I.7OO Reiziger claimt vaker schade koptelefoon Deel melkveehouders wil melkquota terug Consumentenbond onderzoekt kosten en baten comfort class ECONOMIE 23 'Griekenland kan weer groeien' E.ON gaat niet splitsen De comfort class biedt meer plek en meer service. Maar er zijn grote verschillen tussen de maatschappijen. Als Griekenland eenmaal weer op een goede en fat soenlijke manier wordt be stuurd, kan het econo misch weer groeien. Minis ter van Financiën en euro- groepvoorzitter Jeroen Dijs- selbloem zei dat gisteren tijdens opnames van NRT College Tour. Volgens Dijs- selbloem is Griekenland de cennialang slecht bestuurd en was er corruptie, geen integere overheid en werk te de publieke sector niet. Goed bestuur maakt het verschil, zei Dijsselbloem. Het Duitse energieconcern E.ON ziet af van de ge plande afsplitsing van zijn kerncentrales in een nieuw bedrijf en het verwacht dit jaar fors verlies te lijden als gevolg van de lage energie prijzen. E.ON besloot in het najaar van 2014 zijn 3 kerncentra les (goed voor 8 procent van de productie) samen met de kolen- en gascentra- les in een zelfstandige on derneming onder te breng en. Dat besluit hing samen met de wens van de Duitse overheid om kernenergie af te schaffen. DEN HAAG. Het klinkt fijn, com fort class vliegen. Je betaalt meer, maar krijgt ook meer: extra been ruimte, extra service. Toch? Kijk uit, waarschuwt de Consu mentenbond. De ene comfort class is de andere niet. De ene maatschappij geeft 16 centimeter extra, terwijl je bij de concurrent maar een centimeter of vijf krijgt. De comfort class houdt in een vliegtuig het midden tussen de re latief goedkope economy class en de dure business class. Niet alleen qua prijs: ook in het vliegtuig zelf zit de comfort class tussen de busi ness (voorin) en economy (achter in). De klasse werd 25 jaar geleden geïntroduceerd door het Taiwane se EVA Air. Inmiddels hebben veel meer maatschappijen zo'n klasse. Vanaf Schiphol zijn er ze ven maatschappijen die vluchten met comfort class aanbieden. Voor de nieuwe editie van de Reisgids zocht de Consumenten bond uit wat je eigenlijk aan extra's krijgt op zo'n stoel. En, ook belangrijk: wat betaal je er voor? Het goede nieuws: je krijgt in alle gevallen sowieso iets extra's als je meer betaalt voor comfort. Maar de verschillen zijn groot. Opvallend: bij maatschappijen uit Azië, waar mensen gemiddeld toch een stuk kleiner zijn dan hier, is de extra beenruimte het grootst. Cathay Pacific biedt op vluchten naar Hongkong liefst 16 Cathay Pacific biedt op vluchten naar Hongkong liefst 16 centimeter extra in de comfort class centimeter extra aan comfort class passagiers: 87 om 71 centimeter. EVA Air en China Southern Airli nes doen daar met 13 centimeter meer weinig voor onder. Op reizen naar de VS is 8 tot 11,5 centimeter extra beenruimte gemeengoed. Een tweede opval lende bevinding: dezelfde maat schappij hanteert per bestemming een andere definitie van de ruim te die in de comfort class wordt ge boden. KLM bijvoorbeeld biedt op zijn meeste bestemmingen 84 cen timeter beenruimte aan reizigers die exta voor hun ticket betalen. Maar wie met de blauwe vloot naar Peking vliegt, krijgt slechts 79 centimeter. Wat extra beenruimte is pret tig, natuurlijk, maar het is ook prettig als je er niet al te veel voor moet betalen. De meerprijzen die maatschappijen vragen, wisselen nogal. De eerder genoemde vlucht van Cathay Pacific bijvoorbeeld, naar Hongkong, kost je liefst 853 euro extra; 1.543 euro in plaats van 690. Dat heeft wel wat weg van de prijs in duurste tariefklasse. