Terug naar 100 km/u' NAM moet betalen, maar strijd blijft Last minute riviercruises NIEUWS 5 Duitsland Dat stellen twee invloedrijke overheidsorganen, het Planbu reau voor de Leefomgeving (PBL) en Energie Centrum Ne derland (ECN). Voor wegen waar nu 100 gereden mag wor den, moet de snelheid terug naar 8o, aldus de adviesorga nen. Zowel een lagere snelheid als rekeningrijden liggen poli tiek gevoelig. Maar als het kabi net echt werk wil maken van de beperking van de uitstoot zijn de maatregelen onont koombaar. Pieter Boot, sector- hoofd klimaat bij het PBL: „Dit zijn maatregelen waarmee veel te winnen is. Als je die niet neemt, zul je veel extra kleine maatregelen moeten nemen. De vraag is of dat haalbaar is." In een zaak die was aange spannen door klimaatorganisa tie Urgenda oordeelde de rech ter onlangs dat Nederland zijn CO •-uitstoot in 2020 met een kwart moet hebben verlaagd ten opzichte van 1990. Staatsse cretaris Wilma Mansveld (Mi lieu, PvdA) gaat tegen de uit spraak in beroep, maar zei ook uitvoering te geven aan het oor deel van de rechter. ECN en PBL stellen dat Ne derland met het huidige beleid 18 procent CO •-besparing kan halen. Om aan de 25 procent te komen, moet 15 megaton kool stofdioxide extra bespaard wor den. Rekeningrijden, een lagere maximumsnelheid en andere verkeersmaatregelen kunnen daaraan een bijdrage van 6 me gaton leveren. De maatregelen zijn relatief snel in te voeren. Tijdens de uitspraak van de rech ter in Assen was Hiltje Zwarberg (57) niet thuis. Althans, niet in zijn huurhuis. Hij was op inspec tie in zijn koophuis aan de Schep- perbuurt in Termunterzijl. Het huis dat zó beschadigd is dat hij er december 2014 werd uitgezet door de gemeente. Hoewel de NAM slechts voor een klein deel wil toegeven dat de schade aan Hiltjes huis aan de gas boringen ligt, betaalt de aardolie maatschappij wel alle kosten die Zwarberg moet maken om tijde lijk in een huurwoning te kunnen wonen. „Dat geloof je toch niet", zegt Zwarberg. „De NAM erkent niet dat de scha de aan mijn koopwoning door de gasboringen is veroorzaakt, maar ze betalen wel de complete inrich ting van mijn woning én de huur. Ik dacht: daarmee erken je toch schuld! Maar nee, ze hebben me schriftelijk laten weten dat ze het doen 'uit coulance'. Omdat het zo rot is voor mij en mijn vrouw." Met gejuich heeft Zwarberg gis teren de uitspraak van de rechter in Assen gelezen: de Nederlandse Aardolie Maatschappij moet vele tienduizenden huizenbezitters in Groningen gaan betalen voor het feit dat hun huizen minder waard zijn geworden. Ook bewoners die geen schade hebben, kunnen een claim indienen als je huis in het aardbevingsgebied staat en daar door minder waard is geworden. „Ik kan de waardedaling van mijn huis ophalen", zegt Zwar berg. „Dat geld is dan vast bin nen." Wat hem betreft, blijft het daar niet bij. Zijn huis is niet al leen minder waard omdat het in het aardbevingsgebied ligt, het is zelfs onbewoonbaar geworden door de aardbevingen. Voor dat 'De NAM erkent niet dat de schade aan mijn woning door boringen is veroorzaakt' laatste zal Hiltje Zwarberg zélf de NAM voor de rechter moeten sle pen. Zijn situatie is bijzonder: in 2013 merkte hij dat er scheurtjes in zijn huis ontstonden. Volgens Zwarberg door de gasboringen, volgens de NAM 'omdat zijn huis op slappe grond is gebouwd'. Een juridisch gevecht begon, wat ertoe leidde dat de NAM Zwarberg aanbood 3200 euro scha de te betalen. „Ongelooflijk", zegt Zwarberg. Hij liet de schade zelf taxeren en kwam op een bedrag van meer dan een ton. Eind 2014 raakte Zwarberg nog verder van huis. De NAM waar schuwde de gemeente Delfzijl (waar Termunterzijl onder valt) dat zijn huis gevaarlijk is. De ge meente zette hem op straffe van een dwangsom uit huis. Hij woont nu in het huurhuis, hemels breed twee kilometer verderop. Sindsdien knokt hij met de NAM over schadevergoeding. De NAM erkent nog steeds niet dat de schade aan zijn huis beving- schade is. Zoals Hiltje Zwarberg moeten er enkele duizenden zijn, schat ad vocaat Martin Blokzijl, die ook Zwarbergs belangen behartigt. Voor deze groep mensen is de uit spraak in Assen meegenomen. Maar of ze de échte schade aan hun huis ook ooit vergoed krijgen, blijft afwachten. „Schade is ook waardedaling", zegt Blokzijl. „Maar de NAM zal bij elke scheur blijven twisten over de oorzaak." De wereld is Kras verlaagd! Ga naar Kras.nl/riviercruises of be Over de Moezel naar Trier DONDERDAG 3 SEPTEMBER 2015 door Sander van Mersbergen DEN HAAG De maximumsnel heid móet omlaag naar 100 kilo meter per uur en de regering móet een kilometerheffing in voeren. Alleen dan kan Neder land voldoen aan de door de rechter opgelegde verplichting om 25 procent minder CO uit te stoten. De voorkamer van de woning van Hiltje Zwarberg in Termunterzijl is van binnen volledig gestut, foto Corné Sparidaens door Victor Schildkamp TERMUNTERZIJL. De rechter heeft gesproken: de NAM moet de waardedaling van woningen als ge volg van gasboringen direct com penseren. Ook Hiltje Zwarberg uit Termunterzijl is blij, maar zijn ge vecht met de aardoliemaatschappij nog lang niet voorbij. „Mijn huis stort bijna in. Maar de NAM zal el ke scheur blijven betwisten." Hiltje Zwarberg gedupeerde Prijzen per persoon o.bw Zjjersonen ei isiefjeserveringskostea en Per MS Rhine Princess met uitstekende maaltijden, wijnproeverij én live-muziek. 100% vertrekgarantie! Klassieke Rijn Moezel Naar o.a. Keulen, Koblenz, Rüdesheim, Mainz, Boppard, Cochem, Winningen en Andernach. Ontdek het Rijndal en de Moezelvallei Incl. busreis NL-Keulen en Andernach-NL Vertrek: 21 september Zie: Kras.nl/91156 Naar o.a. Andernach, Koblenz, Cochem, Bern- kastel, Trier, Traben-Trarbach en Winningen. Tijd voor de historische Duitse stad Trier Incl. busreis Nederland-Andernach v.v. Vertrek: 27 september Zie: Kras.nl/91157 Rijn Moezel Naar o.a. Keulen, Bonn, Winningen, Zeil, Bernkastel, Trier, Cochem en Andernach. Optioneel excursiepakket bij te boeken Incl. busreis Nederland-Keulen v.v. Vertrek: 14 september Zie: Kras.nl/91145

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 5