ZEELAND 11 4^% Tussen Kunst Kitsch) de exposi tie met recent werk van Beerens in kunstcentrum Willem 3 in Vlis- singen opent. Beerens laat daar vier nieuwe schilderijen zien, die onder de titel 'sublieme verbeel ding van het landschap' worden gepresenteerd. Vier: dat klinkt bescheiden. Ne men we de afmetingen in ogen schouw, dan is er zeker geen spra ke van bescheidenheid. Eerder van gulheid. De schilderijen van Beerens zijn landschap pen op zich. Hij werkt op ei gen geschept aquarelpapier en verwerkt materialen als zand en schelp- gruis. Voor de bewonderaar die zijn monu mentale wer ken vijfjaar ge leden voor het laatst in het echt zag, ligt de vraag voor de hand: hoe en in welke richting heeft de kunstenaar zich ontwik keld? Beerens: „Je kunt zeggen dat ik mijn werkwijze nog meer heb geïntensiveerd. Daarmee bedoel ik, dat er in de recente schilde rijen nog meer technieken wor den gecombineerd. Je ziet stuk ken olieverf en aquarel. Voor het eerst heb ik er ook etsen in ver werkt. En sommige stukjes zijn op koper geschilderd. Al die ver schillende elementen vloeien in het schilderij samen tot één beeld. Het kost tijd om zo'n schil derij te maken. Als ik er twee per jaar produceer, is het wel op." Johnny Beerens - Expositie 13/9 t/m 1/11 in Willem 3; film 13/9 en 19/9 CineCity in Vlissingen In Zeeland en ook daarbuiten is Beerens bekend van zijn grote muurschilderingen: de druppels op de Oostburgse watertoren en de broden en de vissen op de graansilo in Breskens. Wat die laatste schildering betreft is de schilder niet echt optimistisch, het is zeer de vraag of de silo als beeldmerk van de haven kan over leven. Is Beerens een Zeeuwse schil der? „Zo zie ik mezelf niet", ant woordt hij. „Mijn motie ven zijn veel breder. Wat ik schilder balan ceert vaak op de grens van land en zee. Er zijn mensen die dat Zeeuws noemen. Maar ik vind die mo tieven net zo hard aan de kust van Bre- tagne. Als ik in Zeeland op zoek ga naar oernatuur, dan blijkt alles toch wel door men senhanden ge maakt. Nou wil dat ook weer niet alles zeggen, want ook wat door mensenhanden is gemaakt wordt na verloop van tijd weer natuur. Maar, eerlijk gezegd, ik voel me ei genlijk meer Noor dan Zeeuw. Elk jaar ben ik wel een paar maan den in het hoge noorden. De taal spreek ik niet, maar in het West-Zeeuws-Vlaams kom je een heel eind. In de omgeving van Tromso voel ik me thuis. De weidsheid, de ruigte. Je vindt daar ook klakkers, net als in Zeeland. Ik neem zand en schelpjes mee uit Noorwegen. Terug in Breskens ga ik in gedachten weer naar dat hoge noorden. Wat ik heb gezien probeer ik op mijn schilderijen te reconstrueren, in mijn hoofd ver dicht ik de motieven. Zo ontstaan er beelden, schilderijen, waarop ik probeer de tijd stil te zetten. Als het goed is verlies je alle besef van tijd, als je naar mijn werk kijkt. Tastbaar gemaakte tijd, zo kun je het ook zeggen. Beschouw mijn werk maar als een tegenhan ger van de vluchtige werkelijk heid die vandaag de dag via beeld schermen tot ons komt." De schilder in Breskens heeft in een periode van dertig jaar in ternationale faam verworven. Voor zover hij weet is er niemand ter wereld die zijn manier van werken hanteert. Hij heeft ook geen voorbeeld of inspirator. En zegt: „Ik maak oorspronkelijk werk. Dat is dus werk, dat nog niet gemaakt is. Kwam ik iemand tegen, die op mijn manier zou werken, dan zou dat een shock zijn. Een heel grote shock." VRIJDAG 11 SEPTEMBER 2015 ie meer Noor dan Zeeuw' Aura Maris II: aquarelverf op diver se soorten en lagen zelf geschept en gestructureerd aquarelpapier, vermengd met schelpen, schelpen gruis, fossiele haaientanden, nylon draad van aangespoelde visnetten, gelijmd op doek, gespannen over pa neel. In combinatie met gedeelten in 24-karaats bladgoud en eitempe- ra en olieverf op doek en koper plaat; 152x104x12 cm. Terra Maris II: aquarelverf en verdunde acrylverf op diverse soorten en lagen zelf geschept en gestructureerd aqua relpapier vermengd met schelpen, schelpengruis, fossiele haaientanden, nylondraad van aangespoelde visnetten, ge lijmd op doek, gespannen over paneel. In combinatie met gedeelten in acrylverf, glaspoeder, eitempera en olieverf op paneel, doek en koperplaat. De palen zijn deels beschilderde etsafdrukken, samengesteld en opgebouwd uit vele afzonderlijke etsplaten en afdrukken; 100 x 200 x 12 cm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43