Dit zou ik veranderen als ik minister was... Marcels lessen zijn verrassend origineel ICT-coördinator maakt collega's, ouders en leerlingen mediawijs ZEELAND 5 (De, heLkti Marcel van de Wege (47) van de CSW in Middelburg wil het onderwijs beter en leuker maken met ICT. pzc.nl/helden Een docent die voor de klas een verhaal ver telt; leerlingen die in rijen van twee achter tafels onderwijs 'con sumeren'. Dat is heel erg old school, vindt Marcel van de Wege (47) uit Middelburg. De letters ICT staan nog net niet op zijn voorhoofd geschre ven, maar Van de Wege gelooft er heilig in. Hij is wiskundeleraar en ICT-coördinator bij de Christelij ke Scholengemeenschap Walche ren in Middelburg en Vlissingen. Op de school wordt in de onder bouw gewerkt met iPads. Tijdens de les zet Van de Wege heel vaak apps in om ervoor te zor gen dat leerlingen wiskundesom- men onder de knie krijgen. „Ik laat ze als huiswerk een uitlegfilm pje maken: ze moeten dan een op gave inspreken en in de les laten zien. Zo leggen ze de stof aan el kaar uit. Daardoor blijft het beter en langer hangen dan wanneer ik het uitleg. Ze hebben ook meer plezier in het leren. Pas kwam een jongen voor de les naar me toe. Hij had thuis met een wiskundige app een bouwwerk gemaakt en vroeg of hij dat in de les aan de klas mocht laten zien. Hartstikke mooi toch? Als je digitale leermid delen inzet, dan zorg je ervoor dat leerlingen veel meer betrokken ra ken. Dat is al winst. En daardoor presteren ze nog beter ook." ICT biedt volgens Van de Wege de mogelijkheid de lesstof beter aan te passen aan de kinderen. „Je kunt de opgaven beter aanpassen aan het niveau en het tempo van leerlingen." „Als ik minister van Onderwijs was, dan zou ik ervoor zorgen dat er meer geld kwam om mo derne ICT-leermiddelen aan te schaffen en te onderhouden. Met het geld dat we nu krijgen, redden we het niet", zegt Mar cel van de Wege, ICT-coördina- tor van de Christelijke Scholen gemeenschap Walcheren. „Krijtborden zie je tegenwoor dig niet meer op middelbare scholen. Als je een moderne school wilt zijn en wilt aanslui ten op de 'echte' wereld, dan moet je goede programma's hebben. En die kosten geld. Met boeken kon je soms langer doen dan de levensduur die er voor stond. Maar dat is met digi tale leermiddelen niet het ge val. Voor één vak ben je al dik veertig euro per leerling kwijt, terwijl scholen per jaar maar zo'n driehonderd euro per leer ling krijgen." Van de Wege heeft in de prak tijk meer dan een fulltime baan, maar zijn hoogste prioriteit is om jongeren bewust te maken van de gevaren van de digitale wereld. Hij heeft daarom lessen media- wijsheid opgezet voor brugklas sers. „Leerlingen zijn naïef. Ik wil ervoor zorgen dat ze de techniek op de juiste manier gebruiken." Hij noemt een voorbeeld van een meisje wier Facebookaccount gehackt was. „Ze kreeg berichten van iemand die zei dat hij met een werkstuk bezig was over schaamte. Er werd gevraagd of ze wat foto's kon sturen, want het moest snel af. Ze deed het. Ik maak ze duidelijk dat mensen op internet in werkelijkheid vaak ie mand anders zijn. Tijdens de les heb ik gesprekken met leerlingen. Dan hoor je welke dingen spelen. Ze vertellen het me bijvoorbeeld als een meisje via een datingsite met vreemde figuren afspreekt. In zo'n geval sein ik de mentor in." Op zijn initiatief houdt de CSW bijeenkomsten voor ouders over omgaan met internet en so ciale media. „Ik wil dat de school arcel van de Wege geeft op een originele manier les, vindt Djoszuwa Zwier (13) uit vwo 2. „Ik dacht dat die lessen mediawijsheid heel erg saai zou den zijn, maar dat was niet zo. Ik heb geleerd dat je op internet nooit iemand moet vertrouwen. Veel leraren kunnen niet zo goed met de iPad omgaan, maar me neer Van de Wege wel. Hij is echt een professional. Zo liet hij ons een app zien, waarmee je de ach tergrond van foto's kunt verwijde ren en hoe je met stop motion kunt werken." En hij is nog aardig ook. „Hij zegt niet dat je per se iets moet afhebben. Als je laat zien dat je het snapt, dan is het goed. En pas had hij koffie ge haald. Hij had wat over. Toen vroeg hij aan ons of we ook wat wilden." Sarah Jacobse (14) uit vwo 3 gaat samen met Van de Wege media lessen geven aan jongere leerlin gen. „Van hem heb ik geleerd dat je mensen kunnen inbreken op je iPad. Dat wist ik helemaal niet. Tijdens de wiskundelessen maakt hij veel gebruik van apps. Daar door snap ik het beter." en ouders gezamenlijk optrekken. Ze kunnen vragen stellen en we geven ze tips. Mijn belangrijkste advies? Praat erover. Laat kinderen vertellen wat ze doen op internet. Ouders weten er vaak niets van." 'Als je digitale leermiddelen inzet, dan zorg je ervoor dat leerlingen veel meer betrokken raken' Sommige collega's moeten wei nig hebben van moderne leermid delen, maar Van de Wege pro beert iedereen enthousiast en vaardig te maken. En daarvoor zet hij ook leerlingen in. „Pas hebben ze een workshop iMovie gegeven aan docenten. Dat brengt even wicht tussen leraar en leerling: je gebruikt eikaars expertise. Zo moet je onderwijs maken." "RLflMECO4 DONDERDAG 3 SEPTEMBER 2015 'Door apps meer plezier' De PZC zet gedurende acht weken de helden van het onderwijs in het zonnetje: mensen die het verschil maken op basisscholen en middelbare scholen in Zeeland. Wilt u iemand nomineren? Ga dan naar www.pzc.nl/helden. door Cornelleke Blok Marcel van de Wege: „Ik wil ervoor zorgen dat leerlingen de techniek op de juiste manier gebruiken." Rechts: Sarah Jacobse. foto Lex de Meester M Sarah en Djoszuwa Een nieuw plafond in 1 dag Plameco Plafonds Van Gilst v.o.f. Columbusweg 3,4462 HA Goes Tel: 0113-270000 - www.plameco.nl Bezoek onze showroom: Wo - Vrij9.00 -17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 37