CULTUUR SHOW 29 Derde 'Bridget Jones' zoomt in op baby Geen film over Robin Williams Show Entertainment Meesterchoreograaf Hans van Manen (83) creëerde ruim honderdvijftig werken. Vanaf zaterdag danst Het Nationale Ballet er vier in het programma Hans van Manen Live. 'Als ik een ballet maak, denk ik absoluut niet aan emotionele dingen.' Renée Zellweger en Colin Firth spelen de hoofdrollen in Bridget Jones's Baby, de derde film over de onhandige vrijgezelle Bridget. De opnamen voor de film, gebaseerd op de columns van Helen Fielding uit 2006, begin nen volgende maand in Engeland. Er komt voorlopig geen filmbio grafie over het leven van de ac teur en komiek Robin Williams. Geen enkele van de circa twintig scripts die rouleren krijgen goed- kering van de nabestaanden. Hij heeft een heerlijke va kantie gehad in Frank rijk. Met zijn partner Henk van Dijk huurde Hans van Manen een huis in het zuiden, no digde vrienden uit en deed een paar weken niets. Behalve uitge breid dineren. Op de terugweg nog drie dagen in Parijs en toen terug naar Amsterdam. Maar wie denkt dat hij daarna thuis achter de gera niums is gaan zitten, heeft het mis. Van Ma nen kwam meteen in actie in de studio's van Het Nationale Ballet, dat de komende weken vier van zijn choreografieën danst. Een daarvan is Metaforen, het ballet met een pas de deux voor twee mannen, dat bij de première in 1965 voor veel opschudding zorgde. En ook het legendarische videobal let Live, een choreografie voor een danseres en een cameraman uit 1979, is opnieuw te zien. „Het bijzondere van dit programma is dat ik er eigenlijk geen pas voor hoef te doen. Metaforen is dit jaar vijftig jaar oud, ook de andere balletten heb ik jaren gele den gemaakt en alles is professioneel op vi deo vastgelegd door Henk van Dijk. Mijn balletmeesters, ex-danseressen Rachel Beau- jean en Mea Venema, studeren ze met de dansers in. Het ziet er gemakkelijk uit, maar de dans moet wel goed op de muziek worden uitgevoerd. Aan het eind van de re petitieperiode zet ik alleen nog even de puntjes op de i. Dat is mooi, want ik kan te genwoordig ongelooflijk lui zijn met het lijf. Niet met het hoofd, hoor. Dat draait op volle toeren." „Ik doe al jaren geen en kele oefening meer. Mis schien dat ik af en toe voor de sier nog een paar pliés heb ge daan, mijn benen een beetje heen en weer heb gegooid om een goede indruk te maken op de dansers, maar verder niets. Ik kom de stu dio in, begroet iedereen en dan beginnen we. Ik gooi mezelf er gewoon in. Natuurlijk kan ik me totaal niet meer zo bewegen als ik dat vroeger kon, dus ik ben altijd erg ver baasd dat de dansers toch precies begrijpen wat ik bedoel. Een buitenstaander zou den ken: wanneer begint hij nou eens te dan sen? Wat ik wel doe, is veel mensen uitnodi gen om bij mij thuis te komen eten. Dan moet je gerechten bedenken, boodschap pen doen en koken. Daar word je fit en ge lukkig van." „Je komt ervoor naar een studio, waar de dansers op je zitten te wachten. Je laat een stukje muziek horen. En dan moet jij ter plekke, met hen samen, passen bedenken. Dat is eng, omdat je in je blote kont staat. Het is kwetsbaar, want je wilt het telkens weer goed doen. Maar je moet wel, dat heb ik van jongs af aan geleerd." „We hebben een geweldig publiek. Dat weet heel goed waarvoor het naar het thea ter komt en waardeert enorm wat het ziet. rm Maar - en nu word ik echt heel boos - de danskunst wordt gediscrimineerd: er is veel te weinig media-aandacht. Aan een schrij ver of een beeldend kunstenaar die te gast is in een talkshow op televisie wordt nooit gevraagd welke dansvoorstellingen hij heeft gezien. Soms lijkt het wel of dans hier gewoon niet bestaat, zet dat er maar bij. Het gaat niet over mij, ik heb mijn kansen wel gekregen, maar als het al die tijd zo was geweest, was ik nooit verder gekomen." „Het moeten twee dansers zijn die samen dat grote podium een tijd kunnen vullen. Daarvoor kies je altijd dansers die niet al leen technisch goed zijn, maar bij wie je ook op de persoonlijkheid valt. Er ontstaat een band, iets van een erotische lading, bij het maken. Tussen de dansers onderling -of ze nou hetero- of homoseksueel zijn en tussen de dansers en mij. Ik hou van dan sers die er helemaal voor gaan, die zich vol ledig geven. Die passie is sexy, dat is belang rijker dan pure schoonheid." „Nee, het blijft altijd een vak. Mijn keuze voor de dansers is persoonlijk, maar dan be ginnen we een ballet te maken en dat is pu re compositie: je hebt de ruimte, muziek en goedgetrainde lichamen. Ik heb nog nooit iets van hun of mijn privéleven gebruikt in mijn balletten." r „Aan het eind van het 19e eeuw- se ballet The sleeping beauty laat choreograaf Marius Petipa de J? vrouw optillen door de man: zij eindigt op zijn schouder en opent haar armen. Betekenis: ze hebben elkaar gevonden. Je kunt dat ook beschouwen als een abstracte con structie met twee lichamen. Ik dacht: laat ik diezelfde bewegingen eens cho reograferen met een man en een man. 'Jij behandelt die opgetilde man als een vrouw,' was het commentaar. Dat was pre cies wat ik wilde, maar hij blijft echt wel een man, hoor." „Net als bij een aantal van mijn man-vrouwduetten, waarbij de vrouw en de man even sterk zijn en elkaar uitdagen. 'Jij laat de vrouw winnen,' hoor ik dan. Sommige mensen hebben daar moeite mee en dan is het dus nodig om het te laten zien. Het mannenduet gaat niet over homo seksualiteit, maar het werkt wel emancipe rend." „Ik ben geen dromer. Ik werk met de mooie mensen die ik tegenkom, ik ontmoet mijn leven lang al bijzondere muzen. Alles wat er gebeurt in mijn leven, is meegenomen. Ik vind het geweldig dat er nu weer een heel programma met werken van mij wordt gedanst. Ik heb fijne vrienden. En ik hoop dat ik nog lang met Henk samen kan blij ven. Dat is eigenlijk al prachtig." VRIJDAG 11 SEPTEMBER 2015 Cultuur door Jacq. Algra Hoe blijft u in vorm? Doet u nog elke dag oefeningen? Choreografie is een raar vak, heeft u ooit gezegd. Waarom? Vindt u dat het goed gaat met de dans in Nederland? 'Alles wat er gebeurt in mijn leven, is meegenomen'. foto Erwin Olaf Kunnen we de 'balletten voor twee' beschou wen als een soort dubbelportretten? Zijn de dingen die op het toneel tussen hen ge beuren geënt op gebeurtenissen in uw leven? V ure passi is sen Met uw pas de deux heeft u gesleuteld aan de traditione le rolpatronen uit het klas sieke ballet. In Metaforen zien we twee mannen sa men dansen. Hoe kwam u op dat idee? Heeft u nog dromen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29