Ierse prijsvechter vliegt vier keer per dag tussen Dublin en Schiphol ECONOMIE 23 Michael O'Leary noemt KLM een luchtvaartdinosaurus'. „Ze moeten vooral zo doorgaan", sneert de topman. Omzetstijging bouw zet door Belgische bierbrouwer Inbev wil SabMiller overnemen Stressbal in granaatvorm ^eerlijke vózck ik ie kerfstv^k^Rtie/ SCHIPHOL. Goed, Ryanair gaat van af oktober dus vliegen tussen Am sterdam en Dublin, vier keer per dag. Dat wisten we al, maar Mi chael O'Leary wil best nog eens vertellen wat de Nederlandse con sument daaraan heeft. „Aer Lin- gus (de Ierse nationale luchtvaart maatschappij, SvM) en KLM heb ben op die route ongeveer 500 jaar samengespannen om mensen af te zetten, en dat deden ze zeer suc cesvol. Maar nu bieden wij onder dak aan de vluchtelingen die hier aan willen ontsnappen." Over het randje, die verwijzing naar de vluchtelingencrisis? Wel licht. Het zal niet de eerste keer zijn dat de onconventionele Ierse topman mensen voor het hoofd stoot. Hij is groot geworden door het anders te doen dan anderen. De Ierse prijsvechter vervoert in middels meer dan 90 miljoen pas sagiers per jaar. O'Leary draagt nog steeds een spijkerbroek, en gooit er af en toe een welgemeend 'fuck' tussendoor. Schiphol dus. Het heeft even geduurd voordat Ryanair er een voet tussen de deur had en vooralsnog is het met één concrete bestemming ook niet veel meer dan dat. Al te sap pel maakt de Ier zich daar niet om. „Ik weet dat veel mensen in deze ruimte denken dat Schiphol het centrum van de wereld is, maar dat is niet het geval. Voor ons is het gewoon een van de vele luchthavens in Europa." Als de mogelijkheid zich voordoet, zou hij echter best meer bestemmin gen willen bevliegen vanaf Am sterdam: Londen, Madrid, Barcelo na, Rome, Milaan. „Bestemmin gen waar de ticketprijzen nu nog veel te hoog zijn. We willen graag meer plekken, maar het aantal ge schikte slots (de tijdsperiode waar binnen een vliegtuig mag opstij gen of landen op een luchthaven) is veel te klein. Dat verandert van zelf. KLM zal niet op zoveel be stemmingen blijven vliegen als het nu doet." O'Leary herhaalt het nog maar eens: maatschappijen als KLM kunnen zich beter concentreren op intercontinentale vluchten. Ryanair en co zorgen wel dat reizi gers zich binnen Europa door de lucht kunnen verplaatsen. Of hij 'Voor ons bij Ryanair is Schiphol gewoon een van de vele luchthavens in Europa vanwaar we kunnen vliegen' zich geen zorgen maakt over de KLM-plannen om Transavia tot een budgetmaatschappij om te vormen? „Ja, enorm. Ik slaap er niet van. Sterker nog, gedurende de acht jaar dat ze daar nu mee be zig zijn, is het iedere week het eer ste punt op onze vergadering. Zijn de piloten het er trouwens al mee eens, of liggen ze nog dwars?" Zijn bijtende cynisme treft niet al leen KLM-dochter Transavia. „Air France met Hop!, Lufthansa met Germanwings of Eurowings of wel ke fucking wings dan ook... Stop met dat geklooi, geef het nou maar op. Ze zullen nooit zo goed koop worden als wij." Maar wat moeten de traditionele maatschap pijen dan? O'Leary krijgt drie keer de vraag wat hij zou doen als hij de baas van Air France KLM was. Een serieus antwoord komt er niet. „Vooral zo doorgaan", zegt hij de eerste keer. „Bij Ryanair sol liciteren", is de tweede keer het antwoord. De derde keer: „Ik ben de baas van een bedrijf met een marktwaarde van 18 miljard. Waar om zou ik dan willen overstappen naar een bedrijf dat 2 miljard waard is?" De omzet in de bouwnijverheid lag in juli 5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar