HARTOrZII I 7 Hoogbegaafden leggen de lat zo hoog voor zichzelf dat ze bang zijn om fouten te maken Denken, voelen, botsen Hoogbegaafden leggen de lat voor zichzelf zo hoog dat ze bang zijn om fouten te maken daar. „Het thema staat in Neder land al langer op de kaart dan in België," zegt ze. „Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in Nijme gen bestond al tien jaar toen ik in 1998 begon. De kennis was er, maar in de praktijk gebeurde er weinig mee. In België is meer begeleiding in het basisonderwijs, in Nederland springen scholen in het voortgezet onderwijs eerder op de kar. Een zorgwekkende ontwikkeling in Ne derland, vind ik dat veel ervarings deskundigen aan de slag gaan met hoogbegaafdheid: ouders die zelf hoogbegaafd zijn en hun ervaring extrapoleren. Dat is zorgwekkend, omdat hoogbegaafdheid divers is. Er zijn zo veel verschillen dat uit gaan van je eigen ervaring verkeerd kan uitpakken, omdat die verschil len een andere aanpak vereisen." Exentra, het expertisecentrum waarvan Kieboom bestuurder is, werkt niet alleen met hoogbegaafde kinderen en jongeren, maar juist ook met hun ouders, leerkrachten. In oudercursussen wordt uitgelegd wat hoogbegaafdheid is, hoe ouders kunnen reageren op hun kind en hoe ze hun kind kunnen leren dat fouten maken niet erg is. „Hoogbe gaafde kinderen leggen de lat zo hoog voor zichzelf, dat ze hang zijn om fouten te maken," zegt Kie boom. „Een appel tekenen betekent voor hen een perfecte appel teke nen, compleet met kleurnuances en alle details. Lukt dat niet, dan vin den ze dat ze falen. Of ze zien dat hun tekening zo afwijkt van die van de andere kinderen, dat ze denken dat die van hen niet goed is. Onder presteren is dan een mogelijk ge- volg. Zeker, zo'n kind is anders, is speciaal. Het is van belang om het kind niet speciaal te maken, maar om zijn kaders te gebruiken. Als je als ouder, maar ook als leerkracht beter begrijpt hoe die kaders wer ken, kan zo'n kind weer gewoon kind zijn. Zadel hem of haar vooral niet op met een hoog verwachtings patroon: 'Hoezo, kun jij dat niet? Zo slim als jij bent?' Dat is verschrikke lijk voor een kind dat van nature al alles in twijfel trekt - eerst en vooral zichzelf. Het is onwaarschijn lijk wat we bereiken door de omge ving op te leiden en te steunen." Met ouder- en leerkrachtcursussen probeert Kieboom de valkuilen van hoogbegaafde kinderen weg te nemen, of op z'n minst minder diep te maken. „Het zou fantastisch zijn als de hegeleiding voor alle hoogbe gaafde kinderen toegankelijk zou zijn, ongeacht hun stand of de draagkracht van hun ouders. Helaas is dat nu nog een obstakel." Verkeerde diagnose Een volgende stap wat Kieboom be treft, zou de omslag naar volwasse nen zijn. Toen de volwassenen van nu kind waren, bestonden ADHD, Asperger noch hoogbegaafdheid. Veel volwassenen weten niet dat ze hoogbegaafd zijn, laat staan dat hun omgeving weet hoe ermee om te gaan. „Los van het feit dat veel hoogbe gaafden een foutieve diagnose uit het autismespectrum of ADHD krij gen - wat goed mogelijk is, omdat de verschillen niet altijd eenvoudig vast te stellen zijn - heeft het be drijfsleven geen idee hoe het hoog begaafden het beste kan inzetten. Veel hoogbegaafden werken ver onder hun niveau. Met begeleiding is er zo veel meer uit te halen. Het is zalig om te zien hoe hoogbegaafden systemen en strategieën bedenken, hoe scherp ze signalen oppikken, hoe snel ze kunnen schakelen zon der dat ze het zelf in de gaten heb ben. Het zou fantastisch zijn als daarmee meer kon worden gedaan. Mijn doel is niet om zo veel moge lijk hoogbegaafden te 'ontdekken', maar om ze te laten functioneren, te laten profiteren van hun ongekende capaciteiten en vooral om ze geluk kig te laten zijn met wie ze zijn." dinsdag 8 September 2015 GO 44 Hoogbegaafde kinderen zijn niet alleen slim, hun hersens werken ook op gevoelsniveau in overdrive. Ze beschik ken over een hoger be wustzijn dan de meeste mensen, zijn zeer per fectionistisch en leggen de lat (te) hoog voor zichzelf. Daarnaast be schikken ze over een groot rechtvaardig heidsgevoel en hebben ze een kritische instel ling. Tezamen vormt dat wat onderzoeker en hoogbegaafdheidsex pert Tessa Kieboom het 'zijnsluik' noemt. Gevol gen daarvan kunnen zijn dat ze zich meer dan andere kinderen zorgen maken, zich snel dingen aantrek ken, twijfelen aan zich zelf ('kan ik dat wel?'), gevoelig zijn voor stem mingen en kritiek, maar ook dat ze zelf feilloos de tekortkomingen van anderen (in hun ogen) zien. Botsingen met ou ders en leerkrachten zijn daardoor niet on gewoon. 44 Professor dr. Tessa Kieboom: 'Mijn doel is om hoogbegaafden te laten functioneren en profiteren van hun ongekende capaciteiten.'. FOTO'S ARIE KIEVIT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 52