Terug
naar
100
km/u'
NAM moet betalen, maar strijd blijft
Last minute
riviercruises
NIEUWS 5
Duitsland
Dat stellen twee invloedrijke
overheidsorganen, het Planbu
reau voor de Leefomgeving
(PBL) en Energie Centrum Ne
derland (ECN). Voor wegen
waar nu 100 gereden mag wor
den, moet de snelheid terug
naar 8o, aldus de adviesorga
nen.
Zowel een lagere snelheid
als rekeningrijden liggen poli
tiek gevoelig. Maar als het kabi
net echt werk wil maken van
de beperking van de uitstoot
zijn de maatregelen onont
koombaar. Pieter Boot, sector-
hoofd klimaat bij het PBL: „Dit
zijn maatregelen waarmee veel
te winnen is. Als je die niet
neemt, zul je veel extra kleine
maatregelen moeten nemen.
De vraag is of dat haalbaar is."
In een zaak die was aange
spannen door klimaatorganisa
tie Urgenda oordeelde de rech
ter onlangs dat Nederland zijn
CO •-uitstoot in 2020 met een
kwart moet hebben verlaagd
ten opzichte van 1990. Staatsse
cretaris Wilma Mansveld (Mi
lieu, PvdA) gaat tegen de uit
spraak in beroep, maar zei ook
uitvoering te geven aan het oor
deel van de rechter.
ECN en PBL stellen dat Ne
derland met het huidige beleid
18 procent CO •-besparing kan
halen. Om aan de 25 procent te
komen, moet 15 megaton kool
stofdioxide extra bespaard wor
den. Rekeningrijden, een lagere
maximumsnelheid en andere
verkeersmaatregelen kunnen
daaraan een bijdrage van 6 me
gaton leveren. De maatregelen
zijn relatief snel in te voeren.
Tijdens de uitspraak van de rech
ter in Assen was Hiltje Zwarberg
(57) niet thuis. Althans, niet in
zijn huurhuis. Hij was op inspec
tie in zijn koophuis aan de Schep-
perbuurt in Termunterzijl. Het
huis dat zó beschadigd is dat hij er
december 2014 werd uitgezet door
de gemeente.
Hoewel de NAM slechts voor
een klein deel wil toegeven dat de
schade aan Hiltjes huis aan de gas
boringen ligt, betaalt de aardolie
maatschappij wel alle kosten die
Zwarberg moet maken om tijde
lijk in een huurwoning te kunnen
wonen. „Dat geloof je toch niet",
zegt Zwarberg.
„De NAM erkent niet dat de scha
de aan mijn koopwoning door de
gasboringen is veroorzaakt, maar
ze betalen wel de complete inrich
ting van mijn woning én de huur.
Ik dacht: daarmee erken je toch
schuld! Maar nee, ze hebben me
schriftelijk laten weten dat ze het
doen 'uit coulance'. Omdat het zo
rot is voor mij en mijn vrouw."
Met gejuich heeft Zwarberg gis
teren de uitspraak van de rechter
in Assen gelezen: de Nederlandse
Aardolie Maatschappij moet vele
tienduizenden huizenbezitters in
Groningen gaan betalen voor het
feit dat hun huizen minder waard
zijn geworden. Ook bewoners die
geen schade hebben, kunnen een
claim indienen als je huis in het
aardbevingsgebied staat en daar
door minder waard is geworden.
„Ik kan de waardedaling van
mijn huis ophalen", zegt Zwar
berg. „Dat geld is dan vast bin
nen." Wat hem betreft, blijft het
daar niet bij. Zijn huis is niet al
leen minder waard omdat het in
het aardbevingsgebied ligt, het is
zelfs onbewoonbaar geworden
door de aardbevingen. Voor dat
'De NAM erkent niet
dat de schade aan mijn
woning door boringen
is veroorzaakt'
laatste zal Hiltje Zwarberg zélf de
NAM voor de rechter moeten sle
pen. Zijn situatie is bijzonder: in
2013 merkte hij dat er scheurtjes
in zijn huis ontstonden. Volgens
Zwarberg door de gasboringen,
volgens de NAM 'omdat zijn huis
op slappe grond is gebouwd'.
Een juridisch gevecht begon,
wat ertoe leidde dat de NAM
Zwarberg aanbood 3200 euro scha
de te betalen. „Ongelooflijk", zegt
Zwarberg. Hij liet de schade zelf
taxeren en kwam op een bedrag
van meer dan een ton.
Eind 2014 raakte Zwarberg nog
verder van huis. De NAM waar
schuwde de gemeente Delfzijl
(waar Termunterzijl onder valt)
dat zijn huis gevaarlijk is. De ge
meente zette hem op straffe van
een dwangsom uit huis. Hij
woont nu in het huurhuis, hemels
breed twee kilometer verderop.
Sindsdien knokt hij met de
NAM over schadevergoeding. De
NAM erkent nog steeds niet dat
de schade aan zijn huis beving-
schade is.
Zoals Hiltje Zwarberg moeten
er enkele duizenden zijn, schat ad
vocaat Martin Blokzijl, die ook
Zwarbergs belangen behartigt.
Voor deze groep mensen is de uit
spraak in Assen meegenomen.
Maar of ze de échte schade aan
hun huis ook ooit vergoed krijgen,
blijft afwachten. „Schade is ook
waardedaling", zegt Blokzijl.
„Maar de NAM zal bij elke scheur
blijven twisten over de oorzaak."
De wereld is Kras
verlaagd!
Ga naar Kras.nl/riviercruises of be
Over de Moezel naar Trier
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 2015
door Sander van Mersbergen
DEN HAAG De maximumsnel
heid móet omlaag naar 100 kilo
meter per uur en de regering
móet een kilometerheffing in
voeren. Alleen dan kan Neder
land voldoen aan de door de
rechter opgelegde verplichting
om 25 procent minder CO uit
te stoten.
De voorkamer van de woning van Hiltje Zwarberg in Termunterzijl is van binnen volledig gestut, foto Corné Sparidaens
door Victor Schildkamp
TERMUNTERZIJL. De rechter heeft
gesproken: de NAM moet de
waardedaling van woningen als ge
volg van gasboringen direct com
penseren. Ook Hiltje Zwarberg uit
Termunterzijl is blij, maar zijn ge
vecht met de aardoliemaatschappij
nog lang niet voorbij. „Mijn huis
stort bijna in. Maar de NAM zal el
ke scheur blijven betwisten."
Hiltje Zwarberg gedupeerde
Prijzen per persoon o.bw Zjjersonen ei
isiefjeserveringskostea en
Per MS Rhine Princess met uitstekende maaltijden,
wijnproeverij én live-muziek. 100% vertrekgarantie!
Klassieke Rijn Moezel
Naar o.a. Keulen, Koblenz, Rüdesheim, Mainz,
Boppard, Cochem, Winningen en Andernach.
Ontdek het Rijndal en de Moezelvallei
Incl. busreis NL-Keulen en Andernach-NL
Vertrek: 21 september Zie: Kras.nl/91156
Naar o.a. Andernach, Koblenz, Cochem, Bern-
kastel, Trier, Traben-Trarbach en Winningen.
Tijd voor de historische Duitse stad Trier
Incl. busreis Nederland-Andernach v.v.
Vertrek: 27 september Zie: Kras.nl/91157
Rijn Moezel
Naar o.a. Keulen, Bonn, Winningen, Zeil,
Bernkastel, Trier, Cochem en Andernach.
Optioneel excursiepakket bij te boeken
Incl. busreis Nederland-Keulen v.v.
Vertrek: 14 september Zie: Kras.nl/91145