NIEUWS 17
'Het is heel grappig dat
we denken dat we ons
over het algemeen saai
en grijs kleden'
De inhuldigings
jurk van Maxi
ma, het broekpak
van Mies en de
Delfts blauwe klom
pen van Viktor
Rolf. Nederlandse fashionmonumenten
die onderdeel uitmaken van de expositie
Ode aan de Nederlandse mode.
'Blauw' heet de eerste zaal van de the
matisch ingerichte tentoonstelling in
het Gemeentemuseum Den Haag. In
deze ruimte: de klompen waarin
struikelende Viktor Rolf-model-
len in 2007 de catwalk opstrom
pelden, Jan Taminiaus koninklij
ke inhuldigingsjurk (het enige
ontwerp achter glas) en stati
ge creaties van begin vorige
eeuw. Maar ook: jeans van
populaire poldermerken
als G-Star, Blue Blood,
Denham en Scotch So
da.
Kortom: in het over
zicht van de modege
schiedenis vanaf 1900 is
plek voor zowel haute
couture, show en draag
bare creaties. Ook de bij
behorende toelichting
blijkt toegankelijk en
licht verteerbaar.
Conservator Madelief
Hohé: „Het viel begin vo
rige eeuw al op dat Ne
derlanders veel meer
blauw dragen dan bijvoor
beeld Fransen en Italia
nen. Had dat iets met
Delfts blauw of onze zee te
maken? Welnee. Het was ge
woon genetisch bepaald:
blauw staat mooi bij een blan
ke huid en blond haar. En met
onze kleding proberen we na
tuurlijk onze pluspunten te bena
drukken."
Naast 'Blauw' is er ook het thema
'kleur'. Op een geelgroene vloer die
doet denken aan het oer-Hollandse pa
norama van uitgestrekte velden van tul
penbollen en weilanden staan spetteren
de creaties van ontwerpers die het mode
landschap de afgelopen decennia domi
neerden. Zoals het rode kostuum van ja
ren 8o-orakel Fong Leng voor muze Ma-
thilde Willink, knallende pail-
lettenjurkjes van Frank
Govers en nogal ex
centrieke outfits
van Bas Kosters,
de ontwerper
die morgen
de expositie
opent.
Verder:
enkele ont
werpen
van Max
Heymans
waarin een
verkeersre
gelaar zonder
problemen op
de weg zou kun
nen staan en het
kleurige kostuum
van Dick Holthaus
waarin Mies Bouwman
eind jaren zestig televisie kij
kend Nederland shockeerde. Hohé: „Een
vrouw in een mannenpak kon in die tijd
totaal niet. Maar keurige Mies deed het
ondanks de opschudding die ze veroor
zaakte en plaveide de weg voor andere
presentatrices zich minder formeel te kle
den.
gemeen saai
en grijs kleden,
maar dat is dus he
lemaal niet zo. Ook voor
het huidige straatbeeld geldt dat. Neder
landers durven zich met King Louie-jur-
ken, bonte Oilily-kleding voor kinderen
en rode pantalons voor mannen te verto
nen. Dacht je dat een Italiaan zich in zo'n
opvallende broek zou hijsen? Echt niet."
Eenzelfde misvatting geldt voor onze
bijdrage op de internationale catwalks.
Daar wordt vaak lacherig over gedaan,
maar vooral de laatste jaren scoren Hollan
ders op de grote buitenlandse fashionwe-
ken. Onder hen de Rotterdamse Marga
Weimans en de Amsterdamse Ilja Visser.
Van Iris van Herpen hangt er op de af
deling 'conceptueel' een japon van kunst
stof uit de 3Ü-printer. Van Viktor Rolf
is er de combinatie strooien hoed/bloe-
menjurk te zien waarmee zij vorig jaar in
Parijs furore maakten tijdens hun Van
Gogh-shows.
Bij het thema 'rock' wordt aandacht be
steed aan werk van ontwerper Jan Boelo.
Hij bedacht de donkere outfit met hoed
die Waylon droeg tijdens het Eurovisie
Songfestival in Kopenhagen vorig jaar.
Ook is er plek voor Carla V, de bedenk
ster van de iconisch metallicgroene outfit
waarin Jerney Kaagman in 1978 de hit
Weekend naar grote hoogten wiegde.
De aangrenzende zaal etaleert dat 'ex
travagant' zowel chique exponenten kent
(Frank Govers' paillettenjurken waarin
Liesbeth List op het podium stond) als
hippe. Tot die laatste categorie behoort
onder meer de door Nederlandse dj's ge
domineerde dancescene.
Conservator Hohé: „Elk decennium
heeft interessante opvallende Nederland
se modecreaties opgeleverd. Of het nou
de jurkjes met Mondriaan-belijning zijn
of de bekende witzwarte-outfit van Frans
Molenaar. En dat terwijl wij niet immen
se podia als de Oscars of de Emmy's heb
ben om de ontwerpen te showen en te to
nen. Ook een pronkstuk: een chique crea
tie van het modehuis Hirsch. Speciaal
voor deze expositie hebben we die jurk
tot in de details laten restaureren. Dat
nam drie weken tijd in beslag, maar het is
de moeite meer dan waard geweest."
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 2015
door Annemart van Rhee
Madelief Hohe conservator
Van links naar rechts:
Borduurwerk uit collectie Delfts
Blauw van Frank Govers (1992).
Jurk van Fong Leng (1974).
Jurk en cape, Frans
Molenaar (2013).
Inhuldigingsjurk van Jan
Taminiau (2013)
„Het
is heel
grappig
dat we
denken
dat we ons
over het al
Ode aan de Nederlandse mode, van 19 sep
tember t/m 7 februari in Gemeentemuseum
Den Haag