1
Dit zou ik veranderen
als ik minister was...
Marja is multi-inzetbare onderwijsassistente
(De dM&ït
ZEELAND 5
Onderwijsassistente Mar ja Geldof is geliefd bij collega's en leerlingen
Juf Marja schenkt
koffie op de juiste
momenten maar
staat net zo
makkelijk voor de
klas.
f
pzc.nl /helden
et is rumoerig in
groep 5 van basis
school Onder de
Wieken in
Burgh-Haamste-
de. De leerlingen
zijn verheugd, ze mogen onder
wijsassistente Marja Geldof van
daag namelijk verrassen. En dat
doen ze graag, deze juf is zeer ge
liefd, lees je van de blije gezichtjes
af. Met een smoes over een onver
wachtse biologieles - want die
geeft ze wel eens - lokken ze haar
naar het klaslokaal.
Heel even weten de leerlingen
de schijn op te houden, maar na
één vraag („Groeien bananenbo
men ook in Nederland, juf?")kun-
nen zij zich niet langer inhouden.
Verhalen over een lieve vrouw die
collega's op de juiste momenten
van koffie en thee voorziet, spel
ling als geen ander onder de knie
heeft en net zo makkelijk voor de
klas staat, passeren de revue.
De onderwijsassistente laat de
stroom complimenten, zij het
enigszins gelaten, over zich heen
komen. „Ik treed niet snel op de
voorgrond. Laat mij maar lekker
achter de schermen werken. Maar
het is natuurlijk ontzettend fijn
dat de leerlingen mij zo waarde
ren, ik voel me echt heel vereerd."
Marja werkt nu 12,5 jaar op On
der de Wieken. „Toen mijn kinde
ren hier op school zaten, sprong ik
graag bij als hulpouder. Toen er
budget vrij kwam om een onder
wijsassistent aan te nemen, vroe
gen ze mij. Mijn kinderen waren
Marja Geldof zou meer leraren
aanstellen, als ze minister van
Onderwijs was.
„Meer handen in het klaslokaal,
dat zou geen overbodige luxe
zijn volgens mij. Met het pas
send onderwijs van tegenwoor
dig is het voor veel leerkrachten
lastig om hun aandacht goed te
verdelen. En dat is ook niet
vreemd. Ik vind het een goede
ontwikkeling dat kinderen die
bijvoorbeeld ADHD hebben of
hoogbegaafd zijn gewoon mee
doen met de andere leerlingen,
maar voor de juffen en mees
ters kan het lastig zijn om ieder
kind voldoende aandacht te ge
ven. De ene leerling heeft nu
eenmaal meer aandacht nodig
dan de andere. Het zou geen
slecht idee zijn als er geld
wordt uitgetrokken om extra
leerkrachten in te huren.
Soms heb je aan één persoon
niet genoeg in de klas."
inmiddels oud genoeg, ik had wel
behoefte om aan de slag te gaan."
Als onderwijsassistent springt
ze bij waar nodig. „Ik heb zo mijn
dagelijkse bezigheden als koffie
en thee rondbrengen, maar verder
is geen dag hetzelfde. Op het ene
moment verdiep ik mij in de leer
lingenadministratie en de dag er
na sta ik voor de klas of kijk ik
toetsen na. Groep 3 en 4 zijn bij
ons erg groot, het is fijn als die
klassen af en toe gesplitst kunnen
worden. Ik vang dan een deel van
de kinderen op. Met zijn tweeën
kunnen we de leerlingen net iets
meer aandacht geven." Het is juist
die afwisseling die haar baan zo
leuk maakt, vindt ze. „Het admini
stratieve werk aan de ene kant en
de kinderen aan de andere, maken
dat ik mij nooit verveel."
Achteraf verbaast het Marja
niet, dat ze in het onderwijs te
rechtkwam. „Het was niet hele
maal nieuw voor me. Na de havo
heb ik totdat ik zwanger werd als
assistent van de schoolarts ge
werkt. Het soort werk was dus
niet nieuw, ik heb het altijd leuk
gevonden. Wat ik zo fascinerend
vind is dat je meemaakt hoe een
kind zich ontwikkelt in de loop
der jaren. Ik vind het mooi dat ik
daar getuige van mag zijn."
Een moment uit het vorige
schooljaar dat haar nog vers bij
staat is de groep 8-musical die net
'Wat ik zo fascinerend
vind is dat je meemaakt
hoe een kind zich
ontwikkelt in de loop
der jaren'
voor de zomer plaatsvond. „Dat is
altijd een bijzondere gebeurtenis.
Samen met mijn zoon, die hier
ook naar school ging, heb ik het
licht en geluid verzorgd. Het was
heel mooi om van achter de scher
men mee te krijgen hoe de leerlin
gen, die daar weken voor oefen
den, zo'n goede show verzorgden.
Wat was ik trots."
Meester Alois de Mun-
ck werkt nog niet zo
lang op Onder de
Wieken, maar weet
juf Marja's positieve eigenschap
pen moeiteloos uit zijn mouw te
schudden. En daar zou hij zomaar
een uur of wat mee door kunnen
gaan. „We zochten al een tijdje
naar een manier om haar eens
goed in het zonnetje te zetten. Als
iemand dat verdient, is zij het wel.
Als zij 's ochtends het klaslokaal
binnenkomt met een lekkere kop
koffie, maakt dat me vrolijk."
Niet lullen, maar poetsen, niet
denken maar doen. Marja's menta
liteit spreekt Alois erg aan. „Als er
iets moet gebeuren, onderneemt
'Als zij 's ochtends het
klaslokaal binnenkomt met een
lekkere kop koffie, maakt dat
me vrolijk'
ze meteen actie. Ze heeft aan wei
nig woorden genoeg. Ze werkt
drie dagen per week, maar zelfs
op haar vrije dagen is ze altijd be
reikbaar."
De functie 'onderwijsassistent'
kan in haar geval heel breed wor
den opgevat. Alois: „Ze is multi-in-
zetbaar, draait haar hand niet om
voor een technische klus. Zo heb
ben we sinds kort een nieuwe ko
pieermachine, een heel ingewik
keld ding, maar dat is geen pro
bleem voor Marja. Zij vindt wel
uit hoe het allemaal werkt."
Al net zo gemakkelijk als zij
achter de schermen te werk gaat,
staat de onderwijsassistente zo af
en toe voor de klas of begeleidt ze
een leesgroepje of een leerling in
dividueel. „Je ziet dat de leerlin
gen haar vertrouwen."
Mooi vindt Alois, net als de rest
van zijn collega's, dat Marja altijd
voor iedereen klaarstaat, maar zelf
op de achtergrond blijft. „Ze is
heel bescheiden, maar regeltvan al
les achter de schermen."
DINSDAG 8 SEPTEMBER 2015
Liefst op de achtergrond
De PZC zet gedurende acht weken
de helden van het onderwijs in het
zonnetje: mensen die het verschil
maken op basisscholen en
middelbare scholen in Zeeland.
Wilt u iemand nomineren? Ga dan
naar www.pzc.nl/helden.
door Sharon van Oost
H
i
Juf Marja te midden van enkele leerlingen van groep 5 van Onder de Wieken, foto's Dirk Jan Gjeltema
Alois de Munck, meester
Alois de Munck.
foto Dirk Jan Gjeltema