Godsdienst onderbelicht in schoolonderzoek In liefdevolle herinnering ZEELAND 15 Negen jaar geleden ontglipte Chayane even aan de aandacht van zijn ouders. Zij vonden hem terug in het zwembad in de tuin. Het telefoontje uit Da mascus in de nazo mer van 2006 zal hij nooit vergeten, ver telt de Antwerpse dichter Frank De Vos (59). Toen hij opnam hoorde hij een huiveringwekkend, dierlijk hui len. „Existentiële kreten van angst en pijn." Het bleek Jan D'Halleweyn (64) te zijn, een goede vriend die hij al kende sinds zij samen in de jaren zeventig in Essen op het College van het Eucharistisch Hart zaten. Vanuit Syrië, waar hij als diplomaat met zijn gezin was gestationeerd, schreeuwde hij dat er voor het leven van hun zoontje moest worden gevreesd. „Het meest verschrikkelijke scena rio dat je als ouders kan overkomen, leek zich te gaan voltrekken", zegt De Vos. „En als peetvader van Chayane, zo ver bij hen allemaal vandaan, voel de ik me machteloos." Uit het verhaal begreep hij dat Jan 's middags in zijn werkkamer achter zijn bureau had gezeten en Faty, diens jonge vrouw en zwanger van hun tweede kind, in de keuken de voorbereidingen trof voor de maal tijd. Hoe het kon gebeuren weet nie mand, maar ongemerkt is de vrolijke peuter naar buiten gedribbeld, de zonovergoten tuin in. „Over het gras richting het zwembad", zegt De Vos. „Niemand had iets gehoord. Ook Na dir, de oudste zoon van Faty, niet. Toen het tot hen doordrong hoe stil het was en zij Chayane misten, dreef hij vrijwel levenloos in het water." Er braken angstige en hectische da gen aan. Via de lokale hulpdiensten belandde Chayane in het ziekenhuis. Lag in coma aan de beademing. Ver volgens werd het hele gezin met een militair vliegtuig vanuit Damascus naar het Koningin Paola Kinderzie kenhuis in Antwerpen overgebracht. En nadat de onderzoeken naar even tueel nog werkende hersenfuncties hadden plaatsgevonden, kon De Vos eindelijk aan het bedje staan van zijn roerloze petekind. Nazaten heeft hij zelf niet, zegt hij. Het leven is anders gelopen. „Ik was dus zeer vereerd met mijn rol als peetvader. Vanwege de afstand zagen we elkaar natuurlijk weinig, maar ik reisde wel eens naar hen toe en zij kwamen tweemaal per jaar richting België. Op deze nieuwe post in Syrië waren zij nog niet zo lang." Zijn contact met Chayane bestond uit hem de flesgeven, liedjes zingen als hij hem op schoot had, en wat met hem spelen. „Ik voelde me een niet-geroutineerde surrogaat-papa. Dat was elke keer ook wel confronte rend; je kijkt als het ware in je eigen gebrek. Maar hoewel Chayane te jong was om mij na die maandenlange in tervallen te herkennen, maakte hij het mij niet moeilijk en strekte iede re keer lachend zijn armpjes naar mij uit. Ik verheugde mij om hem te zien opgroeien; zag ons later al gesprek ken voeren over het leven, onze ge liefde schrijvers en dichters en met el kaar van gedachten wisselen over kunst, reizen en filosofie." De zondagse afscheidsdienst, met een muzikale mengeling van Europe se en Arabische invloeden, vond plaats in de volgestroomde Carolus Borromeus Kerk in Antwerpen. Naast alle vrienden en familie die Chayane de laatste eer bewezen, wa ren ook de leden van de militaire staf, de piloten en collegadiplomaten aanwezig. „En wat kun je dan als peetvader? Ik huurde sopraan Anne Cambier in, die barokaria's zong, en via een vriend van de Lions Club re gelde ik als lijkwagen een zwarte Rolls Royce; een oldtimer. Het was al lemaal groots en prachtig. Maar voor al: pure onmacht." Op maandag werd Chayane begra ven. En op woensdag gingen Jan, Fa ty en Nadir weer naar Damascus te rug. Hoe het voor hen moet zijn ge weest toen zij hun huis weer binnen kwamen, kan hij nauwelijks vermoe den, zegt De Vos. Er is sindsdien niet veel meer over gesproken. Voor hemzelf betekent dit sterven een kantelmoment: een afscheid van het frivole, het luchtige. Hij trok zich sindsdien hieruit terug, zegt hij, en zoekt de schoonheid in het onderbe lichte. In zijn poëzie treden nabloei en verwelking op de voorgrond, zoals het rode vermiljoen waarmee de wijngaarden verkleuren in het najaar van de Languedoc. „Het gedicht 'Pre lude' is daar een voorbeeld van. De dood heeft iets huiveringwekkends en genotvols tegelijk. Het is vergelijk baar met de ervaring die de Ierse filo soof Edmund Burke