Fotografe Clea Betlem gaf Film by the Sea iets te kiezen
ZEELAND 9
Clea Betlem maakte dit jaar de
poster voor Film by the Sea. Er
moest een keuze worden gemaakt
was even sprake van dat de niet
uitverkoren posters gebruikt zou
den worden voor andere onderde
len van het filmfestival. Echter, ex
terne adviseurs die op de kracht
van dat ene, unieke beeld hamer
den, kregen gelijk, zodat de niet
op plaats één geëindigde foto's he
lemaal uit beeld verdwenen. „Ik
kan daarin wel meegaan", zegt de
fotografe, „één beeld werkt naar
het publiek toe sterker. Wat niet
wegneemt dat ik me ook kan voor
stellen dat mensen verrast zijn als
ze steeds een andere poster van
het festival te zien krijgen."
Clea Betlem herinnert zich hoe
ze eerder dit jaar met haar 'land
scape scouting' begon. Het regen
de. In de duinen bij Haamstede
zag ze veel bebouwing in de omge
ving van de vuurtoren. „Toen",
vertelt ze, „brak de zon door de
wolken. Het licht was zo fantas
tisch, ik begon te gillen van vreug
de. Ik wist vanaf dat moment: dit
is een gezegend project."
Van eerdere filmposters wist ze
dat er vaak naar een zeemeermin
achtige uitstraling was gestreefd.
Dat paste ook bij haar project: „Je
ziet het op alle posters terug. In
de jurk zitten glitters verwerkt.
Die schittertjes doen denken aan
de zee. En - heb ik me laten vertel
len - de sfeer van de foto's doet
daardoor ook aan de filmposters
van Cannes denken. Het zijn ech
te blikvangers geworden."
Dat de foto's in de loop van het
proces bewerkt zijn, daar doet de
fotografe niet moeilijk over. „Alle
beelden zijn bewerkt in Photo
shop. Daar wordt nog altijd een
beetje raar tegenaan gekeken.
Maar vroeger, in de donkere ka
mer, werd er ook tegengehouden
en doorgedrukt. Een foto is net als
film, je wilt mensen naar een an
dere wereld brengen."
ve. Dat maakt het fotograferen er
niet gemakkelijker op."
Wat haar betreft is dat met de
beelden bij de Zeeuwse vuurto
rens volledig geslaagd. Zelf kan ze
nog steeds moeilijk een favoriet
aanwijzen. Ze is het wel eens met
de beslissing van Film by the Sea
om voor dat ene beeld van het
Zeeuws meisje met de traan op
haar wang te gaan. Anderzijds: er
'Of het nou een
fabrieksdirecteur is, of
een professioneel
model, ik wil dat ze hun
sluier afleggen'
'Toen brak de zon
door de wolken.
Ik wist vanaf dat
moment: dit is een
gezegend project'
tieme moment, precies die secon
de dat er iets los komt. Voor mij
voelt dat altijd magisch, je bereikt
precies dat mensen op de foto uit
stralen dat ze alles loslaten, ze ge
ven zich over. Overigens is dat in
deze tijd van selfies niet gemakke
lijker geworden. Mensen zijn te
genwoordig veel bewuster van
hoe ze op een foto overkomen.
Daardoor is er minder snel overga-
De poster van het
aanstaande festi
val Film by the
Sea in Vlissingen
(li t/m 20 septem
ber) is al enkele
weken in heel Zeeland te zien.
Een Zeeuws meisje in de duinen
bij Burgh-Haamstede, de beroem
de vuurtoren op de achtergrond.
Wat we als publiek meestal niet
onder ogen krijgen is het traject
van twijfelen en kiezen, dat voor
afgaat aan de definitieve keuze.
De Maastrichtse fotografe Clea
Betlem, die dit jaar opdracht
kreeg om de foto voor de poster te
maken, gunt ons een kijkje in
haar keuken.
Naast de foto die uiteindelijk
op de grote filmposter terecht is
gekomen, waren er nog drie ande
re opnamen in de race. Een va
riant met deur in de duinen op
Schouwen, en twee andere bij de
lage vuurtoren van Westkapelle.
Voor de fotografe zelf stond in elk
geval vast dat beide vuurtorens ui
terst beeldgeniek waren. De
Schouwse door zijn schuine be
schildering, de Westkappelse door
zijn maat. Clea Betlem: „Je ziet
het op de foto's van Westkapelie.
Het model torent boven de vuurto
ren uit. Ik weet zeker dat je dat
nergens ter wereld voor elkaar
krijgt met een vuurtoren."
De fotografe kan nog steeds en
thousiast worden over het werk
voor de filmposter. Natuurlijk met
ruime dank aan model Suzan Tols-
ma, actrice en regisseuse. „Want",
zegt Clea Betlem, „als fotograaf
probeer ik de ziel van mijn model
te raken. Of het nou een fabrieks
directeur is, of een professioneel
model, ik wil dat ze hun sluier af
leggen. Er ligt een focus op het ul-
DINSDAG 8 SEPTEMBER 2015
Vier posters, één winnaar
De vier posters van Clea Betlem zijn
van vrijdag 11 t/m zondag 20 septem
ber te zien in restaurant de Kromme
Watergang in Slijkplaat.
De vier posters die Clea Betlem
voor het festival Film by the Sea
maakte. De poster hiernaast werd uit
verkoren en is nu overal op groot for
maat te zien. De drie beelden hieron
der vielen af. Links en midden zijn
bij de vuurtoren van Westkapelle ge
maakt. Rechtsonder is een variant op
het uitverkoren beeld. De deur is la
ter in de foto geshopt.
door jan van Damme