Vlaamse journalist Chris de Stoop ziet zijn wereld verdwijnen 12 PORTRET De Vlaamse journalist Chris de Stoop peilt het gemoed van de ontpolderden. In zijn nieuwe boek Dit is mijn hof spreekt hij de bewoners van de Vlaamse Zaligem- en Prosperpolder en de Nederlandse Hedwigepolder. We komen onze Magda de Feijter tegen van 'Red onze polders', en de oude Saeftinghegids Richard Bleijenberg. En nog vele anderen. Hoe de oude landbouw ten onder gaat. En niemand een traan laat. Hoezo bedreigd? Het verkeer tus sen Antwerpen en Zelzate op de Expresweg raast op enkele tiental len meters voorbij, dag en nacht. De wieken van de windmolen van energieproducent Electrabel zorgen voor een komende en gaan de slagschaduw op het erf. Meu belgigant Verberckmoes is een welkome buffer naar de Expres- weg toe, maar heeft wel zoveel ex pansieve neigingen dat ook pal te genover de ingang van het boeren erf een parkeerplaats voor bezoe kers is gemaakt. De buurman aan de andere kant heeft zijn Bel gische villa bijna op de erfschei- ding gebouwd. Achter het boeren hof staan de kassen van een toma- tenkweker. Wil je de in het nauw gebrachte boerenstand verbeeld zien, dan moet je daar zijn. Het mag een klein wonder heten dat de boerderij van de familie De Stoop in de Zaligempolder tussen alle oprukkende moderniteit heeft overleefd. Hoe lang nog durft niemand te zeggen. Chris de Stoop is voor het moment de boer in functie. Eigenlijk was dat zijn broer Alex. Maar die is enkele ja ren geleden overleden. Alex runde de boerderij met zoogkoeien sa men met zijn moeder. Nu zijn broer er niet meer is en moeder met haar 87 jaar in een verzorging stehuis in Sint Niklaas is opgeno men, neemt Chris de honneurs waar. Hij heeft het land verpacht en houdt de opstallen van de boer derij enigszins bewoond. Er schar relen kippen in de tuin en de zwa luwen hebben zoals altijd nesten in de boerenschuur. Je mag Chris deeltijdboer noe men. Hij woont met zijn gezin in Wommelgem, iets ten zuidoosten van Antwerpen. Hij is journalist en gaat vaak op reportage voor het opiniemagazine Knack. Behalve journalist is hij ook gelauwerd au teur van documentaire boeken. Tussen het journalistendom en het schrijverschap heeft hij de af gelopen ruim twintig jaar een mooie balans gevonden: één jaar op pad voor Knack, één jaar wer ken aan een boek. Zo heeft hij in middels tien boektitels achter zijn naam staan. Zijn debuut in 1992 over de internationale vrouwen handel - Ze zijn zo lief meneer - sloeg in als een bom. Door dat on middellijke succes werd hij één van de zeldzame schrijvers die daadwerkelijk een boterham over houdt aan zijn boeken. Voor Zij kwamen uit het Oosten, het vervolg op zijn debuut, kreeg hij in 2004 de Gouden Uil Publieksprijs. 'Hoe absurd kan het zijn, dat we gaan ingrijpen in het seksleven van de eend. Omdat we de illusie hebben dat de natuur maakbaar is' Zijn in 2000 verschenen boek De Bres gaat over de ondergang van de aan havenuitbreidingen op geofferde dorpsgemeenschap van Doel. Hij woonde er ruim een jaar. En toonde zich eens te meer de geëngageerde schrijver en jour nalist, die het opneemt voor 'de kleine mens'. Zijn nieuwste uitga ve, die afgelopen week werd gepre senteerd, kan als een regelrechte opvolger van dat boek worden be schouwd. Dit is mijn hof gaat over de teloorgang van het oude boe renland in de uiterste oosthoek van Zeeuws-Vlaanderen en de daaraan grenzende Vlaamse pol ders: de Hedwige- en de Prosper polder en de Zaligempolder, waar zijn boerderij staat. Precies de re gio, waar hij opgroeide, waar hij zijn vader en broer zag boeren. En waar hij nu de door de Antwerpse haven gesteunde groenen honder den hectares vruchtbare land bouwgrond ziet confisqueren om er schrale, natte natuur van te ma ken. We ontmoeten elkaar op de boerderij, waar hij in 1958 werd ge boren