DE GORGELS Werken van tijdgenoten die elkaar nooit ontmoetten hangen naast elkaar CULTUUR SHOW 29 Taart' maakt kans op Europese filmprijs Ttoeede druk voor boek Myjer Het materiaal: kleurkrijt en karton. Kosten: nog geen 10 euro. Toch is 'De Schreeuw' van Edvard Munch door zijn hartstocht een van de meest onbetaalbare kunstwerken ter wereld. Het hangt nu tijdelijk in Amsterdam. Show Entertainment De kinderserie Taart van de VPRO is geno mineerd voor de prestigieuze Prix Geneve. De tv-fïlm Vrij van Laura van Dijk maakt eveneens kans op die prijs. Taart is ook in de race voor een Gouden Kalf: regisseur Schwab ontving die nominatie vorige week. JOCHEM MYJER Het kinderboek De Gorgels van ca baretier Jochem Myjer is binnen twee weken toe aan de tweede druk. Het kwam vorige week bin nen op de tweede plaats van de boeken-bestsellerlijst. Over de beveiliging en wijze van het recen te transport van Oslo naar Amsterdam doet Maite van Dijk, conservator van het Van Gogh Museum, nauwelijks mede delingen. Alleen: „Dat is met de grootst mogelijke zorg geregeld, we wilden geen enkel risico lopen. Want De Schreeuw is van onschatbare waar de. Er zijn vier versies. Wij hebben nu de oer-variant die nooit op de markt komt, omdat Edvard Munch (1863-1944) het stuk naliet aan de stad Oslo. Maar een later werk is drie jaar terug voor 120 miljoen dollar ge veild, een record." Die voortdurende, actuele interes se in De Schreeuw - gemaakt in 1893 - is volgens Van Dijk te danken aan het bijna tastbare angstgevoel dat het zelf portret van Munch uitstraalt. Daar om trekken exposities volle zalen, be hoort de beeltenis tot de meest popu laire Halloween-vermomming, draagt de moordenaar in de Scream-films zo'n masker en is er nu zelfs een digitale emoticon voor op je smartphone. De Noor Edvard Munch baseerde De Schreeuw op een traumatische per soonlijke ervaring. Van Dijk: „In 1892 'Er zijn vier versies van het schilderij. Wij hebben de oer-variant die nooit op de markt komt' maakte Munch, toen 28 jaar, met een aantal vrienden bij zonsondergang een wandeling op een brug bij een fjord. De grootsheid van de natuur, het licht en het uitzicht troffen hem zo dat hij zich plotseling eenzaam en nietig voelde. Hij kreeg een soort pa niekaanval. En die emotie heeft Munch verpakt in De Schreeuw. Heel rauw, heel simpel. Met kleurkrijt op karton. De bruine tinten in het werk zijn niet aangebracht, dat is gewoon de ondergrond die je ziet. Juist door die eenvoud herkent iedereen de af beelding en de bijbehorende vragen: Wie ben ik, wat doe ik hier en wat heeft het leven voor zin? Het mooie is dat je - wanneer je goed kijkt - ziet dat het eigenlijk niet de figuur is die schreeuwt, maar de natuur." Munch heeft een breed publiek, dat zich nu al roert via sociale media. Liefhebber Anita van Leyden móet snel naar Amsterdam: „Ik ben totaal geen kunstkenner maar dit schilderij raakte me direct. De sfeer, het unhei mische, de donkerte. Ik begreep met een wat de maker bedoelde." Naast De Schreeuw zijn er nog 59 andere werken van Munch naar Amsterdam getransporteerd voor de combina tie-expositie MunchVan Gogh die op 25 september open gaat. Het is een dubbeltentoonstelling omdat het werk van de tijdgenoten verschillende raakvlakken heeft, al dus Van Dijk. „Bij beiden staan exi stentiële thema's als lijden, angst en troost centraal en bij beiden is de uit- voering simpel en toegankelijk. Zo wel Van Gogh als Munch worstelde met het leven en alle twee hebben ze tijd doorgebracht in een inrichting." Munch en Vincent van Gogh (1853-1890) hebben elkaar voor zover bekend nooit ontmoet. Wat de Noor van de Nederlander onderscheidt, is dat hij zijn kunst plugde, veel meer dan Van Gogh. Munch is te zien als een voorloper op marketinggebied. Van Dijk: „In 1892 verbood Berlijn een expositie van zijn werk: te schan dalig en confronterend. Er was onder meer een afbeelding - ook nu in Am sterdam - van een doodziek kind te zien. De wanhoop spat er vanaf. Dat wilde de stad niet. Munch besloot daarop eigen tentoonstellingsruimtes te huren en maakte van het verbod een aanbeveling. De expositie werd een doorslaand succes." DONDERDAG 17 SEPTEMBER 2015 Cultuur Eindelijk hoort Van Gogh 'De Schreeuw' 'De Schreeuw' werd giste ren opgehangen in het Van Gogh Museum. foto Bas Czerwinski/ANP door Annemart van Rhee Maite van Dijk Van Gogh Museum Zelfportretten van Munch (onder) en Van Gogh lijken op elkaar. 'Munch Van Gogh', te zien van 25 sep tember 2015 tot 17 januari 2016 in het Van Gogh Museum Amsterdam, dagelijks 9.00 tot 18.00 uur, zaterdag tot 22.00 uur. Toegangsprijs 17 euro, houders Mu seumkaart gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29