Aangrijpende verhalen van getuigen Franse Slag Ook in première Kunstenaar op eenzame hoogte In De herberg geeft Ingrid van de Linde een poëtisch beeld van de historie van een bijzonder pand in Kloetinge en van diens bewoner. ZEEUWS LUIK Twee films die tijdens het festival hun première be leven gaan over een aspect van Zeeland tij dens de Tweede Wereldoorlog: De Franse Slag in Zeeland en Geheimen achter de dijk. De Zeeuwse Documentaire Stichting presenteerde vorig jaar haar eerste film: Twee heren van stand, 200 jaar Zeeland. Nu is de tweede gereed: De Franse Slag in Zeeland. Klaas van de Ketterij en Rinke Slump vertellen in woord en beeld het verhaal van de meida gen van 1940, toen honderden Fransen in Zeeland sneuvelden. In de aanloop naar de oorlog proberen de Fransen een linie te vormen tegen de Duitsers. Wal cheren speelt daarbij een cruciale rol vanwege haar strategische lig ging als toegang tot de haven van Antwerpen. De Fransen krijgen echter weinig medewerking van Nederland en België, omdat deze landen neutraal willen blijven. Na de Duitse inval rukken de Franse troepen alsnog onmiddel lijk op naar Zeeland en Brabant. Zware gevechten volgen, vooral langs het Kanaal door Zuid-Beve land. De Franse reserve-eenhe den, met tweederangs materiaal, zijn niet opgewassen tegen de er varen en goed bewapende Duit sers. „Het leek wel materiaal uit de Eerste Wereldoorlog", zegt een van de Zeeuwse getuigen over de Fransen. „Maar ze waren dapper." Het zijn indrukwekkende ver halen die de getuigen vertellen, zo als Jaap Zuidweg die moest hel pen bij het begraven van de Fran se soldaten. „Ik had bij wijze van spreken nog nooit een dood ie mand gezien. Nu lagen er 52 rond om je." De film, waarin ook ge beurtenissen worden nagespeeld, eindigt in een pleidooi om te blij ven herdenken. Regisseur Robert Hughan richt zich in Geheimen achter de dijk vooral op de sporen van de oorlog in het landschap en de wijze waar op de strijd Zeeland heeft ge vormd. Daar wordt volgens de ini tiatiefnemers van de film (Fred Groen, Leon Joosse en Arie de Lan ge) te weinig bij stilgestaan „Niets is zo gewoon als het eruit ziet." Aan bod komt onder meer de kreek bij Westkapelle, ontstaan door het bombardement van okto ber 1944. De restanten van de des tijds nieuwe rioolwaterzuiverings installatie zijn zichtbaar in het wa ter en dienen nu als een soort rif. Une belle chanson (Matthijs Meulblok): Verslag van een zoek tocht naar het antwoord op de vraag: wat is een chanson? Meul blok belandt onder meer in Parijs, waar hij met muzikanten spreekt. Zondag 13 sept. 14.00 zaal 5 (Q&A), zaterdag 19 sept. 13.15 uur zaal 6. The irreverent trip (Eli de Smet): Zeeuwse filmmakers gin gen naar Italië voor een documen taire over de mensen achter het bijzondere schoenenmerk Iza Boa. Zaterdag 19 sept. 12.00 uur zaal 6 Renz Vos - One night, two dead (Benn Flore): De Goese schrijver en filmmaker Benn Flore verfilmde, als pilot van wat een se rie zou moeten worden, een van zijn Renz Vos-verhalen. In deze Nederlands-Engelse film roept een tv-journaliste de hulp in van de gepensioneerde politie-inspec- teur Vos bij een zaak van twee on opgeloste moorden op één avond in Utrecht. Zaterdag 19 sept. 13.45 uur zaal 5. The last dance (Daniela Giam- marino): Italiaanse zwart-wit film gebaseerd op een verhaal van - op nieuw - Benn Flore. Een bedrogen echtgenote neemt op bijzondere wijze wraak op haar ex tijdens een afscheidsdiner, in aanwezig heid van diens nieuwe vriendin. Zaterdag 19 sept. 12.15 uur zaal 4. Brave New World (Rutger van der Zwaag): Afstudeerfilm over hoe we ons kunnen - en zouden moeten - bevrijden van 'de kete nen van opzichtige consumptie'. Zaterdag 19 sept. 12.15 uur zaal 4. In het werk van beeldend kun stenaar Ingrid van de Linde uit Goes speelde beweging al tijd al een belangrijke rol. Met haar eerste film, de documen taire De herberg, maakt ze de stap naar daadwerkelijk bewegend beeld. Haar achtergrond bleek daar bij een groot voordeel. „Als kunste naar ben je gewend om goed te kij ken en dus kun je snel standpunten bepalen en een draaiboek maken." Ze werkte, in nauwe samenspraak met beeldend kunstenaar