en is opgegroeid en die hij nu als parttimer overeind houdt. De inrichting is sinds het overlij den van zijn broer en het vertrek van zijn moeder niet veel veran derd. In wat de 'mooie kamer' was liggen plavuizen waarvan menige antiquair vrolijk zou worden, een eeuwenoude eik schraagt het schrootjesplafond, een Leuvense stoof zorgt dat de winters om door te komen zijn, in de voorka mer hangen familieportretten. Eén van de wanden wordt in be slag genomen door twee kaarten: een Hattingakaart die de polders rond 1700 toont, en een recente waarop de uitbreidingen van de Antwerpse haven zijn aangege ven. Chris zit aan de tafel, hij is er klaar voor. „De rosse stekelstaart! Ik kwam hier in de polder een natuurwach- ter tegen, in een mooi bruin uni form en met een revolver op zijn heup. Die blijkt op de rosse ste kelstaart te schieten, volgens mij één van de mooiste eenden die er bestaat. De woerd heeft een fors geschapen, schroefvormige penis, dat moet je maar eens op internet opzoeken. Precies de seks is het probleem. Rosse stekelstaarten doen het met de witkopeend, waardoor de raszuiverheid van de laatste wordt bedreigd. Daarom moeten de rosse stekelstaarten worden afgeschoten. Omdat ze seks kunnen hebben met de wit kopeend, die bij ons overigens niet voorkomt. Maar dat is dan de Europese richtlijn. Hoe absurd kan het zijn, dat we gaan ingrij pen in het seksleven van de eend. Omdat we de illusie hebben dat de natuur maakbaar is. We den ken dat we precies kunnen bepa len waar welke fauna en flora voorkomen, en wie seks met wie mag hebben." „Aanvankelijk was ik een ambi tieuze en succesvolle schrijver. Sinds mijn twaalfde was ik beze ten van boeken. Ik wilde maar één ding: schrijven. Het geld dat ik als misdienaar verdiende besteedde ik aan boeken. Ik heb geschreven en over de hele wereld gereisd, zo'n twintig jaar lang. In 1998 werd Doel onteigend. Ik besloot me daar te vestigen en heb er bijna anderhalfjaar in het Hoog- huis gezeten. Doel bracht me te- 'Ik zie landbouw als een basisvoorziening, net als gezondheidszorg en onderwijs. Maar de boeren passen niet meer in de extreem verburgerlijkte maatschappij' rug naar de polder, ik schoof weer aan bij de stoof hier in huis. Zo raakte ik opnieuw betrokken bij de boerderij waar ik was opge groeid. Ik herontdekte de band met het land, met de dorpsge meenschap, met de familie, met het boerenleven. Eens een boer al tijd een boer, dat gevoel werd heel sterk." „Ik noem mijn broer een kluize naar, die zich in de eeuw heeft ver- BESTSELLER EN BOEKPRESENTATIES Boeren zijn de verliezers van door Jan van Damme Laten we het eerst maar even heb ben over die eend met die verras send grote penis. U schrijft dat in 1998 uw 'oude ik' wakker schoot (pagina 120). Welke 'ik' was er voor die tijd, waardoor schoot u wakker en met welke 'nieu we ik' hebben we sindsdien te ma ken? De boeren zijn bedreigde mensen, zegt u, ze passen niet meer in de cleane, digitale burgermaatschappij. Chris de Stoop Chris de Stoop (1958) is een Vlaamse auteur van fictie en non-fictie. Werk van hem werd in een tiental landen vertaald en werd bekroond met literaire en journalistieke prijzen. Hij werkt sinds dertig jaar voor Knack magazine. Als boekenauteur debuteerde hij in 1992 met de bestseller Ze zijn zo lief, meneer, over een bende vrouwenhandelaars. Selectie overige titels: De Bres (2000), Zij kwamen uit het oosten (2003), De vuurwerkmeester (2005), Het complot van België (2007), Moedermoord (2012). Chris de Stoop: Dit is mijn hof - Uit geverij De Bezige Bij, 240 pag., 19,90 euro. De auteur presenteert zijn boek vrijdag 2 oktober om 16.00 uur in de Drvkkery Middelburg, dinsdag 6 oktober om 20.00 uur in Porgy Bess Terneuzen, en woensdag 28 oktober om 20.00 uur in de bi bliotheek in Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12