'Omwonenden Antwerpen Airport voelen zich onveilig* Rode Kruis reikt vluchtelingen warme kleding uit PZC COLOFON 10 ZEELAND In een lange, lange rij wachtten de vluchtelingen gisteren in Goes op hun beurt in de hal met ingezamelde spullen. vier - is achtergebleven tot hij de middelen vindt om hen veilig te laten overkomen. Lopend, soms achttien uur achter elkaar, ging hij op weg naar een beter leven. Alles, alles wil hij aanpakken, de taal leren en werken, werken,wer ken, geeft hij aan. In de rij, die alleen maar langer lijkt te worden, staat de 37-jarige Ehab A Kheir, eveneens uit Syrië. Op de grond zijn, mede met het oog op de taalbarrière, met stickers de schoenmaten uitgezet. Zijn broek is bij de knieën afge scheurd en gerafeld. Vierduizend euro heeft de reis naar veiliger oorden hem gekost, vertelt de bio loog, die in Damascus lesgaf aan de universiteit. De Syriër, die vloeiend Engels spreekt, deed on derzoek op het gebied van land bouw aan het National Research Institute in Damascus en hoopt dat zijn kennis op de een of ande re manier in Nederland bruikbaar zal zijn. Ook Ehab A Kheir heeft een vrouw en twee kinderen ach tergelaten. De reis was voor hen te gevaarlijk. Met enige verbeelding is in de haveloze gestalte een vroeger, beter leven te zien. Hij heeft een boodschap, voor de Zeeuwen: „Thank you, thank you! For the warm welcome, the safe haven. Wilt u dat alstublieft zeggen?" Vanaf 13.00 uur za ten ze gisteren klaar, de circa zes tig vrijwilligers en andere medewer kers van het Rode Kruis. Helemaal in de startblok ken om de circa vierhonderd man nen te helpen die in de Zeeland hallen in Goes verblijven en afge zien van wat ze aan hebben - ei genlijk niets meer bezitten. Maar ze komen niet! In de loods aan de Scottweg in Goes wachten de kratten met gloednieuw ondergoed, sokken, T-shirts, broeken, jassen en schoe nen. Waar blijven de vluchtelin gen? Om half vier komen ze dan ein delijk. Misverstandje, met het COA, verklaart Albert Kuipers, een van de coördinatoren van de hulpactie. Een half uur later heeft zich een lange, lange rij gevormd, tot ver buiten de deuren van de loods. Bijna zonder uitzondering met blote voeten in afgetrapte san dalen of slippers. Ook de kleding is bepaald niet afgestemd op het kille Nederland se klimaat. Het aanbod binnen, in de loods, is dan ook zorgvuldig uitgekozen: warme truien, warme jassen, stevige schoenen waarmee je de winter in kan. Er is een loop route uitgezet langs kratten waar in systematisch kleding uitge stald ligt naar maat en soort. Aan het eind van de rij, als de plastic tassen volgepropt zijn met de kleding die de Zeeuwen zo gul gegeven hebben, kunnen er schoe nen worden uitgezocht. Daar is, mede met het oog op de taalbar rière, een vernuftig systeem voor: op de grond zijn met stickers de afmetingen uitgezet van de schoenmaten. Een Rode Kruismedewerker maakt met handen en voeten een man uit Eritrea duidelijk wat de bedoeling is: zijn slippers mogen uit, en dan maar kijken tussen welke stickers zijn voeten passen. En nee, schoenen passen mag niet. Als de man zich omdraait, wordt zichtbaar dat zijn broek van achteren bijna dwars door midden is gescheurd. Nu heeft hij een nieuwe. En - hij maakt het ge baar van een comfortabele jas waar je in wegduikt - warme kle ren. Met behulp van een Arabische tolk vertelt Siwar Zydeen zijn ver haal. Zijn gezin - vrouw, een doch tertje van twee en een jongen van 088-0139910. T: 0118- 434021 De brief is gericht aan Vlaams mi nister van Leefmilieu en Natuur, Joke Schauvliege en directeur van de luchthaven, Marcel Bue- lens. Pira zegt dat omwonenden in de deelgemeente Deurne het gevoel hebben dat de grotere toe stellen van Jetairfly (de Embraer 190 met 110 stoelen) tijdens de da ling heel laag overvliegen, 'alsof je ze kan aanraken'. Ze schrijft: „In een reflex bukken mensen zich op straat als een vliegtuig over de daken scheert." De Embraers vliegen sinds april en zomer van dit jaar naar bestemmingen als Barcelona, Ibi- za, Malaga en Rome (vanaf vol gende maand). Ook de aard van de klachten neemt volgens het Vlaams parlementslid toe. Ge luidsoverlast (met name weer van de Embraer toestellen), kero- sinegeur in woonkamers en roet- neerslag op groenten in de omlig gende volkstuintjes. „De meeste omwonenden hadden geen klach ten toen Deurne nog hoofdzake lijk een zakenluchthaven was. De klachten horen we pas sinds de 'In een reflex bukken mensen zich op straat als een vliegtuig over de daken scheert' nieuwe toeristische bestemmin gen." Luchthavendirecteur Marcel Buelens zegt in een reactie dat Belgocontrol (waar de juiste aan- en afVliegroutes gecontroleerd worden) nog geen enkele mel ding gemaakt heeft van te laag vliegende toestellen. De Embraer 190 is veel groter dan de stan daard zakenjets. Omdat het toe stel op exact dezelfde hoogte aan vliegt, kan daardoor volgens Bue lens de indruk ontstaan dat hij zich op geringere hoogte be vindt. Ook de klachten over geluidso verlast zijn wat Buelens betreft rijp voor het rijk der fabelen. De moderne Embraer is met zijn ge luidsarme motoren volgens hem het stilste lijnvliegtuig ooit op de luchthaven van Antwerpen. Hij noemt de stijging van het aantal klachten 'politiek georkestreerd'. Buelens: „Destijds werd door me vrouw Pira gepleit voor sluiting van de luchthaven, omdat die niet rendabel was. Nu de luchtha ven dankzij inspanningen van de exploitant positieve cijfers kan voorleggen, wat de overheid op termijn geld zal opleveren, wis selt ze het geweer van schouder." De Vlaamse overheid heeft de exploitatie van de luchthaven vo rig jaar oktober overgedragen aan de Franse groep Egis. Zo kunnen ze de winter in door Ondine van der Vleuten Toen bij het COA eenmaal bekend was dat er een distributiecentrum vol winterkleding wachtte, ontstond een meterslange rij. Krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel onze bezorgservi- ce: 088 0561510, of meld het op: www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Vragen? Bel: 088-0139910 Uitgever Erik van Cruijthuijsen Sales manager Kees van Zalinge Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Hoofdredactie Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Centrale redactie Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl www.pzc.nl Redactie Walcheren. Bevelanden en Schouwen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen E-mail: walcheren@pzc.nl; bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-maii adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl door Peter van den Assem DEURNE (B). Door de toename van het aantal vluchten en bestemmin gen van Luchthaven Antwerpen, is bij omwonenden het gevoel van onveiligheid 'sterk toegenomen'. Dat stelt het Vlaams parlements lid Ingrid Pira (Groen) in een open brief. Ingrid Pira, Vlaams parlementslid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42