Markthal is vooral bald^rwziiLfü Belcentrales en helpdesks groeien als kool Robots zwoegen in overslagbedrijf RO 24 ECONOMIE In Casablanca en Rabat zijn grote IT-firma s neergestreken. Ook callcenters bedienen de Frans- en Nederlandstalige markt. Wie proble men heeft met een te- lefonie- maatschap- pij of wor stelt met computersoftware en daarvoor de klantenservice belt, heeft tegenwoordig een behoorlij ke kans doorgeschakeld te worden naar Marokko. Naar de call-agents van het be drijf DP Services bijvoorbeeld, in een van de zijstraten van Boule vard Mohamed V in Tanger. Op een bovenverdieping staan 24 seats; bel-units bemand door Ne- derlandstaligen die klanten te woord staan. „Soms zet ik ook thuiswerkers in", zegt eigenaar Adil El Harrous (36). „Daarmee houd ik mijn bedrijf flexibel, kan ik inspelen op de vraag." De geboren Haaksbergenaar waagde de sprong naar Marokko een jaar of zeven geleden en heeft sinds 2013 zijn eigen bedrijf. Hij ging niet naar Marokko vanwege het politieke klimaat in Neder land, want 'door mensen als Wil- ders heb ik me nooit aangespro ken gevoeld'. Nee, hij wilde naar Marokko om iets op te bouwen in een branche die hij al kende. In Neder land was de concurrentie groot, maar in Marokko lag telemarke ting 'nog helemaal open'. Zijn doel: zijn medewerkers goed oplei den ('ik loop het wetboek dat voor deze branche geldt met ze door'), een goede service bieden, de zaak uitbouwen. „En dan verkopen, zo dat ik op mijn 45e kan stoppen. Dat kan hier, in Nederland zou me dat niet lukken." El Harrous is een van de hon derden Nederlandstaligen die naar Marokko kwamen voor werk in de groeiende nearshore-markt (de dichtbij-variant van offshore). Marokko zette er de afgelopen ja ren zwaar op in; het trok bedrij ven met (soms) vrijstelling van btw en andere belastingvoorde len, en met infrastructuur. In Ca sablanca en Rabat zijn kantoorpar ken uit de grond gestampt waar IBM, Dell en HP neerstreken. Marokko wilde op die manier werkgelegenheid creëren voor het leger jonge, hoger opgeleide werk zoekenden. Met succes; in 2013 werkten volgens het ministerie van Financiën ruim 50.000 men sen achter telefonische helpdesks, vooral voor de Franse markt, en dat aantal moet groeien tot 100.000. In 2013 zette de branche een geschatte 950 miljoen euro om, volgens het ministerie. Volgens commercieel directeur Dirk van Leeuwen van Webhelp, met 8.500 werknemers de groot- 'Goede service bieden, de zaak uitbouwen, en dan verkopen. Dat kan hier' ste in Marokko, heeft de aantrek kingskracht van Marokko te ma ken met de nabijheid. Klanten wil len met regelmaat langs kunnen komen en Marokko is maar een paar uur vliegen. Verder is er nauwelijks tijdsver schil. Webhelp heeft ook mensen in Suriname, maar daar moeten de call-agents 's nacht werken om klanten in Nederland te kunnen helpen. „Dan betaal je extra en is het verloop groter. En in landen als India spreken ze ook nog eens vrijwel alleen Engels." Toch is het niet alleen maar ho sanna. De nearshore-parken in Ca sablanca en Rabat lopen goed en in het centrum van Tanger is er eén in aanbouw, maar op andere plekken gaat het moeizamer. En het aandeel van de Nederlandstali ge markt in Marokko 'moet je nog niet overdrijven', zegt Van Leeu wen. „Er werken een kleine dui zend Nederlandstaligen in de sec tor. Maar er zit groei in, we willen onze Nederlandse tak gaan uitbou wen." Onderzoek wijst uit dat 78 pro cent van de bezoekers geld uit geeft in de hal, tegen 71 procent in januari. Bovendien nam het aantal gasten met 15 procent toe: er kwamen vorige week 151.000 mensen over de vloer. Totaal staat de teller nu op 7,7 miljoen. „Ik verwacht dat we voor 1 okto ber de 8 miljoen bezoekers nog wel halen." Uit een grote enquête, die vo rige week donderdag en zaterdag onder zeshonderd bezoekers van het foodwalhalla aan de Binnen rotte werd gehouden, blijkt dat 55 procent van de ondervraagde Markthalgangers afkomstig is uit plaatsen buiten de Rijnmond en het buitenland. Rotterdammers noemen de 6 dagen Berlijn Kurfürstendamm 8 dagen Praag en Bohemen 10 dagen Toscane, Florence, Pisa en Elba 8 dagen Balatonmeer en Budapest 8 dagen Donaudal en Wenen Doorgeschakeld naar Marokko door Rik Coverde Adil El Harrous DP Services door Marcel Potters ROTTERDAM. Het gaat de Rotter damse Markthal voor de wind. Het merendeel van de bezoekers komt van buiten de stad. De rechtgeaarde Rotterdammer moet de koopkathedraal, die bijna een jaar geleden werd geo pend, nog ontdekken. Nederlands sprekende call-agents aan het werk. foto Rik Coverde RU/C v.a. slechts v.a. slechts v.a. slechts Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Brochure en boekingen: (0318) 58 09 58 www.bolderman.nl Vertrekdata: 26 Oktober Al m ComfortI Urabi Caiiifafftm*. Vertrekdata: 26 Oktober Vertrekdata: 17 Oktober Vertrekdata: 19 Oktober Vertrekdata: 17 Oktober

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24