I.7OO
Reiziger claimt vaker
schade koptelefoon
Deel melkveehouders
wil melkquota terug
Consumentenbond onderzoekt kosten en baten comfort class
ECONOMIE 23
'Griekenland
kan weer
groeien'
E.ON gaat
niet splitsen
De comfort class
biedt meer plek en
meer service. Maar
er zijn grote
verschillen tussen
de maatschappijen.
Als Griekenland eenmaal
weer op een goede en fat
soenlijke manier wordt be
stuurd, kan het econo
misch weer groeien. Minis
ter van Financiën en euro-
groepvoorzitter Jeroen Dijs-
selbloem zei dat gisteren
tijdens opnames van NRT
College Tour. Volgens Dijs-
selbloem is Griekenland de
cennialang slecht bestuurd
en was er corruptie, geen
integere overheid en werk
te de publieke sector niet.
Goed bestuur maakt het
verschil, zei Dijsselbloem.
Het Duitse energieconcern
E.ON ziet af van de ge
plande afsplitsing van zijn
kerncentrales in een nieuw
bedrijf en het verwacht dit
jaar fors verlies te lijden als
gevolg van de lage energie
prijzen.
E.ON besloot in het najaar
van 2014 zijn 3 kerncentra
les (goed voor 8 procent
van de productie) samen
met de kolen- en gascentra-
les in een zelfstandige on
derneming onder te breng
en. Dat besluit hing samen
met de wens van de Duitse
overheid om kernenergie
af te schaffen.
DEN HAAG. Het klinkt fijn, com
fort class vliegen. Je betaalt meer,
maar krijgt ook meer: extra been
ruimte, extra service. Toch?
Kijk uit, waarschuwt de Consu
mentenbond. De ene comfort
class is de andere niet. De ene
maatschappij geeft 16 centimeter
extra, terwijl je bij de concurrent
maar een centimeter of vijf krijgt.
De comfort class houdt in een
vliegtuig het midden tussen de re
latief goedkope economy class en
de dure business class. Niet alleen
qua prijs: ook in het vliegtuig zelf
zit de comfort class tussen de busi
ness (voorin) en economy (achter
in).
De klasse werd 25 jaar geleden
geïntroduceerd door het Taiwane
se EVA Air. Inmiddels hebben
veel meer maatschappijen zo'n
klasse. Vanaf Schiphol zijn er ze
ven maatschappijen die vluchten
met comfort class aanbieden.
Voor de nieuwe editie van de
Reisgids zocht de Consumenten
bond uit wat je eigenlijk aan
extra's krijgt op zo'n stoel. En, ook
belangrijk: wat betaal je er voor?
Het goede nieuws: je krijgt in alle
gevallen sowieso iets extra's als je
meer betaalt voor comfort.
Maar de verschillen zijn groot.
Opvallend: bij maatschappijen uit
Azië, waar mensen gemiddeld
toch een stuk kleiner zijn dan
hier, is de extra beenruimte het
grootst. Cathay Pacific biedt op
vluchten naar Hongkong liefst 16
Cathay Pacific biedt
op vluchten
naar Hongkong liefst
16 centimeter extra in
de comfort class
centimeter extra aan comfort class
passagiers: 87 om 71 centimeter.
EVA Air en China Southern Airli
nes doen daar met 13 centimeter
meer weinig voor onder.
Op reizen naar de VS is 8 tot
11,5 centimeter extra beenruimte
gemeengoed. Een tweede opval
lende bevinding: dezelfde maat
schappij hanteert per bestemming
een andere definitie van de ruim
te die in de comfort class wordt ge
boden. KLM bijvoorbeeld biedt op
zijn meeste bestemmingen 84 cen
timeter beenruimte aan reizigers
die exta voor hun ticket betalen.
Maar wie met de blauwe vloot
naar Peking vliegt, krijgt slechts
79 centimeter.
Wat extra beenruimte is pret
tig, natuurlijk, maar het is ook
prettig als je er niet al te veel voor
moet betalen. De meerprijzen die
maatschappijen vragen, wisselen
nogal. De eerder genoemde vlucht
van Cathay Pacific bijvoorbeeld,
naar Hongkong, kost je liefst 853
euro extra; 1.543 euro in plaats van
690. Dat heeft wel wat weg van de
prijs in duurste tariefklasse. De
eerlijkheid gebiedt te zeggen dat
je in de business class nóg meer
extra's krijgt: een brede stoel, een
aparte incheckbalie, je mag meer
bagage meenemen en je mag eer
der aan boord.
