IRENE WEET RAAD 6 I GfLO&HI DETHEORIE DE PRAKTIJK VRAGEN EN REACTIES Met het energielabel wil cle overheid eigenaren van woningen stimuleren om energiezuinige maatregelen te nemen. Alle goede bedoelingen ten spijt: het energielabel is op dit moment vooral een administratieve hindernis baan. Negen van de tien kopers reppen met geen woord over het energielabel Economie Financieel journalist Irene van den Berg gaat in op nijpende geldkwesties Een oude CV-ketel, enkel glas of kieren in de vloer? Door het energielabel zouden energiever spillers een grote handicap moe ten zijn als je je huis verkoopt. Iedere verkoper is sinds 2008 verplicht om een energielabel te overleggen. Er zijn zeven verschil lende labels. Energielabel A is zeer energiezuinig. G is zeer onzuinig. Met het energielabel wil de over heid huiseigenaren stimuleren hun huis energiezuiniger te maken. Hoe werkt het? Alle huiseigenaren hebben begin dit jaar een voorlo pig energielabel ontvangen, geba seerd op openbare gegevens over de woning, zoals het bouwjaar en woningtype. Op het moment dat je je huis gaat verkopen, moet je het label definitief maken. Daar voor log je met je DigiD in op Energielabelvoorwoningen.nl. Soms moet je bewijsstukken uplo- aden, zoals een bouwtechnisch rapport, factuur of foto. Daarna moet de aanvraag worden goedge keurd door een deskundige - de administratiekosten variëren van enkele euro's tot een paar tientjes. Is die akkoord, dan heb je aan alle voorwaarden voldaan. Negentig procent van de ko pers laat het energielabel hele maal niet meewegen bij de keuze voor een woning, zo stelt makelaarsbranchevereni ging VBO. „Wij weten dat omdat aankoopmakelaars aan hun klan ten vragen waar ze op moeten let ten bij hun zoektocht. 9 van de 10 kopers reppen met geen woord over het energielabel," zegt Rogier Spoel van VBO. Een beter energie label betekent dan ook niet auto matisch dat je woning meer opbrengt. Locatie en oppervlakte zijn bij de verkoop nog altijd veel belangrijkere factoren dan ener giezuinigheid. Sinds 2008 zijn verkopers ver plicht een energielabel te overhan digen aan de nieuwe eigenaar. Maar omdat kopers het belang er niet van inzien, gebeurde dit lang niet altijd. Den Haag heeft daarom begin dit jaar een sanctie ingevoerd: de verkoper riskeert sinds een boete van zo'n 400 euro als hij geen de finitief energielabel overhandigt. Dat klinkt streng maar in praktijk is er nog geen enkele boete uitge schreven. Volgens Hanneke Vuur- egge van het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft dat te maken met 'kinderziektes in het systeem'. Een voorbeeld: wie bij de notaris geen energielabel kan overhandi gen, krijgt eerst een waarschu wing. Maar tot 1 juli was het on mogelijk om achteraf alsnog een label aan te vragen, omdat je op dat moment geen eigenaar van de woning bent. Dat is inmiddels aangepast. „Vanaf nu gaan we ie dereen aanschrijven die dit jaar zijn huis heeft verkocht en nog geen definitief energielabel heeft," zegt Vuuregge. Vorige week legde Irene van den Berg uit wanneer je als consument recht hebt op garantie. Uit de reacties van lezers selecteerde ze een aantal vragen en opmerkingen. Failliet Laptop woensdag 2 september 2015 GO Reageren? irene.van.den.berg@persgroep.nl 44 Vragen? Heb je naar aanleiding van dit verhaal een vraag over jouw financiën? Mail naar irene.van. den.berg@pers- groep.nl Het maakt de koper niets uit of het huis een energielabel heeft. Sancties worden niet opgelegd. André Smits vraagt zich af hoe het zit met de garantie als een winkel failliet gaat. „In het artikel staat datje bij problemen over de aankoop altijd eerst bij de winkelier moet aanklop pen. Steeds meer bedrijven gaan ech ter failliet. Is de fabrikant in dat geval het aanspreekpunt?" Als je nog fabrieksgarantie hebt, dan kun je inderdaad bij de fabrikant te recht. Daarna ben je in principe aan gewezen op de curator van de failliete winkelier. Maar de kans datje daar je geld terug krijgt, is helaas heel klein. Andere schuldeisers hebben meestal voorrang. Soms is een fabrikant ook na de fabrieksgarantie nog bereid mee te werken aan een oplossing. Wordt een winkel overgenomen, dan kun je bij het nieuwe bedrijf klagen. Harrie Elemans vraagt zich af watje kunt doen als je er met de verkoper niet uit komt. „Twee jaar geleden heb ik een laptop gekocht. Hij is elf maal terug naar de winkel geweest, maar zonder resultaat. Waar haal ik mijn recht?" Je hebt als klant het recht de over eenkomst te ontbinden als een pro duct stuk is en je er niet uitkomt met de verkoper. Je schrijft dan een brief waarin je stelt dat je de overeenkomst ontbindt en je geld terug wilt - een voorbeeldbrief is te vinden op Consu- wijzer.nl - en geeft de laptop retour aan de winkelier. Weigert de winkel geld terug te geven, dan kun je je klacht voorleggen aan een geschillen commissie. De verkoper moet daar dan wel bij zijn aangesloten. Zo niet, dan rest alleen een gang naar de rechter. Als je een rechtsbijstandsver- zekering hebt, kun je die inschakelen. Martijn Spekreijse vraagt aandacht voor de kant van de winkelier. „Een winkelier moet op eigen kosten de producten naar de fabrikant stu ren. Deze zitten over de hele wereld en dit kost dus veel geld. Deze kosten kunnen we niet claimen bij fabrikan ten en zijn dus voor de winkeliers. Na twee jaar krijgen we niets meer ge daan en moeten we zelf voor de kos ten opdraaien. Wij zullen alles wat in onze macht ligt doen om onze klanten te helpen, maar het moet wel redelijk zijn. Die komen soms terug met goederen die jaren oud zijn en waar ze dan nog service over ver wachten. Het is juist belangrijk dat klanten een keer iets nieuws aan schaffen. Goed voor de economie en voor de ondernemers."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50