geleden. Juli was de eerste maand waarin door particulieren geen gebruik meer kon worden gemaakt van het verlaagde btw-tarief voor re novatie en herstel van wonin gen. In juni was de bouwomzet nog 23 procent hoger dan een jaar terug. De toename in juli was dus lager, maar de groei hield voor de tiende maand op rij aan. De bouwers van wonin gen en bedrijfsgebouwen boek ten in juli een omzetstijging van 7,5 procent ten opzichte van vo rig jaar. Ook de opbrengsten van schilders, stukadoors en timmer bedrijven steeg: met 5,7 procent. Bierbrouwer SABMiller staat open voor gesprekken met zijn rivaal AB InBev over een overna me, wanneer dit goede waarde biedt voor zijn aandeelhouders. Er zou inmiddels op hoog ni veau telefonisch contact geweest tussen de twee, aldus ingewij den. Het in Brussel genoteerde AB InBev is 's werelds grootste brouwer met merken als Stella Artois, Corona, Hoegaarden, Bud- weiser, Leffe en Beck's. Het liet eerder op de dag weten een bod te willen doen op de mondiale nummer twee, het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMil ler. Dat produceert behalve Grolsch onder meer ook Fos ter's, Peroni en Dorada. Het sa mengaan van de twee zou dan ook de grootste bierbrouwer ter wereld creëren, ver voor de num mer drie Heineken. Het fusiecon cern zou een marktwaarde heb ben van circa 218 miljard euro. Een concreet bod is overigens nog niet gedaan maar zal, inclu sief overgenomen schulden, vol gens kenners zeer waarschijnlijk ruim boven de 100 miljard euro oplopen. Dat is direct de groot ste deal in de biersector in de ge schiedenis en een van de groot ste overnames wereldwijd ooit. Waarschijnlijk moeten de bedrij ven in geval van een overname onderdelen afstoten om goedkeu ring te krijgen van de mededin gingsautoriteiten. Vertrek op 10 oktober Vertrek op 16 oktober Vertrek op 19 oktober Effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67 NU VANAF DONDERDAG 17 SEPTEMBER 2015 Baas Ryanair leest KLM de les door Sander van Mersbergen Topman Michael O'Leary gisteren tij dens zijn persconferen tie op Schiphol. foto Marco de Swart/EPA Michael O'Leary, topman Ryanair DEN HAAG 252 Aan de cao-tafels onderhandelen werkgevers en vakbonden de laatste maanden stevig door. De eerdere achterstand in afgesloten cao's is nu grotendeels ingelopen. Veel lang openstaande cao's, waarvan de einddatum al een tijd was verstreken, zijn vernieuwd. Dat meldde werkgeversvereniging AWVN gisteren. In totaal werden dit jaar al 252 cao's afgesloten, ongeveer evenveel als in voorgaande jaren in dezelfde periode. LONDEN LONDEN. Het is maar de vraag of de 'granaatstressbal' in veel landen zal worden toegelaten. Maar het kneedbare gummygranaatje ligt nu wel op de Defence and Security Equipment beurs in Londen. Naast al lerhande wapentuig dat wel ontploft, foto Neil Hall/Reuters. effeweg.nl Saas Grund - Wallis va.€299 8 daagse busreis halfpension Kroatië, Eiland Krk va €299 8 daagse busreis halfpension Prachtig Ierland va.€499 8 daagse busreis halfpension Stedentrip Berlijn va. 119 4 daagse busreis logies en ontbijt Stedentrip Londen va. 169 4 daagse busreis logies en ontbijt Parijs en va. €259 Disneyland® Paris 4 daagse busreis logies en ontbijt Berlijn en Polen va.€229 5 daagse busreis halfpension Portugal en Spanje va.€699 15 daagse busreis halfpension Kroatië, Dubrovnik va.€769 15 daagse busreis halfpension Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en p.p. Exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. ^51^ scr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23