12 Heerts: Loonakkoord ambtenaren onbeschoft Problemen nog niet voelbaar in haven Rotterdam ECONOMIE 25 'Inhaalslag met wind op zee' Lufthansa: weer conflict De economie hapert, toch blijft China belangrijk voor de Rotterdamse haven. Maar er komt een terugslag, stellen economen. Nederland lijkt een inhaal slag te gaan maken met de bouw van windparken op zee. Dat voorziet het econo misch bureau van ABN AMRO. Het opwekken van energie op zee raakt vol gens de bank in meerdere Europese landen komende jaren in een stroomversnel ling. De laatste tijd waren het vooral de Britten en de Duitsers die hard aan de weg timmerden met het bouwen van molens op zee. Maar Nederland zal in de komende vijfjaar 3.500 megawatt aan te bouwen parken aanbesteden. Lufthansa is er opnieuw niet in geslaagd overeen stemming te bereiken met de piloten over verdere kos tenbesparingen. De piloten dreigen nu weer met nieu we stakingen. Lufthansa heeft het al anderhalfjaar aan de stok met zijn pilo ten. De luchtvaartgroep wil net als Air France-KLM bezuinigen op de arbeids voorwaarden en heeft daar naast plannen om meer goedkope vluchten te gaan aanbieden. Dat zou vol gens de vliegeniers ten kos te gaan van de werkgele genheid in Duitsland. ROTTERDAM. Een kwart van de contai ners die met schepen aankomen in de haven van Rotterdam, is afkomstig uit China. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft dat becijferd. Dat zag het aandeel containers uit Chi na aan het begin van dit jaar zelfs nog flink toenemen. Die toename is ondanks de hape rende economie in de Aziatische grootmacht, stellen de statistici zelf tot hun verrassing vast. Maar volgens China-expert Peter Ho van TU-Delft blijft dat niet zo en zal de haven van Rotterdam de economische stagnatie met enige vertraging voelen. Het aantal containers uit China steeg in 2014 met 9 procent. Die groei zette begin 2015 verder door. Het CBS presenteert de cijfers van daag op het moment dat in Rotter dam de Wereldhavendagen beginnen, het jaarlijkse havenfeest in de stad. In 2011 stond China centraal op het eve nement. Afgaande op de CBS-cijfers zou het land ieder jaar in Europa's grootste haven in het zonnetje moe ten worden gezet. China steekt als herkomstland met kop en schouders boven de andere lan den uit. Van de 54 miljoen ton aan goederen in containers in 2014 kwam iets meer dan 12 miljoen ton uit haven steden als Sjanghai, Dalian, Qingdao, Guangzhou, Tianjin en Ning- bo-Zhoushan. Na China zijn Singapore, de Vere nigde Staten en Groot-Brittannië de hofleveranciers voor Rotterdam: sa men goed voor 9 miljoen ton. Hongkong rekent het CBS niet mee als Chinese haven. Met anderhalf mil joen ton staat die stadstaat in haar een tje net in de top 10 van containeraan voerders. De meeste containers uit China be- vatten machines en apparaten, chemi sche producten en textiel. Een klein deel (9 procent) bevat meubels en in een nog kleiner deel (7 procent) zit ten voedingsmiddelen. Daarbij gaat het vooral om vis, groente en fruit. De statistici van het CBS wagen zich niet aan beschouwingen over de problemen waarin de Chinese econo mie nu verkeert en welke gevolgen die hebben voor de Rotterdamse ha ven. Maar economen als Martijn van der Horst van de Erasmus Universiteit en Peter Ho zijn minder voorzichtig en zien de Chinese export teruglopen. „Het is duidelijk dat de groei in China minder wordt", zegt de laatste. „Chi na komt momenteel in een ander vaar water, en de groeicijfers van 9 a 10 pro cent van de afgelopen dertig jaar, zul len mijns inziens tot het verleden gaan behoren." Ho, hoogleraar Chinese economie en ontwikkeling, merkt