NIEUWS 17 'Het is heel grappig dat we denken dat we ons over het algemeen saai en grijs kleden' De inhuldigings jurk van Maxi ma, het broekpak van Mies en de Delfts blauwe klom pen van Viktor Rolf. Nederlandse fashionmonumenten die onderdeel uitmaken van de expositie Ode aan de Nederlandse mode. 'Blauw' heet de eerste zaal van de the matisch ingerichte tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag. In deze ruimte: de klompen waarin struikelende Viktor Rolf-model- len in 2007 de catwalk opstrom pelden, Jan Taminiaus koninklij ke inhuldigingsjurk (het enige ontwerp achter glas) en stati ge creaties van begin vorige eeuw. Maar ook: jeans van populaire poldermerken als G-Star, Blue Blood, Denham en Scotch So da. Kortom: in het over zicht van de modege schiedenis vanaf 1900 is plek voor zowel haute couture, show en draag bare creaties. Ook de bij behorende toelichting blijkt toegankelijk en licht verteerbaar. Conservator Madelief Hohé: „Het viel begin vo rige eeuw al op dat Ne derlanders veel meer blauw dragen dan bijvoor beeld Fransen en Italia nen. Had dat iets met Delfts blauw of onze zee te maken? Welnee. Het was ge woon genetisch bepaald: blauw staat mooi bij een blan ke huid en blond haar. En met onze kleding proberen we na tuurlijk onze pluspunten te bena drukken." Naast 'Blauw' is er ook het thema 'kleur'. Op een geelgroene vloer die doet denken aan het oer-Hollandse pa norama van uitgestrekte velden van tul penbollen en weilanden staan spetteren de creaties van ontwerpers die het mode landschap de afgelopen decennia domi neerden. Zoals het rode kostuum van ja ren 8o-orakel Fong Leng voor muze Ma- thilde Willink, knallende pail- lettenjurkjes van Frank Govers en nogal ex centrieke outfits van Bas Kosters, de ontwerper die morgen de expositie opent. Verder: enkele ont werpen van Max Heymans waarin een verkeersre gelaar zonder problemen op de weg zou kun nen staan en het kleurige kostuum van Dick Holthaus waarin Mies Bouwman eind jaren zestig televisie kij kend Nederland shockeerde. Hohé: „Een vrouw in een mannenpak kon in die tijd totaal niet. Maar keurige Mies deed het ondanks de opschudding die ze veroor zaakte en plaveide de weg voor andere presentatrices zich minder formeel te kle den. gemeen saai en grijs kleden, maar dat is dus he lemaal niet zo. Ook voor het huidige straatbeeld geldt dat. Neder landers durven zich met King Louie-jur- ken, bonte Oilily-kleding voor kinderen en rode pantalons voor mannen te verto nen. Dacht je dat een Italiaan zich in zo'n opvallende broek zou hijsen? Echt niet." Eenzelfde misvatting geldt voor onze bijdrage op de internationale catwalks. Daar wordt vaak lacherig over gedaan, maar vooral de laatste jaren scoren Hollan ders op de grote buitenlandse fashionwe- ken. Onder hen de Rotterdamse Marga Weimans en de Amsterdamse Ilja Visser. Van Iris van Herpen hangt er op de af deling 'conceptueel' een japon van kunst stof uit de 3Ü-printer. Van Viktor Rolf is er de combinatie strooien hoed/bloe- menjurk te zien waarmee zij vorig jaar in Parijs furore maakten tijdens hun Van Gogh-shows. Bij het thema 'rock' wordt aandacht be steed aan werk van ontwerper Jan Boelo. Hij bedacht de donkere outfit met hoed die Waylon droeg tijdens het Eurovisie Songfestival in Kopenhagen vorig jaar. Ook is er plek voor Carla V, de bedenk ster van de iconisch metallicgroene outfit waarin Jerney Kaagman in 1978 de hit Weekend naar grote hoogten wiegde. De aangrenzende zaal etaleert dat 'ex travagant' zowel chique exponenten kent (Frank Govers' paillettenjurken waarin Liesbeth List op het podium stond) als hippe. Tot die laatste categorie behoort onder meer de door Nederlandse dj's ge domineerde dancescene. Conservator Hohé: „Elk decennium heeft interessante opvallende Nederland se modecreaties opgeleverd. Of het nou de jurkjes met Mondriaan-belijning zijn of de bekende witzwarte-outfit van Frans Molenaar. En dat terwijl wij niet immen se podia als de Oscars of de Emmy's heb ben om de ontwerpen te showen en te to nen. Ook een pronkstuk: een chique crea tie van het modehuis Hirsch. Speciaal voor deze expositie hebben we die jurk tot in de details laten restaureren. Dat nam drie weken tijd in beslag, maar het is de moeite meer dan waard geweest." VRIJDAG 18 SEPTEMBER 2015 door Annemart van Rhee Madelief Hohe conservator Van links naar rechts: Borduurwerk uit collectie Delfts Blauw van Frank Govers (1992). Jurk van Fong Leng (1974). Jurk en cape, Frans Molenaar (2013). Inhuldigingsjurk van Jan Taminiau (2013) „Het is heel grappig dat we denken dat we ons over het al Ode aan de Nederlandse mode, van 19 sep tember t/m 7 februari in Gemeentemuseum Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17