In drie jaar tijd zijn babykaartjes al verkrijgbaar in 37 landen ECONOMIE 25 Wellink twijfelt aan inflatiedoel van ECB Met haar bedrijf helpt Gemma Broekhuis ouders dierbare momenten van hun kinderen vast te leggen. .THE ORIGINAL DDDLER CARDS len. Daarom schreef ik op een briefje: 'ik heb me net voor het eerst omgerold' en fotografeerde dat mee. Dat deed ik ook bij vol gende kleine mijlpalen. Zulke fo to's werden dierbare herinnerin gen." Broekhuis, die op dat moment als freelancer in de reclamebusi- ness werkte, dacht dat haar idee ook andere ouders zou aanspre ken. Via internet ging ze op zoek naar een illustrator voor de kaart jes, met de stijl die zij voor ogen had. Die vond ze na lang zoeken in Australië. De teksten drukte ze afin het Engels. „Ik ben nooit uit gegaan van Nederland als markt. Als een product als dit ergens aan slaat, slaat het ook in andere lan den aan. 8o procent van onze ener- 'Een jonge moeder met een babyproduct wordt niet per se serieus genomen als ondernemer' gie steken we in de VS. Dat is een aantrekkelijke markt met veel ba by's en grote welvaart - niet onbe langrijk, want we verkopen geen basisbehoefte maar een luxepro duct. Daarnaast is het effect van succes in de VS groot. Als je pro duct daar populair is, straalt dat ook uit naar Mexico, Canada, Azië en zelfs Europa." Een marketingbudget had de voormalige eigenares van een re clamebureau in het begin niet. Dus zette ze haar eerste schreden op het handelspad via verkoop beurzen. In de winkels die de eer ste Milestone Baby Cards afna men, werden ze meteen goed ver kocht. Haar grootste uitdaging was om in elk land de juiste dis tributeurs te vinden. „Als je een A-merk wilt bouwen, moet je niet bij het Kruidvat gaan liggen. Daarom heb ik veel gepraat met mooie kinderboetieks: bij welke distributeur zouden zij mijn pro duct verwachten? Wie doet Sop hie de Giraf? Via een selectief net werk van kleinere winkels kwa men we bij mooie warenhuizen als Harrods en Nordstrom terecht. Als 2 procent van de moeders in een bepaald land onze kaarten koopt, dan kom je in een stroom versnelling", legt ze uit. Want: „Dan zien moeders de kaartjes bij elkaar liggen en pro moten ze zichzelf. In Nederland, Denemarken en het Verenigd Ko ninkrijk zitten we nu boven de to procent." Verschillende ondernemersprij zen die ze won, hielpen Broekhuis bij de promotie van het product, dat pas drie jaar bestaat en deson danks in 37 landen te verkrijgen is. „Een jonge moeder met een ba byproduct wordt niet per se se rieus genomen als ondernemer. Zulke prijzen zijn een erkenning van de professionaliteit van mijn bedrijf." Oranjefonds Dankzij het handelsmissiepakket dat ze won van het Oranje Han delsmissiefonds, kon ze afgelopen jaar sneller dan gepland de over steek maken naar Japan. „Sinds be gin dit jaar heb ik een licentie van Nijntje, die is in Japan erg popu lair. In Japan daalt weliswaar het geboortecijfer, maar baby's wor den er enorm vertroeteld. Japan ners hebben bovendien een sterk gevoel voor kwaliteit. Ze gaan minder snel voor copycats." Het product is relatief makke lijk te maken en de marge is goed (de originele set met 30 fotokaart jes kost in Nederland 16,95 euro). Dat maakt het aantrekkelijk om het concept te kopiëren. „We heb ben Milestone gepatenteerd in de meeste markten, waaronder de EU en de VS. Op iedereen die de naam gebruikt, sturen we meteen een advocaat af. Maar op het con cept valt geen patent aan te vra gen. Dus aan kopieën met een an dere naam valt helaas weinig te doen." Haar omzet verdub belt dit jaar bijna: van 650.000 euro vorig jaar naar 1,2 miljoen dit jaar. Er werken op dit moment acht mensen bij Milesto ne. De groei zit er dus lekker in. De grootste angst van Gemma Broekhuis bestaat uit de na-apers, die