tegelijkertijd op dat Nederland weliswaar voor de import afhankelijk is van China maar voor de export 'nog niet zo heel erg'. „Toch is China de afgelopen jaren wel overduidelijk gestegen in de top ro van exportlanden van Nederland, en staat het ergens rond plaats 8 of 9." Het dreigement is een vervolgstap van het verzet dat FNV maandag al aankondigde tegen de deal die het kabinet in juli sloot met drie andere vakcentrales. De bond wil ook verrassingsacties gaan organi seren. En er moet een referendum komen onder de 2,8 miljoen deel nemers van ambtenarenpensioen- fonds ABP. FNV is tegen de deal omdat de loonstijging die het kabinet heeft Volgens de vakbond betekent het loonakkoord voor de publieke sector een verslechtering van toegezegd, leidt tot flinke pen sioenverslechtering. De achterban van de andere vakcentrales stem de deze week wel in met de afspra ken. Die zorgen ervoor dat er een einde komt aan de jarenlange nul lijn in grote delen van de publieke sector. „De gevolgen voor 2,8 miljoen mensen zijn groot", aldus FNV-voorzitter Ton Heerts, die meent dat het kabinet dwingende voorwaarden stelde om in onder handeling te gaan. Heerts haalde gisteren hard uit naar het kabinet. „Het is onbegrijpelijk, ongehoord en onbeschoft wat het kabinet doet met leden van de FNV en ve len in dit land." Volgens Heerts steekt het kabinet de FNV een mes in de rug. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken reageerde daar op in een Kamerdebat. Zonder Heerts te noemen, zei hij het 'ongelooflijk jammer' te vinden dat er zo ge sproken wordt. Hij beloofde zich er altijd voor in te zetten dat de verhoudingen in de polder 'geba seerd zijn op respect en dialoog'. 433 miljoen ton goederen verwerkt Textiel DONDERDAG 3 SEPTEMBER 2015 AMSTERDAM FRANKFURT 40 Het oer-Hollandse HEMA heeft gisteren zijn veertigste en tevens grootste vestiging in Frankrijk geopend. De winkel in Tours heeft een vloeroppervlakte van 650 vierkante meter.Voor het eerst maken ook ondermode en damesmodeaccessoires deel uit van het assortiment van een Franse HEMA-winkel. MARTIN WINTERKORN VW-baas blijft tot 2018 Martin Winterkorn mag tot eind 2018 topman blijven van het Duitse autoconcern Volkswagen. Het huidige con tract van Winterkorn loopt tot eind 2016, maar Volkswa gen wil hem nu alvast langer vastleggen. De raad van com missarissen zal later deze maand stemmen over het voorstel om het contract van de 68-jarige topman te verlengen. Winterkorn is top man sinds 2007. China nog hofleverancier door Leon van Heel Van de 54 miljoen ton aan containers die in Rotterdam aankomen is ruim 12 miljoen ton afkomstig uit China. En dan wordt Hongkong nog niet eens meegeteld. UTRECHT. Vakbond FNV spant een kort geding aan tegen de kleine vakbonden en werkgevers binnen de overheidssector, mocht het ak koord over de loonstijging voor ambtenaren en het onderwijs voor vandaag 10.00 uur niet van tafel zijn. Dat maakte de vakbond giste ren bekend. Hp noncinonon 108 miljoen ton 90 miljoen ton 81 miljoen ton Grootste containerschipin 2015: de MSC Oscar (max. 19.224 containers) Containervervoer in top drie zeehavens Europese Unie 2014 Wat zit er in containers uit China? Rotterdam Antwerpen Hamburg In 2014 heeft de Rotterdamse haven: Top 10 landen containeraanvoer Rotterdamse haven 2014 China «J /O groei containeroverslag ten opzichte van 2013 Singapore Verenigde Staten Groot-Brittannië Rusland Brazilië Machines en apparaten Chemische producten Metalen Meubelen Voedingsmiddelen Overig Ierland Maleisië Zweden Hongkong MASR5K MAÉRSK WA£?=K MAEIISK MAERSK MAEASK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25