Dit zou ik veranderen
als ik minister was...
Marcels lessen zijn verrassend origineel
ICT-coördinator maakt collega's, ouders en leerlingen mediawijs
ZEELAND 5
(De, heLkti
Marcel van de
Wege (47) van
de CSW in
Middelburg wil
het onderwijs
beter en leuker
maken met ICT.
pzc.nl/helden
Een docent die voor de
klas een verhaal ver
telt; leerlingen die in
rijen van twee achter
tafels onderwijs 'con
sumeren'. Dat is heel
erg old school, vindt Marcel van de
Wege (47) uit Middelburg.
De letters ICT staan nog net
niet op zijn voorhoofd geschre
ven, maar Van de Wege gelooft er
heilig in. Hij is wiskundeleraar en
ICT-coördinator bij de Christelij
ke Scholengemeenschap Walche
ren in Middelburg en Vlissingen.
Op de school wordt in de onder
bouw gewerkt met iPads.
Tijdens de les zet Van de Wege
heel vaak apps in om ervoor te zor
gen dat leerlingen wiskundesom-
men onder de knie krijgen. „Ik
laat ze als huiswerk een uitlegfilm
pje maken: ze moeten dan een op
gave inspreken en in de les laten
zien. Zo leggen ze de stof aan el
kaar uit. Daardoor blijft het beter
en langer hangen dan wanneer ik
het uitleg. Ze hebben ook meer
plezier in het leren. Pas kwam een
jongen voor de les naar me toe.
Hij had thuis met een wiskundige
app een bouwwerk gemaakt en
vroeg of hij dat in de les aan de
klas mocht laten zien. Hartstikke
mooi toch? Als je digitale leermid
delen inzet, dan zorg je ervoor dat
leerlingen veel meer betrokken ra
ken. Dat is al winst. En daardoor
presteren ze nog beter ook."
ICT biedt volgens Van de Wege
de mogelijkheid de lesstof beter
aan te passen aan de kinderen. „Je
kunt de opgaven beter aanpassen
aan het niveau en het tempo van
leerlingen."
„Als ik minister van Onderwijs
was, dan zou ik ervoor zorgen
dat er meer geld kwam om mo
derne ICT-leermiddelen aan te
schaffen en te onderhouden.
Met het geld dat we nu krijgen,
redden we het niet", zegt Mar
cel van de Wege, ICT-coördina-
tor van de Christelijke Scholen
gemeenschap Walcheren.
„Krijtborden zie je tegenwoor
dig niet meer op middelbare
scholen. Als je een moderne
school wilt zijn en wilt aanslui
ten op de 'echte' wereld, dan
moet je goede programma's
hebben. En die kosten geld.
Met boeken kon je soms langer
doen dan de levensduur die er
voor stond. Maar dat is met digi
tale leermiddelen niet het ge
val. Voor één vak ben je al dik
veertig euro per leerling kwijt,
terwijl scholen per jaar maar
zo'n driehonderd euro per leer
ling krijgen."
Van de Wege heeft in de prak
tijk meer dan een fulltime baan,
maar zijn hoogste prioriteit is om
jongeren bewust te maken van de
gevaren van de digitale wereld.
Hij heeft daarom lessen media-
wijsheid opgezet voor brugklas
sers. „Leerlingen zijn naïef. Ik wil
ervoor zorgen dat ze de techniek
op de juiste manier gebruiken."
Hij noemt een voorbeeld van
een meisje wier Facebookaccount
gehackt was. „Ze kreeg berichten
van iemand die zei dat hij met
een werkstuk bezig was over
schaamte. Er werd gevraagd of ze
wat foto's kon sturen, want het
moest snel af. Ze deed het. Ik
maak ze duidelijk dat mensen op
internet in werkelijkheid vaak ie
mand anders zijn. Tijdens de les
heb ik gesprekken met leerlingen.
Dan hoor je welke dingen spelen.
Ze vertellen het me bijvoorbeeld
als een meisje via een datingsite
met vreemde figuren afspreekt. In
zo'n geval sein ik de mentor in."
Op zijn initiatief houdt de
CSW bijeenkomsten voor ouders
over omgaan met internet en so
ciale media. „Ik wil dat de school
arcel van de Wege
geeft op een originele
manier les, vindt
Djoszuwa Zwier (13)
uit vwo 2. „Ik dacht dat die lessen
mediawijsheid heel erg saai zou
den zijn, maar dat was niet zo. Ik
heb geleerd dat je op internet
nooit iemand moet vertrouwen.
Veel leraren kunnen niet zo goed
met de iPad omgaan, maar me
neer Van de Wege wel. Hij is echt
een professional. Zo liet hij ons
een app zien, waarmee je de ach
tergrond van foto's kunt verwijde
ren en hoe je met stop motion
kunt werken." En hij is nog aardig
ook. „Hij zegt niet dat je per se
iets moet afhebben. Als je laat
zien dat je het snapt, dan is het
goed. En pas had hij koffie ge
haald. Hij had wat over. Toen
vroeg hij aan ons of we ook wat
wilden."
Sarah Jacobse (14) uit vwo 3 gaat
samen met Van de Wege media
lessen geven aan jongere leerlin
gen. „Van hem heb ik geleerd dat
je mensen kunnen inbreken op je
iPad. Dat wist ik helemaal niet.
Tijdens de wiskundelessen maakt
hij veel gebruik van apps. Daar
door snap ik het beter."
en ouders gezamenlijk optrekken.
Ze kunnen vragen stellen en we
geven ze tips. Mijn belangrijkste
advies? Praat erover. Laat kinderen
vertellen wat ze doen op internet.
Ouders weten er vaak niets van."
'Als je digitale
leermiddelen inzet, dan
zorg je ervoor dat
leerlingen veel meer
betrokken raken'
Sommige collega's moeten wei
nig hebben van moderne leermid
delen, maar Van de Wege pro
beert iedereen enthousiast en
vaardig te maken. En daarvoor zet
hij ook leerlingen in. „Pas hebben
ze een workshop iMovie gegeven
aan docenten. Dat brengt even
wicht tussen leraar en leerling: je
gebruikt eikaars expertise. Zo
moet je onderwijs maken."
"RLflMECO4
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 2015
'Door apps meer plezier'
De PZC zet gedurende acht weken
de helden van het onderwijs in het
zonnetje: mensen die het verschil
maken op basisscholen en
middelbare scholen in Zeeland.
Wilt u iemand nomineren? Ga dan
naar www.pzc.nl/helden.
door Cornelleke Blok
Marcel van de Wege: „Ik wil ervoor zorgen dat leerlingen de techniek op de juiste manier gebruiken." Rechts: Sarah Jacobse. foto Lex de Meester
M
Sarah en
Djoszuwa
Een nieuw plafond in 1 dag
Plameco Plafonds Van Gilst v.o.f.
Columbusweg 3,4462 HA Goes
Tel: 0113-270000 - www.plameco.nl
Bezoek onze showroom: Wo - Vrij9.00 -17.00 uur