89 miljoen euro voor biertje in Bondfilm
CULTUUR SHOW 27
van Jacques Cousteau. Als puber
wist ik niet meer wat ik wilde. Ik
ging geschiedenis studeren, maar
ik wilde geen geschiedenisleraar
zijn. Ik wilde naar buiten, met
mijn handen en hoofd dingen
doen. Na twee jaar ben ik ges
witcht, werd boswachter in
Noord-Holland en nu dit. Ik mag
iedere dag naar buiten en een ex
cursie aan heel Nederland geven.
„Ik woon in de polder in een
huis met een flinke tuin aan de
ringvaart. Mijn dochters, Norah
(8) en Merel (11), wonen twee da
gen in de week bij mij en de overi
ge tijd bij hun moeder. Zij zijn
óók helemaal dierengek.
„Mijn jongste was nog geen jaar
toen we gingen scheiden. Geen
ideaal moment. We hebben heel
hard gewerkt om er weer een har
monieus geheel van te maken. Dat
is goed gelukt. We vieren één keer
sinterklaas en één keer hun ver
jaardag. Mijn huidige vrouw heeft
een volwassen zoon van 24."
De 47-jarige Postma werkte
mee aan de natuurfilm Holland -
Natuur in de Delta, die vanaf don
derdag in de bioscoop is te zien.
„Ik was adviseur, heb locaties aan
gedragen en gezorgd dat de haas er
in zit. En ik mag het grote publiek
erover vertellen. Anderen moeten
maar een oordeel vellen, maar ik
vind de film mooier dan De nieuwe
wildernis. Er zit van alles in. Zelfs
ons eigen Finding Nemo-moment-
je. Dan zie je veertig stekelbaarsjes
door een sluis gaan. Eentje is te
laat en blijft achter.
„Ga een keer met me mee. Als
je weet waar je op moet letten en
de verhalen uit de natuur kent,
leef je continu in een film. Als ik
op een festival een optreden niet
zo goed vind, ga ik naar boven kij
ken. Je ogen wennen aan de duis
ternis en dan zie je opeens de
vleermuizen door de lichtbundels
schieten. Weieens een druppeltje
gevoeld en gedacht: het gaat rege
nen? Als het droog blijft, was het
vleermuizenpis."
Hij heeft een lange weg afge
legd vanuit de Noord-Hollandse
polder en er lonkt nog meer. Deze
zomer nam hij een pilot op voor
een tv-programma in Zambia. „Ik
praat nog met omroepen dus kan
er niet veel over zeggen. Het lijkt
me zo fantastisch om één keertje
als David Attenborough op de sa
vanne te staan. Een natuurpro
gramma in Afrika maken hoort er
toch bij. Ja, dat is wel een beetje
eerzucht."
Trekt James Bond in zijn
nieuwe avontuur Spectre
weer een flesje Heineken
open? Het zit er dik in,
maar 007 zal tevens aan de wodka
moeten, want wodkamerk Belve
dere behoort tot de sponsors van
de film. En ook Belvedere inves
teerde in een wereldwijde recla
mespot. Bondgirl Stephanie Sig-
man bestelt in een bar een wod
ka-martini die met veel spektakel
wordt bereid. Haar slotzin: „Uitste
kende keuze, mister Bond."
Het filmpje oogt tamelijk tam
vergeleken bij wat Heineken in de
nieuwe tv-commercial voorscho
telt: een onvervalste actiescène
met Daniel Craig achter het stuur
van een motorboot. Met in zijn
kielzog een Bondgirl-achtige ver
schijning op waterski's die met
een dienblad vol flesjes Heineken
in haar hand stunts uithaalt.
Ook Naomi Harris (Miss Mo-
neypenny) speelt de hoofdrol in
een reclamespot die aan Spectre re
fereert. Zij brengt de smartphone
Xperia van Sony onder de aan
dacht middels een achtervolging.
Craig komt niet in beeld, maar hij
krijgt wel een telefoontje van Har-
ris.
De kijker kan er vergif op inne
men dat zowel het bier van Hei
neken, de wodka Belvedere als de
smartphone van Sony al dan niet
subtiel in één of meer scènes in
'Sluikreclame is
mijn vriend en
mijn vijand'
Spectre zullen voorkomen. Dat be
hoort tot de deal die gemaakt is
met de producenten van Bond.
De bedrijven beseffen heel
goed dat een wereldmerk als Ja
mes Bond zeer geschikt is om hun
producten te promoten. Vandaar
dat de Nederlandse biergigant in
totaal 100 miljoen dollar (89 mil
joen euro) in deze Spectre-reclame-
campagne heeft geïnvesteerd.
De samenwerking ontstond
achttien jaar geleden met Tomor
row never dies. „Wij voelen ons ver
want met Bond", zegt een woor-
voeder van de bierbrouwer. „Wij
richten ons op de man van de we
reld die zich herkent in Bond.
Daarom is het voor ons heel aan
trekkelijk om met deze films geas
socieerd te worden."
De films met James Bond zijn
niet de enige bioscoopproducties
die dankbaar gebruikmaken van
investerende multinationals. Het
fenomeen bestaat al heel lang. In
de stomme Amerikaanse film
Wings uit 1927 verscheen al opzet
telijk een chocoladereep van Her-
shey in beeld. Tegenwoordig
wordt in elke grote Hollywood-
film aan 'productplacement' ge
daan. Tom Cruise droeg niet voor
niets Ray Ban-zonnebrillen in Top
gun, en waarom gebruikte E.T.
snoepjes van M&M in de film van
Steven Spielberg?
Voor de filmmakers levert het
wel een dilemma op. Sanne Vogel
die in haar regiedebuut Harten
straat gebruikmaakte van sponso
ring: „Sluikreclame is mijn vriend
en mijn vijand. Sponsoring levert
mij meer ruimte als filmmaker
op. Maar ik trek wel een grens, ze
ker in mijn eigen film. Het moet
geloofwaardig blijven. Ik zou niet
iemand een Heineken laten bestel
len, dan laat ik liever geen merk
naam noemen."
DINSDAG 22 SEPTEMBER 2015
foto Bram Petraeus
door Ab Zagt
Biergigant Heineken heeft kosten
noch moeite gespaard voor de nieu
we James Bond-redame. Het be
drijf trok 89 miljoen euro uit om
mee te liften op het komende suc
ces van Spectre.
Sanne Vogel filmmaker