1
Lobby voor andere studiekeuze werpt vruchten af
Bedrijven hebben grote behoefte aan technische
vakmensen. Hebben de wervingscampages iets
opgeleverd?
De komende weken
besteden we
aandacht aan het
onderwijs door
schoolvakken tegen
het licht te houden.
Bereiden we onze
kinderen goed
genoeg voor op
de steeds sneller
veranderende
wereld? Hoe denkt
u hierover? En wie
maakt volgens u
in de scholen
het verschil?
Als Maartje Kleintjes
op bezoek gaat bij
een school, neemt
ze altijd een fles
schoonmaakmiddel
en vaatwastablet-
ten mee. De adviseur chemische
industrie wijst dan naar het nieu
we rood-witte logo met het uit
roepteken op de verpakking. Die
pictogrammen zijn onderdeel van
haar werk. „Ik adviseer bedrijven
hoe ze moeten omgaan met ge
vaarlijke chemische stoffen."
Daarnaast geeft Kleintjes (31)
voorlichting op scholen om jonge
ren enthousiast te maken voor
een toekomst in de techniek.
„Soms hebben ze dat extra zetje
in de rug nodig. Kinderen roepen
snel dat ze mensen willen helpen.
Daarvoor hoefje niet per se een
verzorgend beroep te kiezen. Ik
probeer met mijn werk rampen
zoals in Moerdijk of in China te
voorkomen. Zo help je óók."
Kleintjes studeerde Toegepaste
Natuurwetenschappen en deed
een master Toxicologie en Omge
vingswetenschappen. Steeds meer
jongeren besluiten eveneens een
technische of exacte studie te
doen.
'Slimme meid'
Eindelijk lijken de inspanningen
die sinds de jaren tachtig zijn ge
daan om jongeren - en meisjes in
het bijzonder - te verleiden na de
middelbare school een exacte of
technische opleiding te kiezen,
vruchten af te werpen. In 2013
schreef bijvoorbeeld al 20 procent
méér meisjes zich in voor een
hbo-techniekopleiding dan in
2012. Dat ging niet zonder slag of
stoot. De campagnes zijn bekend:
'Kies Exact', 'Een slimme meid is
op haar toekomst voorbereid'.
Zelfs nu, decennia nadat de leu
zen werden gelanceerd, kent ieder
een ze nog. Maar geen enkele
meid toog destijds naar een techni
sche school. 'De campagne heeft
voor deze doelgroep niet geleid
tot feitelijk ander keuzegedrag', zo
luidt de harde conclusie in het eva
luatierapport. Voormalig minister
van Onderwijs Maria van der Hoe-
ven was in 2005 nog vernietigen
der: „De campagnes zijn zinloos
geweest."
Toch is het niet zo zwart-wit,
meent directeur Cocky Booij van
VHTO, Landelijk expertisebureau
meisjes en vrouwen in de bèta en
techniek. „Je zag het misschien
niet aan het aantal meisjes dat
naar technische opleidingen ging,
maar het stond wel op het net
vlies van decanen en ouders. Het
feit dat we de slogan allemaal nog
kennen, bewijst dat wel."
Kleintjes, die nu door VHTO
wordt ingezet als rolmodel, werd
niet beïnvloed door alle campag
nes. Ze blonk op het vwo niet
eens echt uit in exacte vakken. „Ik
vroeg hulp aan mijn vader als ik
er niet uitkwam. Hij zei altijd: het
maakt me niet uit wat je gaat
doen, als je maar een bijdrage aan
de maatschappij levert. En ik vond
biologie en scheikunde leuk."
Een deel van de jongeren zag
exacte vakken nog altijd als moei
lijk en een ander deel als saai. Ze
gruwelden van een carrière in la
boratorium of werkplaats. Toch
lijkt de interesse van jongeren in
de techniek gegroeid.
In 2004 lanceerde het kabinet
Balkenende IV het Platform Bèta
Techniek met als doelstelling 15
procent meer instroom in natuur-
profielen op de middelbare school
en in het hoger onderwijs. „Een
campagne met leuke kreten werk
te niet. Wij wilden het gerichter
en creatiever aanpakken", stelt di
rectielid Beatrice Boots van het
Platform Bèta Techniek.
De exacte vakken op middelba
re scholen werden onder de loep
genomen. Die waren ouderwets
en sloten niet meer aan bij de
praktijk. „Geen wonder dat leerlin
gen daar geen droomcarrière in za
gen." Er kwamen nieuwe vakken
bij zoals NLT; natuur, leven, tech
niek. Hierin komen vakken als
wis-, schei-, natuurkunde en bio
logie samen. Ook kwamen er
twee nieuwe wiskundevakken:
wiskunde C voor leerlingen die
moeite hebben met wiskunde en
wiskunde D voor de leerlingen
die juist wat extra uitdaging kun
nen gebruiken.
Technasium
Voor vwo'ers en havisten werd
een technasium bedacht: een mid
delbare school met extra aandacht
voor exacte vakken en techniek,
zoals het vak ontwerpen en onder
zoeken (O&O). Voor vmbo'ers
kwam er de techmavo. „Die scho
len zijn razend populair en heb-
VANDAAG DËEL 2:
Techniek
\-.l
W: r'
DE OVERIGE VAKKjN
Taal/Nederlands
Levensbeschouwing
Informatica
Sport
Gedrag
Vreemde talen
Rekenen en wiskunde
Het tij zit mee
door Hanneke Keultjes
ToEK
'J
--HX