'Ongelijke strijd havens' Liesbeth Kole staat haar mannetje in voetbalwereld Welke wegen gaan dit en volgend jaar op de schop? 'Kamperende' chauffeurs zorgen ondanks controles nog voor overlast Truckers die illegaal overnachten in hun vrachtwagen vormen nog steeds een probleem in Zeeuws-Vlaanderen. OOSTBURG. Ook al mag het sinds eind vorig jaar niet meer en ne men de klachten volgens de ge meenten af, er zijn nog steeds truckers die illegaal overnachten op parkeerplaatsen en bedrijven terreinen en daar voor overlast zor gen. De drie Zeeuws-Vlaamse ge meenten controleren regelmatig op 'kamperende' vrachtwa genchauffeurs uit veelal Oost-Eu ropa, maar bij bedrijventerrein Stampershoek in Oostburg staan er dagelijks nog vrachtwagens vol gens Robert de Jonge uit Oost burg. Hij woont tegen het bedrij venterrein aan en ziet daar weinig verbetering. „Afgelopen weekend was er wel een actie waarbij ge meente en politie hebben gecon troleerd. Maar ik heb er elke dag last van." Met name in het week end heeft De Jonge last van de draaiende koelmotoren en mu ziek. „Er gebeurt daar van alles. Ze koken er en er zijn geen toiletten. Als we de hond uitlaten, weten we genoeg." De Jonge is voorzitter van de stadsraad en hoort van die kant ook geluiden. De gemeente Sluis erkent het probleem. „Bij een melding gaan we ook kijken. Handhaven is soms lastig als de chauffeurs eenmaal geparkeerd staan en hun verplichte rusttijd moeten nemen. Dan mag je ze niet terug de weg op sturen", al dus woordvoerster Suzanne de Vries van de gemeente Sluis. In de gemeente Terneuzen is de problematiek verminderd, maar er komen af en toe nog wel meldingen binnen, zegt wethou der Frank van Hulle. „Dat gaat om locaties zoals bij McDonald's in Terneuzen." Ook in de gemeente Hulst zijn er minder klachten dan voorheen, maar er staan nog steeds met regelmaat vrachtwa gens op het bedrijventerrein aan de Hogeweg in Hulst. „Klachten krijgen we nauwelijks meer bin nen", zegt ambtenaar Wim Wul- laert. Dat er een oplossing voor de chauffeurs moet komen, vinden al ledrie de gemeenten. Want ze moeten ergens naartoe sinds er in België een verbod is op overnach ten. Een parkeerplaats heeft geen sanitaire voorzieningen en een ho tel kunnen de chauffeurs van hun salaris vaak niet betalen. Daarom zijn de gemeenten sinds vorig jaar met de provincie Zeeland in over leg over een oplossing zoals een slaapterrein. „Daar is nog niets concreets uitgekomen, binnenkort wordt er weer overlegd", zegt wet houder Van Hulle. MIDDELBURG. Het speelveld tussen Nederlandse havens is ongelijk, stelt het dagelijks provinciebe stuur van Zeeland. Gedeputeerde Staten komen tot die conclusie door de recente keuze van de SIF Group om zich op de Tweede Maasvlakte in Rot terdam te vestigen. De SIF Group, marktleider in de productie van windmolenfundaties, wilde eerst in de haven van Vlissingen neer strijken om er een fabriek te bou wen. Tot verdriet van Zeeland Seaports kaapte het Rotterdamse havenbedrijf de SIF Group met een superscherp aanbod voor zijn neus weg. En meer dan dat, want Verbrugge International (waar mee de SIF Group logistiek samen werkt) besloot daarop zijn offsho- re-windenergietak grotendeels van Vlissingen naar Rotterdam te verplaatsen. Er is intensief overleg gevoerd met SIF, ook toen het mis dreigde te lopen, aldus GS. Maar gesprek ken haalden niks meer uit. GS zeg gen in antwoord op vragen van CDA-Statenlid Jeffrey Oudeman dat SIF bij gelijke commerciële ta rieven een voorkeur voor Vlissin gen had, maar dat Rotterdam het speeldveld heeft ondergraven door geen erfpacht en havengeld garanties te vragen. Vrij vertaald: oneerlijke concurrentie. PAGINA 12 13 PAGINA 5 www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl WOENSDAG 2 september 2015 Truckers blijven overnachten door Sophie Stockman door Frank Balkenende SLUISKIL. De Terneuzense wandelgoeroe Chris Lou- werse (70) heeft gisteren de Gouden Jirizaag ontvangen, de jaarlijkse ereprijs van Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ) waarmee vrijwilligerswerk in het land schap wordt beloond. De uitreiking van de Gouden Jirizaag (een trekzaag waar doorgaans wilgen mee worden geknot) gebeurde op ludieke wijze, midden in de Bontepolder bij Sluiskil. Het team van Louwerse had hem daar vastgezet op een trekvlot, zodat hij geen kant meer op kon. Alle bij SLZ aangesloten vrijwilligers konden een collega voordra gen voor de prijs. Volgens de jury is Louwerse, bekend door zijn lijfspreuk 'Waar een wil is, is een pad en waar een wilg is, is geen pad', zeer fanatiek in het op de kaart zetten en realiseren van wandelroutes. Hij is actief als vrijwilliger voor de landelijke organisatie Wandelnet en voor Wandelnetwerk Zee land. Ook helpt hij bij het wilgen knotten en scheren van meidoornheggen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66