'Ongelijke
strijd
havens'
Liesbeth Kole staat
haar mannetje in
voetbalwereld
Welke wegen
gaan dit en volgend
jaar op de schop?
'Kamperende' chauffeurs zorgen ondanks controles nog voor overlast
Truckers die illegaal overnachten in hun
vrachtwagen vormen nog steeds een
probleem in Zeeuws-Vlaanderen.
OOSTBURG. Ook al mag het sinds
eind vorig jaar niet meer en ne
men de klachten volgens de ge
meenten af, er zijn nog steeds
truckers die illegaal overnachten
op parkeerplaatsen en bedrijven
terreinen en daar voor overlast zor
gen. De drie Zeeuws-Vlaamse ge
meenten controleren regelmatig
op 'kamperende' vrachtwa
genchauffeurs uit veelal Oost-Eu
ropa, maar bij bedrijventerrein
Stampershoek in Oostburg staan
er dagelijks nog vrachtwagens vol
gens Robert de Jonge uit Oost
burg. Hij woont tegen het bedrij
venterrein aan en ziet daar weinig
verbetering. „Afgelopen weekend
was er wel een actie waarbij ge
meente en politie hebben gecon
troleerd. Maar ik heb er elke dag
last van." Met name in het week
end heeft De Jonge last van de
draaiende koelmotoren en mu
ziek. „Er gebeurt daar van alles. Ze
koken er en er zijn geen toiletten.
Als we de hond uitlaten, weten
we genoeg." De Jonge is voorzitter
van de stadsraad en hoort van die
kant ook geluiden. De gemeente
Sluis erkent het probleem. „Bij
een melding gaan we ook kijken.
Handhaven is soms lastig als de
chauffeurs eenmaal geparkeerd
staan en hun verplichte rusttijd
moeten nemen. Dan mag je ze
niet terug de weg op sturen", al
dus woordvoerster Suzanne de
Vries van de gemeente Sluis.
In de gemeente Terneuzen is
de problematiek verminderd,
maar er komen af en toe nog wel
meldingen binnen, zegt wethou
der Frank van Hulle. „Dat gaat om
locaties zoals bij McDonald's in
Terneuzen." Ook in de gemeente
Hulst zijn er minder klachten dan
voorheen, maar er staan nog
steeds met regelmaat vrachtwa
gens op het bedrijventerrein aan
de Hogeweg in Hulst. „Klachten
krijgen we nauwelijks meer bin
nen", zegt ambtenaar Wim Wul-
laert. Dat er een oplossing voor de
chauffeurs moet komen, vinden al
ledrie de gemeenten. Want ze
moeten ergens naartoe sinds er in
België een verbod is op overnach
ten. Een parkeerplaats heeft geen
sanitaire voorzieningen en een ho
tel kunnen de chauffeurs van hun
salaris vaak niet betalen. Daarom
zijn de gemeenten sinds vorig jaar
met de provincie Zeeland in over
leg over een oplossing zoals een
slaapterrein. „Daar is nog niets
concreets uitgekomen, binnenkort
wordt er weer overlegd", zegt wet
houder Van Hulle.
MIDDELBURG. Het speelveld tussen
Nederlandse havens is ongelijk,
stelt het dagelijks provinciebe
stuur van Zeeland.
Gedeputeerde Staten komen
tot die conclusie door de recente
keuze van de SIF Group om zich
op de Tweede Maasvlakte in Rot
terdam te vestigen. De SIF Group,
marktleider in de productie van
windmolenfundaties, wilde eerst
in de haven van Vlissingen neer
strijken om er een fabriek te bou
wen. Tot verdriet van Zeeland
Seaports kaapte het Rotterdamse
havenbedrijf de SIF Group met
een superscherp aanbod voor zijn
neus weg. En meer dan dat, want
Verbrugge International (waar
mee de SIF Group logistiek samen
werkt) besloot daarop zijn offsho-
re-windenergietak grotendeels
van Vlissingen naar Rotterdam te
verplaatsen.
Er is intensief overleg gevoerd
met SIF, ook toen het mis dreigde
te lopen, aldus GS. Maar gesprek
ken haalden niks meer uit. GS zeg
gen in antwoord op vragen van
CDA-Statenlid Jeffrey Oudeman
dat SIF bij gelijke commerciële ta
rieven een voorkeur voor Vlissin
gen had, maar dat Rotterdam het
speeldveld heeft ondergraven
door geen erfpacht en havengeld
garanties te vragen. Vrij vertaald:
oneerlijke concurrentie.
PAGINA 12 13
PAGINA 5
www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl WOENSDAG 2 september 2015
Truckers blijven overnachten
door Sophie Stockman
door Frank Balkenende
SLUISKIL. De Terneuzense
wandelgoeroe Chris Lou-
werse (70) heeft gisteren de
Gouden Jirizaag ontvangen,
de jaarlijkse ereprijs van
Stichting Landschapsbeheer
Zeeland (SLZ) waarmee
vrijwilligerswerk in het land
schap wordt beloond. De
uitreiking van de Gouden
Jirizaag (een trekzaag waar
doorgaans wilgen mee
worden geknot) gebeurde
op ludieke wijze, midden in
de Bontepolder bij Sluiskil.
Het team van Louwerse had
hem daar vastgezet op een
trekvlot, zodat hij geen kant
meer op kon. Alle bij SLZ
aangesloten vrijwilligers
konden een collega voordra
gen voor de prijs. Volgens
de jury is Louwerse, bekend
door zijn lijfspreuk 'Waar
een wil is, is een pad en waar
een wilg is, is geen pad', zeer
fanatiek in het op de kaart
zetten en realiseren van
wandelroutes. Hij is actief als
vrijwilliger voor de landelijke
organisatie Wandelnet en
voor Wandelnetwerk Zee
land. Ook helpt hij bij het
wilgen knotten en scheren
van meidoornheggen.