en theater wetenschapper Renée Schouwen- berg, drie jaar lang aan De herberg. Dat ze ooit een film zou maken, leek vooral een kwestie van tijd. Alleen het juiste ogenblik en het geschikte onderwerp moesten zich aandienen. Toen ze in haar geboortedorp Kloe tinge in gesprek raakte met Aad Bruijns, eigenaar van de vroegere her berg aan het Geertesplein, besefte ze dat het moment daar was. „Hij ging aan tafel zitten, pakte een oude schervenpot en begon er een verhaal over te vertellen", vertelt Van de Linde. „De behoedzaamheid en eerbied voor het oude raakten me heel diep. Ik dacht: dit wil ik in film zien. Achter de schermen was ik al aan het experimenteren met film, maar nu zag ik de mogelijkheid om het uit te voeren." De sober levende Bruijns verza melt in de herberg uiteenlopende res tanten van de oude tijd en zoekt de bijbehorende verhalen. Het pand 200 tot 250 mensen leverden een bijdrage aan De herberg. Daarmee is de film uitgroeid tot een megaproject. staat inmiddels overvol. „Het is van lieverlee een manie geworden", zegt hij in de film. „De voorwerpen heb ben geen geldwaarde, maar wel een wetenschappelijke waarde." Van de Linde verbindt de passie van Bruijns met de historie van het pand, dat sinds de zestiende eeuw uiteenlopende en vaak gecombineer de functies heeft gekend. Het was on der meer de thuishaven van Hand booggilde Sint Sebastiaan, de locatie waar recht werd gesproken en vanaf de negentiende eeuw de plaats waar verenigingen samenkwamen, zoals het leesgezelschap Lust tot Onder zoek. De diverse tijdperken heeft Van de Linde geënsceneerd, bijvoorbeeld de jaarlijkse feestavond van het lees gezelschap. De scènes worden afge wisseld met poëtische beelden van vaak van nabij gefilmde elementen van tijdloze schoonheid in het Geen gedrevener mens dan beeldend kunste naar Johnny Beerens uit Breskens, bekend van zijn minutieus geschilderde werken en muurschilderingen, waarbij over elk detail is nage dacht. Jeannice Adriaansens volgt hem in de documentaire Van wa ter de druppels. Op dat moment werkt hij aan de herschildering van een zijn bekendste werken: Levensbron, ofwel: de druppels op de watertoren van Oostburg. Dat is, na negentien jaar, dringend toe aan een restauratie. Adriaansens houdt het sober: geen introductie, geen voice- over, spaarzaam gebruik van mu ziek. Alles draait om de kunste naar, zijn werk en zijn passie. Zijn woorden, maar vooral ook zijn stiltes, vertellen het verhaal. Je ziet hem nadenken, twijfelen, geconcentreerd werken in zijn atelier en op de steiger aan de Oostburgse toren, op eenzame hoogte. „Je wil het net zo goed doen als vorige keer", zegt hij over de herschildering. „Maar lie ver nog niets beter." De beelden worden vermengd met archiefopnamen uit 1995. De gedrevenheid is onveranderd, al is de kunstenaar zichtbaar wat ouder geworden. Daarom krijgt ook het zelfportret in een van de druppels een hedendaagse versie. Hij legt de lat voor zichzelf hoog. „Als ik een werk maak of iets wil toevoegen aan al het werk dat al is gemaakt in deze wereld, moet het wel verdomd goed zijn", zegt Beerens over het arbeidsintensieve karakter van zijn oeuvre. „Ik wil ook best de moeite en tijd ervoor nemen om dat te maken. Daarom ben ik heel selectief in waar ik aan be gin." 'De Franse Slag in Zeeland', zat. 12 sept. 11.00 uur zaal 3 (met Q&A), zat. 19 sept. 10.45 uur zaal 6. 'Geheimen achter de dijk', wo. 16 sept. 15.00 uur zaal 7 (met Q&A), zat. 19 sept. 15.00 uur zaal 4. Scène uit De Franse Slag in Zeeland. Verstilde passie door Roif Bosboom 'Van water de druppels', zaterdag 13 september 15.00 uur zaal 3 (pre mière, met Q&A). Zaterdag 19 sep tember 13.45 uur zaal 4. Na afloop van de première op 13 september, om 16.15 uur, wordt een expositie met schilderijen van Johnny Beerens in kunstcentrum Wil lem 3 in de Oranjestraat in Vlissin- gen geopend. De opening wordt ver richt door Bas Hesselink, bekend van het tv-programma Tussen Kunst en Kitsch. De expositie is te bezoeken tot zondag 1 november. Van Jeannice Adriaansens is in het kader van Zeeuws Luik ook de be kroonde film 'Springtij' te zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 75