Ierse prijsvechter vliegt vier keer per dag tussen Dublin en Schiphol
ECONOMIE 23
Michael O'Leary noemt KLM een
luchtvaartdinosaurus'. „Ze moeten
vooral zo doorgaan", sneert de topman.
Omzetstijging
bouw zet door
Belgische bierbrouwer Inbev
wil SabMiller overnemen
Stressbal in granaatvorm
^eerlijke vózck ik ie kerfstv^k^Rtie/
SCHIPHOL. Goed, Ryanair gaat van
af oktober dus vliegen tussen Am
sterdam en Dublin, vier keer per
dag. Dat wisten we al, maar Mi
chael O'Leary wil best nog eens
vertellen wat de Nederlandse con
sument daaraan heeft. „Aer Lin-
gus (de Ierse nationale luchtvaart
maatschappij, SvM) en KLM heb
ben op die route ongeveer 500 jaar
samengespannen om mensen af
te zetten, en dat deden ze zeer suc
cesvol. Maar nu bieden wij onder
dak aan de vluchtelingen die hier
aan willen ontsnappen."
Over het randje, die verwijzing
naar de vluchtelingencrisis? Wel
licht. Het zal niet de eerste keer
zijn dat de onconventionele Ierse
topman mensen voor het hoofd
stoot. Hij is groot geworden door
het anders te doen dan anderen.
De Ierse prijsvechter vervoert in
middels meer dan 90 miljoen pas
sagiers per jaar. O'Leary draagt
nog steeds een spijkerbroek, en
gooit er af en toe een welgemeend
'fuck' tussendoor. Schiphol dus.
Het heeft even geduurd voordat
Ryanair er een voet tussen de
deur had en vooralsnog is het met
één concrete bestemming ook
niet veel meer dan dat. Al te sap
pel maakt de Ier zich daar niet
om. „Ik weet dat veel mensen in
deze ruimte denken dat Schiphol
het centrum van de wereld is,
maar dat is niet het geval. Voor
ons is het gewoon een van de vele
luchthavens in Europa." Als de
mogelijkheid zich voordoet, zou
hij echter best meer bestemmin
gen willen bevliegen vanaf Am
sterdam: Londen, Madrid, Barcelo
na, Rome, Milaan. „Bestemmin
gen waar de ticketprijzen nu nog
veel te hoog zijn. We willen graag
meer plekken, maar het aantal ge
schikte slots (de tijdsperiode waar
binnen een vliegtuig mag opstij
gen of landen op een luchthaven)
is veel te klein. Dat verandert van
zelf. KLM zal niet op zoveel be
stemmingen blijven vliegen als
het nu doet."
O'Leary herhaalt het nog maar
eens: maatschappijen als KLM
kunnen zich beter concentreren
op intercontinentale vluchten.
Ryanair en co zorgen wel dat reizi
gers zich binnen Europa door de
lucht kunnen verplaatsen. Of hij
'Voor ons bij Ryanair
is Schiphol gewoon
een van de vele
luchthavens in
Europa vanwaar we
kunnen vliegen'
zich geen zorgen maakt over de
KLM-plannen om Transavia tot
een budgetmaatschappij om te
vormen? „Ja, enorm. Ik slaap er
niet van. Sterker nog, gedurende
de acht jaar dat ze daar nu mee be
zig zijn, is het iedere week het eer
ste punt op onze vergadering. Zijn
de piloten het er trouwens al mee
eens, of liggen ze nog dwars?"
Zijn bijtende cynisme treft niet al
leen KLM-dochter Transavia. „Air
France met Hop!, Lufthansa met
Germanwings of Eurowings of wel
ke fucking wings dan ook... Stop
met dat geklooi, geef het nou
maar op. Ze zullen nooit zo goed
koop worden als wij." Maar wat
moeten de traditionele maatschap
pijen dan? O'Leary krijgt drie keer
de vraag wat hij zou doen als hij
de baas van Air France KLM was.
Een serieus antwoord komt er
niet. „Vooral zo doorgaan", zegt
hij de eerste keer. „Bij Ryanair sol
liciteren", is de tweede keer het
antwoord. De derde keer: „Ik ben
de baas van een bedrijf met een
marktwaarde van 18 miljard. Waar
om zou ik dan willen overstappen
naar een bedrijf dat 2 miljard
waard is?"
