'Omwonenden Antwerpen
Airport voelen zich onveilig*
Rode Kruis reikt vluchtelingen warme kleding uit
PZC COLOFON
10 ZEELAND
In een lange,
lange rij wachtten
de vluchtelingen
gisteren in Goes
op hun beurt in
de hal met
ingezamelde
spullen.
vier - is achtergebleven tot hij de
middelen vindt om hen veilig te
laten overkomen. Lopend, soms
achttien uur achter elkaar, ging
hij op weg naar een beter leven.
Alles, alles wil hij aanpakken, de
taal leren en werken, werken,wer
ken, geeft hij aan.
In de rij, die alleen maar langer
lijkt te worden, staat de 37-jarige
Ehab A Kheir, eveneens uit Syrië.
Op de grond zijn, mede
met het oog op de
taalbarrière, met
stickers de
schoenmaten uitgezet.
Zijn broek is bij de knieën afge
scheurd en gerafeld. Vierduizend
euro heeft de reis naar veiliger
oorden hem gekost, vertelt de bio
loog, die in Damascus lesgaf aan
de universiteit. De Syriër, die
vloeiend Engels spreekt, deed on
derzoek op het gebied van land
bouw aan het National Research
Institute in Damascus en hoopt
dat zijn kennis op de een of ande
re manier in Nederland bruikbaar
zal zijn. Ook Ehab A Kheir heeft
een vrouw en twee kinderen ach
tergelaten. De reis was voor hen
te gevaarlijk.
Met enige verbeelding is in de
haveloze gestalte een vroeger,
beter leven te zien. Hij heeft een
boodschap, voor de Zeeuwen:
„Thank you, thank you! For the
warm welcome, the safe haven.
Wilt u dat alstublieft zeggen?"
Vanaf 13.00 uur za
ten ze gisteren
klaar, de circa zes
tig vrijwilligers en
andere medewer
kers van het Rode
Kruis. Helemaal in de startblok
ken om de circa vierhonderd man
nen te helpen die in de Zeeland
hallen in Goes verblijven en afge
zien van wat ze aan hebben - ei
genlijk niets meer bezitten. Maar
ze komen niet!
In de loods aan de Scottweg in
Goes wachten de kratten met
gloednieuw ondergoed, sokken,
T-shirts, broeken, jassen en schoe
nen. Waar blijven de vluchtelin
gen?
Om half vier komen ze dan ein
delijk. Misverstandje, met het
COA, verklaart Albert Kuipers,
een van de coördinatoren van de
hulpactie. Een half uur later heeft
zich een lange, lange rij gevormd,
tot ver buiten de deuren van de
loods. Bijna zonder uitzondering
met blote voeten in afgetrapte san
dalen of slippers.
Ook de kleding is bepaald niet
afgestemd op het kille Nederland
se klimaat. Het aanbod binnen, in
de loods, is dan ook zorgvuldig
uitgekozen: warme truien, warme
jassen, stevige schoenen waarmee
je de winter in kan. Er is een loop
route uitgezet langs kratten waar
in systematisch kleding uitge
stald ligt naar maat en soort.
Aan het eind van de rij, als de
plastic tassen volgepropt zijn met
de kleding die de Zeeuwen zo gul
gegeven hebben, kunnen er schoe
nen worden uitgezocht. Daar is,
mede met het oog op de taalbar
rière, een vernuftig systeem voor:
op de grond zijn met stickers de
afmetingen uitgezet van de
schoenmaten.
Een Rode Kruismedewerker
maakt met handen en voeten een
man uit Eritrea duidelijk wat de
bedoeling is: zijn slippers mogen
uit, en dan maar kijken tussen
welke stickers zijn voeten passen.
En nee, schoenen passen mag
niet. Als de man zich omdraait,
wordt zichtbaar dat zijn broek
van achteren bijna dwars door
midden is gescheurd. Nu heeft hij
een nieuwe. En - hij maakt het ge
baar van een comfortabele jas
waar je in wegduikt - warme kle
ren.
