film, THEsea Duo Romi Cage jaagt muzikale droom na Freeks zoektocht ZEEUWS LUIK Maar liefst 36 recente Zeeuwse films zijn dit jaar te zien op het festival. Daaronder zijn achttien premières, die op deze en de volgende pagina's worden uitgelicht. In Onder de oppervlakte probeert Digna Sinke de wonderlijke politieke discussie rond de Hedwigepolder te reconstrueren. Tv-medium in de knel door fan 8 De verwachtingen zijn hooggespannen. De Zeeuwse band Romi Cage - met echtpaar Romy en Michaël Coomans als spil - presenteert tijdens Film by the Sea zijn debuutalbum All things we never say. Dat zou zo maar eens het begin kunnen zijn van een muzikaal succesverhaal. Wat eraan voorafging is fraai vastgelegd in de documentaire On derweg, die Eli Verhage en Etienne Manuhuwa hebben gemaakt en die tegelijk met het debuutalbum in première gaat. De kracht van de film is dat Verhage en Manuhuwa al twee jaar geleden zijn begonnen met fil men en daarmee de complete wor dingsgeschiedenis van het album hebben gevolgd. De documentaire begint met het moment dat Mi chaël en Romy ervoor kiezen zich volledig op de muziek te storten en hun dromen na te jagen. De belangrijkste droom is het opnemen van een album met ei gen werk, samen met een produ cer van naam. Ze wagen het erop en benaderen diverse kandidaten. „Niet geschoten is altijd mis", zeg gen ze daarover in de film. Het lukt nog ook. Joe Chiccarel- li, die eerder werkte met sterren zoals Alanis Morissette, is gechar meerd van hun muziek en wil het album produceren. Dat wordt op genomen in Los Angeles. Met een grote crowdfundingsactie krijgt Romi Cage de financiën rond. Onderweg belicht ook de moei lijke momenten, zoals de periode - vlak voor de opnamen - waarin Romy kampt met overbelasting van haar stem. Ze moet die twee weken absolute rust geven. Het album is er nu, als kroon op een intensief proces. Tegelijker tijd luidt het een nieuwe fase in, zoals Romy Coomans in de film zegt. „Het is één droom geweest, een fantastisch avontuur. Maar nu begint het eigenlijk pas." In 2005 ondertekenden Neder land en België een verdrag over de uitdieping van de Westerschelde en het herstel van de natuur. In plaats van een afronding van een proces was dat het begin van een even felle als complexe discussie over de wijze waarop het natuurherstel zou moe ten worden uitgevoerd. Daarbij ging het vooral over het al dan niet onder water zetten van de Hedwige polder. In de documentaire Onder de oppervlakte probeert Digna Sin ke (Zonnemaire, 1949) te onderzoe ken 'hoe één polder de inzet werd van een politiek spel waarbij emoties en sentiment het beleid zijn gaan bepalen'. De Westerschelde wordt daar bij zelf metafoor van dat pro ces. „We zien alleen de oppervlakte. De meeste beweging zit eronder. On zichtbaar." Sinke, die zich eerder jarenlang verdiepte in het eiland Tiengemeten (waar landbouwgrond veranderde in natuurgebied), dook diep in het dos sier-Westerschelde en sprak met een groot aantal hoofdrolspelers, aan zo wel Nederlandse als Vlaamse zijde. Toch ontbreken ook diverse crucia le personen, met name oud-minister Gerda Verburg, oud-commissaris van de koningin Karla Peijs en oud-premier ]an Peter Balkenende. „Voor sommigen is het dossier een bijna traumatische ervaring, zoals voor Gerda Verburg", zegt Sinke. „Karla Peijs denkt er ook met weer zin aan terug. Balkenende wilde eerst wel maar schrok uiteindelijk te rug. Dat was heel jammer, juist om dat zijn positie zo interessant is." Onder de oppervlakte Deze documentaire laat zien hoe de Hedwigepolder inzet werd van een politiek spel waarbij emoties en sentiment het beleid zijn gaan bepalen. De anderen vertellen wel hun ver haal, al heeft 'iedereen zijn eigen ma nier om dingen te herinneren', zoals Sinke het in de film formuleert. Ook is