(De iiï Dit zou ik veranderen als ik minister was... 'Laat mijn kleinkind maar naar Lucie gaan' Kleuters van juf Nijsse noemen haar soms mama of oma I (D 4 ZEELAND In de kleuterklas van de 62-jarige juf Lucie Nijsse uit Heinkenszand is elk kind welkom. pzc.nl/helden Dames en heren, koeken en peren. Aju paraplu", roept juf Lucie Nijsse van basis school het Schen gehof in 's-Heer Arendskerke te gen haar kleuters. Achtenveertig ogen kijken haar aan en uit vie rentwintig monden klinkt een 'tot morgen juf Lucie'. De 62-jarige Lucie Nijsse uit Heinkenszand is, wat je noemt, een échte door de wol geverfde kleuterjuf, komt nog van de kweekschool. Oh zeker, ze was enigszins verrast door de nomina tie. „Alles wat ik hier doe is voor mij namelijk zó vanzelfsprekend. Ik sta er voor mijn school en de kinderen, punt uit." Al 43 jaar gaat ze fluitend naar haar werk. „Die stralende smoel tjes. Daar doe je het voor." Ieder kind is welkom in de klas van Lu cie. Zo nam ze een aantal jaren ge leden een kindje met spina bifida (open ruggetje) op. Het onderwij zen van een kind met een dusdani ge lichamelijke beperking vraagt om aanpassingen. Niet alleen in denken, maar ook in doen. Voor Lucie geen probleem. De rest van het team stond er gelukkig ook achter. „De komst van Colin was zo'n verrijking. Ik heb in dat jaar zoveel geleerd. Sinds Colin heb ben kinderen in mijn ogen geen handicap meer. Ze hebben een be perking." Het jongetje was aangewezen op de lichamelijke hulp van Lucie. Dat was best zwaar, geeft ze toe. Ondanks het feit dat hij spalken droeg liet ze hem zo veel mogelijk zelf doen. „Wilde hij in de zand bak? Ga er maar in. 'Hier zijn mijn handen', zei ik dan tegen hem. Ik 'Hoeveel antwoorden wil je? Als ik minister zou zijn, dan zou ik alleen mensen op het ministe rie aanstellen die feeling heb ben met onderwijs. Mensen af komstig van de onderwijswerk- vloer en géén economen. Ik zou ook iets willen doen aan de grootte van de klassen. Zou er nu eindelijk eens voor zorgen dat de groepen niet groter zijn dan 24 leerlingen met daarbij ook nog extra handen in de klas. En last but zeker not least zou deze minister van Onderwijs iets veranderen aan de (ci- to)toetscultuur. Het Nederland se onderwijs slaat door in alles wat er getoetst moet worden.' laat jou nooit vallen. Ik laat kinde ren niet vallen. Letterlijk en fi guurlijk niet." Saamhorigheid De komst van Colin bracht een enorm gevoel van saamhorigheid in Lucie's klas: al zijn klasgenoot jes wilden hem helpen. „Mijn mooiste schoolmoment was de reactie van de kinderen op Colin, die aan het eind van dat school jaar zelfstandig lopend de klas bin nen kwam. Het was doodstil in de klas. Ineens roept er één: 'Colin, jij loopt! En de anderen gingen spontaan klappen. Uit het niks." Na 43 jaar voor de klas is Nijsse nog net zo gedreven als toen. Toen ze als 18-jarig meisje van de kweekschool kwam. Ze laat zich niet gek maken door de werkdruk én de stapels administratie die in de loop van de jaren beiden hoger zijn geworden. Sterker nog, ze groeit nog steeds mee met de on derwijsontwikkelingen. De huidi ge manier van lesgeven, waarbij kinderen zelf meer verantwoorde lijkheden krijgen én op hun ni veau kunnen werken, spreekt haar meer aan dan de periode waarin de leerkracht meer als baas voor de klas stond. „Vroeger was ik aan het woord. Praten, praten, praten. Nu is het woord aan de kinderen en ze hebben meer keuzevrijheid. In het verleden vertelde je de leer- Alles wat ik hier doe is voor mij namelijk zó vanzelfsprekend. Ik sta er voor mijn school en de kinderen, punt uit' lingen waar ze aan móesten wer ken, maar als ik vandaag geen zin heb om ramen te lappen, doe ik het toch ook niet. Ze mogen keu zes maken en zichzelf zijn." Dat laatste kost de leerlingen van juf Lucie overigens geen moeite. „Ze noemen me soms oma of mama." A lie Kooiman uit Hein kenszand is sinds acht jaar Lucie's buurvrouw. Zij vindt dat Lucie Nijs se wel eens een keer in het zonne tje gezet mag worden vanwege haar tomeloze inzet voor de school in 's-Heer Arendskerke. „Ik vind het heel knap dat je, net als Lucie, al 43 jaar met zoveel enthousiasme én inzet nog steeds zó vrolijk naar je werk gaat. On danks dat de werkdruk zo geste gen is en de klassen steeds voller raken. De basis is, dat wat er ook gebeurt, ze oog blijft houden voor het kind. Welke handicap een kind ook heeft." Vooral kinderen die op één of 'Lucie weet op één of andere manier een hele klas medeverantwoordelijk te maken voor het welzijn van een kind' andere manier in het nauw zitten, die elders niet of nauwelijks wor den geaccepteerd. Lucie weet op één of andere manier een hele klas medeverantwoordelijk te ma ken voor het welzijn van een kind." Kippenvel „Een aantal jaren geleden heeft ze een jongetje in de klas gehad met spina bifida. Toen dat jongetje aan het eind van het jaar kon lopen zei Lucie tegen haar kleuters: kijk eens jongens, wat wij als klas voor elkaar hebben gekregen. Daar krijg ik kippenvel van", zegt de buurvrouw. „De vanzelfsprekend heid waarmee ze haar werk uit voert is bewonderenswaardig. Ik heb zelf een kleinkind met een handicap. Je ziet het niet aan haar, maar ze mag door die handicap nergens naar de kinderopvang, omdat ze het eng vinden. Dan denk ik: nou laat mijn kleinkind maar naar Lucie gaan, want daar is ze welkom." Lucie laat niemand vallen De PZC zet gedurende acht weken de helden van het onderwijs in het zonnetje: mensen die het verschil maken op basisscholen en middel bare scholen in Zeeland. Wilt u ook iemand nomineren? Kijk dan op de website www.pzc.nl/helden. Lucie Nijsse van basisschool het Schengehof in 's-Heer Arendskerke is een échte door de wol geverfde kleuterjuf die al 43 jaar fluitend naar haar werk gaat. foto's Marcelle Davidse door Winnie de Witte-van Dam Lucie Nijsse, kleuterjuf Alie Kooiman is Lucie's buurvrouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 36