maar ik wilde geen geschiedenisleraar zijn. Ik wilde naar buiten, met mijn handen en hoofd dingen doen. Na twee jaar ben ik ges witcht, werd boswachter in Noord-Holland en nu dit. Ik mag iedere dag naar buiten en een ex cursie aan heel Nederland geven. „Ik woon in de polder in een huis met een flinke tuin aan de ringvaart. Mijn dochters, Norah (8) en Merel (11), wonen twee da gen in de week bij mij en de overi ge tijd bij hun moeder. Zij zijn óók helemaal dierengek. „Mijn jongste was nog geen jaar toen we gingen scheiden. Geen ideaal moment. We hebben heel hard gewerkt om er weer een har monieus geheel van te maken. Dat is goed gelukt. We vieren één keer sinterklaas en één keer hun ver jaardag. Mijn huidige vrouw heeft een volwassen zoon van 24." De 47-jarige Postma werkte mee aan de natuurfilm Holland - Natuur in de Delta, die vanaf don derdag in de bioscoop is te zien. „Ik was adviseur, heb locaties aan gedragen en gezorgd dat de haas er in zit. En ik mag het grote publiek erover vertellen. Anderen moeten maar een oordeel vellen, maar ik vind de film mooier dan De nieuwe wildernis. Er zit van alles in. Zelfs ons eigen Finding Nemo-moment- je. Dan zie je veertig stekelbaarsjes door een sluis gaan. Eentje is te laat en blijft achter. „Ga een keer met me mee. Als je weet waar je op moet letten en de verhalen uit de natuur kent, leef je continu in een film. Als ik op een festival een optreden niet zo goed vind, ga ik naar boven kij ken. Je ogen wennen aan de duis ternis en dan zie je opeens de vleermuizen door de lichtbundels schieten. Weieens een druppeltje gevoeld en gedacht: het gaat rege nen? Als het droog blijft, was het vleermuizenpis." Hij heeft een lange weg afge legd vanuit de Noord-Hollandse polder en er lonkt nog meer. Deze zomer nam hij een pilot op voor een tv-programma in Zambia. „Ik praat nog met omroepen dus kan er niet veel over zeggen. Het lijkt me zo fantastisch om één keertje als David Attenborough op de sa vanne te staan. Een natuurpro gramma in Afrika maken hoort er toch bij. Ja, dat is wel een beetje eerzucht." Trekt James Bond in zijn nieuwe avontuur Spectre weer een flesje Heineken open? Het zit er dik in, maar 007 zal tevens aan de wodka moeten, want wodkamerk Belve dere behoort tot de sponsors van de film. En ook Belvedere inves teerde in een wereldwijde recla mespot. Bondgirl Stephanie Sig- man bestelt in een bar een wod ka-martini die met veel spektakel wordt bereid. Haar slotzin: „Uitste kende keuze, mister Bond." Het filmpje oogt tamelijk tam vergeleken bij wat Heineken in de nieuwe tv-commercial voorscho telt: een onvervalste actiescène met Daniel Craig achter het stuur van een motorboot. Met in zijn kielzog een Bondgirl-achtige ver schijning op waterski's die met een dienblad vol flesjes Heineken in haar hand stunts uithaalt. Ook Naomi Harris (Miss Mo- neypenny) speelt de hoofdrol in een reclamespot die aan Spectre re fereert. Zij brengt de smartphone Xperia van Sony onder de aan dacht middels een achtervolging. Craig komt niet in beeld, maar hij krijgt wel een telefoontje van Har- ris. De kijker kan er vergif op inne men dat zowel het bier van Hei neken, de wodka Belvedere als de smartphone van Sony al dan niet subtiel in één of meer scènes in 'Sluikreclame is mijn vriend en mijn vijand' Spectre zullen voorkomen. Dat be hoort tot de deal die gemaakt is met de producenten van Bond. De bedrijven beseffen heel goed dat een wereldmerk als Ja mes Bond zeer geschikt is om hun producten te promoten. Vandaar dat de Nederlandse biergigant in totaal 100 miljoen dollar (89 mil joen euro) in deze Spectre-reclame- campagne heeft geïnvesteerd. De samenwerking ontstond achttien jaar geleden met Tomor row never dies. „Wij voelen ons ver want met Bond", zegt een woor- voeder van de bierbrouwer. „Wij richten ons op de man van de we reld die zich herkent in Bond. Daarom is het voor ons heel aan trekkelijk om met deze films geas socieerd te worden." De films met James Bond zijn niet de enige bioscoopproducties die dankbaar gebruikmaken van investerende multinationals. Het fenomeen bestaat al heel lang. In de stomme Amerikaanse film Wings uit 1927 verscheen al opzet telijk een chocoladereep van Her- shey in beeld. Tegenwoordig wordt in elke grote Hollywood- film aan 'productplacement' ge daan. Tom Cruise droeg niet voor niets Ray Ban-zonnebrillen in Top gun, en waarom gebruikte E.T. snoepjes van M&M in de film van Steven Spielberg? Voor de filmmakers levert het wel een dilemma op. Sanne Vogel die in haar regiedebuut Harten straat gebruikmaakte van sponso ring: „Sluikreclame is mijn vriend en mijn vijand. Sponsoring levert mij meer ruimte als filmmaker op. Maar ik trek wel een grens, ze ker in mijn eigen film. Het moet geloofwaardig blijven. Ik zou niet iemand een Heineken laten bestel len, dan laat ik liever geen merk naam noemen." DINSDAG 22 SEPTEMBER 2015 foto Bram Petraeus door Ab Zagt Biergigant Heineken heeft kosten noch moeite gespaard voor de nieu we James Bond-redame. Het be drijf trok 89 miljoen euro uit om mee te liften op het komende suc ces van Spectre. Sanne Vogel filmmaker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27