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je in de business class nóg meer extra's krijgt: een brede stoel, een aparte incheckbalie, je mag meer bagage meenemen en je mag eer der aan boord. Bij de KLM-vlucht naar Hong kong gelden die voordelen alle maal niet, maar dat zie je dan ook terug in de prijs. Een comfort stoel kost 'slechts' 220 euro meer dan een plaats in de economy. Belangrijkste boodschap van de Consumentenbond: kijk vóórdat je een duurdere stoel boekt goed wat er tegenover de meerprijs staat. Verschillende internetsites kunnen helpen om dat te checken, bijvoorbeeld seat- guru.com. De verzekeraar maakt na elke zo mer een lijstje van de meest ge melde bagageschades. Koptele foons staan dit jaar voor het eerst in de top tien. Voorheen luisterden de meeste vakantie gangers muziek met oordopjes, maar tegenwoordig geeft een toe nemend aantal de voorkeur aan grotere headphones. Deze zijn duurder en daardoor gevoeliger voor diefstal. Mobieltjes zijn met een aandeel van 19 procent goed voor de meeste claims. Op plaats twee staan tabiets en e-readers (16 procent), gevolgd door zonne brillen (14 procent). Koptele foons behelzen 4 procent van de meldingen. Ook zag de Europee sche door de crisis in Grieken land een toename van claims op de annuleringsverzekering. De bond zegt dat er ander beleid nodig is dat boeren helpt in tijden van crisis. Het liefst ziet de NVM de melkquota weer terugkomen, maar daarvan hebben de beleids bepalers al gezegd dat dit niet gaat gebeuren. Een andere oplossing zou volgens de bond zijn om boe ren te belonen die minder melk aanleveren. „Kom met gepaste maatregelen", aldus een woord voerder van de bond. „We willen veilige en eerlijke productie. Op deze manier de markt vrij laten, werkt gewoon niet." Niet alle melkveeboeren zijn ontevreden. Land- en tuinbouworganisatie LTO zei eerder wel tevreden te zijn met de 500 miljoen euro. De organisatie blijft aandringen op marktmaatregelen om de zuivel- markt in evenwicht te brengen maar ziet niks in een herinvoe ring van de melkquotering of het belonen van melkveehouders die minder melk gaan produceren. LTO constateert ook dat er voor dergelijke ideeën nauwelijks draagvlak bestaat binnen Europa. Circa 60 procent van de Neder landse melkveehouders is aange sloten bij LTO Nederland. Eerder waren de varkensboeren en akker bouwers ontevreden met de steun die vooral ten goede komt aan melkveehouders. Zij pleitten voor een eerlijkere verdeling. VRIJDAG 11 SEPTEMBER 2015 DEN HAAG 1,9 De economie van Ierland is in het tweede kwartaal opnieuw sterk gegroeid. De aanwas beliep 1,9 procent op kwartaalbasis. Daarmee is Ierland de sterkst groeiende economie van de eurozone. De groei in het eerste kwartaal werd bijgesteld tot 2,1 procent. Voor heel 2015 wordt in Dublin gerekend op een economische groei van 6 procent. DUSSELDORF Investeerder Springwater Capital neemt Imtech Spanje over. Ook de dochterondernemingen in Chili, Peru en Marokko maken onderdeel uit van de transactie. Bij Imtech Spanje, gevestigd in Madrid, werken ruim 1.700 mensen. Het onderdeel heeft een jaarlijkse omzet van circa 150 miljoen euro. Imtech Spanje bestaat uit twee divisies die technische oplossingen bieden aan de bouwsector en de industrie. Springwater Capital is een investeringsmaatschappij met een hoofdkantoor in Zwitserland. Flinke prijs voor extra comfort in vliegtuig door Sander van Mersbergen Installatie van een comfort class in een vliegtuig van KLM. foto Gerald van Daalen/ANP AMSTERDAM. Vakantiegangers claimen bij hun verzekeraar steeds vaker schade aan koptele foons. Ook voor beschadigde of gestolen smartphones en tabiets worden meer claims ingediend, blijkt uit cijfers van Europeesche Verzekeringen. foto Getty Images PUTTEN. Een deel van de Nederland se melkveehouders is niet tevre den met de steunmaatregelen ter waarde van 500 miljoen euro die de Europese Commissie eerder de ze week aankondigde. Volgens vak bond NMV begrijpt de politiek niet waar het om gaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23