1 Dit zou ik veranderen als ik minister was... Marja is multi-inzetbare onderwijsassistente (De dM&ït ZEELAND 5 Onderwijsassistente Mar ja Geldof is geliefd bij collega's en leerlingen Juf Marja schenkt koffie op de juiste momenten maar staat net zo makkelijk voor de klas. f pzc.nl /helden et is rumoerig in groep 5 van basis school Onder de Wieken in Burgh-Haamste- de. De leerlingen zijn verheugd, ze mogen onder wijsassistente Marja Geldof van daag namelijk verrassen. En dat doen ze graag, deze juf is zeer ge liefd, lees je van de blije gezichtjes af. Met een smoes over een onver wachtse biologieles - want die geeft ze wel eens - lokken ze haar naar het klaslokaal. Heel even weten de leerlingen de schijn op te houden, maar na één vraag („Groeien bananenbo men ook in Nederland, juf?")kun- nen zij zich niet langer inhouden. Verhalen over een lieve vrouw die collega's op de juiste momenten van koffie en thee voorziet, spel ling als geen ander onder de knie heeft en net zo makkelijk voor de klas staat, passeren de revue. De onderwijsassistente laat de stroom complimenten, zij het enigszins gelaten, over zich heen komen. „Ik treed niet snel op de voorgrond. Laat mij maar lekker achter de schermen werken. Maar het is natuurlijk ontzettend fijn dat de leerlingen mij zo waarde ren, ik voel me echt heel vereerd." Marja werkt nu 12,5 jaar op On der de Wieken. „Toen mijn kinde ren hier op school zaten, sprong ik graag bij als hulpouder. Toen er budget vrij kwam om een onder wijsassistent aan te nemen, vroe gen ze mij. Mijn kinderen waren Marja Geldof zou meer leraren aanstellen, als ze minister van Onderwijs was. „Meer handen in het klaslokaal, dat zou geen overbodige luxe zijn volgens mij. Met het pas send onderwijs van tegenwoor dig is het voor veel leerkrachten lastig om hun aandacht goed te verdelen. En dat is ook niet vreemd. Ik vind het een goede ontwikkeling dat kinderen die bijvoorbeeld ADHD hebben of hoogbegaafd zijn gewoon mee doen met de andere leerlingen, maar voor de juffen en mees ters kan het lastig zijn om ieder kind voldoende aandacht te ge ven. De ene leerling heeft nu eenmaal meer aandacht nodig dan de andere. Het zou geen slecht idee zijn als er geld wordt uitgetrokken om extra leerkrachten in te huren. Soms heb je aan één persoon niet genoeg in de klas." inmiddels oud genoeg, ik had wel behoefte om aan de slag te gaan." Als onderwijsassistent springt ze bij waar nodig. „Ik heb zo mijn dagelijkse bezigheden als koffie en thee rondbrengen, maar verder is geen dag hetzelfde. Op het ene moment verdiep ik mij in de leer lingenadministratie en de dag er na sta ik voor de klas of kijk ik toetsen na. Groep 3 en 4 zijn bij ons erg groot, het is fijn als die klassen af en toe gesplitst kunnen worden. Ik vang dan een deel van de kinderen op. Met zijn tweeën kunnen we de leerlingen net iets meer aandacht geven." Het is juist die afwisseling die haar baan zo leuk maakt, vindt ze. „Het admini stratieve werk aan de ene kant en de kinderen aan de andere, maken dat ik mij nooit verveel." Achteraf verbaast het Marja niet, dat ze in het onderwijs te rechtkwam. „Het was niet hele maal nieuw voor me. Na de havo heb ik totdat ik zwanger werd als assistent van de schoolarts ge werkt. Het soort werk was dus niet nieuw, ik heb het altijd leuk gevonden. Wat ik zo fascinerend vind is dat je meemaakt hoe een kind zich ontwikkelt in de loop der jaren. Ik vind het mooi dat ik daar getuige van mag zijn." Een moment uit het vorige schooljaar dat haar nog vers bij staat is de groep 8-musical die net 'Wat ik zo fascinerend vind is dat je meemaakt hoe een kind zich ontwikkelt in de loop der jaren' voor de zomer plaatsvond. „Dat is altijd een bijzondere gebeurtenis. Samen met mijn zoon, die hier ook naar school ging, heb ik het licht en geluid verzorgd. Het was heel mooi om van achter de scher men mee te krijgen hoe de leerlin gen, die daar weken voor oefen den, zo'n goede show verzorgden. Wat was ik trots." Meester Alois de Mun- ck werkt nog niet zo lang op Onder de Wieken, maar weet juf Marja's positieve eigenschap pen moeiteloos uit zijn mouw te schudden. En daar zou hij zomaar een uur of wat mee door kunnen gaan. „We zochten al een tijdje naar een manier om haar eens goed in het zonnetje te zetten. Als iemand dat verdient, is zij het wel. Als zij 's ochtends het klaslokaal binnenkomt met een lekkere kop koffie, maakt dat me vrolijk." Niet lullen, maar poetsen, niet denken maar doen. Marja's menta liteit spreekt Alois erg aan. „Als er iets moet gebeuren, onderneemt 'Als zij 's ochtends het klaslokaal binnenkomt met een lekkere kop koffie, maakt dat me vrolijk' ze meteen actie. Ze heeft aan wei nig woorden genoeg. Ze werkt drie dagen per week, maar zelfs op haar vrije dagen is ze altijd be reikbaar." De functie 'onderwijsassistent' kan in haar geval heel breed wor den opgevat. Alois: „Ze is multi-in- zetbaar, draait haar hand niet om voor een technische klus. Zo heb ben we sinds kort een nieuwe ko pieermachine, een heel ingewik keld ding, maar dat is geen pro bleem voor Marja. Zij vindt wel uit hoe het allemaal werkt." Al net zo gemakkelijk als zij achter de schermen te werk gaat, staat de onderwijsassistente zo af en toe voor de klas of begeleidt ze een leesgroepje of een leerling in dividueel. „Je ziet dat de leerlin gen haar vertrouwen." Mooi vindt Alois, net als de rest van zijn collega's, dat Marja altijd voor iedereen klaarstaat, maar zelf op de achtergrond blijft. „Ze is heel bescheiden, maar regeltvan al les achter de schermen." DINSDAG 8 SEPTEMBER 2015 Liefst op de achtergrond De PZC zet gedurende acht weken de helden van het onderwijs in het zonnetje: mensen die het verschil maken op basisscholen en middelbare scholen in Zeeland. Wilt u iemand nomineren? Ga dan naar www.pzc.nl/helden. door Sharon van Oost H i Juf Marja te midden van enkele leerlingen van groep 5 van Onder de Wieken, foto's Dirk Jan Gjeltema Alois de Munck, meester Alois de Munck. foto Dirk Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 33