12
Heerts: Loonakkoord ambtenaren onbeschoft
Problemen nog niet voelbaar in haven Rotterdam
ECONOMIE 25
'Inhaalslag
met wind
op zee'
Lufthansa:
weer conflict
De economie hapert, toch blijft China
belangrijk voor de Rotterdamse haven. Maar
er komt een terugslag, stellen economen.
Nederland lijkt een inhaal
slag te gaan maken met de
bouw van windparken op
zee. Dat voorziet het econo
misch bureau van ABN
AMRO. Het opwekken van
energie op zee raakt vol
gens de bank in meerdere
Europese landen komende
jaren in een stroomversnel
ling. De laatste tijd waren
het vooral de Britten en de
Duitsers die hard aan de
weg timmerden met het
bouwen van molens op
zee. Maar Nederland zal in
de komende vijfjaar 3.500
megawatt aan te bouwen
parken aanbesteden.
Lufthansa is er opnieuw
niet in geslaagd overeen
stemming te bereiken met
de piloten over verdere kos
tenbesparingen. De piloten
dreigen nu weer met nieu
we stakingen. Lufthansa
heeft het al anderhalfjaar
aan de stok met zijn pilo
ten. De luchtvaartgroep
wil net als Air France-KLM
bezuinigen op de arbeids
voorwaarden en heeft daar
naast plannen om meer
goedkope vluchten te gaan
aanbieden. Dat zou vol
gens de vliegeniers ten kos
te gaan van de werkgele
genheid in Duitsland.
ROTTERDAM. Een kwart van de contai
ners die met schepen aankomen in de
haven van Rotterdam, is afkomstig uit
China. Het Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS) heeft dat becijferd.
Dat zag het aandeel containers uit Chi
na aan het begin van dit jaar zelfs nog
flink toenemen.
Die toename is ondanks de hape
rende economie in de Aziatische
grootmacht, stellen de statistici zelf
tot hun verrassing vast. Maar volgens
China-expert Peter Ho van TU-Delft
blijft dat niet zo en zal de haven van
Rotterdam de economische stagnatie
met enige vertraging voelen.
Het aantal containers uit China
steeg in 2014 met 9 procent. Die groei
zette begin 2015 verder door.
Het CBS presenteert de cijfers van
daag op het moment dat in Rotter
dam de Wereldhavendagen beginnen,
het jaarlijkse havenfeest in de stad. In
2011 stond China centraal op het eve
nement. Afgaande op de CBS-cijfers
zou het land ieder jaar in Europa's
grootste haven in het zonnetje moe
ten worden gezet.
China steekt als herkomstland met
kop en schouders boven de andere lan
den uit. Van de 54 miljoen ton aan
goederen in containers in 2014 kwam
iets meer dan 12 miljoen ton uit haven
steden als Sjanghai, Dalian, Qingdao,
Guangzhou, Tianjin en Ning-
bo-Zhoushan.
Na China zijn Singapore, de Vere
nigde Staten en Groot-Brittannië de
hofleveranciers voor Rotterdam: sa
men goed voor 9 miljoen ton.
Hongkong rekent het CBS niet mee
als Chinese haven. Met anderhalf mil
joen ton staat die stadstaat in haar een
tje net in de top 10 van containeraan
voerders.
De meeste containers uit China be-
vatten machines en apparaten, chemi
sche producten en textiel. Een klein
deel (9 procent) bevat meubels en in
een nog kleiner deel (7 procent) zit
ten voedingsmiddelen. Daarbij gaat
het vooral om vis, groente en fruit.
De statistici van het CBS wagen
zich niet aan beschouwingen over de
problemen waarin de Chinese econo
mie nu verkeert en welke gevolgen
die hebben voor de Rotterdamse ha
ven. Maar economen als Martijn van
der Horst van de Erasmus Universiteit
en Peter Ho zijn minder voorzichtig
en zien de Chinese export teruglopen.
„Het is duidelijk dat de groei in China
minder wordt", zegt de laatste. „Chi
na komt momenteel in een ander vaar
water, en de groeicijfers van 9 a 10 pro
cent van de afgelopen dertig jaar, zul
len mijns inziens tot het verleden
gaan behoren."
Ho, hoogleraar Chinese economie
en ontwikkeling, merkt tegelijkertijd
op dat Nederland weliswaar voor de
import afhankelijk is van China maar
voor de export 'nog niet zo heel erg'.