Met behulp van een Arabische
tolk vertelt Siwar Zydeen zijn ver
haal. Zijn gezin - vrouw, een doch
tertje van twee en een jongen van
088-0139910.
T: 0118- 434021
De brief is gericht aan Vlaams mi
nister van Leefmilieu en Natuur,
Joke Schauvliege en directeur
van de luchthaven, Marcel Bue-
lens. Pira zegt dat omwonenden
in de deelgemeente Deurne het
gevoel hebben dat de grotere toe
stellen van Jetairfly (de Embraer
190 met 110 stoelen) tijdens de da
ling heel laag overvliegen, 'alsof
je ze kan aanraken'. Ze schrijft:
„In een reflex bukken mensen
zich op straat als een vliegtuig
over de daken scheert."
De Embraers vliegen sinds
april en zomer van dit jaar naar
bestemmingen als Barcelona, Ibi-
za, Malaga en Rome (vanaf vol
gende maand). Ook de aard van
de klachten neemt volgens het
Vlaams parlementslid toe. Ge
luidsoverlast (met name weer
van de Embraer toestellen), kero-
sinegeur in woonkamers en roet-
neerslag op groenten in de omlig
gende volkstuintjes. „De meeste
omwonenden hadden geen klach
ten toen Deurne nog hoofdzake
lijk een zakenluchthaven was. De
klachten horen we pas sinds de
'In een reflex bukken mensen
zich op straat als een vliegtuig
over de daken scheert'
nieuwe toeristische bestemmin
gen."
Luchthavendirecteur Marcel
Buelens zegt in een reactie dat
Belgocontrol (waar de juiste aan-
en afVliegroutes gecontroleerd
worden) nog geen enkele mel
ding gemaakt heeft van te laag
vliegende toestellen. De Embraer
190 is veel groter dan de stan
daard zakenjets. Omdat het toe
stel op exact dezelfde hoogte aan
vliegt, kan daardoor volgens Bue
lens de indruk ontstaan dat hij
zich op geringere hoogte be
vindt.
Ook de klachten over geluidso
verlast zijn wat Buelens betreft
rijp voor het rijk der fabelen. De
moderne Embraer is met zijn ge
luidsarme motoren volgens hem
het stilste lijnvliegtuig ooit op de
luchthaven van Antwerpen. Hij
noemt de stijging van het aantal
klachten 'politiek georkestreerd'.
Buelens: „Destijds werd door me
vrouw Pira gepleit voor sluiting
van de luchthaven, omdat die
niet rendabel was. Nu de luchtha
ven dankzij inspanningen van de
exploitant positieve cijfers kan
voorleggen, wat de overheid op
termijn geld zal opleveren, wis
selt ze het geweer van schouder."
De Vlaamse overheid heeft de
exploitatie van de luchthaven vo
rig jaar oktober overgedragen aan
de Franse groep Egis.
Zo kunnen ze
de winter in
door Ondine van der Vleuten
Toen bij het COA eenmaal bekend was dat er een distributiecentrum vol
winterkleding wachtte, ontstond een meterslange rij.
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Bel onze bezorgservi-
ce: 088 0561510, of meld het op:
www.pzc.nl/geenkrant
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Vragen? Bel: 088-0139910
Uitgever
Erik van Cruijthuijsen
Sales manager
Kees van Zalinge
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht
beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in
formatie: copyright@wegener.nl
Hoofdredactie
Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
Edisonweg 37E, Vlissingen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
0118- 43 4000
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
www.pzc.nl
Redactie Walcheren.
Bevelanden en Schouwen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
E-mail: walcheren@pzc.nl;
bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-maii adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op www.pzc.nl
door Peter van den Assem
DEURNE (B). Door de toename van
het aantal vluchten en bestemmin
gen van Luchthaven Antwerpen, is
bij omwonenden het gevoel van
onveiligheid 'sterk toegenomen'.
Dat stelt het Vlaams parlements
lid Ingrid Pira (Groen) in een open
brief.
Ingrid Pira, Vlaams parlementslid