1 Lobby voor andere studiekeuze werpt vruchten af Bedrijven hebben grote behoefte aan technische vakmensen. Hebben de wervingscampages iets opgeleverd? De komende weken besteden we aandacht aan het onderwijs door schoolvakken tegen het licht te houden. Bereiden we onze kinderen goed genoeg voor op de steeds sneller veranderende wereld? Hoe denkt u hierover? En wie maakt volgens u in de scholen het verschil? Als Maartje Kleintjes op bezoek gaat bij een school, neemt ze altijd een fles schoonmaakmiddel en vaatwastablet- ten mee. De adviseur chemische industrie wijst dan naar het nieu we rood-witte logo met het uit roepteken op de verpakking. Die pictogrammen zijn onderdeel van haar werk. „Ik adviseer bedrijven hoe ze moeten omgaan met ge vaarlijke chemische stoffen." Daarnaast geeft Kleintjes (31) voorlichting op scholen om jonge ren enthousiast te maken voor een toekomst in de techniek. „Soms hebben ze dat extra zetje in de rug nodig. Kinderen roepen snel dat ze mensen willen helpen. Daarvoor hoefje niet per se een verzorgend beroep te kiezen. Ik probeer met mijn werk rampen zoals in Moerdijk of in China te voorkomen. Zo help je óók." Kleintjes studeerde Toegepaste Natuurwetenschappen en deed een master Toxicologie en Omge vingswetenschappen. Steeds meer jongeren besluiten eveneens een technische of exacte studie te doen. 'Slimme meid' Eindelijk lijken de inspanningen die sinds de jaren tachtig zijn ge daan om jongeren - en meisjes in het bijzonder - te verleiden na de middelbare school een exacte of technische opleiding te kiezen, vruchten af te werpen. In 2013 schreef bijvoorbeeld al 20 procent méér meisjes zich in voor een hbo-techniekopleiding dan in 2012. Dat ging niet zonder slag of stoot. De campagnes zijn bekend: 'Kies Exact', 'Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Zelfs nu, decennia nadat de leu zen werden gelanceerd, kent ieder een ze nog. Maar geen enkele meid toog destijds naar een techni sche school. 'De campagne heeft voor deze doelgroep niet geleid tot feitelijk ander keuzegedrag', zo luidt de harde conclusie in het eva luatierapport. Voormalig minister van Onderwijs Maria van der Hoe- ven was in 2005 nog vernietigen der: „De campagnes zijn zinloos geweest." Toch is het niet zo zwart-wit, meent directeur Cocky Booij van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes en vrouwen in de bèta en techniek. „Je zag het misschien niet aan het aantal meisjes dat naar technische opleidingen ging, maar het stond wel op het net vlies van decanen en ouders. Het feit dat we de slogan allemaal nog kennen, bewijst dat wel." Kleintjes, die nu door VHTO wordt ingezet als rolmodel, werd niet beïnvloed door alle campag nes. Ze blonk op het vwo niet eens echt uit in exacte vakken. „Ik vroeg hulp aan mijn vader als ik er niet uitkwam. Hij zei altijd: het maakt me niet uit wat je gaat doen, als je maar een bijdrage aan de maatschappij levert. En ik vond biologie en scheikunde leuk." Een deel van de jongeren zag exacte vakken nog altijd als moei lijk en een ander deel als saai. Ze gruwelden van een carrière in la boratorium of werkplaats. Toch lijkt de interesse van jongeren in de techniek gegroeid. In 2004 lanceerde het kabinet Balkenende IV het Platform Bèta Techniek met als doelstelling 15 procent meer instroom in natuur- profielen op de middelbare school en in het hoger onderwijs. „Een campagne met leuke kreten werk te niet. Wij wilden het gerichter en creatiever aanpakken", stelt di rectielid Beatrice Boots van het Platform Bèta Techniek. De exacte vakken op middelba re scholen werden onder de loep genomen. Die waren ouderwets en sloten niet meer aan bij de praktijk. „Geen wonder dat leerlin gen daar geen droomcarrière in za gen." Er kwamen nieuwe vakken bij zoals NLT; natuur, leven, tech niek. Hierin komen vakken als wis-, schei-, natuurkunde en bio logie samen. Ook kwamen er twee nieuwe wiskundevakken: wiskunde C voor leerlingen die moeite hebben met wiskunde en wiskunde D voor de leerlingen die juist wat extra uitdaging kun nen gebruiken. Technasium Voor vwo'ers en havisten werd een technasium bedacht: een mid delbare school met extra aandacht voor exacte vakken en techniek, zoals het vak ontwerpen en onder zoeken (O&O). Voor vmbo'ers kwam er de techmavo. „Die scho len zijn razend populair en heb- VANDAAG DËEL 2: Techniek \-.l W: r' DE OVERIGE VAKKjN Taal/Nederlands Levensbeschouwing Informatica Sport Gedrag Vreemde talen Rekenen en wiskunde Het tij zit mee door Hanneke Keultjes ToEK 'J --HX

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16