„Toch is China de afgelopen jaren wel
overduidelijk gestegen in de top ro
van exportlanden van Nederland, en
staat het ergens rond plaats 8 of 9."
Het dreigement is een vervolgstap
van het verzet dat FNV maandag
al aankondigde tegen de deal die
het kabinet in juli sloot met drie
andere vakcentrales. De bond wil
ook verrassingsacties gaan organi
seren. En er moet een referendum
komen onder de 2,8 miljoen deel
nemers van ambtenarenpensioen-
fonds ABP.
FNV is tegen de deal omdat de
loonstijging die het kabinet heeft
Volgens de vakbond
betekent het loonakkoord
voor de publieke sector
een verslechtering van
toegezegd, leidt tot flinke pen
sioenverslechtering. De achterban
van de andere vakcentrales stem
de deze week wel in met de afspra
ken. Die zorgen ervoor dat er een
einde komt aan de jarenlange nul
lijn in grote delen van de publieke
sector.
„De gevolgen voor 2,8 miljoen
mensen zijn groot", aldus
FNV-voorzitter Ton Heerts, die
meent dat het kabinet dwingende
voorwaarden stelde om in onder
handeling te gaan. Heerts haalde
gisteren hard uit naar het kabinet.
„Het is onbegrijpelijk, ongehoord
en onbeschoft wat het kabinet
doet met leden van de FNV en ve
len in dit land." Volgens Heerts
steekt het kabinet de FNV een
mes in de rug.
Minister Lodewijk Asscher van
Sociale Zaken reageerde daar op in
een Kamerdebat. Zonder Heerts te
noemen, zei hij het 'ongelooflijk
jammer' te vinden dat er zo ge
sproken wordt. Hij beloofde zich
er altijd voor in te zetten dat de
verhoudingen in de polder 'geba
seerd zijn op respect en dialoog'.
433 miljoen ton
goederen verwerkt
Textiel
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 2015
AMSTERDAM
FRANKFURT
40
Het oer-Hollandse HEMA
heeft gisteren zijn
veertigste en tevens
grootste vestiging in
Frankrijk geopend. De
winkel in Tours heeft een
vloeroppervlakte van 650
vierkante meter.Voor het
eerst maken ook
ondermode en
damesmodeaccessoires
deel uit van het
assortiment van een Franse
HEMA-winkel.
MARTIN WINTERKORN
VW-baas blijft tot 2018
Martin Winterkorn mag tot
eind 2018 topman blijven
van het Duitse autoconcern
Volkswagen. Het huidige con
tract van Winterkorn loopt
tot eind 2016, maar Volkswa
gen wil hem nu alvast langer
vastleggen. De raad van com
missarissen zal later deze
maand stemmen over het
voorstel om het contract
van de 68-jarige topman te
verlengen. Winterkorn is top
man sinds 2007.
China nog hofleverancier
door Leon van Heel
Van de 54 miljoen ton
aan containers die in
Rotterdam aankomen
is ruim 12 miljoen ton
afkomstig uit China. En
dan wordt Hongkong
nog niet eens
meegeteld.
UTRECHT. Vakbond FNV spant een
kort geding aan tegen de kleine
vakbonden en werkgevers binnen
de overheidssector, mocht het ak
koord over de loonstijging voor
ambtenaren en het onderwijs voor
vandaag 10.00 uur niet van tafel
zijn. Dat maakte de vakbond giste
ren bekend.
Hp noncinonon
108 miljoen ton
90 miljoen ton
81 miljoen ton
Grootste containerschipin 2015:
de MSC Oscar (max. 19.224 containers)
Containervervoer in top drie zeehavens Europese Unie 2014
Wat zit er in containers uit China?
Rotterdam
Antwerpen
Hamburg
In 2014 heeft de
Rotterdamse haven:
Top 10 landen containeraanvoer Rotterdamse haven 2014
China
«J /O groei
containeroverslag
ten opzichte van 2013
Singapore
Verenigde Staten
Groot-Brittannië
Rusland
Brazilië
Machines en apparaten
Chemische producten
Metalen
Meubelen
Voedingsmiddelen
Overig
Ierland
Maleisië
Zweden
Hongkong
MASR5K
MAÉRSK
WA£?=K
MAEIISK
MAERSK
MAEASK