De omzet in de bouwnijverheid
lag in juli 5 procent hoger dan in
dezelfde maand een jaar geleden.
Juli was de eerste maand waarin
door particulieren geen gebruik
meer kon worden gemaakt van
het verlaagde btw-tarief voor re
novatie en herstel van wonin
gen. In juni was de bouwomzet
nog 23 procent hoger dan een
jaar terug. De toename in juli
was dus lager, maar de groei
hield voor de tiende maand op
rij aan. De bouwers van wonin
gen en bedrijfsgebouwen boek
ten in juli een omzetstijging van
7,5 procent ten opzichte van vo
rig jaar. Ook de opbrengsten van
schilders, stukadoors en timmer
bedrijven steeg: met 5,7 procent.
Bierbrouwer SABMiller staat
open voor gesprekken met zijn
rivaal AB InBev over een overna
me, wanneer dit goede waarde
biedt voor zijn aandeelhouders.
Er zou inmiddels op hoog ni
veau telefonisch contact geweest
tussen de twee, aldus ingewij
den. Het in Brussel genoteerde
AB InBev is 's werelds grootste
brouwer met merken als Stella
Artois, Corona, Hoegaarden, Bud-
weiser, Leffe en Beck's. Het liet
eerder op de dag weten een bod
te willen doen op de mondiale
nummer twee, het
Brits-Zuid-Afrikaanse SABMil
ler. Dat produceert behalve
Grolsch onder meer ook Fos
ter's, Peroni en Dorada. Het sa
mengaan van de twee zou dan
ook de grootste bierbrouwer ter
wereld creëren, ver voor de num
mer drie Heineken. Het fusiecon
cern zou een marktwaarde heb
ben van circa 218 miljard euro.
Een concreet bod is overigens
nog niet gedaan maar zal, inclu
sief overgenomen schulden, vol
gens kenners zeer waarschijnlijk
ruim boven de 100 miljard euro
oplopen. Dat is direct de groot
ste deal in de biersector in de ge
schiedenis en een van de groot
ste overnames wereldwijd ooit.
Waarschijnlijk moeten de bedrij
ven in geval van een overname
onderdelen afstoten om goedkeu
ring te krijgen van de mededin
gingsautoriteiten.
Vertrek op 10 oktober Vertrek op 16 oktober
Vertrek op 19 oktober
Effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67
NU VANAF
DONDERDAG 17 SEPTEMBER 2015
Baas Ryanair leest KLM de les
door Sander van Mersbergen
Topman Michael
O'Leary gisteren tij
dens zijn persconferen
tie op Schiphol.
foto Marco de Swart/EPA
Michael O'Leary, topman Ryanair
DEN HAAG
252
Aan de cao-tafels onderhandelen
werkgevers en vakbonden
de laatste maanden stevig
door. De eerdere achterstand
in afgesloten cao's is nu
grotendeels ingelopen.
Veel lang openstaande cao's,
waarvan de einddatum al
een tijd was verstreken,
zijn vernieuwd. Dat meldde
werkgeversvereniging AWVN
gisteren. In totaal werden
dit jaar al 252 cao's afgesloten,
ongeveer evenveel als in
voorgaande jaren in dezelfde
periode.
LONDEN
LONDEN. Het is maar de vraag of de 'granaatstressbal' in veel landen
zal worden toegelaten. Maar het kneedbare gummygranaatje ligt nu
wel op de Defence and Security Equipment beurs in Londen. Naast al
lerhande wapentuig dat wel ontploft, foto Neil Hall/Reuters.
effeweg.nl
Saas Grund - Wallis va.€299
8 daagse busreis halfpension
Kroatië, Eiland Krk va €299
8 daagse busreis halfpension
Prachtig Ierland va.€499
8 daagse busreis halfpension
Stedentrip Berlijn va. 119
4 daagse busreis logies en ontbijt
Stedentrip Londen va. 169
4 daagse busreis logies en ontbijt
Parijs en va. €259
Disneyland® Paris
4 daagse busreis logies en ontbijt
Berlijn en Polen va.€229
5 daagse busreis halfpension
Portugal en Spanje va.€699
15 daagse busreis halfpension
Kroatië, Dubrovnik va.€769
15 daagse busreis halfpension
Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en p.p.
Exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. ^51^ scr