men als de camera loopt soms min der loslippig dan in het voorgesprek, aldus Sinke. De talking heads worden afgewisseld met fraaie beelden van de Westerschelde, varende container reuzen en baggerende schepen, bege leid door de bijzondere muziek die Wim Mertens speciaal voor de film heeft gecomponeerd. Helder wordt hoezeer, on danks de ondubbelzinni ge afspraken met Vlaanderen, de Ne derlandse opvattin gen over natuurher stel onder de diver se bewindslieden bleven schuiven, totdat er uiteinde lijk zelfs een 'diplo matieke oorlog' met de zuiderburen ont stond. Pas toen de Europe se Commissie en de Vlaamse regering echt op hun strepen gingen staan, werd - definitief, zo lijkt het - bakzeil gehaald. Sinke zegt Onder de oppervlakte vooral te hebben gemaakt uit ver wondering: wat is er precies ge beurd? Welke belangen spelen hier? Ze vindt antwoorden, maar lang niet allemaal. En veel antwoorden roepen nieuwe vragen op. „Hoe meer ik weet, hoe meer vragen er zijn. Mis schien is dat wel de belangrijkste con clusie." Sinke vraagt zich af of politici nog wel bij machte zijn om in dit soort ingewikkelde vraagstukken over zicht te houden over de veelheid aan informatie en belangen. „Ik denk van niet. Een gemiddeld Statenlid of Ka merlid krijgt dat niet meer in de vin gers." De film is wat haar betreft ook een oproep voor een brede blik. „Ik 'Voor sommigen is het dossier Ontpoldering een bijna traumatische ervaring, zoals voor Gerda Verburg. Peijs denkt er ook met weerzin aan terug' De jonge filmmaker Vincent van den Ouden, die eerder onder meer De afValligen en Uit den ouden doos maakte, presenteert op Film by the Sea zijn nieuwste korte film: Heldervoelend XXL. Het verhaal gaat over Consue- la, die zich op tv voordoet als 'spi ritueel consulente'. Zij belandt in een lastig parket als de goedge lovige fan Joep haar vraagt of zij diens stervende moeder naar het hiernamaals wil begeleiden. De hoofdrol wordt gespeeld door Michèle Soudijn. Zij was vo rig jaar te zien in De wensmoe- der, die de PZC-publieksprijs won. Als wij, twee jongens uit het Goese, wat te zondi gen hadden, trokken we een weekend naar Ter- neuzen.' Met die woorden begint De overkant, de verfilming die Mar- nix Ruben - afkomstig uit Terneu- zen - heeft gemaakt van het gelijk namige verhaal van cabaretier Freek de Jonge, die deels in Zee land opgroeide. Dat verhaal verscheen in de bundel Zondig in Zeeland, die in 2012 verscheen. Op initiatief van Film by the Sea werden vervol gens al zes verhalen uit de bundel verfilmd. Deze gingen in 2013 op het filmfestival in première. Festivaldirecteur Leo Hanne- wijk vroeg vorig jaar Marnix Ru ben met De overkant aan de slag te gaan. De jonge cineast had al zijn talent bewezen met Quarterlife, waarin hij een jaar lang vier van zijn beste vrienden volgde. Het re sultaat werd in 2013 bij Film by the Sea bekroond met de PZC-juryprijs. Hannewijk be schouwt Ruben als 'een originele en bijzonder getalenteerde Zeeuw se filmmaker'. Hij moest echter wel eerst zelf het geld bijeen zien 'Als wij wat te zondigen hadden, trokken we een weekend naar Terneuzen' Zangeres Romy Coomans tijdens de opnamen van het debuutalbum van Romi Cage in Los Angeles. 'Onderweg', donderdag 17 septem ber 21.15 en 22.00 uur zaal 1 (om 22.45 uur treedt Romi Cage in volledi ge bezetting op in de foyer), zaterdag 19 september 11.45 uur zaal 1 Onder water is door Rolf Bosboom Protest tegen het onder water zetten van de Hedwigepol der. foto Robin Utrecht Digna Sinke, filmmaakster Zaterdag 19 september 12.15 uur zaal 4. Een belangrijk deel van de cast van De overkant, met in het midden Freek de Jonge. Helemaal rechts hoofdrolspeler Nick Golterman. Naast hem Yentl Schieman. Fragment uit 'De overkant'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 73