Bij de KLM-vlucht naar Hong
kong gelden die voordelen alle
maal niet, maar dat zie je dan ook
terug in de prijs. Een comfort
stoel kost 'slechts' 220 euro meer
dan een plaats in de economy.
Belangrijkste boodschap van de
Consumentenbond: kijk vóórdat
je een duurdere stoel boekt goed
wat er tegenover de meerprijs
staat. Verschillende internetsites
kunnen helpen om dat te
checken, bijvoorbeeld seat-
guru.com.
De verzekeraar maakt na elke zo
mer een lijstje van de meest ge
melde bagageschades. Koptele
foons staan dit jaar voor het
eerst in de top tien. Voorheen
luisterden de meeste vakantie
gangers muziek met oordopjes,
maar tegenwoordig geeft een toe
nemend aantal de voorkeur aan
grotere headphones. Deze zijn
duurder en daardoor gevoeliger
voor diefstal. Mobieltjes zijn met
een aandeel van 19 procent goed
voor de meeste claims. Op plaats
twee staan tabiets en e-readers
(16 procent), gevolgd door zonne
brillen (14 procent). Koptele
foons behelzen 4 procent van de
meldingen. Ook zag de Europee
sche door de crisis in Grieken
land een toename van claims op
de annuleringsverzekering.
De bond zegt dat er ander beleid
nodig is dat boeren helpt in tijden
van crisis. Het liefst ziet de NVM
de melkquota weer terugkomen,
maar daarvan hebben de beleids
bepalers al gezegd dat dit niet gaat
gebeuren. Een andere oplossing
zou volgens de bond zijn om boe
ren te belonen die minder melk
aanleveren. „Kom met gepaste
maatregelen", aldus een woord
voerder van de bond. „We willen
veilige en eerlijke productie. Op
deze manier de markt vrij laten,
werkt gewoon niet." Niet alle
melkveeboeren zijn ontevreden.
Land- en tuinbouworganisatie
LTO zei eerder wel tevreden te
zijn met de 500 miljoen euro. De
organisatie blijft aandringen op
marktmaatregelen om de zuivel-
markt in evenwicht te brengen
maar ziet niks in een herinvoe
ring van de melkquotering of het
belonen van melkveehouders die
minder melk gaan produceren.
LTO constateert ook dat er voor
dergelijke ideeën nauwelijks
draagvlak bestaat binnen Europa.
Circa 60 procent van de Neder
landse melkveehouders is aange
sloten bij LTO Nederland. Eerder
waren de varkensboeren en akker
bouwers ontevreden met de steun
die vooral ten goede komt aan
melkveehouders. Zij pleitten voor
een eerlijkere verdeling.
VRIJDAG 11 SEPTEMBER 2015
DEN HAAG
1,9
De economie van Ierland
is in het tweede kwartaal
opnieuw sterk gegroeid.
De aanwas beliep
1,9 procent op
kwartaalbasis. Daarmee
is Ierland de sterkst
groeiende economie van
de eurozone. De groei in
het eerste kwartaal werd
bijgesteld tot 2,1 procent.
Voor heel 2015 wordt in
Dublin gerekend op een
economische groei van
6 procent.
DUSSELDORF
Investeerder Springwater
Capital neemt Imtech
Spanje over. Ook de
dochterondernemingen in
Chili, Peru en Marokko
maken onderdeel uit van
de transactie. Bij Imtech
Spanje, gevestigd in
Madrid, werken ruim 1.700
mensen. Het onderdeel
heeft een jaarlijkse omzet
van circa 150 miljoen euro.
Imtech Spanje bestaat uit
twee divisies die
technische oplossingen
bieden aan de bouwsector
en de industrie.
Springwater Capital is een
investeringsmaatschappij
met een hoofdkantoor in
Zwitserland.
Flinke prijs voor extra
comfort in vliegtuig
door Sander van Mersbergen
Installatie van een comfort class in een vliegtuig van KLM.
foto Gerald van Daalen/ANP
AMSTERDAM. Vakantiegangers
claimen bij hun verzekeraar
steeds vaker schade aan koptele
foons. Ook voor beschadigde of
gestolen smartphones en tabiets
worden meer claims ingediend,
blijkt uit cijfers van Europeesche
Verzekeringen.
foto Getty Images
PUTTEN. Een deel van de Nederland
se melkveehouders is niet tevre
den met de steunmaatregelen ter
waarde van 500 miljoen euro die
de Europese Commissie eerder de
ze week aankondigde. Volgens vak
bond NMV begrijpt de politiek niet
waar het om gaat.