met haar concept aan de haal willen gaan. „Overal duiken copy cats op, die soms schaamteloos onze naam gebruiken", zegt de onderneemster uit Amster- Haar merk, Milestone, is blijkbaar een generie ke naam geworden voor het product dat ze heeft bedacht: tekstkaartjes voor bijzondere momen ten in het leven van je ba by, die je meefotogra- feert. Omrollen Het idee ontstond zo'n 4,5 jaar geleden, toen haar oudste zoontje (in middels heeft ze er drie) zich voor het eerst omrolde. „Met je tele foon maak je zoveel fo to's van je kind, dat bijzondere momenten al snel niet meer opval- Hlilratm Air France dreigt bonden met banenverlies Air France neemt langeaf- standsvliegtuigen uit de roulatie als er geen ak koord wordt bereikt met vakbonden over lagere lo nen voor de piloten. Dat zei de topman van het Franse zusterbedrijf van KLM, Frederic Gagey, giste ren. Volgens Gagey moet de capaciteit op de inter continentale vluchten de komende twee jaar met 10 procent worden terugge schroefd als er geen afspra ken kunnen worden ge maakt. Daarmee zou een nog niet gespecificeerd aan tal banen verloren gaan. Voormalig DNB-president Nout Wellink heeft zijn twijfels over het door de Europese Centrale Bank (ECB) gevoerde monetaire beleid. Dat zegt hij in een interview met Het Finan- cieele Dagblad. Daarin gaat hij onder meer in op de vraag of dalende prij zen schadelijk zijn voor de economie. Het risico dat consumenten aankopen uitstellen omdat spullen steeds goedkoper worden, wordt volgens Wellink wel licht overdreven. De ECB hanteert een bijzonder la ge rente en koopt maande- lijks voor 60 miljard euro aan obligaties op in een po ging de inflatie op te krik ken naar omstreeks de 2 procent. Voormalig directeur van Albert Heij'n gaat naar Action Voormalig Albert Heijn-di- recteur Sander van der Laan wordt de nieuwe baas van winkelketen Ac tion. Van der Laan volgt be gin volgend jaar Ronald van der Mark op, die na vier jaar stopt als topman van het snelgroeiende be drijf. Van der Laan vertrok in januari na zestien jaar bij Ahold, waar hij verant woordelijk werd gehouden voor de tegenvallende ont wikkelingen bij Albert Heijn. Action heeft meer dan 570 winkels in Neder land, België, Frankrijk en Duitsland. Woningmarkt helpt keukenverkopers aan meer omzet Het herstel op de woning markt is bijzonder goed nieuws voor de keuken branche. Die zag de omzet in de eerste helft van dit jaar met 17 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. De opbrengsten zitten sinds het laatste kwartaal van 2013 in de lift en lopen steeds harder op. Ondanks het herstel lag de omzet in de eerste helft van 2015 nog altijd een kwart la ger dan in de eerste helft van het topjaar van de keu kenbranche, 2006. Nog voldoende 06-nummers De komende jaren blijven voldoen de mobiele 06-nummers beschik baar. Dat is de verwachting van de toezichthouder op de telecom- markt Autoriteit Consument Markt (ACM). Het aantal uitgege ven 06-nummers in Nederland neemt nog wel toe. In 2014 steeg het percentage 06-nummers dat in gebruik is van 90 procent naar 90,7 procent van het totaal, tot ruim 53 miljoen uitgegeven num mers. De ACM zegt op te treden te gen oneigenlijk gebruik van 06-nummers, bijvoorbeeld voor pinautomaten of navigatiesyste men. Daarvoor zijn er 097-num- mers. De ACM begint dit najaar een offensief voor de juiste inzet van 06- en 097-nummers. ZATERDAG 5 SEPTEMBER 2015 Milestone^ pregnancy cards BABY CARDS TODDLER CARDS Milestone bouwt verder, ondanks druk van na-apers door Annemieke van Dongen Gemma Broekhuis van Milestone. foto Marco Okhuizen milestone- baby card; mtlly odltlon j BABY CARDS PARIJS AMSTERDAM Nout Wellink. foto Evert-Jan Daniëls/EPA ZWAAGDIJK-OOST DEN HAAG DEN HAAG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25