het sublieme noemt: voorbij de schoonheid om de schoonheid, voorbij het inhoudsloze, het irrelevante van de pure esthetiek. Denk maar aan de beelden van de in- Chayane Brunei Hassan Emile D'Halleweyn 16-12-2004 1-9-2006 eenzijgende Twin Towers; de film fragmenten van de tsunami; het stie- renvechten; de kijkfile's na een onge val op de snelweg; het lezen van deze serie in de krant. Het oefent een on verklaarbare aantrekkingskracht op ons uit." Hartverscheurend, zegt hij. En het blijft fascineren. „Net als toen ik ne gen jaar geleden werd overweldigd op die heel stille intensive care. Wij waren met een paar intimi bijeen. Het verzorgend personeel trok zich terug. Onze kleine Chayane, losge koppeld van draden en slangen, werd in veilige armen gedragen. En ik neu riede het 'Ombra mai fu' van Handel, in die vijftien minuten waarin hij ge ruisloos uit zijn leven gleed." Arie Leen Kroon, hoofdre dacteur van deze krant, riep vorige week op deel te nemen aan het Natio nale School Onderzoek, omdat on derwijs het belangrijkste is wat we onze kinderen kunnen meege ven. De resultaten van het onder zoek zullen aan de staatssecretaris worden aangeboden. Nog vóór mijn jongste zoon als brugpieper op de fiets stapt, vul ik de enquête in. Identiteit komt aan de orde bij de motieven voor schoolkeuze. Ik krijg het warm van verlangen naar de resultaten uit het onderzoek. Maar al snel be koelt mijn enthousiasme. Een vraag naar de rol van identiteit gaat immers pas echt iets zeggen wanneer je ook weet wie er kiest voor openbaar, christelijk of isla mitisch onderwijs. Maar ik hoefin de enquête niks te melden over mijn godsdienstige achtergrond. Openbaar onderwijs is misschien populair bij alle religieuze groe pen, omdat dat ontmoeting pre dikt van leerlingen met verschil lende levensbeschouwelijke ach tergronden. Maar ouders zonder kerkelijke achtergrond kiezen ook voor christelijk onderwijs, net zo als moslims... In een vlot opgesnorde publica tie over godsdienst en onderwijs lees ik: „Het aandeel van religieu ze scholen in samenlevingen met een relatief religieus inactieve be volking is groeiende en zelfs in en- onni ken werk kele gevallen oververtegenwoor digd." Christelijke scholen zijn on danks secularisatie populair. „Een mogelijke verklaring van deze on verwachte belangstelling is dat het cognitieve onderwijs in reli gieuze scholen gemiddeld effectie ver is dan in vergelijkbare openba re scholen." Kennis overdragen lukt er dus behoorlijk. „Deze scho len kunnen duidelijker doelen na streven die door niet-religieuze ouders op prijs worden gesteld als gewenst onderdeel van de opvoe ding." De onderzoekers noemen voorbeelden als 'discipline' en 'le vensbeschouwelijk onderricht'. Aha! Ik denk aan 'mijn moslims' op de Veluwe, van wie ouders kozen voor een degelijke christelijke school. Zouden zij teleurgesteld zijn? Want des te nadrukkelijker een school voor voortgezet onder wijs zich beroept op de christelij ke identiteit, des te meer islamofo- ben lijken zo'n school te bevolken. Het in de hand zien te krijgen en zien te houden van radicalisering onder witte christelijke pubers heeft mij in de klas al heel wat hoofdbrekens gekost. Vooroorde len tieren welig. Er wordt meer over moslims gesproken dan met de enkele islamitische leerling in de klas. Hoe kan dat toch? Wat zit daarachter? Is religie de verklaring, huidskleur, herkomst, angst voor het onbekende of berichtgeving over Jihadgangers in de media? Uit het Nationale School Onder zoek, zal niks kunnen worden ge zegd over schoolkeuze op basis van thuisreligie. Radicalisering on der christelijke jongeren lijkt in onderzoek sowieso nog geen item te zijn. Ik vind dat een misser, want het is interessant en rele vant. Tenminste, als vreedzaam sa menleven ons aan het hart gaat. ZATERDAG 5 SEPTEMBER 2015 Afscheid van het frivole In deze rubriek praten mensen over verlies, rouw en hoe het leven verder gaat. door Jacoline Vlaander Chayane in de armen van zijn moeder Faty. Hebt u ook mooie herinneringen aan een dierbare, die is overleden? We willen uw verhaal graag delen in on ze rubriek 'In liefdevolle herinnering'.U kunt contact opnemen met Ab van der Sluis: 0118 - 434003, chefnieuws@pzc.nl door José Baars De kerkdiensten voor zondag staan op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 48